گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت  سوم 5 تیر -98
نشريه فرانسوي: محاسبه ترامپ اشتباه بود /فشار بر ايران نتيجه عكس داد
يك هفته نامه فرانسوي تصريح كرد سياست فشار بر ايران برخلاف آرزوي واشنگتن، به محكم ترشدن مواضع ايران و عدم عقب نشيني منتهي شد.
كوريه اينترناسيونال نوشت: هدف ايالات متحده آمريكا «به زانو درآوردن دولت ايران و وادار نمودن اين كشور به صرف نظر كردن از برنامه هسته اي و فعاليت هاي موشك بالستيك خود و همچنين عدم مداخله در امور منطقه».
به كارگيري سياست حداكثر فشار با اعمال شديدترين تحريم ها بر عليه اقتصاد ايران، براي دولت واشنگتن به مثابه سلاحي قدرتمند به شمار مي رفت تا به وسيله آن رژيم تهران را تضعيف و متزلزل نمايد؛ اما برخلاف انتظار واشنگتن، اين استراتژي به راديكاليزه شدن سياست ايران در منطقه منجر شده است؛ به طوري كه دولت تهران طي ماه هاي اخير، حتي يك قدم هم از مواضع خود عقب نشيني نكرده است.
در همين حال روزنامه لوموند با اشاره به سرنگوني پهپاد آمريكايي توسط ايران نوشت: سرنگوني اين پهپاد، يك موفقيت بزرگ براي ايران بود.
لوموند مي نويسد: دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا، براي اجتناب از خطر رويارويي نظامي با تهران، تصميم گرفت لحن خود را در واكنش به اين اقدام دولت ايران تلطيف نموده و بگويد كه نمي تواند باور كند اين اتفاق از روي عمد رخ داده باشد.
روزنامه فيگارو نيز در اين زمينه خاطرنشان كرد: ترامپ ابتدا ايران را تهديد كرد و سپس عقب نشيني كرد وگفت احتمالا اشتباهي رخ داده و عمدي در كار نبوده است.
به نوشته فيگارو، توافق برجام مرده است.
راهبرد صبر استراتژيك ايران به جهش استراتژيك تغيير كرده است
عضو شوراي مركزي حزب اعتدال و توسعه مي گويد راهبرد صبر استراتژيك «ايران به جهش استراتژيك» تغيير كرده است.
غلامعلي دهقان در روزنامه آرمان نوشت: ترامپ در يك موضع گيري شنيدني پس از سرنگوني پهپاد مدرن و پيشرفته آمريكايي گفته كه اين كار «اشتباهي» انجام شده و شايد هم، كار يك فرد بوده است. پيش از اين هم، در قضيه انفجار نفتكش ها اعلام كرد موارد پيش آمده جزئي بوده است. انگار قرار است تا اطلاع ثانوي به ضرب المثل ما ايرانيان يعني همان «شتر ديدي؛ نديدي!»، عمل كند. پرسش اين است چرا ترامپ كه تا مدتي پيش دائم از برخوردهاي تند و تهديدهاي آنچناني سخن مي گفت؛ حالا در مرحله عمل به نحو ديگر سخن مي گويد؟
به نظر مي رسد ترامپ مي خواهد كمترين هزينه را در قضيه ايران بپردازد. او مي خواهد با فشارهاي اقتصادي ناشي از وابستگي ايران به نفت، سبب شود ايران تسليم و به شرايط او تمكين كند؛ اين درحالي است كه شرايط وي كه توسط پمپئو مطرح شد، اصلا از سوي ايران قابل پذيرش نيست. ترامپ نمي تواند باور كند ايران قرار نيست صرفا هزينه هاي بازي او را دهد؛ بلكه ايران به واسطه امكانات فراوان خود در منطقه مي تواند براي سياست هاي آمريكا هزينه هاي زيادي هم ايجاد كند كه مهم ترين آن، اخلال در صادرات نفت متحدين آمريكا در منطقه و پاسخ گويي حساب شده و دقيق به جاسوسي هاي آمريكا در منطقه است كه نمونه آن، سرنگوني پهپاد پيشرفته آمريكايي بود.
عضو حزب دولتي اعتدال و توسعه مي افزايد: ترامپ در عمل متوجه شده راهبرد «صبر استراتژيك» ايران تغيير و «جهش استراتژيك» جايگزين آن شده است و اين، در باور اوليه او نبود. سياست جديد ايران مي تواند در سال منتهي به انتخابات آمريكا دردسر بزرگي براي وي شود؛ به خصوص كه او با وعده هاي دور شدن آمريكا از جنگ توانست راي بخشي از راي دهندگان آمريكايي را تصاحب كند.
به نظر مي رسد هرچه جلوتر برويم، توفان خليج فارس كار را بر ترامپ سخت تر كند. اگر درصدد مقابله برآيد؛ آنگاه پاسخ ايران كوبنده خواهد بود؛ پاسخي كه، روياي فتح دوباره كاخ سفيد را براي ترامپ به كابوس تبديل كند. از قديم گفته اند: «چرا عاقل كند كاري كه باز آرد پشيماني؟». ترامپ همان زمان كه از برجام خارج شد، مرتكب بزرگ ترين اشتباه زندگي سياسي خود شد.
او هنوز مي تواند با مماشات و ديدن واقعيات منطقه و درك درست از جامعه ايراني، دوباره برنده انتخابات آمريكا باشد. پهپاد اگر مي توانست سخن بگويد، پيامش اين بود: «ترامپ! ايران خطرناك است، جهت فرمان را عوض كن». واقعيت اين است: «عقاب، عقاب است؛ اما غرش شير، چيز ديگري است».
قهر و آشتي مكرر پديده ويژه دولت
قهر و آشتي مكرر رئيس جمهور و معاون اولش، فقط در دولت روحاني امكان پذير است.
سايت تابناك با انتشار اين تحليل و درباره خبر مشاجره اخير روحاني و جهانگيري نوشت: خبر اينگونه روايت شده بود كه در پي بروز مباحثه اي در جلسه اي در روز شنبه، روحاني خطاب به جهانگيري مي گويد كه شما و اصلاح طلبان به دنبال سرنگوني دولت هستيد. معاون اول، اما در واكنش به اين سخنان رئيس جمهور، اظهارات تندي بر زبان نمي آورد، اما تصميم به ترك جلسه را مي گيرد، ولي لاريجاني از او مي خواهد جلسه را ترك نكند. هرچند حضور او در جلسه به معناي پايان اين ماجرا نبوده است.
آن طور كه در خبرهاي مربوط به اين جدال لفظي بين رئيس دولت و نفر اول بعد از او آمده است، «اسحاق جهانگيري» پس از پايان جلسه، راهي منزل شده و در محل كار خود حاضر نمي شود. پس از عدم حضور معاون اول رئيس جمهور از قرار معلوم چندين تن از وزيران كابينه، با جهانگيري تماس گرفته و خواستار بازگشت معاون اول به سر كارش شده اند.
پس از طرح اين موضوع در رسانه ها، مشاور معاون اول رئيس جمهور در واكنش به برخي اخبار درباره درگيري لفظي روحاني و جهانگيري، گفت: معاون اول رئيس جمهور هم اكنون در جلسه هيئت دولت حضور دارد.
همچنين خروجي تلاش تيم اطلاع رساني و خبري دولت هم براي رد موضوع جدال لفظي بين رئيس جمهور و معاون اولش انتشار يك عكس از جلسه دولت بود كه در آن روحاني، جهانگيري و وزير اطلاعات در جلسه دولت در حالي كه مي گويند و مي خندند، بود.
از سال 96 كه دولت دوازدهم كار خود را آغاز كرده خبرهاي زيادي درباره اختلاف نظر «اسحاق جهانگيري» با رئيس جمهور و بخش هايي از دولت و همچنين انتقاداتي كه او نسبت به مسائل جاري قوه مجريه دارد، منتشر شده و مي شود و هر از گاهي هم خبرهايي يا از جانب اصلاح طلبان و از ديگر بخش ها منتشر مي شود كه مثلا «جهانگيري اختياراتش كم شده»، «بهتر است او از دولت جدا شود»، «معاون اول از دولت رفتني است»، «او با رئيس دفتر رئيس جمهور اختلاف نظر جدي دارد» و اخباري امثال آن. در مدت زمان 2 ساله اي كه از عمر دولت دوازدهم گذشته، اگرچه مشكلات اقتصادي و اجرايي زيادي در دولت وجود داشته اما حواشي هم به همان اندازه زياد بوده تا جايي كه بسياري از اقدامات و عملكردها از اين ناحيه تحت تاثير قرار گرفته و در برخي اوقات حتي حاشيه ها بر متن دولت غلبه كرده است.
در حقيقت هم خطاب به رئيس جمهور و هم خطاب به معاون اول او و ساير دولتمردان بايد يادآوري كرد كه در شرايط سخت اقتصادي كه مردم منتظر حل مشكلات هستند، وقت دعوا و آشتي هاي اين چنيني نيست. يك بار براي هميشه تكليف اين خبرها و شايعات را مشخص كنيد.
در همين حال سايت انتخاب از سايت هاي حامي دولت، ضمن انتقاد از اختلافات دامنه دار جهانگيري و روحاني نوشت: وقتي اقتصاد به يك اشاره سياست بند است، چرا اتفاقاتي از جنس اين مشاجره بايد رخ دهد؟ دود اين اختلافات به چشم مردم مي رود.
نيويورك تايمز: تحريم هاي جديد ترامپ سوژه خنده ايراني ها شد
يك روزنامه آمريكايي تصريح كرد ايراني ها تحريم هاي دولت ترامپ را به سخره و استهزاء گرفتند.
نيويورك تايمز با اشاره به تحريم هاي جديد آمريكا نوشت: ايراني ها با شوخي و تمسخر، از تحريم هاي جديد ترامپ استقبال كردند. در طول ماه هاي گذشته همواره مقام هاي ايران تحريم هاي آمريكا عليه مردم ايران را به عنوان جنگ اقتصادي توصيف كرده اند. اما واكنش ايراني ها به آخرين مورد اين تحريم ها كه شب گذشته از سوي ترامپ اعلام شد متفاوت بوده است. ترامپ اعلام كرد فرمان اجرايي را امضا كرده است كه به موجب آن تحريم هاي جديدي عليه تهران اعمال خواهد شد كه نهاد رهبري ايران را نيز شامل مي شود. همچنين وزير خزانه داري آمريكا اعلام كرده دستور دارد به زودي محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران را در فهرست تحريم ها قرار دهد.
سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در اين رابطه مي گويد: آيا واقعا تحريمي باقي مانده كه در 40 سال گذشته آمريكا عليه كشور و مردم ما وضع نكرده باشد؟
كاربري در توئيتي كه بسيار ترند شده و در شبكه هاي اجتماعي چرخيده، نوشته است: تنها كسي كه هنوز تحريم نشده من، پدرم و بچه همسايه است! وزارت امور خارجه بايد شماره ترامپ را بدهد تا زنگ  بزنيم و اسم هاي خودمان را اعلام كنيم!
در مقابل كمپين فشار حداكثري دولت ترامپ، برخورد ايراني ها با تحريم هاي جديد خيلي خونسردانه بوده است. جناح هاي سياسي از طيف هاي مختلف هم اعلام كرده اند كه اعلام تحريم هاي جديد كاملا در تضاد با درخواست مكرر ترامپ براي مذاكره قرار دارد.
در حالي كه آمريكايي ها پيش از اين مي گفتند كه پيامي براي رهبري ايران از طريق نخست وزير ژاپن فرستاده اند اكنون عملا با اعلام تحريم عليه نهاد رهبري و وزير خارجه ايران هيچ شانسي براي خود باقي نگذاشته اند.