شيريني كه كام‌تان را تلخ مي‌كند!

 شيريني كه كام‌تان را تلخ مي‌كند! 8 بهمن - 92
اين‌ كه نوشابه‌هاي گازدار و شيرين براي سلامت انسان بسيار مضر هستند مطلب جديدي نيست اما آيا تا به حال به شدت اثرات سوء اين نوشيدني‌ها بر سلامت خود انديشيده‌ايد؟ به گزارش ايسنا، سازمان غذايي "فودميث" كه در زمينه تاثير موادغذايي بر سلامت انسان و فرآيندهاي توليد اين محصولات فعاليت مي‌كند در گزارش جديدي كه در سايت اينترنتي اين سازمان منتشر شده به بررسي هفت تاثير سوء نوشابه‌هاي گازدار بر سلامت بدن پرداخته كه در پي مي‌آ‌يد: 
*آسم
"بنزوات سديم" موجود در نوشابه‌هاي گازدار در بروز اختلالات آلرژيك نظير كهير، اگزما و آسم موثر است. اين ماده به عنوان نگهدارنده براي افزايش ماندگاري نوشابه‌هاي گازدار استفاده مي‌شود. از سوي ديگر افزايش سديم موجود در رژيم غذايي مصرف‌كنندگان نوشابه‌هاي گازدار به كاهش حجم پتاسيم در بدن مي‌انجامد. برآوردها حاكي از آن است كه در آمريكا سالانه 18 ميليارد دلار براي درمان بيماري آسم هزينه مي‌شود و روزانه 11 آمريكايي بر اثر ابتلا به اين بيماري جان مي‌بازند. 
* نارسايي‌هاي كليوي 
در صورتي كه از نژاد قفقازي هستيد و اضافه وزن هم داريد، حتما مصرف نوشابه‌هاي گازدار را كاهش دهيد. افرادي كه نژاد قفقازي دارند بيش از ساير نژادها در معرض ابتلا به سنگ كليه هستند. اين مشكل زماني كه پاي نوشابه‌هاي گازدارهم به ميان مي‌آيد تشديد مي‌شود زيرا ميزان بالاي اسيد فسفريك موجود در نوشابه‌هاي گازدار سبب بروز سنگ كليه مي‌شود. 
*ديابت 
خطر ابتلا به ديابت نوع 2 در افرادي كه نوشابه‌هاي گازدار مصرف مي‌كنند به شدت افزايش مي‌يابد. احتمال ابتلا به اين بيماري در اين افراد 80 درصد است. بيماري ديابت نوع 2 كه در اصل به عنوان ديابت بزرگسالان شناخته مي‌شود اما طي سال‌هاي اخير در بين كودكان نيز به شدت شيوع يافته است. دليل اين مسئله، افزايش چاقي در كودكان است. از آنجا كه ديابت نوع 2 هيچ درماني ندارد، افراد مبتلا به اين بيماري بايد مراقب تغذيه و شيوه زندگي خود در باقي عمرشان باشند. بنابر اعلام "فودميث" از هر 10 دلار هزينه درماني، يك دلار صرف درمان ديابت مي‌شود. 
* چاقي 
مصرف نوشابه‌هاي گازدار ضمن افزايش چاقي، سبب تشديد مشكلات ناشي از ديابت نوع 2 نيز مي‌شود. ارتباط بين افزايش وزن و مصرف نوشابه‌هاي گازدار آنقدر بديهي است كه متخصصان سلامت با اطمينان كامل اعلام مي‌كنند كه هر وعده نوشابه گازدار 1.6 برابر احتمال چاقي را افزايش مي‌دهد و اين چاقي نيز به نوبه خود تشديد‌كننده خطر بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي است. 
* بيماري قلبي 
70 درصد بيماري‌هاي قلبي ناشي از چاقي هستند. تركيبات خاص موجود در نوشابه‌هاي گازدار ارتباط نزديكي با بيماري‌هاي قلبي و چاقي دارند. "شربت ذرت" محتوي مقادير زيادي قند "فروكتوز" است كه وظيفه شيرين كردن نوشابه‌هاي گازدار را برعهده دارد اما در عمل سلامت ما را به خطر مي‌اندازد. اين قند خطر بروز سندرم متابوليك را به شدت افزايش مي‌دهد. بنابر اعلام "انجمن قلب ايالات متحده آمريكا" سندرم متابوليك مجموعه‌اي از عوامل متعدد است كه 35 درصد از افراد بالغ در آمريكا را گرفتار كرده است. اين عوامل دست به دست هم داده و سبب چاقي فرد و در نتيجه افزايش خطر بروز بيماري‌هاي قلبي مي‌شود. 
* پوكي استخوان 
اسيد فسفريك، ردپاي خود را در بدن با يك بيماري ديگر برجاي مي‌گذارد و آن پوكي استخوان است. رژيم‌هاي غذايي محتوي مقادير زياد فسفات، استخوان‌ها را تحليل برده و خطر ابتلا به پوكي استخوان را تشديد مي‌كنند. فسفر، كلسيم موجود در بدن را خارج كرده و استخوان‌ها را از داشتن اين ماده مغذي كه براي حفظ سلامت آ‌نها ضروري است، محروم مي‌كند و استحكام آنها را به شدت كاهش مي‌دهد. اين بيماري به زنان بيش از مردان آسيب مي‌رساند به طوري كه ميزان ابتلا به پوكي استخوان در زنان نسبت به مردان 80 درصد در مقابل 20 درصد است. كلسيم موجود در بدن همچنين براي درمان برخي بيماري‌ها مصرف مي‌شود اما اين ماده معدني مفيد با مصرف نوشابه‌هاي گازدار از بدن خارج شده و ديگر تاثيري نخواهد داشت. 
* تخريب ميناي دندان 

تركيب شكر و اسيد موجود در نوشابه‌هاي گازدار ميناي دندان را حل كرده و سبب پوسيدگي دندان مي‌شود. هرچه ميزان تماس اين اسيد با دندان‌ها بيشتر باشد، خطر پوسيدگي نيز به همان نسبت افزايش مي‌يابد. پس هرچه نوشابه بيشتري بنوشيد احتمال حل شدن ميناي دندان‌هايتان بيشتر مي‌شود. هر دو نوع نوشابه‌هاي گازدار اعم از نوشابه‌هاي معمولي و رژيمي سبب بروز اين آسيب مي‌شوند.