۲۴ ساعت با استان ها / ملخ ها هم کیلویی خرید و فروش می شوند


۲۴ ساعت با استان ها / ملخ ها هم کیلویی خرید و فروش می شوند
استان ها – ایرنا – خروجی سراسری اخبار استان های ایرنا در ۲۴ ساعت گذشته تاکنون – ساعت ۱9 شنبه تا ساعت ۱9 عصر یکشنبه - از میان حدود یک هزار و ۵۰۰ فرآورده خبری سایت های استانی، محل انتشار بیش از ۱۵۰ خبر، گزارش خبری، میزگرد، تحلیل و… بود، رخدادها و تولیدات خبری برجسته ای که ارزش فرا استانی داشت و برای بهره برداری مخاطبان بازنشر شد.
در میان فرآورده های خبری ۲۴ ساعت گذشته خبر خرید و فروش ملخ در استان هرمزگان به عنوان ابتکار مسوولان محلی برای تشویق مردم به مبارزه با این آفت از لابه لای انبوه مطالب و خبرها سوژه و موضوع جذابی بود که بازتاب های بسیاری داشت.
روزهای پیش روی نیمه خرداد مصاف با سه رخداد دینی و تاریخی مهم است، سالگشت ارتحال بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران، ۱۵ خرداد سالگرد قیام خونین مردم قم در سال ۴۲ و عید فطر که بن مایه و موضوع بیشتر اخبار و تولیدات استان های ایرنا در روز گذشته تاکنون به متن و حواشی این مناسبت ها اختصاص یافته است.
چکیده مهمترین فرآورده های خبری ۲۴ ساعت گذشته ایرنا استان ها در پی می آید:
** استقرار ۵۵۰ آتش نشان و ۶۱۰ پزشک در حرم مطهر امام راحل
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت که ۵۵۰ آتش نشان تامین امنیت مراسم سی امین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در حرم مطهر را بر عهده دارند.
«سید جلال ملکی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در خصوص استقرار و تمهیدهای ایمنی سازمان آتش نشانی تهران در مراسم سی‌امین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) افزود: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تمام تلاش و توان خود را برای تامین ایمنی مراسم باشکوه به کار خواهد گرفت و در این راستا افزون بر اینکه ۱۳۰ ایستگاه آتش نشانی مستقر در شهر تهران مثل همیشه در آماده باش است، آتش نشانان در ۳ حلقه و رینگ در حرم امام راحل استقرار خواهند داشت.
رئیس مرکز اورژانس تهران نیز در خبر دیگری به ایرنا گفت: ۶۱۰ نیروی عملیاتی اورژانس در نقاط مختلف حرم مطهر امام خمینی (ره) به زائران خدمات خدمات می‌دهند.
«پیمان صابریان» اعلام کرد: همزمان با برگزاری سی امین سالگرد ارتحال امام راحل در عصر ۱۴ خرداد از ساعات اولیه روز مراسم ۶۱۰ نیروی عملیاتی اعم از پزشک، پرستار و کارشناس فوریت‌های پزشکی در نقاط داخلی و بیرونی حرم مطهر امام (ره) مستقر و در صورت نیاز به زائران خدمات رسانی می کنند.
** تعطیلی ۵ ساعته فرودگاه های تهران
همچنین با توجه به برگزاری آیین ارتحال امام خمینی (ره) فرودگاههای استان تهران روز سه شنبه ۱۴ خرداد همزمان با سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) به مدت پنج ساعت از ساعت ۱۶ تا ۲۱ به وقت ایران تعطیل هستند.
به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان بعدازظهر ۱۴ خرداد ماه جاری برگزار می شود و تمام پروازها در فرودگاه‌های استان تهران به وقت ایران از ساعت ۱۶ تا ۲۱ و به وقت جهانی از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۶:۳۰ تعطیل خواهد شد.
** ساخت آشپزخانه در امامزاده
مدیر دفتر محوطه‌ها و بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی از احداث غیر قانونی آشپزخانه در محوطه امامزاده ای در دامغان خبر داد و گفت: نیازمند ورود مراجع قضایی به این موضوع هستیم.
هیأت امنای امامزاده جعفر (ع (در حالی اقدام به خاک برداری در محوطه میراثی این امامزاده کردند که مجوزهای لازم را دریافت نکرده‌اند. این هیأت امنا از یک سال گذشته، کنار سه اثر تاریخی بقعه امامزاده جعفر (ع) و بقعه چهل دختران و کاروانسرای شاه عباسی شهر دامغان، عملیات احداث بنایی جدید را در دستور کار دارند که هیچ مجوز و استعلامی از سازمان میراث فرهنگی نگرفته است.
** مرگ ۲ میلیون قطعه ماهی در بهبان
رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهبهان با بیان اینکه تخلیه بند «آب گلام» مرگ ۲ میلیون قطعه ماهی را در پی داشته، خواستار جلوگیری از برداشت غیرمجاز از بندهای آبخیزداری این شهرستان شد
فرخ شیرعلی اظهار داشت: آب پشت بند آبخیزداری «آب گلام» یا «آب گلوم» که در روزهای اخیر تخلیه شده، منجر به تلف شدن ۲ میلیون قطعه ماهی شد اما با تلاش محیط بان ها و تعدادی از دوستداران محیط زیست ۱.۷ میلیون قطعه ماهی از پشت این سد به رودخانه مارون انتقال داده شده و نجات یافتند.
** محاکمه عاملان شهادت افسر ناجا در اصفهان
نخستین جلسه محاکمه عاملان شهادت ستوان دوم محمود رفیعی از افسران نیروی انتظامی در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان اصفهان روز یکشنبه برگزار شد.
محمدرضا حبیبی رییس کل دادگستری استان اصفهان در حاشیه این جلسه گفت: آبان سال گذشته پنج تن از اشرار هنگام انتقال ۲ متهم موادمخدر از دادگاه به زندان مرکزی اصفهان با مأموران درگیر و با استفاده از سلاح شکاری ضمن فراری دادن متهمان، یکی از افسران ناجا را به شهادت رساندند.
وی گفت: پس از این درگیری مسلحانه، با اقدام به موقع و سریع پلیس متهمان اصلی شناسایی و هشت نفر دیگر که در این پرونده نقش داشتند بازداشت و روانه زندان شدند.
** ساخت ۷۰ هزار واحد مسکونی برای سیل زدگان
مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ۶۰ هزار واحد مسکونی روستایی و ۱۰ هزار واحد شهری در کشور برای سیل زدگان خسارت دیده احداث می شود.
حمیدرضا سهرابی در گفت و گو با ایرنا در شهرستان دامغان استان سمنان، افزود: وقوع سیلاب در ماه های ابتدایی امسال در روستاها و شهرها خسارت های فراوانی برجا گذاشت که در این حادثه طبیعی، بیش از ۱۷۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور آسیب دیده است.
وی ادامه داد: در راستای کمک به سیل زدگان با تخصیص اعتبارات ملی، تعداد ۶۰ هزار خانه روستایی و ۱۰ هزار خانه در شهرها احداث و ۱۰۴ هزار خانه با ارایه تسهیلات تعمیر می شود.
** تابستان فصل سیاه زاگرس
هرسال با فرارسیدن فصل گرم و داغ تابستان، بروز آتش سوزی در جنگل ها و مراتع موجب نگرانی مسئولان و دوستداران محیط زیست می شود و با وجود تمهیدات و برنامه ریزی ها، بخشی از جنگل های زاگرس در حلقه آتش دچار می شود و می سوزند.
منطقه اکولوژیکی زاگرس از ناحیه آذربایجان‌غربی تا فیروزآباد فارس امتداد دارد و مساحت آن بیش از پنج میلیون هکتار است و برخی منابع قدمت جنگل‌های بلوطش را ۵۵۰۰ سال ذکر کرده‌اند.
یکی از معیارهای تعیین مرز این ناحیه گونه گیاهی غالب آن، بلوط ایرانی است، اما سایر گونه‌های اصلی این ناحیه رویشی بنه، بادام، کیکم و گلابی وحشی است.
** آلایندگی تنها حق بوشهری ها است
نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: پرداخت حق عوارض آلایندگی پارس جنوبی برای جبران مشکلات زیست محیطی ناشی از تاسیسات صنعتی مستقر در منطقه عسلویه و کنگان فقط حق مردم استان بوشهر است.
سید کمال الدین شهریاری روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: برخی استان های همجوار از قدیم الایام با طرح های مختلفی از جمله اتصال به دریا همواره به دنبال تسلط بر استان بوشهر بودند و نمایندگان دوره های مختلف به شدت برخورد می کردند و به روسای جمهوری این مطلب منعکس می شد که اگر قرار است استانی هرگونه سرمایه گذاری در استان بوشهر انجام دهد منعی وجود ندارد ولی اجازه نمی دهیم قسمتی از بوشهر کنده و به استان دیگری بچسبد.
** تجمع کارگران یکی از شهرداری ها خوزستان
حدود ۵۰ نفر از کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدا… مرکز شهرستان کارون، روز یکشنبه با تجمع مقابل ساختمان استانداری خوزستان در اهواز خواستار پرداخت معوقات خود شدند.
یکی از این کارگران که خواست نامش در ذکر نشود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با انتقاد از پرداخت نشدن به موقع حقوق خود بیان کرد: در آستانه عید فطر قرار داریم اما هیچ پولی برای تامین نیاز خانواده هایمان نداریم.
وی ادامه داد: باوجود گرمای هوا و قرار داشتن در ماه رمضان باید برای پرداخت حقوق خود زحمت های بسیاری را متحمل شویم؛ تاکنون هیچ جواب قانع کننده ای نیز از سوی مسئولان نشنیدیم.
** ملخ بدهید پول بگیرد!
وقتی مبارزه بیولوژیکی کارساز نشده و سم ها نتوانستند از جمعیت میلیاردی کم کنند حالا لاشه ملخ ها به جای سمپاشی از شکارچیان با قیمت به نرخ روز خریداری می شود.
ملخ ها وقتی بهمن پارسال وارد کشور شدند کسی از آنها استقبال نکرد و کم کم خودشان از خودشان پذیرایی کردند؛ از دریا به خشکی و از خشکی به صحراها، شهر به شهر مهاجرت کردند، دراین مدت با مصرف غذای تازه شامل برگ درختان تا محصولات کشاورزی زاد و ولد غافل نشدند و جمعیت زیادی در هر نقطه کشور به جا گذاشتند.
نسل اول ملخ ها به خاطر مبارزه شیمیایی تاحد زیادی از بین رفتند ولی نسل بعدی قد کشیدند و قیمتی شدند و امروز اینها با نرخ تعاونی از کشاورزان خریداری می شوند در واقع شغل جدید برای مردم در مناطق روستایی ایجاد شده است.
آفت ملخ ها به طور تقریبی همه استانها را در گیر کرده و شدت زاد و ولد آنقدر زیاد است که همه استانها از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر و خوزستان را بیشتر درگیر کرده و ازحد مبارزه معمولی گذشته است.
این روند در هرمزگان کار را به جایی رسانده که جهاد کشاورزی از مردم درخواست کرده به کمک نیروهای این سازمان بیایند که البته برخی از مردم با روش سنتی شامل به صدا درآوردن زنگ و همچنین با روش تکان دادن شاخ و برگ درختان کار را شروع کرده ولی ملخ ها به صورت سیار از نقطه ای به نقطه دیگر می روند و باز هم خسارت به جا می گذارند.
حالا جمع آوری ملخ ها به صورت یک شغل درآمده و مثل برخی محصولات افراد برداشت می کنند و به صورت تضمینی توسط دهیاری ها خریداری می شود ولی هنوز ساز و کار آنکه بعد از خرید به چه سمتی هدایت می شود، معدوم می گردد و یا ظرفیت برای تبدیل به کود دارند معلوم نیست.
** پرداخت ۲۲۴ میلیارد ریال کمک بلاعوض به سیل زدگان مازندرانی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران گفت که تا کنون ۲۲۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به سیلزدگان استان پرداخت شده است.
مهدی راز جویان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح آخرین وضعیت مناطق سیلزده استان، افزود که کمک به بازسازی مناطق سیلزده در همه ابعاد به صورت جدی ادامه دارد.
وی با اعلام اینکه سیل و سیلاب اواخر اسفند و اوایل فروردین امسال در مجموع ۱۶ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال دربخش های مختلف به استان خسارت وارد کرد، توضیح داد: با توجه به اهمیت سرپناه برای سیلزدگان، ساخت، باز سازی و تعمیرات واحدهای مسکونی به عنوان اولویت ستاد بازسازی انتخاب شد که با جدیت ادامه دارد.
** وقتی بارندگی سبب خیر می شود / ۳۱۱ هزار هکتار جنگل عاری از هرگونه آفت
رییس اداره جنگلداری و جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: بارش های مطلوب سال زراعی جاری موجب شادابی و عاری از آفت ۳۱۱ هزار هکتار از مناطق جنگلی این استان شد.
علی حسین امینی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در پی تشدید پدیده خشکسالی و افزایش ریزگردها در سال گذشته بخشی از جنگل‌های بلوط استان به آفت جوانه خوار مبتلا شده بود که در صورت تداوم بلایای طبیعی، امکان نابودی و آسیب پذیری بخش عمده‌ای از مناطق جنگلی استان دور از انتظار نبود.
وی بخش عمده مناطق جنگلی این استان را در شهرستان‌های لردگان، اردل، کیار و کوهرنگ اعلام کرد و گفت: بارندگی‌های مناسب و ایجاد چاله‌های آبگیر در مناطق جنگلی از عمده دلایل احیای این بخش از عرصه‌های طبیعی و ملی در منطقه بوده است.
** ناتوانی ۲۵۰۰ مرد از پرداخت مهریه آنان را روانه زندان کرد
معاون اجرایی ستاد دیه کشور گفت: ۲هزار و ۵۰۰ مرد به علت ناتوانی در پرداخت مهریه در کشور زندانی هستند.
کریم احسانی افزود: خانواده‌ها در زمان ازدواج مهریه‌های بالا تعیین می کنند و با پیروی از ضرب المثل "کی داده کی گرفته" و بدون توجه به عندالمطالبه بودن مهریه در زمان تقاضای زوجه یا طلاق امکان پرداخت ندارند.
وی اضافه کرد: برطرف کردن این مشکل نیازمند فرهنگ سازی بیشتر در خانواده‌ها برای تعیین مهریه‌های معقول است و با رویکرد رئیس قوه قضائیه قرار است پرونده زندانیان ناتوان از پرداخت مهریه مورد بررسی دوباره قرار گیرد که می‌تواند به کاهش شمار زندانیان منجر شود.
** هر کیلو ملخ زنده هشت هزار تومان
فرماندار بندرعباس گفت: به منظور تبدیل این تهدید به فرصت و برای ارتقای معیشت روستاییان طبق دستور استاندار هرمزگان و هماهنگی انجام شده با جهاد کشاورزی استان، هر روستایی می تواند به ازای جمع آوری و تحویل هر کیلوگرم ملخ زنده به دهیار روستای خود مبلغ ۸۰ هزار ریال دریافت کند.
عزیز الله کناری شنبه شب در نشست مدیریت بحران بندرعباس که با دستور کار مبارزه با ملخ صحرایی تشکیل شد، اظهار داشت: دهیاران نیز در پایان هر روز و پس از جمع آوری و تحویل ملخ‌های روستاییان به بخشداران به ازای هر کیلو ۹۰ هزار ریال دریافت کنند.
** فروش ۲۰ هزار بلیت بازی پایانی جام حذفی
بنا بر اعلام سازمان لیگ، ۲۰ هزار بلیت برای بازی فینال جام حذفی فوتبال کشور فروخته می شود.
این ۲۰ هزار بلیت برای بازی فینال بین تیم های پرسپولیس و داماش گیلان فروخته می شود.
همچنین با هماهنگی و همکاری هیات فوتبال خوزستان، بلیت فروشی این دیدار از ساعت ۱۵ امروز یکشنبه آغاز خواهد شد.
** مبادلات تجاری استان های مرزی رونق می گیرد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه ای وزارت کشور گفت: با تشکیل شورای هماهنگی روابط خارجی در این وزارتخانه مبادلات تجاری استان های مرزی کشور رونق می گیرد.
بایک دین پرست شنبه شب در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان بوشهر افزود: در این زمینه برای نخستین بار توافق شده یک شورای هماهنگی روابط خارجی با حضور همه معاونان وزارت امور خارجه تشکیل شود.
وی بیان کرد: مقرر شده با انتخاب شماری از استانداران استان های مرزی موانع فراروی تجارت خارجی آنها پیگیری شود که در این شورا از استاندار بوشهر نیز به عنوان نخستین استاندار دعوت گرفته شده است.
** کم توجهی به برند سازی برنج و چای کشور
استاندار گیلان با انتقاد از کم توجهی برخی دستگاه ها نسبت به اولویت بندی استعدادها و ظرفیت ها گفت: در ارائه گزارش صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، هیچ جایگاهی برای برندسازی برنج، چای و مرغ دیده نشده در حالی که در پرداخت تسهیلات باید اولویت ها تغییر کند.
مصطفی سالاری عصر شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی گیلان در رشت با بیان اینکه اولویت اختصاصی استان را دریابید و صرفاً هدف جذب تسهیلات نباشد افزود: تسهیلات بایستی هدایت شود و هدف قانونگذار و دولت برای پرداخت آنها را رعایت کنیم.