پومپئو: آماده‌ایم بدون هیچ پیش‌شرطی با ایران وارد گفت‌وگو بشویم


پومپئو: آماده‌ایم بدون هیچ پیش‌شرطی با ایران وارد گفت‌وگو بشویم  12 خرداد-98
 بطور شفاف معلوم نیست آمریکا چه سیاست ثابتی مقابل رژیم ولایت فقیه اتخاذکرده است چون مدام درحال نوسان وگاهی تناقض آمیز است .زیرا شامل نفی سیاست مماشات تابازسازی آن می شود. اگر هدف برگ برنده تبلیغاتی ریاست جمهوری ترامپ است به نظر نمی رسد که این هدف زیاد موفق بوده باشد . یاچنانچه  هدف مسدودکردن هرگونه بهره برداری تبلیغاتی رژیم ولایت فقیه ومانع شدن از یارگیری اش در اروپاو... است .یا دامن زدن به تضاد دولت روحانی با خامنه ای وپاسداران  برای ایجادفضابرای حضور مردم معترض وناراضی درصحنه اعتراضات ضدحکومتی است. یا درنهایتهدف نهایی آماده سازی حمله نظامی است .چون اهداف این سیاست ها تفکیک و برجسته نشده است .  می شود حدس  زد به جزتشدید تحریم هاآثارکاربرد سایر مواضع گیری ها  هنوز مشخص وقابل پیش بینی نیست .


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز یک‌شنبه گفت که دولت ترامپ آماده است با ایران «بدون هیچ پیش‌شرط» وارد مذاکره شود، اما افزود که ایالات متحده به کارزار «فشار حداکثری» بر جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که در سفری به چهار کشور اروپایی با هدف مذاکرات در خصوص امور ایران به سوئیس رسیده‌است، یکشنبه دوازدهم خرداد در این کشور با ایگناسیو کاسیک همتای سوئیسی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آمریکا در این دیدار با ذکر این‌که کشورش «آماده است [با جمهوری اسلامی] بدون پیش‌شرط وارد گفت‌وگو شود» گفت که «آماده‌ایم برای گفت‌وگو با رهبران ایران سر میز بنشینیم
دیدار وزیران خارجه آمریکا و سوئیس در شهرک بِلینزونا بر نگرانی‌های اروپا از عواقب یک محاسبه خطای احتمالی در تنش جاری میان ایران و آمریکا متمرکز بود.
در نبود مناسبات سیاسی میان ایران و آمریکا، سوییس از دهه‌ها پیش حافظ منافع آمریکا در ایران است.
رئیس جمهوری سوئیس دو هفته پیش در سفری غیرمنتظره به آمریکا رفت و در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار کرد؛ براساس گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، آن دیدار به تنش آمریکا و ایران اختصاص یافت اما جزییات بیش‌تری درباره نتایج آن منتشر نشد.
آسوشیتدپرس پیشتر نوشته بود، دیدارهای جاری آقای پمپئو از اروپا احتمالاً با هدف جستجوی کانال دیگری برای کاهش تنش میان واشینگتن و تهران انجام می‌شود.
به نوشته این خبرگزاری، به نظر می‌رسد سوئیس در حال حاضر درگیر تلاش‌هایی برای آزاد کردن پنج شهروند آمریکایی زندانی در ایران است.
مقاات دولت ترامپ پیش‌تر گفته‌اند با «دیده مثبت» هر اقدام برای آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران را با «دید مثبت» خواهند نگریست.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ماه گذشته در سفر به نیویورک مبادله این زندانیان را پیشنهاد کرد؛ وی مدعی شد که از «همه اختیارات کافی» برای مذاکره بر سر چنین مبادله‌ای برخوردار است.
مایک پمپئو در پی دیدار روزهای جمعه و شنبه در برلین با هایکو ماس همتای آلمانی و سپس ملاقات با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، در دومین ایستگاه از سفر اروپایی خود به سوییس رسیده‌است.
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای نوشته بود که گفت‌وگوهای مایک پمپئو با خانم مرکل در روز شنبه حول «تهدیدهای فزاینده ایران علیه منافع آمریکا» و «لزوم مقابله با فعالیت‌های موشکی ایران» و عملکرد خصمانه ایران در منطقه آسیای غربی بود.
آقای پمپئو ساعتی پیش از سفر به اروپا اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید را تأیید کرد که گفته‌است انفجارهای چهارگانه ماه گذشته در بندر فجیره امارات کار ایران بوده‌است؛ اتهامی که ایران آن را پیگیرانه تکذیب کرده‌است.
وزیر خارجه آمریکا در نشست سالانه گروه موسوم به بیلدبرگ، که در پشت درهای بسته برگزار می‌شود، شرکت می‌کند در حالی که پیش‌تر خبری در خصوص دعوت رسمی از او منتشر نشده بود.
در همین حال، تعیین سه روز برای سفر مایک پمپئو در شهر برن، پایتخت سوییس، امری نسبتاً غیرعادی محسوب می‌شود به ویژه آن‌که آخرین بار که یک وزیر خارجه آمریکا از برن دیدار کرد، دو دهه پیش بود.
زمانی که خبرنگاران دلیل این امر را از وزیر خارجه آمریکا جویا شدند، وی به طنز گفت بخاطر پنیرهای خوب و اینکه عاشق شکلات سوییسی است سه روز در این کشور می‌ماند.
دونالد ترامپ پنجشنبه گذشته، ساعاتی پیش از آن‌که وزیر خارجه‌اش راهی اروپا شود، به خبرنگاران در کاخ سفید گفت «ایران بسیار ضعیف شده و خواهان توافق است»؛ و نیز افزود «هر زمان که ایران بخواهد مذاکره کند، من در دسترس خواهم بود».
با وجود این، آمریکا اعلام کرده که چند صد تن بر شمار نظامیان خود در منطقه می‌افزاید؛ ناو هواپیمابر آمریکا نیز از مدتی پیش به نزدیکی خلیج فارس رسیده‌است.
مایک پمپئو در ادامه مأموریت اروپایی خود دوشنبه سیزدهم خرداد به لاهه در هلند می‌رسد و سپس به دونالد ترامپ در سفر او به لندن خواهد پیوست.