در رژیم ولایت فقیه مدعی امن و آزاد ترین کشور جهان آنگونه دامنه ی
ناامنی اجتماعی افزایش و گسترش یافته است
که مرگ ومیر تصادفات روزانه ی جاده های برون شهر و خیابان های شهرها شبانه هم شده است . برای همین گزارش شده است در
سه ماه گذشته بارها شاهد وقوع تصادفات مرگبار شبانه در سطح شهر و اتوبان ها هستيم.
طوریکه آخرين تصادف كه در اتوبان زين
الدين رخ داد دو جوان جان شان را به علت واژگوني خودرو پرشيا از دست دادند. همچنين
در تصادف ديگري يك جوان به علت برخورد خودرو با تير برق جانش را از دست داد. نكته
قابل توجه در تصادفات شبانگاهي شهر ميزان شدت برخورد و آمار بالاي كشتهها است به
طوريكه در 20 روز آذرماه 10 شهروند جان شان را تنها در تصادفات شبانگاهي از دست
دادند. در ادامه افزوده شده در اين
ميان براساس آخرين آمارهاي اعلام شده از سوي پليس راهور تهران در سال گذشته 819
نفر در تصادفات تهران كشته شدند كه 491 نفر از آنها جان شان را در تصادفات ساعت 22
تا 6 صبح از دست دادهاند. در اين ميان در تصادفات شبانه بيشترين تلفات مربوط به
سرنشينان خودروها است . بهر حال نقل از يكي از رانندگان شاهد تصادف مرگبار در
اتوبان حكيم شده است در اين باره به خبر
گزاری مهر گفته است دو راننده پژو
كيلومترها با يكديگر كورس گذاشته بودند و هيچ ماموري هم در طول مسير نبود تا جلوي
آنها را بگيرد. اگر ماموران در صحنه بودند قطعا اين اتفاق تلخ رخ نميداد. برخي
اوقات با رانندگان خودروهاي سنگين برخورد ميكردند، اما اين اتفاق در ماه هاي اخير
كمتر شده است. حتي گشت ها با خودروهاي شخصي هم كمتر برخورد ميكنند مسئولان بدانند
اگر قصوري از سوي آنها رخ دهد و براي شهروندي اتفاقي بيافتد آنها مسئول هستند. به
نظر ميرسد اجراي طرحهاي مداوم روزانه در سطح شهر باعث شده است پليس از تصادفات و
تخلفات شبانه غافل شود و در صورتي كه روند تصادفات مرگبار شبانه اينگونه ادامه
يابد تهران در پايان سال ركورددار تعداد مرگ در تصادفات ميشود. متاسفانه عدم
نظارت و كنترل سرعت باعث شده است تا ميزان تلفات افزايش قابل توجهي يابد. اگرچه
حضور پليس در شبها براي كنترل معابر الزامي است اما یک مسئول نیروی انتظامی گفته نميتوان به تعداد نيروهاي صبح پليس در
بزرگراه ها مستقر كرد. بايد بگويم توجه بيشتر و حضور پررنگتر در سطح معابر ميتواند
در كاهش سرعت و به طبع آن تلفات موثر باشد. ميتوان با كنترل تلفات رانندگي شبانه
ميزان كشتهها را تا 12 درصد كاهش داد. البته اين كاهش نيازمند عزم جدي پليس براي
حضور در معابر و برخورد با تخلفات حادثه ساز است . برای اینکه وظیفه پلیس نه
تأمین امنیت برای شهروندان که آماده باش برای اجرای طرح های سرکوبگرانه معترضان
ناراضیان می باشد .
به نظر ميرسد اجراي طرحهاي مداوم روزانه در سطح شهر باعث شده است
پليس از تصادفات و تخلفات شبانه غافل شود و در صورتي كه روند تصادفات مرگبار شبانه
اينگونه ادامه يابد، تهران در پايان سال ركورددار تعداد مرگ در تصادفات ميشود. هشدارهاي
كارشناسان و مسئولان ترافيك درباره افزايش تصادفات مرگبار شبانه تهران در حالي از
سوي پليس راهور تهران جدي گرفته نشد كه شامگاه پنجشنبه در يك تصادف مرگبار 4 نفر
از شهروندان به علت كورس شبانه و لجبازي دو راننده جانشان را از دست دادند. هنوز يك ماه از تصادف مرگبار شبانه سه جوان در اتوبان بابايي نگذشته است كه شامگاه
پنجشنبه هفته گذشته 4 نفر به علت كورس شبانه در اتوبان حكيم جانشان را از دست
دادند. حادثهاي كه ابتدا با يك لجبازي ساده آغاز و پس از چند كيلومتر كورس ميان
دو دستگاه خودرو 206 به تصادفي مرگبار تبديل شد. حادثهاي كه در پي آن به علت
برخورد 4 دستگاه خودرو 206 و 3 دستگاه پرايد چهار نفر از جمله يك زن باردار جانشان
را از دست داند. شدت اين تصادف به حدي بود كه از 3 خودرو چيزي به جز چند تكه آهن
پاره باقي نمانده بود. اين در حالي است كه در سه ماه گذشته بارها شاهد وقوع تصادفات مرگبار
شبانه در سطح شهر و اتوبانها هستيم. آخرين تصادف كه در اتوبان زين الدين رخ داد دو
جوان جانشان را به علت واژگوني خودرو پرشيا از دست دادند. همچنين در تصادف ديگري
يك جوان به علت برخورد خودرو با تير برق جانش را از دست داد. نكته قابل توجه در
تصادفات شبانگاهي شهر ميزان شدت برخورد و آمار بالاي كشتهها است به طوريكه در 20
روز آذرماه 10 شهروند جانشان را تنها در تصادفات شبانگاهي از دست دادند. اولين بار نام گشتهاي بزرگراهي تهران به نام
گشت نامحسوس مطرح شد.خودروهاي زانتيايي كه به صورت نامحسوس در بزرگراهها تردد
كرده و با تخلفات حادثه ساز برخورد ميكردند. در اين ميان با راه اندازي پليس
بزرگراه،گشتهاي آرمدار نيز در سطح شهر حاضر شدند. گشتهايي كه بيشتر آنها پس از
ساعت 20 در كنار اتوبان شب را به صبح ميرسانند. ماموراني كه در صورت ارتكاب تخلف
از سوي راننده موظف هستند براي اعمال قانون از خودرو پياده شوند اما اين كار را
نيز در شبها انجام نداده و از راننده ميخواهند از خودرو پياده شود. البته كاهش
گشت زني در شب باعث شده است تا 5 درصد از رانندگان كه اصرار به بيقانوني دارند
اتوبانها و خيابانهاي اصلي را محلي براي مسابقات شبانه و كل كل تبديل ميكنند. در
اين ميان گشتهاي تست سلامت نيز با قرار دادن دوربين در كنار اتوبانها به جاي كنترل
سلامت رانندگان پر خطر از صبح تا عصر تنها اقدام به اعمال قانون سرعت ميكنند. گشتهايي
كه به مرور زمان كاركرد اصلي خود را از دست داده و به جاي انجام تست سلامت
خودروهاي بدون كمربند و داراي سرعت غير مجاز را اعمال قانون ميكنند. در اين ميان براساس آخرين آمارهاي اعلام شده از سوي
پليس راهور تهران در سال گذشته 819 نفر در تصادفات تهران كشته شدند كه 491 نفر از
آنها جانشان را در تصادفات ساعت 22 تا 6 صبح از دست دادهاند. در اين ميان در
تصادفات شبانه بيشترين تلفات مربوط به سرنشينان خودروها است. در اين ميان سردار رحيمي رئيس پليس راهور
تهران با اذعان به ارتكاب تخلفات حادثهساز شبانه در تهران ميگويد: گشتهاي محسوس
و نامحسوس پليس موظف هستند با تخلفات شبانه برخورد كنند. ساعت 22 به بعد
بزرگراههاي تهران به جولانگاه جوانان متخلف تبديل ميشود كه در طرحهاي ويزهاي كه
از سال 89 به اجرا در آمد با تخلفات حادثه ساز مانند لايي كشي برخورد ميشود. طرحهاي
پليس تعطيل شدني نيست و ما اجازه نميدهيم كه چند نفر امنيت و جان شهروندان را
تهديد كنند. به نظر ميرسد برخلاف گفتههاي رئيس پليس راهور تهران برخورد با
تخلفات شبانه كاهش يافته و چند جوان به علت كورس و مسابقه به راحتي جان خود و
ديگران را به خطر مياندازند.در حاليكه مسئولان پليس راهور تهران معتقدند سرعت
غيرمجاز كاهش يافته است، اما كمبود گشتهاي شبانه و عدم نظارت دقيق در اين زمان
باعث شده است سرعتهاي شبانه افزايش و تصادفات مرگبار نيز بيشتر شود. اگر گشتهاي
شبانه بزرگراه اقدام به تردد از ساعت 21 تا 6 صبح كنند قطعا رانندگان متخلف با
ديدن ماموران سرعتشان را كمتر ميكنند. ضمن اينكه انجام ندادن طرحهاي برخورد
با تخلفات شبانه باعث افزايش ارتكاب تخلف شده است. رانندگاني كه حضور ماموران را
حس نكنند بيشك 20 تا 30 كيلومتر بيشتر از سرعت مجاز رانندگي ميكنند كه همين
موضوع در تصادف منجر به شدت حادثه ميشود. *طرح شبانه نداريم يكي از رانندگان كه شاهد تصادف مرگبار در اتوبان
حكيم بوده است در اين باره به مهر گفت: دو راننده پژو كيلومترها با يكديگر كورس
گذاشته بودند و هيچ ماموري هم در طول مسير نبود تا جلوي آنها را بگيرد. اگر
ماموران در صحنه بودند قطعا اين اتفاق تلخ رخ نميداد. برخي اوقات با رانندگان
خودروهاي سنگين برخورد ميكردند، اما اين اتفاق در ماههاي اخير كمتر شده است. حتي
گشتها با خودروهاي شخصي هم كمتر برخورد ميكنند. اين شهروند ادامه ميدهد: البته به نظر
ميرسد ماموران اقدامات مهمتري دارند يا توان پليس براي كنترل شبانه كم است. مسئولان بدانند اگر قصوري از سوي آنها رخ دهد و براي
شهروندي اتفاقي بيافتد آنها مسئول هستند. به نظر ميرسد اجراي طرحهاي مداوم روزانه در سطح
شهر باعث شده است پليس از تصادفات و تخلفات شبانه غافل شود و در صورتي كه روند
تصادفات مرگبار شبانه اينگونه ادامه يابد تهران در پايان سال ركورددار تعداد مرگ
در تصادفات ميشود. سرهنگ سيد هادي هاشمي رئيس پليس سابق راهور تهران نيز در
مورد تصادفات شبانه ميگويد: متاسفانه عدم نظارت و كنترل سرعت باعث شده است تا ميزان تلفات افزايش
قابل توجهي يابد. اگرچه حضور پليس در شبها براي كنترل معابر الزامي است اما نميتوان
به تعداد نيروهاي صبح پليس در بزرگراهها مستقر كرد. بايد بگويم توجه بيشتر و حضور
پررنگتر در سطح معابر ميتواند در كاهش سرعت و به طبع آن تلفات موثر باشد. ميتوان
با كنترل تلفات رانندگي شبانه ميزان كشتهها را تا 12 درصد كاهش داد. البته اين
كاهش نيازمند عزم جدي پليس براي حضور در معابر و برخورد با تخلفات حادثه ساز است