آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا؛ ۸ هزار جریب زمین ظرف ۸ ساعت سوخت


آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا؛ ۸ هزار جریب زمین ظرف ۸ ساعت سوخت11آبان-98
آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا از ناحیه مندوسینو در شمال تا سن‌دیگو در جنوب گسترده شده است
با گسترش سریع آتش‌سوزی‌ها در ایالت کالفرنیای آمریکا تنها ظرف مدت ۸ ساعت مناطقی به وسعت ۸ هزار جریب در این ایالت طعمه حریق شد.
کالیفرنیا تا ظهر جمعه ۱۰ آبان با ۱۴ آتش‌سوزی جداگانه در نقاط مختلف دست به گریبان بوده و وزش بادهای پرسرعت نیز به شتاب گرفتن دامنه آتش‌سوزی‌ها منجر شده است.
شامگاه پنج‌شنبه حریق از تپه‌های ناحیه ونتورا در جنوب کالیفرنیا به سمت مناطق مسکونی گسترش یافت و مقامات محلی دستور تخلیه فوری ۷۵۰۰ نفر از ساکنان این ناحیه را صادر کردند.
در این ناحیه ۳۰ هزار نفر زندگی می‌کنند و آتش‌سوزی ۲۰۰۰ خانه و سازه را در معرض خطر قرار داده است.
طی هفته جاری سرعت باد در این مناطق بالای ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت بود، اما روز جمعه به نصف کاهش یافت که به این ترتیب احتمالا روند اطفای حریق بهبود یابد.
مقامات ونتورا اظهار امیدواری کرده‌اند که کاهش دمای هوا و افزایش رطوبت نیز در کاهش شتاب توسعه آتش‌سوزی موثر باشد.
آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا که از ناحیه مندوسینو در شمال تا سن‌دیگو در جنوب گسترده شده، تاکنون صد هزار جریب از این ایالت را در کام خود کشیده است که چیزی معادل ۴۰ هزار هکتار می‌شود.
حریق بر زندگی حدود ۱۸ میلیون نفر از مردم تاثیر گذاشته‌ و تاکنون بیش از ۲۰۰ خانه و سازه تجاری را تخریب کرده‌است. با این حال هنوز گزارشی از تلفات انسانی منتشر نشده‌است.
آتش‌سوزی‌ها چند روز پیش باعث قطع برق ۲.۴ میلیون اهالی ایالت کالیفرنیا شده بود، اما گزارش‌های روز جمعه حاکی است که هم‌اکنون تنها ۳۵۰ هزار ساکن این ایالت بدون برق مانده‌اند.
علت عمده قطع برق، نگرانی از اتصالات برق در خطوط انتقال و آغاز آتش‌سوزی‌های جدید است، اما کاهش سرعت باد باعث شده برق بخش‌های بیشتری از این ایالت دوباره وصل شود.
۱۰ آتش‌سوزی پراکنده در جنوب و چهار آتش‌سوزی در مناطق شمالی کالیفرنیا هم‌اکنون ادامه دارد.
آتش‌سوزی موسوم به «کینکید» در سونوما در مناطق شمالی ایالت کالیفرنیا، بر اساس آخرین برآوردها، نزدیک ۷۸ هزار جریب را بلعیده است.
آتش‌سوزی موسوم به «ماریا» در ناحیه ونتورا نیز تاکنون بیش از ۸ هزار جریب را طعمه خود ساخته و هم‌اکنون صدها مامور آتش‌نشانی درگیر اطفای آن هستند.
همچنین آتش‌سوزی موسوم به «ایزی» در جنوب کالیفرنیا در وسعتی بیش از ۱۷۰۰ جریب گسترش یافته، که تنها ۱۰ درصد آن مهار شده است.
دامنه آتش‌سوزی‌های دیگر کمتر از ۱۰۰۰ جریب است که بیشتر آنها تحت کنترل درآمده است. آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا از روز چهارشنبه هفته جاری آغاز شده است.
با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان، واشنگتن‌پست و ان‌بی‌سی؛ ف.ق