50 درصد از خاک‌های هرمزگان دارای آهک است

50 درصد از خاک‌های هرمزگان دارای آهک است11 آذر-98
بیش از 4دهه رژیم حنگ افروز و غارتگز وویرانگر ولایت فقیه چه اقدامی برای مانع شدن رشدآهکی شدن خاک هرمزگان انجام داده است؟
عضو انجمن علمی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ درصد ازخاک‌های استان دارای آهک است.
50 درصد از خاک‌های هرمزگان دارای آهک است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، یعقوب حسینی ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک اظهار داشت: در استان هرمزگان دشت‌های فراوانی با مساحت بالغ بر ۱۵ هزار و ۴۸۳ کیلومتر مربع وجود دارد.
وی افزود: یکی از چالش‌های استان هرمزگان آهکی بودن خاک و ph بالای خاک در هرمزگان است و به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ درصد ازخاک‌های استان دارای آهک هستند.
 عضو انجمن علمی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان ادامه داد: آهک موجود در خاک باعث می‌شود عناصر غذایی به ویژه عناصر ریز مغذی جذب نشوند.
حسینی گفت: شهرستان‌های بندرلنگه و پارسیان به ترتیب از بیشترین و کمترین مقدار pH خاک برخوردار هستند.
وی بافت سبک خاک در استان هرمزگان را یکی دیگر از چالش‌های خاکی عنوان و خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد وزن خاک را شن تشکیل می‌دهد و مجموع سیلت آن‌ها کمتراز ۲۰ درصد است.
عضو انجمن علمی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان اظهار داشت: خاک‌های شور، سدیمی، شور و سدیمی از دیگر موضوعات چالشی خاک در این استان است.
حسینی بیان داشت: زمین‌های هرمزگان در اکثر نقاط شوری خاک را دارا هستند و طبق آمار کشوری از ۱۲۰ گنبد نمکی  قریب به ۸۰ گنبد نمکی در استان هرمزگان وجود دارد که باعث شور شدن آب و خاک شده است.
وی در پایان درصد شوری زمین‌های شهرستان بندرعباس را ۷۱ درصد، میناب ۴۳ درصد، بندرلنگه ۶۹ درصد و در مجموع درصد شوری زمین‌های هرمزگان را قریب به ۶۱ درصد عنوان کرد.