توصیه‌های انتخاباتی جناح‌های سیاسی به نهادهای نظارتی

توصیه‌های انتخاباتی جناح‌های سیاسی به نهادهای نظارتی
تهران-ایرنا-ثبت‌نام کاندیداها برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی دومین روز خود را سپری می‌کند که، نتیجه روند تعیین صلاحیت‌ها برای بخشی از جریان‌های سیاسی کشور باعث نگرانی و برای بخش دیگر، مایه امیدواری است.
به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا؛ جریان‌های سیاسی کشور بنا به موقعیت خود در جامعه و تجارب انتخابات‌های گذشته رویکردهای متفاوتی در خصوص عملکرد نهادهای نظارتی دارند.
به‌طوری‌که اصلاح‌طلبان با اعتماد به پایگاه اجتماعی خود همواره به دنبال ایجاد شرایط برای مشارکت حداکثری بوده اما در مقابل اصولگریان با آگاهی از موقعیت رقبای خود، خواستار سختگیرانه‌تر شدن احراز صلاحیت‌ها هستند.
بررسی فضای رسانه‌ای و اظهارنظرهای منتسبان به هر یک از این دو جریان سیاسی نیز خود به روشنی حاکی از وجود دو موضع‌گیری کاملا متضاد نسبت به عملکرد نهادهای نظارتی است.
اردوگاه اصلاح‌طلبان
سیدمحمود میرلوحی، در روزنامه آرمان ملی توصیه می‌کند: با توجه به شرایط کشور، شورای نگهبان باید در نظارت تجدید نظر کرده و اجازه حضور به چهره‌های قوی و پاکدست اصلاح‌طلب بدهند چون اگر جناحی محروم بشود، مشارکت پایین میآید و این به نفع کشور نیست.وضعیت، موانع و راهبردهای انتخاباتی
آیت‌الله سیدحسین موسوی تبریزی، دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشته استبا توجه به وضع فعلی جامعه و اتفاقات رخ داده، صرفا نباید تحریکات خارجی را مسبب این شرایط ببینیم بلکه برخی اقدامات در داخل بیشتر از خارجی‌ها می‌تواند به نظام آسیب برساند که از جمله این مسائل می‌توان به رد صلاحیت‌های بی‌دلیل و سلیقه‌ای اشاره کرد. اینها باعث می‌شود که شور و هیجان در انتخابات به‌وجود نیاید و شاهد رقابت گسترده‌ای نباشیم. با توجه به یاس و ناامیدی‌هایی که امروز در جامعه به‌وجود آمده و خدا کند مسئولان با عملکرد صحیح و مثبت آن را از بین ببرند، حتی اگر شورای نگهبان نیز نگاه بازتری به بررسی صلاحیت‌ها داشته باشد بازهم به سختی شاهد حضور حداکثری مردم خواهیم بود. گرچه در چند دوره گذشته درباره رویکرد شورای نگهبان می‌توان بحث کرد، اما امید می‌رود که ان‌شاءا... در این دوره واقع‌گرایانه‌تر عمل شود.
سیدمحمود میرلوحی، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران در یادداشتی در روزنامه آرمان ملی با اشاره به شرایط کشور از شورای نگهبان می خواهد:با توجه به شرایط کشور، شورای نگهبان باید در نظارت تجدید نظر کرده و اجازه حضور به چهره‌های قوی و پاکدست اصلاح‌طلب بدهند چون اگر جناحی محروم بشود، مشارکت پایین میآید و این به نفع کشور نیست. شورای نگهبان با سعه‌صدر و با مدل ابتدای انقلاب عمل کند، چهره‌ها شرکت کنند و مردم هم مشارکت را بالا ببرند تا طبق فرمایش امام، مجلسی که عصاره فضائل ملت است تشکیل شود.
محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس در گفت و گو با خبرگزاری مهر تاکید کرده استدر اصل حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات بحثی وجود ندارد. همواره سایه‌ای از تعلیق قبل از انتخابات روی سر اصلاح‌طلبان وجود دارد اما اصولگرایان چنین مشکلی ندارند، این سایه تعلیق به دلیل شیوه عمل شورای نگهبان است. من خیلی صریح می‌گویم، مهمترین عاملی که اصلاح‌طلبان را [برای مشارکت در انتخابات] دچار ابهام و تردید می‌کند، عدم اطمینان از تایید صلاحیت کاندیداها، به ویژه کاندیداهای شاخص و آنهایی که جزو تبار اصلاح‌طلبی هستند و می‌توانند تفکر اصلاح‌طلبی را در مجلس نمایندگی کنند، است. این واهمه همواره مانع مشارکت حداکثری اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌شود و همواره [بدنه اصلاح‌طلبان] را دچار تردید می‌کند.
اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات و ارائه فهرست، سازوکارهایشان را هم چیده‌اند، در حال رقابت هستند و ساختار ایجاد کرده اند، کارگروه‌های مختلف، در سطح تهران، استان‌ها و شهرستان‌ها فعال هستند. طبیعی است که در خصوص میزان مشارکت باید ببینیم چه تعداد از کاندیداهای مدنظر اصلاح طلبان از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنند و اگر نامزدهای اصلاح طلبان از فیلتر شورای نگهبان عبور نکنند، امکانِ ارائه فهرست ندارند نه اینکه نخواهند، امکان ارائه فهرست را نخواهند داشت.
محسن علیجانی زمانی، عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری رئیس فراکسیون امید در انتخابات آتی مجلس گفتتاکنون اعلام رسمی یا مصاحبه رسمی از آقای عارف مبنی بر حضور یا عدم حضور در انتخابات نداشتیم و قطعاً ایشان در روزهای آینده در این زمینه اظهارنظر می‌کنند، ولی بنده شخصاً امیدوارم که ایشان در انتخابات کاندیدا شوند.
مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل سیاسی و آینده‌پژوه در گفت و گو با روزنامه آرمان ملی پیش‌بینی می‌کندمجلس آینده به سبب امکان مشارکت پایین شرکت‌کنندگان و افت شدید مشارکت ملی براساس آنچه امروز در جامعه جریان دارد، در پردهای از ابهام قرار گرفته است.
 با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده اگر به تحلیل‌های کارشناسانی که به دیده‌بانی جامعه مشغول هستند رجوع کنیم به‌نظر میرسد ‌درصد بالایی از حامیان نظام در انتخابات شرکت کنند. به‌نظر بنده گروه‌های راست رادیکال امکان موفقیت بالایی دارند و آرایش سیاسی مجلس آینده، راست‌گرا خواهد بود. با توجه به آنچه در ماه‌های آینده پیش رو داریم، اگر تحولی رخ ندهد این مجلس با رای پایین بسیاری از منتخبان تشکیل خواهد شد. همانطور که در دوره‌های گذشته هم تجربهاش را داشتیم بسیاری از نمایندگان همین تهران با کمتر از ۵۰۰‌هزار رای به مجلس راه پیدا کردهاند. وضعیت انتخابات مجلس یازدهم نیز اینگونه خواهد بود.
در بخشی از سرمقاله روزنامه ابتکار می‌خوانیمصدای زنگ آغاز رقابت انتخاباتی مجلس یازدهم در حالی نواخته شد که خبری از شور و شوق شهروندان و البته احزاب سیاسی کشور نبود. انتخابات اسفندماه به طور قطع با انتخابات سال‌های اخیر تفاوت‌های فراوانی دارد. مشکلات معیشتی، بالارفتن قیمت بنزین و حواشی رخ‏داده پیرامون اعتراضات، همه سبب شده تا چند‏ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی، فضای تخت و بدون هیجان در سپهر سیاسی کشور حاکم باشد.
به اعتقاد نگارنده ناگفته پیداست حضور چهره‌‏های شناخته‏‌شده در ادوار مختلف مجلس در این برهه نمی‌تواند تنها انگیزه‌ای برای حضور مردم در انتخابات ایجاد کند. به نظر می‌رسد جریان‌های سیاسی کشور باید در فضای غبارآلود اجتماعی امروز با رویکردهای ناکارآمد گذشته فاصله گرفته و تلاش کنند با معرفی چهره‌های موثرتر از قبل بخواهند تا مجلس را به ماهیت مردم‏‌سالارانه خود نزدیک کنند. هرچند باید گفت که در این مسیر، همراهی نهادهای تایید صلاحیت برای انعطاف بیشتر بر حضور اندیشه‌های متکثرتر بیش از گذشته اهمیت پیدا می‌کند. بی‌تردید فضای کنونی جامعه چندان امیدوار به تغییر از مجرای انتخاباتی با همین رویه تکراری نیست. هرچند، تنها چند‏ماه تا پایان انتخابات بیشتر باقی نمانده است، اما در نهایت اراده تغییر در فضای سیاسی کشور به‌‏واسطه جریان‌های سیاسی و البته نهادهای تصمیم‌‏ساز شاید بتواند بارقه‌های امید به مشارکت گسترده‏‌تر در انتخابات اسفندماه را زنده کند.
اردوگاه اصولگرایان
روزنامه کیهان: شورای محترم نگهبان ملتفت باشد که چه مسئولیت خطیر و مهمی در برابر خدا و مردمِ سختی کشیده و تاریخ بر عهده گرفته است. می‌توان با تأییدی ناصحیح، کشور را صدها سال عقب انداخت و به بیراهی کشاند. تأیید نالایق، به دشمن نفس می‌رساند. اینکه امام راحل فرمود نگذارید انقلاب به دست نامحرمان و نااهلان بیفتد، مخاطب اولش شورای محترم نگهبان است.
برنامه‌ها و سیاست‌های انتخاباتی
محمدحسن قدیری ابیانه، فعال سیاسی اصولگرا در حاشیه ثبت نام انتخاباتی خود در وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با بیان اینکه این دوره اصول‌گرایان، سی صفر برنده می‌شوند، تاکید کرداما مطمئن هستم رسانه‌های بیگانه از جمله آمریکا، اسرائیل، انگلیس و آل‌سعود و تمام رسانه‌ها مثل دوره‌های گذشته برای تخریب انقلابیون بسیج می‌شوند.
وی درباره اینکه آیا اصول‌گرایان به لیست واحدی می‌رسند، گفت: در حال حاضر جناح‌های مختلف اصول‌گرا هر کدام افرادی را مشخص کرده و از آن حمایت می‌کنند؛ اینها بالاخره باید دور هم جمع شده و به توافقی برسند. به جریان اصول‌گرایی امیدوارم و تقریبا مطمئن هستم که به وحدت خواهند رسید، من نامزد شده‌ام و برای در لیست قرار گرفتن هم لابی نمی‌کنم؛ اگر در لیست قرارم دادند که در انتخابات شرکت می‌کنم اگر ندادند به نفع لیست از انتخابات کناره‌گیری می‌کنم.
به گزارش تارنمای جهان‌نیوز حسن رحیم‌پور ازغدی در خانه موزه مدرس گفتما در مجلس امروز که اهداف و جهت‌گیری‌هایش قابل مقایسه با مجلس دوران مشروطه نیست منتظر انسان‌هایی مثل مدرس‌هاییم. وی با بیان کلام امام‌خمینی(ره) مبنی بر قرآنی بودن تربیت شهید مدرس، به بخشی از زندگی ایشان اشاره کرد تا مردم معیارهای نماینده مجلس و شورای نگهبان را بدانند و انتخابی صحیح داشته باشند.ازغدی با تاکید بر این که یک نماینده به درد بخور تقریباً از ۲۸۰ نفر بهتر است، افزود: عده‌ای فکر می‌کنند مجلس ماشین تولید مصوبه است و نماینده کارمند آن است، اما مدرس در مجلس به فکر خدمت به اسلام بود.
مهدی چمران، عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره گزینه‌های لیست شورای ائتلاف برای تشکیل مجلس تأثیرگذار،‌ تصریح کردتلاش ما بر این است که تخصص‌های نمایندگان تقسیم شود و به اصطلاح همه آنها اقتصاددان نباشند،‌ بلکه باید حقوقدان و سایر تخصص‌ها نیز وجود داشته باشد.
وی با اشاره به وجود پزشک، مهندس حقوقدان و اقتصاددان در لیست نهایی، گفت: باید نمایندگان اقشار مختلف در مجلس یازدهم حضور داشته باشند. چمران با تاکید بر اینکه نمایندگان ملت باید مانند شهید مدرس نماینده واقعی مردم باشند، خاطرنشان کرد: مجلس باید زبان گویای ملت ایران باشد.
به گزارش روزنامه صبح نو مسعود عالی، سخنران و کارشناس مذهبی در سخنانی با اشاره به در پیش‌بودن انتخابات مجلس و تاثیر آن بر معادلات انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی اظهار کردباید مراقب انتخاب خود باشیم که به تجربه ثابت شده است هرکس در انتخابات مجلس پیروز باشد، ریاست‌جمهوری را هم می‌گیرد. در انتخابات پیش رو باید تلاش کنیم تا افراد متدین، حزب‌اللهی و دلسوز و نه آنان که ذلیلانه به دنبال عکس سلفی با موگرینی بودند، وارد مجلس شوند. نباید گفته شود ما نمی‌آییم که باید بدانیم اگر ما نرویم مجلس ضعیف تشکیل می‌شود، لذا افراد باید حضور پیدا کنند و سراغ گزینه‌های درست بروند.
روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان نیاز ما به مدرس‌ها؛ نوشته استشورای محترم نگهبان ملتفت باشد که چه مسئولیت خطیر و مهمی در برابر خدا و مردمِ سختی کشیده و تاریخ بر عهده گرفته است. بداند می‌شود با یک تأیید صحیح، کشور را ده‌ها سال به پیش برد و به قله‌ها نزدیک کرد، و می‌توان با تأییدی ناصحیح، کشور را صدها سال عقب انداخت و به بیراهی کشاند که شعار انتخاباتی نامزدهای بعدی «دوباره می‌سازمت وطن» باشد و همت آیندگان صرف خالی کردن بتن بی‌تدبیری و محاکمه دالتون‌ها شود. می‌توان با تأیید نکردن نخبه‌ای پاک‌سرشت و پاک‌آیین و پاک‌دست و پاک دامن، انگیزه را از سایر نخبگان و اهل فضل و فیض و فکر گرفت. تأیید لایق، دشمن را ناامید می‌کند و به عذرخواهی می‌رساند و عزت بر اقتدار ملت می‌گذارد و تأیید نالایق، به دشمن نفس می‌رساند... اینکه امام راحل فرمود نگذارید انقلاب به دست نامحرمان و نااهلان بیفتد، مخاطب اولش شورای محترم نگهبان است.