با وجود
گذشت بیش از دو ماه از شیوع کرونا
با
وجود دستور وزیر راه و شهرسازی برای بازگشت بهای بلیت کنسل شده هواپیما و قطار،
برخی هنوز پولشان را دریافت نکرده اند. سخنگوی سازمان هواپیمایی در این باره اعلام
کرده که ایرلاینهای داخلی باید بهای بلیت استرداد شده را بازگردانند و درحال
پیگیری این مسئله از طریق ایرلاینهای خارجی نیز هستیم.
در حالیکه پنجم اسفند ماه سال گذشته
وزیر راه و شهرسازی دستور داد در پی شیوع ویروس کرونا هزینه کنسلی بلیت هواپیما و
قطار از مردم دریافت نشود تا آنها بتوانند بدون جریمه بلیتشان را کنسل کنند، برخی
هنوز بهای بلیت پروازهایشان را نگرفته اند که مربوط به ایرلاینهای داخلی و خارجی
است.
به گزارش ایسنا، محمد اسلامی، وزیر راه
و شهرسازی عصر روز دوشنبه پنجم اسفند ماه در این باره اظهار کرد: در پی شیوع ویروس
کرونا در حوزه هواپیمایی و ریلی مردم میتوانند بدون پرداخت هزینه بلیت سفرهایشان
را کنسل کرده یا به زمان دیگری موکول کنند. البته کسی نباید نسبت به این موضوع
نگرانی داشته باشد و اگر تمایل نداشته باشد میتواند بلیت خود را به اپن تبدیل کند
تا هر موقع خواست به سفر برود. پس از این دستور، سازمان هواپیمایی نیز از الزامی
بودن استرداد بلیت هواپیما توسط ایرلاینهای داخلی بدون دریافت جریمه از تاریخ
مذکور تا اطلاع ثانوی خبر داد.
این در حالیست که برخی تاکنون نتوانسته
اند بهای بلیت خود را که از ایرلاینهای داخلی یا خارجی تهیه کرده بودند دریافت
کنند. به عنوان مثال یکی از مسافران که بلیت پرواز خود را از شرکت هواپیمایی
ایرعربیا به مقصد کاتماندو خریداری کرده، آژانس مسافرتی به او اعلام کرده که این
شرکت هواپیمایی خارجی به جای بهای بلیت یک ووچر اعتباری (بلیت اعتباری هواپیما) به
او میدهد که تا یک سال میتواند به ازای این مبلغ با این ایرلاین به هر مقصدی
پرواز کند. همچنین یکی دیگر از مسافران که بلیت پرواز تهران به کوآلالامپور را از
شرکت ماهان خریداری کرده بود، تا کنون نتوانسته از این ایرلاین بهای بلیت خود را
دریافت کند و در پیگیریهای خود این پاسخ را از مسئولان این شرکت هواپیمایی دریافت
کرده که وجه مورد نظر به او بازگردانده خواهد شد.
در همین رابطه رضا جعفرزاده، سخنگوی
سازمان هواپیمایی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: در پروازهای داخلی، شرکتهای
هواپیمایی باید بهای بلیت مسافران را به مقاصد داخلی و خارجی پس دهند و این کار در
حال انجام است. همچنین اگر مسافری شکایت دارد، میتواند آن را به سازمان هواپیمایی
اطلاع دهد تا مطالباتش را هر چه سریعتر پیگیری کنیم.
وی همچنین در خصوص بازگشت بهای بلیتهایی
که مردم از ایرلاینهای خارجی خریداری کرده اند توضیح داد که گرچه ایرلاینهای
خارجی تابع قوانین یاتا هستند، اما سازمان هواپیمایی پیگیر کنسلی پروازهای خارجی
بوده و درصدد است تا به زودی از طریق شرکتهای هواپیمایی خارجی بهای بلیت پرواز
مسافران ایرانی را به آنها بازگرداند.