ایران «گام پنجم و نهایی» عدول از تعهدات برجامی‌اش را اعلام کرد


ایران «گام پنجم و نهایی» عدول از تعهدات برجامی‌اش را اعلام کرد 16 دی -98
تسلیم شدن  مقابل برنامه  چنددهه ای بسیار پر هزینه تحمیل شده  به کشور وملت برنامه هسته ای سپاه پاسداران چون برای تقویت پشت جبهه قدرت  خود وعدم پاسخ گویی ودست یابی بهسلاح هسته ای   بوده است نه قطع نشده که همچنان ادامه دارد برای اینکه کشور به اشغال  آخوندها وپاسداران جنایتکار وغارتگر درآمده وملت را هم به گروگان گرفته اند.

جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای «گام پنجم و نهایی» کاهش تعهدات برجامی‌اش را اعلام کرد و تاکید کرد که «با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست».
در بیانیه روز یکشنبه ۱۵ دی دولت ایران اعلام شده است که در گام پنجم کاهش تعهدات، «آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی محدودیت در تعداد سانتریفوژها را کنار می‌گذارد».
بر اساس این اطلاعیه، «برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست».
در این اطلاعیه اعلام شده که همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کما فی‌السابق ادامه خواهد یافت».
تهران همچنین گفته که در صورت رفع تحریم‌ها و «منتفع شدن ایران از منافع برجام» آماده «بازگشت به تعهدات برجامی» خود است.
ایران از ۱۸ اردیبهشت امسال و‌ در سالگرد خروج آمریکا از برجام، رسما کاهش «برخی» تعهداتش در «چارچوب این توافق» را اعلام کرد.
تهران در مرحله اول اعلام کرد دیگر به محدودیت ذخیره اورانیوم غنی‌سازی که ۳۰۰ کیلوگرم است پایبند نخواهد بود. در گام دوم که روز ۱۷ تیرماه برداشته شد، غنی‌سازی از سطح ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد افزایش یافت.
ایران در گام سوم که روز ۱۵ شهریورماه بود، گازدهی به سانتریفوژهای نسل جدید را آغاز کرد.
ایران در چهارمین گام از مراحل عدول از تعهدات هسته‌ایش، از ۱۶ آبان نیز گازدهی به آبشارهای سانتریفوژ پیشرفته‌تر جهت تشدید غنی‌سازی اورانیوم را در سایت فردو افزایش داد؛ امری که با نکوهش آمریکا و نگرانی بخش بزرگی از جامعه جهانی روبرو شد.