بازداشت دو نفر در ویتنام در رابطه با «کامیون مرگ


بازداشت دو نفر در ویتنام در رابطه با «کامیون مرگ»11آبان-98 
اجساد این ۳۹ مهاجر روز ۲۳ اکتبر در یک کامیون و در منطقه‌ای صنعتی واقع در شرق لندن کشف شد
پلیس بریتانیا پس از کشف این کامیون چهار نفر را بازداشت کرده و در تعقیب دو برادر اهل ایرلند شمالی است که با حمل و نقل زمینی و کشتیرانی در ارتباط هستند.
پلیس بریتانیا ابتدا اعلام کرد قربانیان این حادثه دردناک چینی هستند. ولی پس از اظهار نگرانی تعدادی از خانواده‌ها در نواحی مرکزی ویتنام که می‌گویند از اعضای خانواده خود بی‌خبر هستند اکنون تصور می‌شود که بسیاری از قربانیان اهل ویتنام باشند. این حادثه یک بار دیگر خطر قاچاق انسان از ویتنام به اروپا را برجسته کرده است.


کشف اجساد ۳۹ نفر در یک کامیون در بریتانیا 


پلیس ویتنام روزجمعه اعلام کرد دو نفر را به اتهام دخالت در این پرونده بازداشت کرده است.
طبق بیانیه پلیس ویتنام حدس زده می‌شود بسیاری از افرادی که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند اهل منطقه ها‌تینه در نواحی مرکزی ویتنام هستند و دو مظنون نیز در همین منطقه دستگیر شده‌اند.
در بخش دیگری از بیانیه پلیس ویتنام گفته می‌شود «این دو نفر به سازماندهی و دلالی برای انتقال غیرقانونی افراد به خارج از کشور» متهم شده‌اند.
اجساد این ۳۹ مهاجر روز ۲۳ اکتبر در یک کامیون و در منطقه‌ای صنعتی واقع در شرق لندن کشف شد. پلیس اعلام کرد که این کامیون از بلژیک به بریتانیا آمده است.
مائوریس رابینسون راننده ۲۵ ساله این کامیون که اهل ناحیه ایرلند شمالی است از سوی مراجع قضایی بریتانیا به ۳۹ مورد قتل و درعین حال به مشارکت در قاچاق انسان، کمک به مهاجرت غیرقانونی و پولشویی متهم شده است.
دادستانی در جلسه تفهیم اتهام او که چند روز پیش برگزار شد گفت او در یک شبکه بین‌المللی قاچاق انسان فعال بوده است.
سه متهم دیگری که توسط پلیس بریتانیا بازداشت شده بودند فعلا به قید ضمانت آزاد شده‌اند.
چندین خانواده ویتنامی گفتند با اعضای خانواده خود قبل از ورود به بریتانیا تماس داشتند ولی پس از آن دیگر نتوانسته‌اند با آنها ارتباط بگیرند.
ویتنام می‌گوید دولت بریتانیا مدارک مربوط به شناسایی هویت قربانیان را به این کشور ارسال کرده است.
حدس زده می‌شود که اکثر قربانیان هنگام سفر گذرنامه‌های جعلی با خود حمل می‌کردند.
برای کمک به تشخیص هویت قربانیان از خانواده‌ها در ویتنام نمونه دی‌ان‌ای گرفته شده است.
با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر/س.ن