گزیده ها 17 اسفند -94
با قرار گرفتن در آستانه سال نو،
خودروسازان بهدنبال امضای قراردادهای خودرویی با شرکای خارجی خود هستند که بهنظر
میرسد مشتریان با لغو تحریمهای بینالمللی در انتظار ثبات قیمت خودرو در سال
آینده باشند.
براساس سنت هر ساله مهمترین پرسش خودرویی مشتریان این است که قیمت خودرو در سال آینده چگونه خواهد بود؟ این سوال در شرایطی مطرح است که امسال برخلاف سالهای گذشته قیمت خودرو ثبات خود را حفظ کرده بود. بهدنبال اجرایی شدن برجام و امضای قراردادهای خودرویی دو انتظار مشتریان مبنیبر ورود خودروهای جدید و کاهش قیمت خودرو همچنان به قوت خود باقی است. کاهش قیمت خودرو در حالی همچنان در لیست انتظارات مشتریان قرار دارد که طی سال جاری بهدلیل اتمام دوره اول شورای رقابت، قیمتگذاری خودرو توسط این شورا صورت نگرفت و برخلاف سه سال گذشته، قیمت خودرو باثبات بود. هر چند از گوشه و کنار شنیده میشد که خودروسازان درخواست افزایش قیمت را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کردند اما بهدنبال رکود شکل گرفته در بازار بهنوعی از تقاضای افزایش قیمت، کوتاه آمدند.
رکودی که موجب تغییر قاعده بازی از سوی خودروسازان شد. به خصوص آنکه کاهش تقاضا در بازار تولید خودرو را با افت قابلتوجهی مواجه کرد؛ بنابراین بحث افزایش قیمت خودرو در سال جاری مسکوت ماند تا وضعیت بازار به حالت عادی خود بازگردد. حال بهدنبال اجرایی شدن برجام، بار دیگر شورای رقابت وارد میدان شده و حتی رئیس این شورا خط و نشانهایی برای قیمتگذاری دوباره خودرو برای خودروسازان کشیده است، اما انتظار ثبات قیمتی یا حتی کاهش قیمت در شرایطی پس از برجام شکل گرفته که خودروسازان اثر کاهش هزینههای تحریم را چندان حائز اهمیت نمیدانند. این موضوع در حالی است که قراردادهای جدید خودروسازان با شرکای خارجی نیز در حال پیگیری است؛ بنابراین در این شرایط، مشتریان در دوراهی خریدن و نخریدن خودرو بهدلیل تحولات قیمتی سال آینده قرار دارند. هر چند کارشناسان بر ثبات قیمت خودرو تاکید دارند، اما خودروسازان مطابق روال جاری با اشاره به روند صعودی هزینهها بر افزایش قیمت تاکید دارند.
سرنوشت قیمت خودرو
بنا به گفته خودروسازان، عوامل موثر بر قیمت خودرو مشخص و معین است؛ بنابراین با تفکیک هر یک از این عوامل میتوان در خصوص آینده قیمت خودرو به نتیجهگیری پرداخت. یکی از عواملی که خودروسازان همواره بر آن تاکید دارند، افزایش هزینه ناشی از افزایش حقوق و دستمزد در ابتدای هر سال است. از آنجا که این هزینه بر دوش خودروساز تحمیل میشود؛ بنابراین بخشی از افزایش قیمت خودرو صرف این موضوع میشود که از دست خودروساز نیز خارج است. در این میان افزایش هزینههای سربار که شامل آب، برق، گاز و حمل ونقل است نیز به افزایش هزینه تمام شده خودرو منجر میشود. تغییرات نرخ ارز نیز عامل اثرگذار دیگری است که در قیمت تمام شده خودرو موثر است.
بنابراین خودروسازان با در نظر گرفتن مجموع این عوامل بر افزایش قیمت خودرو تاکید دارند. بهطوریکه، یکی از معاونان فروش شرکتهای خودروساز در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» میگوید: شرکتهای خودروساز براساس هزینه تمام شده به قیمتگذاری خودرو میپردازند، مجموع عوامل تاثیرگذار در قیمت خودرو هر ساله روند افزایشی دارند، بنابراین خودروسازان نیز مجبور به افزایش قیمت هستند. با این وجود این مدیر خودروساز نقش کاهش هزینههای تحریم بر قیمت خودرو در سال آینده را چندان موثر نمیداند و میگوید: در صورتی که مجموع عوامل را در نظر بگیریم، قیمت خودرو باید چند درصدی افزایش پیدا کند؛ زیرا افزایش هزینهها بیشتر از کاهش هزینهها بوده است.
با این وجود کارشناسان خودرو بر کاهش 15 تا 20 درصدی هزینههای تحریم تاکید دارند و معتقدند که افزایش قیمت بهدلیل عواملی چون افزایش حقوق و دستمزد، هزینههای آب و برق و... بهانه شرکتهای خودروساز برای کسب سود بیشتر است. به اعتقاد آنها خودروسازان به بهانه هزینههای ناشی از تحریم، قیمت خودرو را دو برابر کردند، اما در شرایط کنونی که هزینههای ناشی از تحریم از دوش آنها برداشته شده، بدون در نظر گرفتن این موضوع قصد دارند، بحث قیمت خودرو را دنبال کنند؛ بنابراین به اعتقاد کارشناسان قیمت خودرو در سال آینده باید روندی کاهشی یا حداقل ثابت داشته باشد؛ زیرا خودروسازان بر مولفههایی تاکید دارند که تاثیر چند دهم درصدی بر قیمت تمام شده خودرو دارد. به اعتقاد این دسته کاهش هزینههای تحریم که شامل نقلو انتقال پول، کاهش قیمت مواد اولیه، خرید از شرکتهای اصلی (عدم دور زدن تحریمها) است بیش از عواملی است که موجب افزایش قیمت میشود؛ بنابراین اگر آنها قصد کاهش قیمت را نداشته باشند باید به ثبات قیمت رضایت دهند.
در همین زمینه، فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو میگوید: خودروسازان بهدلیل مشکلات مالی و زیان انباشته قصد افزایش قیمت را دارند. زاوه با اشاره به کاهش قیمت مواد اولیه مانند مواد پتروشیمی (مواد پلیمری) و کاهش هزینههای تحریم میگوید: افزایش حقوق و دستمزد تاثیر 3 تا 5 درصدی در قیمت تمام شده خودرو دارد حال آنکه کاهش هزینهها در ابعاد مختلف تاثیر 10 تا 15 درصدی دارد، اما موضوع آن است که خودروساز قصد کاهش یا ثبات قیمت را ندارد. در حالی که سرنوشت قیمت خودرو در سال آینده یکی از موضوعات مهم است اما به گفته کارشناسان، هر گونه تغییر قیمت باید با توجه به رکود موجود در بازار مدنظر قرار گیرد. به خصوص آنکه ویژگیهای بازار سال آینده تشابه بسیاری با سال 94 دارد و بازار خودرو دچار تحول اساسی مانند ورود خودروهای جدید و متنوع نیست که بتواند افزایش قیمت را قبول کند. بر این اساس آنها افزایش قیمت خودرو را تیر خلاص به صنعت خودرو ایران میدانند.
با این وجود، ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو نه تنها افزایش قیمت را تیر خلاص نمیداند؛ بلکه این موضوع را موجب نجات صنعت خودرو از ورشکستگی عنوان میکند و میگوید: قطعا در سال 95 قیمت خودرو افزایش خواهد یافت، زیرا خودروسازان متحمل افزایش هزینه میشوند که اگر افزایش قیمتی در کار نباشد، صنعت خودرو از بین خواهد رفت.
وی تاکید میکند: از آنجا که 80 درصد قیمت تمامشده مربوط به قطعهسازی است و در طول چند سال گذشته قطعهسازان آسیبهای بسیاری را متحمل شدند باید بحث افزایش قیمت خودرو اجرایی شود تا از ورشکستگی بخش بزرگی از صنعت خودرو جلوگیری شود.
در این زمینه آلبرت بغزیان، عضو ناظر شورای رقابت با اشاره به اینکه تمایل خودروسازان افزایش قیمت است، میگوید: رکود موجود در بازار خودرو در سال 95 نیز ادامهدار خواهد بود درصورتی که خودروسازان بدون توجه به این موضوع به افزایش قیمت خودرو بپردازند مسلم است که متضرر خواهند شد. وی معتقد است در سال 95 چون خودروی جدیدی وارد بازار نشده و انتظارات مشتریان همچنان پابرجاست؛ بنابراین افزایش قیمت یک اشتباه بزرگ است.
براساس سنت هر ساله مهمترین پرسش خودرویی مشتریان این است که قیمت خودرو در سال آینده چگونه خواهد بود؟ این سوال در شرایطی مطرح است که امسال برخلاف سالهای گذشته قیمت خودرو ثبات خود را حفظ کرده بود. بهدنبال اجرایی شدن برجام و امضای قراردادهای خودرویی دو انتظار مشتریان مبنیبر ورود خودروهای جدید و کاهش قیمت خودرو همچنان به قوت خود باقی است. کاهش قیمت خودرو در حالی همچنان در لیست انتظارات مشتریان قرار دارد که طی سال جاری بهدلیل اتمام دوره اول شورای رقابت، قیمتگذاری خودرو توسط این شورا صورت نگرفت و برخلاف سه سال گذشته، قیمت خودرو باثبات بود. هر چند از گوشه و کنار شنیده میشد که خودروسازان درخواست افزایش قیمت را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کردند اما بهدنبال رکود شکل گرفته در بازار بهنوعی از تقاضای افزایش قیمت، کوتاه آمدند.
رکودی که موجب تغییر قاعده بازی از سوی خودروسازان شد. به خصوص آنکه کاهش تقاضا در بازار تولید خودرو را با افت قابلتوجهی مواجه کرد؛ بنابراین بحث افزایش قیمت خودرو در سال جاری مسکوت ماند تا وضعیت بازار به حالت عادی خود بازگردد. حال بهدنبال اجرایی شدن برجام، بار دیگر شورای رقابت وارد میدان شده و حتی رئیس این شورا خط و نشانهایی برای قیمتگذاری دوباره خودرو برای خودروسازان کشیده است، اما انتظار ثبات قیمتی یا حتی کاهش قیمت در شرایطی پس از برجام شکل گرفته که خودروسازان اثر کاهش هزینههای تحریم را چندان حائز اهمیت نمیدانند. این موضوع در حالی است که قراردادهای جدید خودروسازان با شرکای خارجی نیز در حال پیگیری است؛ بنابراین در این شرایط، مشتریان در دوراهی خریدن و نخریدن خودرو بهدلیل تحولات قیمتی سال آینده قرار دارند. هر چند کارشناسان بر ثبات قیمت خودرو تاکید دارند، اما خودروسازان مطابق روال جاری با اشاره به روند صعودی هزینهها بر افزایش قیمت تاکید دارند.
سرنوشت قیمت خودرو
بنا به گفته خودروسازان، عوامل موثر بر قیمت خودرو مشخص و معین است؛ بنابراین با تفکیک هر یک از این عوامل میتوان در خصوص آینده قیمت خودرو به نتیجهگیری پرداخت. یکی از عواملی که خودروسازان همواره بر آن تاکید دارند، افزایش هزینه ناشی از افزایش حقوق و دستمزد در ابتدای هر سال است. از آنجا که این هزینه بر دوش خودروساز تحمیل میشود؛ بنابراین بخشی از افزایش قیمت خودرو صرف این موضوع میشود که از دست خودروساز نیز خارج است. در این میان افزایش هزینههای سربار که شامل آب، برق، گاز و حمل ونقل است نیز به افزایش هزینه تمام شده خودرو منجر میشود. تغییرات نرخ ارز نیز عامل اثرگذار دیگری است که در قیمت تمام شده خودرو موثر است.
بنابراین خودروسازان با در نظر گرفتن مجموع این عوامل بر افزایش قیمت خودرو تاکید دارند. بهطوریکه، یکی از معاونان فروش شرکتهای خودروساز در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» میگوید: شرکتهای خودروساز براساس هزینه تمام شده به قیمتگذاری خودرو میپردازند، مجموع عوامل تاثیرگذار در قیمت خودرو هر ساله روند افزایشی دارند، بنابراین خودروسازان نیز مجبور به افزایش قیمت هستند. با این وجود این مدیر خودروساز نقش کاهش هزینههای تحریم بر قیمت خودرو در سال آینده را چندان موثر نمیداند و میگوید: در صورتی که مجموع عوامل را در نظر بگیریم، قیمت خودرو باید چند درصدی افزایش پیدا کند؛ زیرا افزایش هزینهها بیشتر از کاهش هزینهها بوده است.
با این وجود کارشناسان خودرو بر کاهش 15 تا 20 درصدی هزینههای تحریم تاکید دارند و معتقدند که افزایش قیمت بهدلیل عواملی چون افزایش حقوق و دستمزد، هزینههای آب و برق و... بهانه شرکتهای خودروساز برای کسب سود بیشتر است. به اعتقاد آنها خودروسازان به بهانه هزینههای ناشی از تحریم، قیمت خودرو را دو برابر کردند، اما در شرایط کنونی که هزینههای ناشی از تحریم از دوش آنها برداشته شده، بدون در نظر گرفتن این موضوع قصد دارند، بحث قیمت خودرو را دنبال کنند؛ بنابراین به اعتقاد کارشناسان قیمت خودرو در سال آینده باید روندی کاهشی یا حداقل ثابت داشته باشد؛ زیرا خودروسازان بر مولفههایی تاکید دارند که تاثیر چند دهم درصدی بر قیمت تمام شده خودرو دارد. به اعتقاد این دسته کاهش هزینههای تحریم که شامل نقلو انتقال پول، کاهش قیمت مواد اولیه، خرید از شرکتهای اصلی (عدم دور زدن تحریمها) است بیش از عواملی است که موجب افزایش قیمت میشود؛ بنابراین اگر آنها قصد کاهش قیمت را نداشته باشند باید به ثبات قیمت رضایت دهند.
در همین زمینه، فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو میگوید: خودروسازان بهدلیل مشکلات مالی و زیان انباشته قصد افزایش قیمت را دارند. زاوه با اشاره به کاهش قیمت مواد اولیه مانند مواد پتروشیمی (مواد پلیمری) و کاهش هزینههای تحریم میگوید: افزایش حقوق و دستمزد تاثیر 3 تا 5 درصدی در قیمت تمام شده خودرو دارد حال آنکه کاهش هزینهها در ابعاد مختلف تاثیر 10 تا 15 درصدی دارد، اما موضوع آن است که خودروساز قصد کاهش یا ثبات قیمت را ندارد. در حالی که سرنوشت قیمت خودرو در سال آینده یکی از موضوعات مهم است اما به گفته کارشناسان، هر گونه تغییر قیمت باید با توجه به رکود موجود در بازار مدنظر قرار گیرد. به خصوص آنکه ویژگیهای بازار سال آینده تشابه بسیاری با سال 94 دارد و بازار خودرو دچار تحول اساسی مانند ورود خودروهای جدید و متنوع نیست که بتواند افزایش قیمت را قبول کند. بر این اساس آنها افزایش قیمت خودرو را تیر خلاص به صنعت خودرو ایران میدانند.
با این وجود، ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو نه تنها افزایش قیمت را تیر خلاص نمیداند؛ بلکه این موضوع را موجب نجات صنعت خودرو از ورشکستگی عنوان میکند و میگوید: قطعا در سال 95 قیمت خودرو افزایش خواهد یافت، زیرا خودروسازان متحمل افزایش هزینه میشوند که اگر افزایش قیمتی در کار نباشد، صنعت خودرو از بین خواهد رفت.
وی تاکید میکند: از آنجا که 80 درصد قیمت تمامشده مربوط به قطعهسازی است و در طول چند سال گذشته قطعهسازان آسیبهای بسیاری را متحمل شدند باید بحث افزایش قیمت خودرو اجرایی شود تا از ورشکستگی بخش بزرگی از صنعت خودرو جلوگیری شود.
در این زمینه آلبرت بغزیان، عضو ناظر شورای رقابت با اشاره به اینکه تمایل خودروسازان افزایش قیمت است، میگوید: رکود موجود در بازار خودرو در سال 95 نیز ادامهدار خواهد بود درصورتی که خودروسازان بدون توجه به این موضوع به افزایش قیمت خودرو بپردازند مسلم است که متضرر خواهند شد. وی معتقد است در سال 95 چون خودروی جدیدی وارد بازار نشده و انتظارات مشتریان همچنان پابرجاست؛ بنابراین افزایش قیمت یک اشتباه بزرگ است.
علی رهبری
میگوید حضور برخی افراد در شورای سیاستگذاری ارکستر سمفونیک تهران؛ موجب استعفای
او از این سمت مدیریت هنری شد.
به گزارش ایلنا؛ علی رهبری (رهبر با سابقه ارکستر) سرانجام پس از حواشی متعددی که برای ارکستر سمفونیک تهران، بنیاد رودکی و معاونت هنری پیش آمد؛ در نامهای خطاب به هموطنانش از سمت مدیریت هنری این ارکستر استعفا داد.
متن نامه به شرح زیر است:
هموطنان گرامی و هنردوست ایران ٬ دوستان عزیزم و نوازندگان محترم ارکستر سمفونیک تهران؛ برای اینجانب، بعد از ۴۰ سال فعالیت هنری در کشورهای مختلف ٬ افتخار بزرگی بود تا در طول ۱۲ ماه ٬ دوباره در مملکت خودم در خدمت شما باشم.
۱۲ ماهی که ما همگی موفق شدیم با وجود مشکلات فراوان مانند اغلب کشور های پیشرفته دنیا برنامه ای سالانه چاپ کرده و آنرا عملی کنیم. از نظر هنری ما در روی صحنه به همه ثابت کردیم که در ایران هم امکان کار حرفهای با کیفیت بالا وجود دارد و شما عزیزان آنرا با نظمی بی نظیر تحسین برانگیز به اجرا درآوردید ولی متاسفانه وابستگی ارکستر به بنیاد رودکی و گردانندگانش ٬ همواره مانعی برای ادامه کار و پیشرفت بود.
بنیادی که مدیر عامل و همراهانش نه تنها کمترین تجربهای در زمینه مدیریت ارکستر نداشتند بلکه با سوء مدیریت و در نتیجه بی نظمی و بی بندوباریهای فراوان اداری ٬ روزانه با ایجاد مشکلات متعدد ٬ آرامش را از مجموعه ارکستر سمفونیک تهران سلب کردند و به غیر از ایجاد تشویش هیچ زمینه ای برای ایجاد بستری مناسب برای فعالیت هنری فراهم نکردندو هنوز با گذشت ۱۲ ماه هیچ قدمی در مورد اداره یک ارکستر ۷۵ نفری برنداشتهاند.
همین باعث شد که بنده که فقط برای مدیریت هنری دعوت شده بودم بیشتر وقتم صرف مبارزه برای گرفتن حق قانونی نوازندگان شد ٬ کما اینکه هر روز با دغدغه ای تازه به سراغ نوازندگان رفتم. بالاخره بعد از ماه ها به این نتیجه رسیدم که ادامه همکاری حرفه ای من با این بنیاد غیر حرفه ای اصلا هیچ وجه امکان پذیر نیست و نمیتوانم بی تدبیری و بی مسولیتی های ماه های گذشته را تحمل کنم ٬ به همین دلیل هم ۲ ماه پیش با اعتراض مشکلات را به اطلاع عموم رساندم
این بنیاد میخواهد بنده فقط بعنوان رهبر میهمان کار بکنم که دیگر مزاحم اعمال غیر حرفه ای و غیر انسانیشان نشوم بنده هم قبول نکرده و نخواهم کرد. بنیاد رودکی که از ماه ها شورایی درست کرده بنام شورای سیاستگذاری ارکستر سمفونیک با حضور
۱. ب- ج نوازنده متوسط سه تار ولی بدون داشتن هیچگونه فرهنگ موسیقی کلاسیک و عدم سابقه در مدیریت ارکستر سمفونیک
۲. مشاور هنری و گرداننده تمام برنامه های پشت پرده ٬ ت -پ نوازنده متوسط تنبور و کاملا ناآشنا و دور از فضای ارکستر سمفونیک٬ شخصی که در تلاش برای به انحصار درآوردن ارکستر سمفونیک ٬ تحت سلطه شرکت هنری خودش است.
۳. مشاور هنری و رابط اعظم در خانه موسیقی و شوراهای دیگر ٬ ح - ر - ن خواننده متوسط آواز سنتی و دارای هیچگونه اطلاعاتی از ارکستر سمفونیک و موسیقی کلاسیک.
۴. دلال ٬ مشاور هنری، اقتصادی ، حقوقی، اجتمایی، سیاسی، امنیتی، استراتژی ، داری قدرت مطلق وتو واختیار تام در تمام موارد و دارای داشتن حق گفتن حرف اخر به همه افراد ٬ ج - م که ایشان بطور کل دور از فضای موسیقی هستند.
حال شما دوستان در هر مقامی که هستید خودتان قضاوت کنید که چطور میشود در کنار این افراد واقعا بی ربط به موسیقی کلاسیک و ارکستر سمفونیک ٬ چطور میتوان کارهای جهانی انجام داد. این افراد در ۶ ماه گذشته با بیسوادی و ندانم کاری و تصمیمات غیر حرفه ای تماما غلط و با سلب آرامش مدام ٬ فعالیت را برای ارکستر سمفونیک غیر ممکن ساختند.
وجود این ۴ نفر تنها دلیل اینجانب برای استعفاست.
یکی از تلخ ترین روزهای کاری زندگی من امروز بود که خودم را ناچار دیدم کنسرتهای اختتامیه فستیوال بینالمللی بهاری شانگهای در چین و کنسرت افتتاحیه فستیوال بروکنر در اتریش را که از شخص بنده دعوت شده بود و همچنین دعوتنامه چندین سولیست و رهبر میهمان ایرانی و خارجی را لغو کنم. امیدوارم روزی شرایط و زمینه مناسب بدون وجود چنین افراد ناکارآمد و کم سواد و به دور شخصیت هنری برای حضور مجدد اینجانب و همکاری حرفه ای با ارکستر سمفونیک فراهم شود.
با امید به روزهایی بهتر برای موسیقی ایران
علی رهبری
وین اتریش
به گزارش ایلنا؛ علی رهبری (رهبر با سابقه ارکستر) سرانجام پس از حواشی متعددی که برای ارکستر سمفونیک تهران، بنیاد رودکی و معاونت هنری پیش آمد؛ در نامهای خطاب به هموطنانش از سمت مدیریت هنری این ارکستر استعفا داد.
متن نامه به شرح زیر است:
هموطنان گرامی و هنردوست ایران ٬ دوستان عزیزم و نوازندگان محترم ارکستر سمفونیک تهران؛ برای اینجانب، بعد از ۴۰ سال فعالیت هنری در کشورهای مختلف ٬ افتخار بزرگی بود تا در طول ۱۲ ماه ٬ دوباره در مملکت خودم در خدمت شما باشم.
۱۲ ماهی که ما همگی موفق شدیم با وجود مشکلات فراوان مانند اغلب کشور های پیشرفته دنیا برنامه ای سالانه چاپ کرده و آنرا عملی کنیم. از نظر هنری ما در روی صحنه به همه ثابت کردیم که در ایران هم امکان کار حرفهای با کیفیت بالا وجود دارد و شما عزیزان آنرا با نظمی بی نظیر تحسین برانگیز به اجرا درآوردید ولی متاسفانه وابستگی ارکستر به بنیاد رودکی و گردانندگانش ٬ همواره مانعی برای ادامه کار و پیشرفت بود.
بنیادی که مدیر عامل و همراهانش نه تنها کمترین تجربهای در زمینه مدیریت ارکستر نداشتند بلکه با سوء مدیریت و در نتیجه بی نظمی و بی بندوباریهای فراوان اداری ٬ روزانه با ایجاد مشکلات متعدد ٬ آرامش را از مجموعه ارکستر سمفونیک تهران سلب کردند و به غیر از ایجاد تشویش هیچ زمینه ای برای ایجاد بستری مناسب برای فعالیت هنری فراهم نکردندو هنوز با گذشت ۱۲ ماه هیچ قدمی در مورد اداره یک ارکستر ۷۵ نفری برنداشتهاند.
همین باعث شد که بنده که فقط برای مدیریت هنری دعوت شده بودم بیشتر وقتم صرف مبارزه برای گرفتن حق قانونی نوازندگان شد ٬ کما اینکه هر روز با دغدغه ای تازه به سراغ نوازندگان رفتم. بالاخره بعد از ماه ها به این نتیجه رسیدم که ادامه همکاری حرفه ای من با این بنیاد غیر حرفه ای اصلا هیچ وجه امکان پذیر نیست و نمیتوانم بی تدبیری و بی مسولیتی های ماه های گذشته را تحمل کنم ٬ به همین دلیل هم ۲ ماه پیش با اعتراض مشکلات را به اطلاع عموم رساندم
این بنیاد میخواهد بنده فقط بعنوان رهبر میهمان کار بکنم که دیگر مزاحم اعمال غیر حرفه ای و غیر انسانیشان نشوم بنده هم قبول نکرده و نخواهم کرد. بنیاد رودکی که از ماه ها شورایی درست کرده بنام شورای سیاستگذاری ارکستر سمفونیک با حضور
۱. ب- ج نوازنده متوسط سه تار ولی بدون داشتن هیچگونه فرهنگ موسیقی کلاسیک و عدم سابقه در مدیریت ارکستر سمفونیک
۲. مشاور هنری و گرداننده تمام برنامه های پشت پرده ٬ ت -پ نوازنده متوسط تنبور و کاملا ناآشنا و دور از فضای ارکستر سمفونیک٬ شخصی که در تلاش برای به انحصار درآوردن ارکستر سمفونیک ٬ تحت سلطه شرکت هنری خودش است.
۳. مشاور هنری و رابط اعظم در خانه موسیقی و شوراهای دیگر ٬ ح - ر - ن خواننده متوسط آواز سنتی و دارای هیچگونه اطلاعاتی از ارکستر سمفونیک و موسیقی کلاسیک.
۴. دلال ٬ مشاور هنری، اقتصادی ، حقوقی، اجتمایی، سیاسی، امنیتی، استراتژی ، داری قدرت مطلق وتو واختیار تام در تمام موارد و دارای داشتن حق گفتن حرف اخر به همه افراد ٬ ج - م که ایشان بطور کل دور از فضای موسیقی هستند.
حال شما دوستان در هر مقامی که هستید خودتان قضاوت کنید که چطور میشود در کنار این افراد واقعا بی ربط به موسیقی کلاسیک و ارکستر سمفونیک ٬ چطور میتوان کارهای جهانی انجام داد. این افراد در ۶ ماه گذشته با بیسوادی و ندانم کاری و تصمیمات غیر حرفه ای تماما غلط و با سلب آرامش مدام ٬ فعالیت را برای ارکستر سمفونیک غیر ممکن ساختند.
وجود این ۴ نفر تنها دلیل اینجانب برای استعفاست.
یکی از تلخ ترین روزهای کاری زندگی من امروز بود که خودم را ناچار دیدم کنسرتهای اختتامیه فستیوال بینالمللی بهاری شانگهای در چین و کنسرت افتتاحیه فستیوال بروکنر در اتریش را که از شخص بنده دعوت شده بود و همچنین دعوتنامه چندین سولیست و رهبر میهمان ایرانی و خارجی را لغو کنم. امیدوارم روزی شرایط و زمینه مناسب بدون وجود چنین افراد ناکارآمد و کم سواد و به دور شخصیت هنری برای حضور مجدد اینجانب و همکاری حرفه ای با ارکستر سمفونیک فراهم شود.
با امید به روزهایی بهتر برای موسیقی ایران
علی رهبری
وین اتریش
سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی
تاریانا خوزستان گفت: کشف گورستان هفت هزار ساله در بهبهان اطلاعات تاریخی مهمی از
جمله نحوه زندگی و آیین های تدفین در آن دوران در استان را نشان می دهد.
مجتبی گهستونی یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: چند ماهی است که یک هیات باستان شناسی از تهران برای کاوش به منطقه شرق خوزستان و بهبهان وارد شده اند.
وی گفت: این هیات به تازگی از کشف یک گورستان هفت هزار ساله در منطقه تلچگا سفلی در نزدیکی شهر زیدون در شهرستان بهبهان را خبر دادند.
این فعال میراث فرهنگی افزود: طبق اطلاعاتی که این هیات عنوان کرده است بخشی از اجساد در این گورستان به صورت دست جمعی و بخشی به صورت فردی دفن شده اند که این مهم، اطلاعات بسیار ارزشمندی را از این منطقه مشخص خواهد کرد.
گهستونی عنوان کرد: این آثار کشف شده مجهولاتی را در تاریخ استان مشخص می کند و کشف این اثر به مطالعات بعدی کمک می کند.
سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان افزود: این گورستان کشف شده می تواند نحوه زندگی در هفت هزار سال گذشته و نوع پوشش و ادواتی که در آن دوران استفاده می شده را مشخص می کند و علاوه بر آن، این اثر می تواند نوع تدفین و آیین های تدفین در دوره هفت هزار ساله گذشته خوزستان را نشان دهد.
وی افزود: این منطقه منحصر به فرد است و می تواند به یک سایت تاریخی بسیار مهم تبدیل شود و چیزی که در کشف این اثر بسیار مهم است سرنوشت و آینده این منطقه است که به حال خود رها نشود.
گهستونی بیان کرد: این منطقه می تواند به یک منطقه باستان شناسی تبدیل شود، از شمال غرب شوش تا جنوب غرب هویزه منطقه با اهمیت باستانی در استان است.
سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان اظهار کرد: باستان شناسان غربی قبل از انقلاب به شرق خوزستان و شهرستان بهبهان آمدند و کاوش های باستان شناسی انجام دادند که متاسفانه بعد از انقلاب تا کنون این منطقه به حال خود رها شد و هیچ گونه کاوشی در این منطقه در سه دهه اخیر انجام نشد.
این اثر با کاوش یک باستان شناس پیشکسوت به نام عباس مقدم که در یک هیات باستان شناسی از تهران چند ماهی در منطقه شرق خوزستان در حال تحقیق است کشف شده است.
مجتبی گهستونی یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: چند ماهی است که یک هیات باستان شناسی از تهران برای کاوش به منطقه شرق خوزستان و بهبهان وارد شده اند.
وی گفت: این هیات به تازگی از کشف یک گورستان هفت هزار ساله در منطقه تلچگا سفلی در نزدیکی شهر زیدون در شهرستان بهبهان را خبر دادند.
این فعال میراث فرهنگی افزود: طبق اطلاعاتی که این هیات عنوان کرده است بخشی از اجساد در این گورستان به صورت دست جمعی و بخشی به صورت فردی دفن شده اند که این مهم، اطلاعات بسیار ارزشمندی را از این منطقه مشخص خواهد کرد.
گهستونی عنوان کرد: این آثار کشف شده مجهولاتی را در تاریخ استان مشخص می کند و کشف این اثر به مطالعات بعدی کمک می کند.
سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان افزود: این گورستان کشف شده می تواند نحوه زندگی در هفت هزار سال گذشته و نوع پوشش و ادواتی که در آن دوران استفاده می شده را مشخص می کند و علاوه بر آن، این اثر می تواند نوع تدفین و آیین های تدفین در دوره هفت هزار ساله گذشته خوزستان را نشان دهد.
وی افزود: این منطقه منحصر به فرد است و می تواند به یک سایت تاریخی بسیار مهم تبدیل شود و چیزی که در کشف این اثر بسیار مهم است سرنوشت و آینده این منطقه است که به حال خود رها نشود.
گهستونی بیان کرد: این منطقه می تواند به یک منطقه باستان شناسی تبدیل شود، از شمال غرب شوش تا جنوب غرب هویزه منطقه با اهمیت باستانی در استان است.
سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان اظهار کرد: باستان شناسان غربی قبل از انقلاب به شرق خوزستان و شهرستان بهبهان آمدند و کاوش های باستان شناسی انجام دادند که متاسفانه بعد از انقلاب تا کنون این منطقه به حال خود رها شد و هیچ گونه کاوشی در این منطقه در سه دهه اخیر انجام نشد.
این اثر با کاوش یک باستان شناس پیشکسوت به نام عباس مقدم که در یک هیات باستان شناسی از تهران چند ماهی در منطقه شرق خوزستان در حال تحقیق است کشف شده است.
اقلیتی در میان جمعیت جهان وجود دارد که
هیچکس تصورش را نمیکند تا چه اندازه موجب شگفتی دانشمندان جهان شدهاند: چپدستها!
به گزارش همشهری آنلاین مسائل مختلفی درباره چپ دست بودن وجود دارد که شاید کمتر
مردم از آنها خبر داشته باشند.
براساس گزارش بيزينس اينسايدر، تنها درحدود 10 درصد از جمعيت جهان را چپدستها تشكيل ميدهند، و هنوز هيچكس نميداند چرا چپدستها تا اين اندازه كميابند.
احتمالا اين نايابي نتيجه تلفيقي از عوامل از قبيل ژنتيك، تكامل، و هورمونهاي والدين است. البته اين توضيحها احتمالي هستند و ممكن است دلايل ديگري دركار باشند. با اين همه دانشمندان تاكنون به حقايق جالب توجهي درباره چپدستها پي بردهاند:
1- احتمال اينكه دوقلوها چپ دست باشند بسيار بالاتر از چپدست شدن نوزادان ديگر است و هنوز كسي دليل آن را نميداند.
2- احتمال چپدست شدن فرزندان والدين چپدست 26.1 درصد است درحاليكه اگر پدر و مادر هردو راستدست باشند،احتمال چپدست شدن فرزندانشان 9.5 درصد خواهدبود.
3- بيشتر جانداران نشانهاي از اولويت استفاده از دست از خود نشان نميدهند. انسانها و شامپانزاهها تنها استثناهاي طبيعت هستند. بيش از 90 درصد از انسانها و 70 درصد از شامپانزهها راستدست هستند.
4- در مقابل طوطيها استفاده از اندامهاي سمت چپ خود را در اولويت قرار ميدهند. در يك مطالعه كه روي 320 طوطي استراليايي انجام شد مشخص شد 47 درصد از طوطيها ترجيح ميدهند غذا را با پاي چپشان بردارند، 33 درصد ديگر براي برداشتن غذا از پاي راستشان استفاده ميكردند و مابقي طوطيها هيچ اولويتي در استفاده از اندامهاي چپ يا راستشان نداشتند.
5- اولويت استفاده از يك اندام به احتمال زياد در دوران جنيني ايجاد ميشود. مطالعه روي جنينها در حالي كه شصت خود را درون رحم مادر ميمكيدند اين موضوع را مشخص ساختهاست. در اين مطالعه محققان با بررسي وضعيت 75 جنين دريافتند پس از گذشت 10 سال، صد درصد جنينهايي كه شصت دست راست خود را ميمكيدند راست دست و 67 درصد از جنينهايي كه شصت چپ خود را ميمكيدند چپ دست شدهاند.
6- نيمكره چپ در حوزه زباني، در بخش پردازش و كمك به سخنوري، نيمكرهاي غالب است. محققان دريافتهاند اين سلطه درمورد 95 درصد از افراد راستدست و 70 درصد از افراد چپدست صحت دارد. در 30 درصد ديگر انسانها يا نيمكره راست بر نيمكره چپ غالب است يا هيچيك از دو نيمكره برديگري غالب نيستند.
7- نزديك به 25 درصد از بازيكنان ليگهاي برتر بسكتبال جهان چپدست هستند،شايد به اين دليل كه چپدستها در بسكتبال از ديد بهتري نسبت به ديگران برخوردارند.
8- جيميهندريكس، گيتاريست،خواننده و ترانهسراي آمريكايي، يك چپدست بود،اما معمولا گيتارهايي را مينواخت كه براي راستدستها ساخته شده بودند،يعني سيمهاي گيتار را به صورت وارونه ميبست تا بتواند گيتار بنوازد. گفته ميشود چپدستها انسانهايي خلاقتر هستند و از هوش موسيقيايي بالاتري برخوردارند، اما اين فرضيه از نظر علمي پايه و اساسي ندارد.
براساس گزارش بيزينس اينسايدر، تنها درحدود 10 درصد از جمعيت جهان را چپدستها تشكيل ميدهند، و هنوز هيچكس نميداند چرا چپدستها تا اين اندازه كميابند.
احتمالا اين نايابي نتيجه تلفيقي از عوامل از قبيل ژنتيك، تكامل، و هورمونهاي والدين است. البته اين توضيحها احتمالي هستند و ممكن است دلايل ديگري دركار باشند. با اين همه دانشمندان تاكنون به حقايق جالب توجهي درباره چپدستها پي بردهاند:
1- احتمال اينكه دوقلوها چپ دست باشند بسيار بالاتر از چپدست شدن نوزادان ديگر است و هنوز كسي دليل آن را نميداند.
2- احتمال چپدست شدن فرزندان والدين چپدست 26.1 درصد است درحاليكه اگر پدر و مادر هردو راستدست باشند،احتمال چپدست شدن فرزندانشان 9.5 درصد خواهدبود.
3- بيشتر جانداران نشانهاي از اولويت استفاده از دست از خود نشان نميدهند. انسانها و شامپانزاهها تنها استثناهاي طبيعت هستند. بيش از 90 درصد از انسانها و 70 درصد از شامپانزهها راستدست هستند.
4- در مقابل طوطيها استفاده از اندامهاي سمت چپ خود را در اولويت قرار ميدهند. در يك مطالعه كه روي 320 طوطي استراليايي انجام شد مشخص شد 47 درصد از طوطيها ترجيح ميدهند غذا را با پاي چپشان بردارند، 33 درصد ديگر براي برداشتن غذا از پاي راستشان استفاده ميكردند و مابقي طوطيها هيچ اولويتي در استفاده از اندامهاي چپ يا راستشان نداشتند.
5- اولويت استفاده از يك اندام به احتمال زياد در دوران جنيني ايجاد ميشود. مطالعه روي جنينها در حالي كه شصت خود را درون رحم مادر ميمكيدند اين موضوع را مشخص ساختهاست. در اين مطالعه محققان با بررسي وضعيت 75 جنين دريافتند پس از گذشت 10 سال، صد درصد جنينهايي كه شصت دست راست خود را ميمكيدند راست دست و 67 درصد از جنينهايي كه شصت چپ خود را ميمكيدند چپ دست شدهاند.
6- نيمكره چپ در حوزه زباني، در بخش پردازش و كمك به سخنوري، نيمكرهاي غالب است. محققان دريافتهاند اين سلطه درمورد 95 درصد از افراد راستدست و 70 درصد از افراد چپدست صحت دارد. در 30 درصد ديگر انسانها يا نيمكره راست بر نيمكره چپ غالب است يا هيچيك از دو نيمكره برديگري غالب نيستند.
7- نزديك به 25 درصد از بازيكنان ليگهاي برتر بسكتبال جهان چپدست هستند،شايد به اين دليل كه چپدستها در بسكتبال از ديد بهتري نسبت به ديگران برخوردارند.
8- جيميهندريكس، گيتاريست،خواننده و ترانهسراي آمريكايي، يك چپدست بود،اما معمولا گيتارهايي را مينواخت كه براي راستدستها ساخته شده بودند،يعني سيمهاي گيتار را به صورت وارونه ميبست تا بتواند گيتار بنوازد. گفته ميشود چپدستها انسانهايي خلاقتر هستند و از هوش موسيقيايي بالاتري برخوردارند، اما اين فرضيه از نظر علمي پايه و اساسي ندارد.