سقوط نیمی از درآمد بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» به دلیل کرونا


سقوط نیمی از درآمد بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» به دلیل کرونا
لندن– ایرنا– غول بانکی اچ‌اس‌بی‌سی روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیمی از درآمد خود را در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، به دلیل مشکلات مالی ناشی از بحران شیوع کرونا (کووید-۱۹) از دست داده است.
براساس این بیانیه، درآمد بانک در ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۰میلادی(دی تا اسفند)، به ۲.۵ میلیارد پوند رسیده که این میزان ۴۸ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. مدیران اچ‌اس‌بی‌سی با اشاره به اینکه این میزان پایین‌تر از انتظار آن‌هاست، درباره تشدید ضرر و زیان بانک در ماه‌های آینده هشدار داده‌اند.  
براساس بیانیه اچ‌اس‌بی‌سی پیش بینی می‌شود که این بانک به دلیل بحران ناشی از همه‌گیری کرونا، حداقل ۵.۵ و حداکثر ۸.۷ میلیون پوند در سال جاری ضرر کند.
مدیران بانک برای جلوگیری از تشدید مشکلات مالی درصدد تعدیل نیرو بر آمده‌اند. این در حالی است که آنها دو ماه پیش هم از برنامه تعدیل ۳۵ هزار شغل ظرف ۳ سال آینده خبر دادند.  
براساس بیانیه اچ‌اس‌بی‌سی، کاهش فعالیت‌های مالی مشتریان بانک، افت نرخ بهره بین بانکی و بدحسابی وام‌داران از دلایل اصلی ضرر و زیان بانک در مدت شیوع کرونا عنوان شده است.  
بانک مرکزی انگلیس اواخر اسفند گذشته با هدف کاهش تأثیرات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، نرخ بهره بین بانکی را به پایین ترین حد ممکن رساند. براساس تصمیم کمیته سیاست‌ پولی بانک مرکزی انگلیس، نرخ بهره بین بانکی در این کشور اینک به یک دهم درصد (۰.۱) رسیده که این رقم در تاریخ انگلیس کم‌سابقه است.
این اقدام اگرچه با هدف افزایش چرخش منابع مالی صورت گرفته اما در اصل باعث کاهش منابع درآمدی بانک‌ها از محل پرداخت وام شده است.  
در همین پیوند، بانک اسپانیایی سنتندر هم از سقوط ۸۲ درصدی درامد این بانک در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد و عنوان کرد که برای عبور از بحران کرونا ۱.۴ میلیارد پوند اعتبار تخصیص داده است. هرچند بانک یوبی‌اس سوئیس از افزایش ۴۰ درصدی درآمد در همین مدت خبر داد.  
این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که بانک‌های اروپایی مشغول برنامه‌ریزی درباره نحوه عبور از چالش های‌ مالی ناشی از بحران کرونا هستند. آنها برخلاف بحران مالی سال ۲۰۰۸ که به عنوان مقصر معرفی شدند، به عنوان بخشی از راهحل برون رفت از شرایط دیده می‌شوند.  
بانک اچ‌اس‌بی‌سی در سال ۱۸۶۵ توسط توماس ساترلند بانکدار اسکاتلندی در هنگ‌کنگ که از مستعمرات بریتانیا بود، تاسیس شد و اکنون به‌ عنوان یکی از بزرگترین بانک‌های جهان شناخته می‌شود.
این بانک، مالک شبکه‌ای از هفت هزار و ۲۰۰ شعبه در ۸۵ کشور جهان است. در سال ۲۰۱۲ این بانک با دارایی خالص ۲ هزار و ۶۹۳ تریلیون دلار به ‌عنوان بزرگترین بانک جهان، بر پایه میزان دارایی‌ها شناخته شد.   
سهام این بانک در بازارهای بورس لندن، نیویورک، بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ، بورس یورونکست پاریس و بورس اوراق بهادار برمودا معامله می‌شود.