گزیده ها 15 دی – 98

 گزیده ها 15 دی – 98
گاردین: با ترور فرمانده ایرانی برجام به پایان رسیده است
سفیر پیشین فرانسه در واشنگتن تصریح کرد؛ با ترور فرمانده سپاه قدس ایران، مذاکره برای نجات برجام را باید فراموش کرد.
ژرار آرو نوشت: واکنش ایران به ترور ژنرال سلیمانی می‌تواند یک‌جانبه یا چندجانبه، مستقیم یا غیرمستقیم و با فاصله زمانی متفاوت باشد، اما در هر صورت چشم‌انداز برای مذاکره و هرگونه نجات برجام را فراموش کنید و ایران به هر طریق واکنش نشان خواهد داد. عراق، لبنان، خلیج فارس؟
در همین حال روزنامه انگلیسی گاردین، از جمله پیامدهای ترور قاسم سلیمانی را «مرگ برجام» خواند و نوشت: دیپلمات‌های اروپایی نگرانند ترور قاسم سلیمانی ممکن است ضربه مهلکی به امید زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای ایران باشد.
همچنین این نگرانی وجود دارد كه پارلمان عراق به دنبال اخراج 5000 سرباز آمریكایی مستقر در عراق باشد و این اقدام پارلمان عراق عواقب غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد. این نگرانی‌های خصوصی در حالی ابراز می‌شود که سیاستمداران اروپایی امروز دو طرف آمریکا و ایران را به کنترل بحران فراخوانده‌اند، درخواستی که بعید به نظر می‌رسد در تهران مورد توجه قرار گیرند که هدف آن تلافی اقدام آمریکا در ترور سلیمانی است.
این واقعه (ترور سردار سلیمانی) همچنین باعث می‌شود كه ایران طی چند روز آینده پنجمین گام خود را در چارچوب کاستن از تعهدات برجامی بردارد.
رهبران اروپایی به همان اندازه نگران هستند که حمله هواپیماهای بدون سرنشین پارلمان عراق را ترغیب به بیرون راندن کلیه نیروهای آمریکایی کند. ادعای «مایك پمپئو» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر شادی عراقی‌ها از كشته شدن سلیمانی طرفداران زیادی در جهان ندارد.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از بارش برف و باران در 16 استان خبر داد.
سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌و‌گویی، در این باره اظهار کرد: براساس آخرین گزارش‌های دریافتی بارش برف در اکثر محورهای استان‌های زنجان، کردستان، محور ارومیه-مهاباد استان آذربایجان غربی، محورهای ملکان-میاندوآب، بناب-مراغه آذربایجان شرقی، محور داران-الیگودرز استان اصفهان، محور ناغان-ایذه استان چهارمحال و بختیاری، محور خرم بید-پاسارگاد در شمال استان فارس و محور تاکستان-زنجان استان قزوین مشاهده می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین شاهد بارش باران در اکثر محورهای استان‌های بوشهر، قزوین، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، شمال استان فارس، محور پارس آباد-اصلاندوز استان اردبیل، محور بافت استان کرمان و محور بیرجند-قاین استان خراسان جنوبی هستیم.
به گفته رحمانی، مه گرفتگی همراه با کاهش دید در محور‌های مواصلاتی زنجان، محور تبریز-زنجان استان آذربایجان شرقی، محور اردبیل-سرچم استان اردبیل، محورهای همدان-سنندج، همدان-کرمانشاه، همدان-قزوین استان همدان و محور درگز-قوچان استان خراسان رضوی وجود دارد.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در ادامه از لزوم تردد با زنجیر چرخ در برخی از محور‌ها خبر داد و افزود: تردد در محور‌های زنجان-دندی و زنجان-طارم استان زنجان با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
به گفته وی، سایر محور‌های مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردارند.
بارش باران در بیشتر مناطق کشور
دمای تهران به صفر می‌رسد
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به فعالیت سامانه بارشی در بیشتر مناطق کشور تا اواسط هفته جاری از وزش باد شدید در برخی استان‌ها از جمله تهران خبر داد.
صادق ضیاییان اظهار کرد: سامانه بارشی در بیشتر مناطق کشور به جز جنوب سیستان و بلوچستان و مناطق جنوبی هرمزگان فعال است که گاهی با رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید همراه می‌شود همچنین بارش در مناطق کوهستانی و سردسیر به صورت برف است و در مناطق جنوبی احتمال بارش تگرگ وجود دارد.
به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی شدت بارش در استان‌های فارس، غرب چهارمحال و بختیاری، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان و نیمه غربی کرمان است.
وی با بیان این‌که امروز (15 دی‌ماه) با حرکت شرق‌سوی این سامانه، بارش در نیمه شرقی کشور و در شرق سواحل فعال خواهد بود،اظهارکرد: در جنوب کرمان، جنوب فارس، شمال سیستان و بلوچستان و شمال هرمزگان بارش شدت بیشتری دارد همچنین در این روز در دامنه‌های جنوبی البرز و کل نیمه شرقی کشور وزش باد شدت دارد و خلیج فارس مواج است.
ضیائیان ادامه داد: طی روز دوشنبه (16 دی‌ماه) فعالیت این سامانه بارشی تنها در جنوب شرق کشور فعال خواهد بود که در این مناطق بارش باران، وزش باد و کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود. همچنین به‌تدریج در اوایل شب این سامانه از کشور خارج خواهد شد.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به این‌که روز سه‌شنبه (17 دی‌ماه) در بیشتر مناطق کشور آسمان صاف است و در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا را خواهیم داشت، اظهار کرد: از بعد از ظهر این روز سامانه‌ای بارشی از شمال غرب وارد کشور می‌شود که بارش برف و باران در آذربایجان غربی و خوزستان را به دنبال دارد.
ضیاییان افزود: طی روز چهارشنبه (18 دی‌ماه) با نفوذ سامانه بارشی به کشور گستره بارش کل نیمه غربی را فرا می‌گیرد و در این روز در دامنه‌های زاگرس و دامنه‌های جنوبی البرز بارش به شکل برف پیش‌بینی می‌شود. طی روز پنج‌شنبه (19 دی‌ماه) سامانه بارشی در بیشتر مناطق کشور فعال خواهد بود.
وی در پایان درباره‌ وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران امروز (15‌ دی‌ماه) قسمتی ابری همراه با وزش باد و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای 4 درجه سانتیگراد و حداکثر دمای 7 درجه سانتیگراد و طی روز دوشنبه (16 دی‌ماه) نیز صاف با حداقل دمای صفر و حداکثر دمای 7 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
رئیس پلیس گمرک پلیس امنیت اقتصادی گفت: در حال حاضر با ابلاغیه دولت تمامی ‌سامانه‌های مرتبط با صادرات و واردات در اختیار پلیس گمرک امنیت اقتصادی قرار گرفته است.
به گزارش تسنیم، سرهنگ ‌هادی رفیعی‌کیا با‌ اشاره به اینکه پلیس همیشه به موضوع پیشگیری و مبارزه با قاچاق توجه داشت و دارد، اظهار داشت: نیروی انتظامی ‌همانند سایر دستگاه‌ها و نهادهای فعال در کشور پیگیر موضوع معیشت و اقتصاد بود و از این رو پلیس امنیت اقتصادی را تشکیل داده است.
رفیعی‌کیا افزود: با تشکیل پلیس امنیت اقتصادی تصمیم گرفته شد که نیروی انتظامی ‌در کنار نهادهای مرتبط با بنادر و گمرک به تسهیل فرآیند صادرات و واردات کشور کمک کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر پلیس امنیت اقتصادی در استان‌های مختلف ایران راه‌اندازی شده است، گفت: پلیس امنیت اقتصادی از روزهای ابتدایی فعالیت خود تا به امروز توانسته تا توفیقات خوبی را کسب کند و عملکرد مطلوبی را در حوزه مبارزه با قاچاق کالا داشته باشد و با دستگاه‌های مرتبط هم‌افزایی موثری را ایجاد کند.
رئیس پلیس گمرک ادامه داد: پلیس امنیت اقتصادی در مرحله اول فعالیت خود در گمرک‌های مختلف حضور فیزیکی پیدا می‌کند.
رفیعی‌کیا با‌ اشاره به اینکه هر سازمان مرتبط با صادرات و واردات توسط سامانه‌های مختلف آمار و عملکرد کشور در این حوزه را پایش می‌کند، اظهار داشت: در حال حاضر با ابلاغیه دولت تمامی سامانه‌های مرتبط با صادرات و واردات در اختیار پلیس گمرک امنیت اقتصادی قرار گرفته‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه:
سخنگوی قوه قضائیه گفت: در کنار وزارت امور خارجه و هم ستاد حقوق بشر جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی را در مجامع بین‌المللی تعقیب خواهیم کرد.
به گزارش میزان، غلامحسین اسماعیلی اظهار داشت: اقدام دولت جنایتگر آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان ایشان، از منظر حقوقی یک اقدام تروریستی و نمونه بارز تروریسم دولتی است.
اسماعیلی افزود: این اقدام وحشیانه ضدحقوق بشری و مغایر تمامی موازین بین‌المللی است. شهید سلیمانی به‌عنوان یک مقام عالی‌رتبه مهمان رسمی مقامات دولت عراق بود که یک دولت بیگانه که در این کشور حضوری غیرقانونی دارد این جنایت را مرتکب شد.
وی ادامه داد: به عنوان دستگاه قضایی هم در کنار وزارت امور خارجه و هم ستاد حقوق بشر این جنایت را در مجامع بین‌المللی تعقیب خواهیم کرد.

رئیس کلانتری 102 پاسداران از دستگیری زن و مرد جوان که سوار بر خودروی شاسی بلند از ساختمان‌های نیمه کاره در شمال تهران دزدی می‌کردند، خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ محمدباقرقدم زاده رئیس کلانتری 102 پاسداران درخصوص این پرونده گفت: ساعت 2 بامداد سه شنبه دهم دی ماه سال جاری عوامل حراست یک شرکت خصوصی در تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 از حضور دزدان در این شرکت خبر دادند.
وی بیان داشت: خیلی زود تیم گشت کلانتری به آدرس خیابان پاسداران، تقاطع کلاهدوز مراجعه کردند که یکی از عوامل حراست عنوان کرد که یکی از همکارانش در پشت ساختمان درحال درگیری با یکی از سارقان است که تیم گشت کلانتری خود را در محل حاضر کردند.
قدم زاده ادامه داد: سارقان که یک زن و مرد جوان بودند با مشاهده ماموران سوار بر خودروی شاسی بلند خود شده و به صورت دنده عقب شروع به حرکت کردند که در این صحنه یکی از ماموران حراست شرکت خصوصی مصدوم شد و خودروی دزدان با برخورد با گاردریل کنار خیابان متوقف و ماموران موفق به دستگیری دزدان شدند.
این مقام پلیسی افزود: ماموران در بازرسی از خودروی دزدان وسایل سرقتی از قبیل کابل، سیم برق کشف کردند که این زن و مرد جوان که اعتیاد به مواد مخدر شیشه دارند به سرقت از ساختمان‌های نیمه کاره اعتراف کردند.
رئیس کلانتری 102 پاسداران در پایان گفت: مامور حراست که در این دستگیری مجروح شده بود به بیمارستان منتقل و سارقان نیز پس از اعتراف به دزدی هایشان برای سیر مراحل قانونی در اختیار مقام قضایی قرار گرفته‌اند.