ورود محموله آزمایشگاهی فرانسه به وزن ۱۳ تُن به ایران


ورود محموله آزمایشگاهی فرانسه به وزن ۱۳ تُن به ایران   11اردیبهشت-99
یک مقام گمرک ایران از ورود محموله بیش از ۱۳ هزار کیلوگرمی فرانسه شامل لوازم تشخیص آزمایشگاهی به ایران خبر داد.
خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه، ۱۰ اردیبهشت، به نقل از صادق نامدار، مدیرکل گمرک بازرگان ایران این خبر را منتشر و ارزش این اقلام دارویی را یک میلیون و ۴۹۵ هزار یورو اعلام کرد.
آن‌ طور که وی گفته، این محموله که از فرانسه بارگیری شده، «۱۳ هزار و ۲۹۲ کیلوگرم است و به محض ورود راهی مرکز شد».
به گفته آقای نامدار، به‌ دنبال میسر نشدن ورود این محموله به ایران از طریق مرز بازرگان، با توافق مدیران مرزی ایران و ترکیه، محموله از طریق بازارچه مرزی «ساری‌سو» در ماکو وارد کشور شد.
وی توضیح بیشتری در این زمینه که چرا امکان وارد شدن این محموله از مرز بازرگان به ایران نبود، نداده است.
پیش از این نیز محموله‌های خریداری شده از آلمان به ارزش ۲۵۰ هزار دلار شامل محصولات آزمایشگاهی و شیمیایی و مواد اولیه دارو وارد ایران شده بود.
وزارت خارجه آلمان روز ۱۲ فروردین‌ماه اعلام کرده بود که ایران برای اولین بار با استفاده از سازوکار مالی اینس‌تکس، اقدام به خرید و انتقال تجهیزات پزشکی از اروپا کرده است.
مشخص نیست که محموله‌های واردشده مربوط به همان معامله انجام شده از طریق اینس‌تکس است یا این محموله‌ها جداگانه خریداری شده‌اند.
اینس‌تکس سازوکار حمایت از مبادلات تجاری است که فرانسه، آلمان و بریتانیا برای تسهیل تجارت با ایران فارغ از تحریم‌های آمریکا راه‌اندازی کرده‌اند.
خبرهای مربوط به واردات دارو پس از آن مخابره می‌شود که در هفته‌های گذشته بحث‌های دامنه‌داری درباره تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با بحران کرونا در ایران مطرح شده بود.
دولت آمریکا پیش از این اعلام کرده است که کمک‌های بشردوستانه به ایران مشمول تحریم نیست. با این حال مقام‌های دولت ایران می‌گویند با توجه به تحریم شبکه بانکی، نقل و انتقال مالی برای خرید اقلام بشردوستانه نیز با دشواری مواجه است.