مایک پومپئو: ایران عامل مشترک در اعتراض‌های خاورمیانه است


مایک پومپئو: ایران عامل مشترک در اعتراض‌های خاورمیانه است12اذر-98
 این حضور فرصت طلبانه و جنگ افروزانه رژیم ولایت فقیه در منطقه و سیاست مداخله جویی اش در امور داخلی کشورهای دیگر نتیجه اعمال سیاست مماشات 40 ساله غرب مقابل  رژیم ولایت فقیه و خطای محض اشغال نظامی افغانستان و عراق وخلع سلاح کردن مخالفان رژیم ولایت فقیه درعراق وتوی لیست تروریست کذاشته شدن شان می باشد. چون هدف  بی ثباتی وناۀرامی منطقه و فروش تسلیحات و بردن نفت بوده است غافل ازآنکه این سیاست مماشات تبدیل به معضل جدی تهدید امنیتی منطقه و حتی جهانی می شود.
به گفته مایک پومپئو، معترضان لبنانی «خواهان بیرون رفتن حزب‌ا‌لله و ایران از کشورشان و نظام‌شان به عنوان نیرویی خشونت‌طلب و سرکوبگر هستند».
وزیر امور خارجه ایالات متحده می‌گوید ایران عامل مشترک در اعتراض‌های سرتاسر خاورمیانه بوده است و تظاهرکنندگان در عراق، لبنان و خود ایران مخالف رژیم روحانیون هستند.
مایک پومپئو که روز دوشنبه ۱۱ آذر در دانشگاه لوئیزویل سخنرانی می‌کرد، ضمن تاکید بر دلایل محلی گوناگون اعتراضاتی که در هفته‌های اخیر خاورمیانه و سایر مناطق را در برگرفته است، انگشت اشاره را به سوی ایران نشانه گرفت که دولت آمریکا آن را دشمن اصلی خود می‌داند.
وی گفت عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق به این دلیل استعفاء داد که «مردم این کشور خواستار آزادی بودند و نیروهای امنیتی آنها را به خاک‌وخون کشیدند. یکی از دلایل اصلی آن نفوذ ایران بود».
وزیر خارجه آمریکا گفت: «همین موضوع در تظاهرات بیروت نیز اتفاق افتاده است. آنها خواهان خروج حزب‌الله و حکومت ایران به عنوان یک نیروی خشن و سرکوبگر از نظام سیاسی کشور هستند».
آقای پومپئو افزود: اعتراض‌ها در خود ایران، که عفو بین‌الملل گزارش داده است بیش از ۲۰۰ نفر در جریان آن کشته شده‌اند، نشان داد که ایرانی‌ها نیز «خسته شده‌اند».
وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: «مردم ایران می‌بینند که حکومت مذهبی پول کشور را می‌رباید، آیت‌الله‌ها ده‌ها و ده‌ها میلیون دلار می‌دزدند».
اعتراض‌های ایران روز ۲۴ آبان در اعتراض به افزایش قیمت بنزین آغاز شد ولی بعد به سرعت رنگ‌وبوی ضد حکومت جمهوری اسلامی به خود گرفت. این اعتراض‌ها به طور خشونت‌باری سرکوب شد.
وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش، حمایت از آزادی را از جمله اقدامات آمریکا خواند و گفت: «نقش ما این است که هرکجا بتوانیم از آزادی دفاع کرده و برای شفاف‌سازی بکوشیم تا دنیا بتواند رویدادهای داخل ایران را مشاهده کند، و اینکه در برابر نادرستی‌ها بایستیم».
آقای پومپئو پیشتر از دریافت ۲۰ هزار پیام و ویدئو از اعتراضات ایران توسط وزارت خارجه آمریکا خبر داده بود.
برخی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران معترضان را به ارتباط با کشورهای خارجی متهم کرده‌اند.
در عراق و لبنان نيز اعتراضات مردم ابتدا با خواست مبارزه با فساد حکومتی، ایجاد اشتغال و اصلاح نظام سیاسی شروع شد.
در عراق، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی کشور با حکومت ایران مناسبات نزدیکی داشت ولی در عین حال از حمایت آمریکا نیز برخوردار بود. معترضان عراقی کنسولگری‌های ایران در شهرهای نجف و کربلا را به آتش کشیدند.
در لبنان، آمریکا تلاش می‌کند که حزب‌الله لبنان، یک گروه مسلح شیعه مورد حمایت ایران که در دولت ائتلافی قبلی حضور داشت را منزوی کند.
مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران به روش‌های گوناگون از جمله اعمال تحریم‌های شدید علیه آن کشور یکی از اولویت‌های اصلی دولت دونالد ترامپ است که با دشمنان منطقه‌ای ایران از جمله اسرائیل و عربستان سعودی مناسبات نزدیکی دارد.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و سایت رادیو فردا/ ش.ر/ ک.ر