صدها هزار اسلام‌گرا در پاکستان خواستار برکناری نخست وزیر شدند


صدها هزار اسلام‌گرا در پاکستان خواستار برکناری نخست وزیر شدند11آبان-98
صدها هزار نفر از طرفداران یک حزب اسلام‌گرا روز حمعه ۱۰ آبان با تجمع در اسلام آباد، پایتخت پاکستان به دلیل مشکلات اقتصادی کشور خواستار استعفای عمران خان نخست وزیر شدند.
فضل الرحمن رهبر «جمعیت علمای اسلام‌ شاخه فضل الرحمن» شش روز پیش راهپیمایی از شهر کراچی به سمت اسلام آباد را آغاز کرد و آن را «راهپیمایی آزادی» ناميد.
تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در این اجتماع روز پنجشنبه با خودروهای شخصی، قطار و دوچرخه از نقاط مختلف کشور به اسلام آباد آمدند.


هواداران «جمعیت علمای اسلام» با پرچم‌های این گروه راهی اسلام‌آباد شده‌اند 


دولت اقدامات امنیتی در شهر اسلام آباد را تشدید کرده و علاوه بر پلیس نیروهای شبه‌نظامی نیز در سطح شهر مستقر شده‌اند. برخی از خیابان‌های شهر مسدود شده و دولت برای حفاظت از «منطقه قرمز» که ساختمان‌های دولتی، مجلس و سفارتخانه‌ها در آنجا قرار دارند خیابانهای منتهی به این منطقه را بسته است.
ارتباط اینترنتی و تلفن‌های موبایل در محدوده‌ای به شعاع ۳ کیلومتر در اطراف محل برگزاری اجتماع قطع شده است.
صبح روز جمعه بزرگراه‌های اطراف شهر اسلام آباد که معمولا ترافیک سنگینی دارند کاملا خالی بود.
همچنین تمامی مدارس در پایتخت پاکستان و همینطور شهر راولپندی در نزدیکی آن تعطیل بودند.
قبل از شروع راهپیمایی دولت و احزاب مخالف توافق کردند که به شرط عدم ورود تظاهرکنندگان به «منطقه قرمز» اجازه برگزاری راهپیمایی داده شود.
عمران خان که سال گذشته به نخشت وزيری رسید با وجود افزایش تورم و هزینه زندگی در پاکستان تاکنون حاضر نشده است استعفا دهد.
فضل الرحمن می‌گوید عمران خان «نالایق» است و دولت او در نتیجه «تقلب در انتخابات و به طور نامشروع توسط ارتش پاکستان» به قدرت رسیده است.
وی اظهار داشت که «ما خواهان استعفای نخست وزیر هستیم» و در ادامه تاکید کرد که یک انتخابات «آزاد و عادلانه» باید برگزار شود.
این روحانی افزود: «مجلس کاملا قلابی است و ما خواهان انحلال آن هستیم.»
عمران خان با وعده مبارزه با فساد مالی، کمک به خانواده‌های طبقه متوسط و احیا اقتصاد فلج کشور در انتخابات سال ۲۰۱۸ به پیروزی رسید.
طی هفتاد و دو سالی که از عمر کشور پاکستان می‌گذرد هیچ نخست وزیری نتوانسته است دوره کامل نخست وزیری در قدرت باقی بماند و حدود نیمی از این سال‌ها قدرت در دست نیروهای مسلح پاکستان بوده است.
با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن