خسارت سيل به واحد هاي مسكوني در استان هاي خراسان شمالي و سمنان

خسارت سيل به واحد هاي مسكوني در استان هاي خراسان شمالي و سمنان  12  خرداد-98
فرماندار اسفراين گفت: 41 واحد مسكوني روستايي شامگاه جمعه بر اثر سيل در جنوب شرقي اين شهرستان دچار آبگرفتگي شد.
طاهر رستمي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: بر اثر جاري شدن سيلاب، در منطقه بام و صفي آباد تاكنون 18 خانه روستايي در روستاي عباس آباد، 18 واحد در روستاي راوخ و 5 واحد مسكوني نيز در روستاي باغشجرد دچار آبگرفتگي شده اند.
وي افزود: اكنون سيل در روستاهاي عباس آباد و راوخ فروكش كرده و در روستاهاي الست به سمت منگلي، در حال تقويت سيل بند براي جلوگيري از ورود سيلاب به روستاها هستيم.
فرماندار اسفراين گفت: به دليل پيش بيني بارندگي مجدد نيروهاي خدمات رسان و اعضاي ستاد بحران در آماده باش كامل هستند.
رستمي درباره آخرين وضعيت روستاهاي باغشجرد و محمدآباد گفت: آبادي محمدآباد به دليل تهديد سيل تخليه شده و در روستاي باغشجرد فعلا فقط قسمتي از روستا كه در معرض سيل قرار داشته تخليه شده است و در صورت نياز و تشديد سيلاب روستا به طور كامل تخليه خواهد شد.
وي افزود: سيل خسارت سنگيني به بخش كشاورزي شهرستان وارد كرده ولي هنوز برآوردي از ميزان اين خسارت انجام نشده است.
فرماندار اسفراين گفت: به دنبال بارندگي شديد عصر جمعه و جاري شدن سيلاب در برخي مناطق جنوب شرقي اين شهرستان، دستور تخليه يك آبادي و بخش هايي از يك روستا در بخش بام و صفي آباد اسفراين صادر شد.
رستمي اظهار داشت: با توجه به احتمال ورود جريان سيلاب به خانه هاي روستايي و به منظور جلوگيري از خطرات احتمالي، از اهالي آبادي 6 خانواري محمدآباد و بخش هايي از روستاي باغشجرد خواسته شد تا با تخليه منازل خود در مناطق امن مستقر شوند.
وي با اشاره به آماده باش دستگاه هاي عضو ستاد بحران اسفراين افزود: هم اكنون 6 روستاي اين شهرستان درگير سيل هستند و برخي منازل روستايي در بخش بام و صفي آباد دچار آبگرفتگي شده اند.
رستمي گفت: همچنين جريان سيل سبب بروز اختلال در راه هاي ارتباطي و بسته شدن برخي مسيرهاي روستايي شد كه اكنون با حضور ماموران راهداري و پليس راه در حال بازگشايي است.
وي افزود: نيروهاي امدادي و خدمات رسان نيز به مناطق سيل زده اعزام شده اند تا در صورت نياز به مردم اين مناطق امدادرساني كنند.
فرماندار اسفراين گفت: سيل خسارات زيادي به بخش كشاورزي شهرستان وارد كرده است.
وي افزود: با وجود جاري شدن سيلاب شديد در رودخانه بيدواز، مشكلي از اين محل براي شهرستان ايجاد نخواهد شد.
سيل به 2 شهر شمالي استان سمنان خسارت زد
فرماندار شهرستان مهدي شهر گفت: سيل به بخشي از معابر و منازل مسكوني مهدي شهر و درجزين خساراتي وارد كرد.
حسن ارگي در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در مهدي شهر در تشريح وضع مناطق سيل زده مهدي شهر اظهار كرد: مشكل خاصي در تردد در هيچ نقطه از مهدي شهر و درجزين وجود ندارد و با تلاش دستگاه هاي ذي ربط، مشكلات در اين زمينه رفع شده است.
وي با تاكيد بر اينكه سيل خساراتي به بخشي از معابر و منازل مسكوني مهدي شهر و درجزين وارد كرده است، اضافه كرد: كارشناسان در حال برآورد ميزان خسارات هستند؛ اما خوشبختانه تلفات جاني نداشتيم.
فرماندار شهرستان مهدي شهر با اشاره به اينكه بخشي از آب آشاميدني شهر درجزين قطع شده بود، تصريح كرد: با تلاش شركت آبفاي شهري مهدي شهر تا پاسي از شب خدمات رساني صورت گرفت و اين مشكل برطرف و مجدد آب آشاميدني درجزين تامين شد؛ نيروهاي آبفا شبكه انتقال را نيز ترميم كردند.
سيل به 3 شهرستان خراسان شمالي خسارت زد
مديركل دفتر مديريت بحران استانداري خراسان شمالي گفت: وقوع سيل روز جمعه به حوزه كشاورزي، راه و تاسيسات زيربنايي سه شهرستان استان خسارت زد كه هم اكنون كارشناسان در حال بررسي ميزان خسارت وارده به اين بخش ها هستند.
جواد نظري اظهار داشت: خسارت سيل در شهرستان هاي بجنورد، شيروان و اسفراين بوده است كه ارزش ريالي آن برآورد نشده است.
وي با بيان اينكه بيشترين خسارت سيل روزجمعه از بام و صفي آباد شهرستان اسفراين گزارش شده است اظهار داشت: به دنبال بارندگي شديد عصر جمعه، براي جلوگيري از خسارت هاي بيشتر، دستور تخليه يك آبادي و يك روستا در بخش بام و صفي آباد اسفراين صادر شد.
نظري افزود: از اهالي آبادي محمدآباد و شماري از خانوارهاي روستاي باغشجرد كه در معرض خطر سيل بودند، خواسته شد تا منازل را تخليه و در روستاي مجاور و مناطق امن مستقر شوند البته اهالي باغشجرد منازل را تخليه نكردند.
مديركل دفتر مديريت بحران استانداري خراسان شمالي خاطرنشان كرد: اكنون اهالي هفت خانواري آبادي محمد آباد به منازل خود بازگشته اند.
نظري گفت: روز جمعه سه منزل در روستاهاي بام و صفي آباد دچار آبگرفتگي شد و 40 مورد آبگرفتگي در حياط منازل گزارش شد.
وي با بيان اينكه  به علت سيلاب، راه روستاي گراتي بسته شد كه با ايجاد راه فرعي ارتباط برقرار شد اظهار داشت: پل روستاي گراتي هم دچار ريزش و آبشستگي شده بود كه به علت احتمال خطر، اين مسير بسته شد.

مديركل دفتر مديريت بحران استانداري خراسان شمالي گفت: براي جلوگيري از ورود سيل به روستاي منگلي در اسفراين نسبت به ايجاد خاكريز اقدام شد.