روحانی: جامعه در مبارزه با کرونا به تخصص و متخصصان خود اعتماد کرد

برای چه مردم ایران باید اعتماد  کنند به کشوری که رهبران وکار گزاران و ... طی 41 سال  وعده ها وگفته های دروغ تحویل مردم داده اند و تلاش کرده بادروغ های گنده تر دروغ های قبلی  خودرا توجیه کنند؟
روحانی: جامعه در مبارزه با کرونا به تخصص و متخصصان خود اعتماد کرد
تهران - ایرنا - رییس جمهوری گفت: مردم در مبارزه با کرونا به متخصصان احترام گذاشتند و به تخصص اعتماد کردند و علما و بزرگان نیز به کمک آمدند تا همه در کنار هم‌ قدرت و توانمندنی مردم را بالا ببرند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه در نشستی با روانشناسان، جامعه شناسان و فعالان حوزه اجتماعی، با تاکید بر ضرورت ارتباط قوی تر مراکز و انجمن های علمی به عنوان مراجع قابل اعتماد مردم در مبارزه با کرونا، اظهارداشت: نباید بی احتیاطی کرد اما دلهره و اضطراب بیش از حد از ویروس کرونا بدتر از خود این ویروس است و می تواند زندگی مردم را در هم بشکند.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه جامعه ما در مبارزه با کرونا به تخصص و متخصصان خود اعتماد کرد و علما و بزرگان ما نیز به کمک آمدند، گفت: بخش اقتصادی و علمی ما در مبارزه با کرونا، خوب به صحنه آمدند و موفق عمل کردند و این خیلی مهم است که بعد از چند هفته از آغاز مبارزه با کرونا اعلام می کنیم در بخش فراورده های بهداشتی مورد نیاز در این مبارزه، قدرت صادرات داریم.
رییس جمهوری با بیان اینکه دولت و مردم در مبارزه با کرونا دست در دست یکدیگر، کار بزرگی انجام دادند، تاکید کرد: باید به گونه ای عمل کنیم که در پایان دوران مبارزه با ویروس کرونا، جایگاه ایران اسلامی در تاریخ، جایگاهی بلندتر و کارنامه آن در این مبارزه، درخشانتر باشد و این مهم در سایه تلاش متخصصان و همراهی و همکاری مردم، دست یافتنی است.
وی با تاکید بر ضرورت اعتماد بالای مردم به مسئولان و متخصصان گفت: مردم به دانش و تخصص احترام گذاشتند؛ وقتی وزیر بهداشت و درمان حرف و یا مسئول و متخصص بهداشتی یک بیمارستان حرف زد مردم هم به آن توجه کردند و قبول کردند که از روی دلسوزی و دانش حرف می‌زند و راه حل برای سلامتی انها ارائه می‌کند.
رییس جمهوری ادامه داد: کرونا زندگی، جان و سلامت مردم را تحت تاثیر قرار داده است. بخشی از جامعه ما شاید زمان جنگ را به یاد نداشته باشند به دلیل جوانی، اکثریت جامعه به خوبی به یاد دارند. آژیر خطر اول در روح و روان مردم اثر می گذاشت تا موشک و بمب بیاید، تا خسارت آن چی باشد، آن آژیر روح روان مردم را در آن مقطع تحت تاثیر قرار می داد. حالا جنگ آوران را هم آن آژیر تحت تاثیر قرار می داد یعنی تمام سیستم پدافندی کشور ما بسیج می شد که آن دشمن را در هوا شکار کند و نگذارد مردم دچار مشکل شوند.
روحانی با بیان اینکه در طول چهل سال گذشته حوادث فراوانی بود که کل جامعه را تحت تاثیر قرار داد و مخصوص یک شهر و روستا و یک بخش نبوده است، گفت: مساله تحریم جامعه ما را تحت تاثیر قرار داد. تحریم چیز ساده ای نیست. کشوری سالها مخصوصا در این دو سال اخیر که یک تحریم بسیار شدیدی مواجه با آن مواجه بودند.
وی گفت: این که بخواهیم مقایسه کنیم حادثه ویروس کرونا را در ایران با کشورهای دیگر، آغازهر چیزی قدرت و توان کشور برای تاب آوری در برابر آن حادثه ،‌آن هم حادثه ای چند بعدی است.
رییس جمهوری تصریح کرد: مساله کرونا یک مساله درمانی و بهداشتی نبود بلکه یک مساله سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هم بود. سبک زندگی ما را به طور کامل تحت تاثیر قرار داد.
در شرایط کرونا و تحریم رو پای خود ایستاده ایم
روحانی گفت: امروز تمام جهان با حادثه شیوع ویروس کرونا مواجه شده است؛ حتی آنهایی هم که مدعی علم و دانش و تجهیزات بیمارستانی و از شرایط مناسب دارو برخوردار هستند و با کشورهای دیگر منسجم و متحد هستند که در شرایط سخت به داد همدیگر می رسند، دچار مشکل و سردرگمی شده اند.
رییس جمهوری افزود: در شرایط کرونا کشوری مانند ما وجود دارد که با تحریم هم مواجه است و دست تنها است و روی پای خود ایستاده است و متحدی هم ندارد که به کمک او بیاید و متحد آن فقط ملت خودش است و چاره‌ساز آن تاب آوری جامعه است.
روحانی با تاکید بر این که همه باید به صحنه بیایند و دست به دست هم بدهند. تا از بحران کرونا عبور کنیم ، گفت:  همه تلاش کردند که در این شرایط به مردم در زمینه های بهداشت آموزش هایی بدهند و قدرت و توانمندنی مردم را بالا ببرند.
رییس جمهوری با اشاره به شرایط سخت کرونا در جهان گفت: در برخی از کشورها هراس و اضطرابی شکل گرفت که هنوز وجود دارد و منجر شد مردم در آنجا به فروشگاه هجوم بیاورند، یقه همدیگر را بگیرند؛ در ایران این مسائل را کمتر دیدیدم یا اصلا ندیدیم.
وی افزود: حتی در برخی کشورهای پیشرفته صنعتی که ادعا هم دارند مردم وقتی به فروشگاه می روند برخی مواد غذایی و وسایل بهداشتی موجود نیست و تا بعد از ظهر وسایل ضد عفونی هم تمام می شده است؛ اطلاعات من برای  10 روز پیش نیست، برای شب گذشته است.
رییس جمهوری تصریح کرد: ما در کشور خود چنین هراسی ندیدیم مردم به فروشگاه ها هجوم نبردند تا کالا غارت کنند بلکه در آرامش به حرف مسئولان خود گوش کردند و از آن طرف نیز همه بخش‌های مختلف جامعه به صحنه آمدند.
وی اظهار داشت: اگر در یک زمان کوتاهی مواد ضدعفونی کننده که روزهای اول برای تامین آن با مشکل مواجه بودیم، اما در سه چهار روز یا هفته بعد شرایط عادی شد تمام بنگاه‌ها و واحدهای تولید که می توانستند مواد ضد عفونی را تولید کنند یا توسعه بدهند یا خط تولید را تغییر کنند، فعالیت در این زمینه را آغاز کردند.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: شرایط  بیمارستانی و تجهیزات درمانی و بهداشتی ما هم روز به روز بهتر شد، اگرچه بیمارستان ها ممکن بود در برخی از شهرها در ساعات و در روزهای اولیه با یک اضطراب و نگرانی از این که شاید تجهیزات و تخت و یا پزشک و پرستار نداشته باشند رو به رو بودند، اما بعد از یک مدت کوتاهی همه آرامش گرفتند.
روحانی تصریح کرد: در حالی که در کشورهای بزرگ صنعتی پیشرفته این زمان خیلی طولانی‌تر به دست آمد حتی هفته اول و دوم با کمبود تخت مواجه بودند هنوز هم برخی جاها با کمبود تخت با کمبود تجهیزات مواجه هستند حتی با کمبود پرستار و پزشک مواجه هستند.
وی با بیان این که اکنون اگر فردی دچار بیماری کرونا شود تخت بیمارستان پزشک و پرستار و تجهیزات مراقبت وجود دارد ، یادآورشد: ما در مدت زمان کمتری توانستیم کمبودها را جبران کنیم و به شرایط معمولی و آرام‌تر قدم بگذاریم، چرا که همه به صحنه آمدند و کمک کردند.
رییس جمهوری گفت: البته در این میان برخی افراد که تعداد آنها هم محدود بود دغل کاری کردند و کالا و تجهیزات بهداشتی را احتکار کردند.
خبر در حال تکمیل است .......