گزیده ها 17 قسمت دوم اسفند -94
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور خطاب به ماموران پلیس راهور گفت که اگر به جای آنها بود، از شمارهگذاری خودروهایی که بیشترین آسیب را به شهروندان رساندهاند، جلوگیری میکردم.به گزارش ایسنا دکتر سید حسن هاشمی در یازدهمین همایش روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا که با حضور سخنگوی دولت و رییس پلیس راهور ناجا در ستاد مرکزی ناجا برگزار شد، گفت: همانطور که ماموران پلیس علاقهای به مجازات و جریمه متخلفان ندارند، ما هم در اورژانس علاقهای به پذیرش مصدومان و حادثهدیدگان حوادث رانندگی نداریم و دلمان میخواهد که هیچ یک از شهروندان به دلیل این حوادث مصدوم نشوند که ما مجبور به خدمترسانی به آنان شویم.وی با بیان اینکه آمار جانباختگان حوادث رانندگی موجب تاسف برای کشور است، اظهار کرد: هر سال دور هم جمع میشویم و غصه داریم که چرا آمار تلفات ما بالاست.
توانمندیهای ما در عرصههای مختلف کم نیست و جمهوری اسلامی ایران رتبه اول علمی در منطقه و رتبه شانزدهم در دنیا را دارد. در حوزه دفاعی قدرت اول منطقه هستیم اما نمیتوانیم این مشکل را حل کنیم و همین مایه تاسف است.وزیر بهداشت ادامه داد: مشکل آلودگی هوا، کشتههای حوادث رانندگی و... را هنوز نتوانستهایم حل کنیم و هزاران هزار سال از عمر جوانان ما در این تصادفات از بین میرود.هاشمی با تاکید بر اینکه البته باید به خاطر تلاش پلیس در کاهش 10 هزار نفری آمار جانباختگان حوادث رانندگی به پلیس تبریک گفت، خاطرنشان کرد: ایران در حال تبدیل شدن قدرت هستهای در جهان است و در علوم مختلف هم صاحب نام هستیم، اما همچنان معلول ناکارآمدی برخی از دستگاهها هستیم که باید از تصادفات جلوگیری کرده و این معضل را یک بار برای همیشه حل کنند.
وی اضافه کرد: برخی از رسانهها نیز به جای اینکه دروغ بگویند، تهمت بزنند و این و آن را به جان یکدیگر بیندازند باید بیایند و به وظیفه اصلیشان که توانمندکردن و آگاهی دادن به مردم است، بپردازند.وزیر بهداشت به بودجه وزارت بهداشت و مشکلات در تحقق آن اشاره کرد و گفت: علیرغم آنکه بودجه ما به طور کامل محقق نشده اما حاضریم که هرچقدر میخواهند از بودجه ما کم کنند تا به این بخش بدهند تا تعداد جانباختگان حوادث رانندگی کاهش یابد. 37 سال است که میگوییم خودروی ملی. آیا خودروی ملی ما باید این باشد؟ من چندین بار به این موضوع پرداختم اما مورد اعتراض قرار گرفتم. اما به نظرم کسی نمیخواهد در جمهوری اسلامی «آدم بده» بشود و به همین دلیل هم تصمیم نمیگیریم یا با اما و اگرهایی از کنار آن میگذریم.هاشمی اضافه کرد: همه میدانیم که تقویت صنعت ریلی کشور در شهرهای بزرگ چه تاثیری در کاهش آمار کشتههای حوادث رانندگی و حتی آلودگی هوا ایجاد میکند. آمار تصادف موتورسیکلتها وحشتناک است اما چرا نمیتوانیم مشکل موتورسیکلتها را حل کنیم در حالی که ادعا داریم میتوانیم دنیا را مدیریت کنیم آیا نمیتوانیم موتوری ایمنتر از آنچه که هست بسازیم. همانطور که گفتم اشکال این است که نمیخواهیم بده شویم. من به عنوان وزیر بهداشت نمیگویم که فلانی بد است چراکه احتمال میدهم فردا پزشکان با ما بد شوند.انتقاد از جلوگیری از اعمال قانون جدید نرخ جرایم رانندگی
وی با تاکید بر اینکه درباره تصادفات به تمام دنیا ثابت شده که جریمه سنگین بازدارنده است، اظهار کرد: حتی در قرآن نیز خداوند خطاب به خطاکاران از مجازاتهای سنگین خبر داده است. درباره همین ماجرای افزایش جرایم رانندگی من 2- 3 بار در تلویزیون دیدم که حرفهای عجیبی در این باره زده و تعجب کردم در حالی که افزایش نرخ جرایم رانندگی میتواند در بازدارندگی از حوادث تاثیر زیادی داشته باشد.وزیر بهداشت در در ادامه سخنانش به زیانهای سیگار اشاره کرد و گفت: حرف ما این است که ضرر سیگار را تنها سیگاریها ببینند. 90 درصد سرطانهای ریه، به خاطر سیگار است اما وقتی این موضوع را مطرح میکنیم، یکی میگوید اشتغال دچار مشکل میشود، یکی میگوید مالیات دچار مشکل میشود مجلس هم میگوید سیگاریها هم بالاخره به ما رای میدهند.هاشمی اضافه کرد:مردم ممکن است در آغاز افزایش رانندگی و یا برخی دیگر از سختگیریها ناراحت شوند اما در نهایت آنان قدردان هستند و میدانند که این تصمیمها برای خودشان گرفته میشود. کار پلیس بسیار با ارزش است و امیدواریم که مشکلات این حوزه به شکل جدی حل شود و از تراز سخن در آمده و تراز عمل به کاهش مرگ و معلولیت برسیم.وی ادامه داد: درست است که 17 هزار کشته دادیم اما 10 برابر معلولیت و مجروحیت داریم. عوارض دیگر آن این است که در زندانها 5، 6 برابر ظرفیت یا حتی 10 برابر ظرفیت افراد حضور دارند که بخشی ازآن بخاطر تصادفات است.وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان تلاش کردیم که حضورمان بیشتر از گذشته باشد، افزود: 1500 میلیارد تومان برای توسعه و تجهیز اورژانس هزینه کردیم. امداد هوایی باید توسعه پیدا کند و در این خصوص نیز اقداماتی انجام شده است. در برخی از شهرهای کویری ، فاصله دو شهر از یکدیگر 300 کیلومتر است و اگر فردی دچار حادثه شود، باید چنین فاصلهای طی شود تا او به مراکز درمانی برسد از این رو امداد هوایی بسیار میتواند موثر باشد. البته ما آمدیم بالگرد را فراهم کردیم و گفتند جایگاه سوخت نداریم، جایگاه سوخت را ایجاد کردیم گفتند آشیانه نیست و...پوشش واحد دستگاههای امدادی در حوادث
هاشمی با تاکید بر اینکه هلالاحمر، پلیس، آتشنشانی، اورژانس و دیگر دستگاههای امدادی باید تحت یک پوشش واحد درآمده و در حوادث با یک تماس تلفنی بتوان تمام این دستگاهها را خبر کرد، اظهار کرد: اما متاسفانه هرکس برای اینکه اقتدارش را تضمین کند، چنین چیزی را قبول نمیکند و قانونگذار هم کاری انجام نمیدهد. ما بارها برای ارتقای اورژانس به دولت و مجلس پیشنهاد کردهایم اما نشده است.وی با تاکید بر اینکه کار پلیس بسیار مهم است، افزود: اگر یک روز پلیس در جادهها نباشد، معلوم نیست چه اتفاقی میافتد.وزیر بهداشت با بیان اینکه کار اورژانس بعد از حادثه آغاز میشود، افزود: اما صنعت، راه و شهرسازی و... وظیفه دارند. موارد ثانویه هم هست، اشتغال و آسیبهای اجتماعی نیز از جمله این موارد است. وقتی آمار میدهیم که تعداد قابل توجهی از تصادفات منجر به واژگونی شده و علت آن نیز خستگی و خوابآلودگی بوده است، این خستگی و خوابآلودگی و حواس پرتی، نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.هاشمی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به ماموران و فرماندهان پلیس نیز اظهار کرد: اگر من جای شما باشم، آن ماشینهایی که بیشترین آسیب را میرسانند، نمره نمیکردم. البته این اقدام واقعا سخت است.این بخش از سخنان وزیر بهداشت، با تشویق ماموران پلیس راهور مواجه شد.وزیر بهداشت در خاتمه با بیان اینکه وزارت بهداشت آماده همکاری با پلیس راهور است، اظهار کرد: انتظار داریم که همه به پلیس راهور کمک کنند. کمک به پلیس راهور، کمک به کاهش تصادفات، آسیبها و در نهایت کمک به حوزه سلامت است.
توانمندیهای ما در عرصههای مختلف کم نیست و جمهوری اسلامی ایران رتبه اول علمی در منطقه و رتبه شانزدهم در دنیا را دارد. در حوزه دفاعی قدرت اول منطقه هستیم اما نمیتوانیم این مشکل را حل کنیم و همین مایه تاسف است.وزیر بهداشت ادامه داد: مشکل آلودگی هوا، کشتههای حوادث رانندگی و... را هنوز نتوانستهایم حل کنیم و هزاران هزار سال از عمر جوانان ما در این تصادفات از بین میرود.هاشمی با تاکید بر اینکه البته باید به خاطر تلاش پلیس در کاهش 10 هزار نفری آمار جانباختگان حوادث رانندگی به پلیس تبریک گفت، خاطرنشان کرد: ایران در حال تبدیل شدن قدرت هستهای در جهان است و در علوم مختلف هم صاحب نام هستیم، اما همچنان معلول ناکارآمدی برخی از دستگاهها هستیم که باید از تصادفات جلوگیری کرده و این معضل را یک بار برای همیشه حل کنند.
وی اضافه کرد: برخی از رسانهها نیز به جای اینکه دروغ بگویند، تهمت بزنند و این و آن را به جان یکدیگر بیندازند باید بیایند و به وظیفه اصلیشان که توانمندکردن و آگاهی دادن به مردم است، بپردازند.وزیر بهداشت به بودجه وزارت بهداشت و مشکلات در تحقق آن اشاره کرد و گفت: علیرغم آنکه بودجه ما به طور کامل محقق نشده اما حاضریم که هرچقدر میخواهند از بودجه ما کم کنند تا به این بخش بدهند تا تعداد جانباختگان حوادث رانندگی کاهش یابد. 37 سال است که میگوییم خودروی ملی. آیا خودروی ملی ما باید این باشد؟ من چندین بار به این موضوع پرداختم اما مورد اعتراض قرار گرفتم. اما به نظرم کسی نمیخواهد در جمهوری اسلامی «آدم بده» بشود و به همین دلیل هم تصمیم نمیگیریم یا با اما و اگرهایی از کنار آن میگذریم.هاشمی اضافه کرد: همه میدانیم که تقویت صنعت ریلی کشور در شهرهای بزرگ چه تاثیری در کاهش آمار کشتههای حوادث رانندگی و حتی آلودگی هوا ایجاد میکند. آمار تصادف موتورسیکلتها وحشتناک است اما چرا نمیتوانیم مشکل موتورسیکلتها را حل کنیم در حالی که ادعا داریم میتوانیم دنیا را مدیریت کنیم آیا نمیتوانیم موتوری ایمنتر از آنچه که هست بسازیم. همانطور که گفتم اشکال این است که نمیخواهیم بده شویم. من به عنوان وزیر بهداشت نمیگویم که فلانی بد است چراکه احتمال میدهم فردا پزشکان با ما بد شوند.انتقاد از جلوگیری از اعمال قانون جدید نرخ جرایم رانندگی
وی با تاکید بر اینکه درباره تصادفات به تمام دنیا ثابت شده که جریمه سنگین بازدارنده است، اظهار کرد: حتی در قرآن نیز خداوند خطاب به خطاکاران از مجازاتهای سنگین خبر داده است. درباره همین ماجرای افزایش جرایم رانندگی من 2- 3 بار در تلویزیون دیدم که حرفهای عجیبی در این باره زده و تعجب کردم در حالی که افزایش نرخ جرایم رانندگی میتواند در بازدارندگی از حوادث تاثیر زیادی داشته باشد.وزیر بهداشت در در ادامه سخنانش به زیانهای سیگار اشاره کرد و گفت: حرف ما این است که ضرر سیگار را تنها سیگاریها ببینند. 90 درصد سرطانهای ریه، به خاطر سیگار است اما وقتی این موضوع را مطرح میکنیم، یکی میگوید اشتغال دچار مشکل میشود، یکی میگوید مالیات دچار مشکل میشود مجلس هم میگوید سیگاریها هم بالاخره به ما رای میدهند.هاشمی اضافه کرد:مردم ممکن است در آغاز افزایش رانندگی و یا برخی دیگر از سختگیریها ناراحت شوند اما در نهایت آنان قدردان هستند و میدانند که این تصمیمها برای خودشان گرفته میشود. کار پلیس بسیار با ارزش است و امیدواریم که مشکلات این حوزه به شکل جدی حل شود و از تراز سخن در آمده و تراز عمل به کاهش مرگ و معلولیت برسیم.وی ادامه داد: درست است که 17 هزار کشته دادیم اما 10 برابر معلولیت و مجروحیت داریم. عوارض دیگر آن این است که در زندانها 5، 6 برابر ظرفیت یا حتی 10 برابر ظرفیت افراد حضور دارند که بخشی ازآن بخاطر تصادفات است.وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان تلاش کردیم که حضورمان بیشتر از گذشته باشد، افزود: 1500 میلیارد تومان برای توسعه و تجهیز اورژانس هزینه کردیم. امداد هوایی باید توسعه پیدا کند و در این خصوص نیز اقداماتی انجام شده است. در برخی از شهرهای کویری ، فاصله دو شهر از یکدیگر 300 کیلومتر است و اگر فردی دچار حادثه شود، باید چنین فاصلهای طی شود تا او به مراکز درمانی برسد از این رو امداد هوایی بسیار میتواند موثر باشد. البته ما آمدیم بالگرد را فراهم کردیم و گفتند جایگاه سوخت نداریم، جایگاه سوخت را ایجاد کردیم گفتند آشیانه نیست و...پوشش واحد دستگاههای امدادی در حوادث
هاشمی با تاکید بر اینکه هلالاحمر، پلیس، آتشنشانی، اورژانس و دیگر دستگاههای امدادی باید تحت یک پوشش واحد درآمده و در حوادث با یک تماس تلفنی بتوان تمام این دستگاهها را خبر کرد، اظهار کرد: اما متاسفانه هرکس برای اینکه اقتدارش را تضمین کند، چنین چیزی را قبول نمیکند و قانونگذار هم کاری انجام نمیدهد. ما بارها برای ارتقای اورژانس به دولت و مجلس پیشنهاد کردهایم اما نشده است.وی با تاکید بر اینکه کار پلیس بسیار مهم است، افزود: اگر یک روز پلیس در جادهها نباشد، معلوم نیست چه اتفاقی میافتد.وزیر بهداشت با بیان اینکه کار اورژانس بعد از حادثه آغاز میشود، افزود: اما صنعت، راه و شهرسازی و... وظیفه دارند. موارد ثانویه هم هست، اشتغال و آسیبهای اجتماعی نیز از جمله این موارد است. وقتی آمار میدهیم که تعداد قابل توجهی از تصادفات منجر به واژگونی شده و علت آن نیز خستگی و خوابآلودگی بوده است، این خستگی و خوابآلودگی و حواس پرتی، نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.هاشمی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به ماموران و فرماندهان پلیس نیز اظهار کرد: اگر من جای شما باشم، آن ماشینهایی که بیشترین آسیب را میرسانند، نمره نمیکردم. البته این اقدام واقعا سخت است.این بخش از سخنان وزیر بهداشت، با تشویق ماموران پلیس راهور مواجه شد.وزیر بهداشت در خاتمه با بیان اینکه وزارت بهداشت آماده همکاری با پلیس راهور است، اظهار کرد: انتظار داریم که همه به پلیس راهور کمک کنند. کمک به پلیس راهور، کمک به کاهش تصادفات، آسیبها و در نهایت کمک به حوزه سلامت است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شناسایی پنج هزار کودک خیابانی در طرح ساماندهی آنان در کشور، گفت: مجموعا حدود 30 تا 40 درصد این کودکان خیابانی را اتباع بیگانه به ویژه اتباع افغانستان تشکیل می دهند.حبیب الله مسعودی فرید در گفت و گو با ایرنا افزود: کودکانی خیابانی، کودکانی هستند که یک تا پنج ساعت در خیابان هستند که یا کار می کنند یا کار نمی کنند و از خانواده های مختلف مانند خانواده زن سرپرست ، فقیر یا خانواده دارای پدر معتاد می آیند و گاهی نیز برخی خانواده ها کودک را به زور از خانه بیرون می کنند که کار کند.وی با اشاره به طرح ساماندهی کودکان خیابانی موسوم به طرح حمایت از کودک و خانواده، خاطرنشان کرد: این طرح به صورت آزمایشی از سه سال قبل در برخی استان ها آغاز شده و سال آینده به همه استان های کشور گسترش می یابد.معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بیش از 90 درصد کودکان خیابانی با پدر و مادر خودشان زندگی می کنند و بقیه هم نزد اقوام و آشنایان خود هستند و درصد کمی از آنان به عنوان کودک خیابانی -به آن مفهومی که کودک شب در خیابان بخوابد- شناخته می شوند و این موضوع خیلی نادر است و حتی آنهایی هم که بودند معمولا با پدر یا مادر خود ، شب در خیابان به عنوان بی خانمان ها می مانند.مسعودی فرید افزود: بنابراین برنامه گسترش مراکز روزانه ویژه کودکان خیابانی را در اولویت قرار دادیم تا با رویکرد خانواده محور بتوانیم با کمک به خانواده ، از کودک، حمایت بیشتری به عمل آوریم.وی خاطرنشان کرد: سال گذشته طرح ساماندهی و حمایت از کودکان خیابانی در پنج استان شامل استان های تهران ، البرز، همدان، خوزستان و چهارمحال بختیاری به صورت آزمایشی اجرا شد؛ نکته جالب این طرح، این است که تمام امور طرح از سوی سازمان های مردم نهاد و موسسات غیردولتی انجام می شود.معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: امسال این طرح تا 15 استان گسترش یافت و استان هایی مانند استان های اصفهان و فارس نیز وارد اجرای طرح شدند و سال 95 می خواهیم این طرح را به تمام کشور گسترش دهیم.مسعودی فرید افزود: در حقیقت رویکرد ما در ساماندهی کودکان خیابانی، گسترش مراکز روزانه ویژه این کودکان است اگرچه مراکز شبانه خود را تعطیل نمی کنیم.وی خاطرنشان کرد: در مراکز روزانه به خوراک و سلامت کودکان، رسیدگی شده و از سوی دیگر با خانواده کودک ارتباط برقرار می کنیم و اگر مشکلی قابل حلی در خانواده وجود داشته باشد به برطرف شدن مشکل کمک می کنیم؛ بطور مثال ممکن است فردی در خانواده باشد که بتوانیم روی اشتغال آن فرد در خانواده سرمایه گذاری کنیم.وی ادامه داد: این مساله می تواند کمک کند که بتوانیم به اهداف بهتری در حوزه کودکان دست یابیم.معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بودجه سال گذشته برای اجرای طرح ساماندهی کودکان خیابانی، سه میلیارد تومان و امسال 6 میلیارد تومان بود و سال آینده حداقل به 10 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.مسعودی فرید افزود: طرح حمایت از کودکان خیابانی سال آینده در همه استان ها اجرایی می شود.وی یادآور شد: امسال تعداد کودکان تحت پوشش «طرح ساماندهی و حمایت» را از یکهزار و 500 کودک به حدود چهار تا پنج هزار کودک افزایش دادیم تا از خدمات سرپایی این طرح استفاده کنند.معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حال کاهش مدل شبانه روزی حمایت از کودکان هستیم چون کودک شب در مرکز ما می آمد در حالیکه پدر و مادر داشت و والدین او فردا آن کودک را به خانه می بردند یعنی عملا چرخه معیوبی، طی می شد و هیچ کاری برای کودک نمی توانستیم انجام دهیم ؛ حمایت از کودک در کنار خانواده، مفیدتر است.مسعودی فرید با اشاره به خانواده های مختلفی که کودکان کار از آنها می آیند ، گفت: هر کدام از این کودکان با توجه به فرایند مددکاری اجتماعی ممکن است راهکارهای متعددی برای حمایت و ساماندهی داشته باشد.وی یادآو شد: هم اکنون37 مرکز شبانه روزی و 15 مرکز روزانه برای کودکان خیابانی در سراسر کشور وجود دارد که امیدواریم سال آینده تعداد مراکز روزانه ما حداقل به 31 مرکز برسد و در کلانشهرهایی مانند تهران و اهواز حتی ممکن است چند مرکز داشته باشیم.معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: این مراکز، گذری هستند به آن معنا که کودکان در ساعاتی از روز به این مراکز می آیند و مجموعه ای از آموزش ها به آنان ارائه می شود و یک وعده غذای گرم می خورند.مسعودی فرید تاکید کرد: خدمات این مراکز سرپایی بوده و خدمات نگهدارنده نیست که بطورمثال بخواهیم دراین مراکز تختی برای خواب کودکان باشد بلکه در این مراکز آموزش هایی را فرا می گیرند.
در جریان طرح تشدید نظارت بر فراوردههای غذایی ، بازرسان استاندارد کباب ترکی و کباب لقمه غیراستاندارد با نام تجارتی احسان و از شرکت ریحان خوراک پارسیان را شناسایی و توقیف کردند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد استان تهران، واحد تولیدی این فراورده گوشتی که در شهرک صنعتی پرند واقع شده است، با جعل علامت استاندارد اقدام به تولید و عرضه کباب لقمه و کباب ترکی می کرده است که با کوشش بازرسان استاندارد مقادیر زیادی از این فراورده توقیف و پرونده متخلفان برای رسیدگی قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.همچنین در فرایند ابطال و صدور پروانه فراوردههای غذایی، در اوخر بهمن ماه، کارشناسان کمیته علایم اداره کل استاندارد استان تهران، پروانه کاربرد علامت استاندارد چهار فراورده از قبیل قند حبه بسته بندی شده با نام تجارتی بونیتو (به علت بی اعتباری پروانه) شکلات با نام تجارتی لیو، چای سیاه کیسه ای داخل جعبه مقوایی و چای سیاه شکسته خارجی بدون اسانس در بسته بندی متالایز درون جعبه مقوایی با نام تجارتی احمد دادخواه ( به علت بی اعتباری پروانه و عدم تامین شرایط استاندارد )، را ابطال کردند.در این جلسات برای هفت فراورده خلال مغز بادام با نام تجارتی گلها، دوغ بدون گاز گرمادیده در بسته بندی فیلم سه لایه پلاستیکی با نام تجارتی بادیه ، ماست پرچرب در بسته بندی ظروف پلی استایرن با نام تجارتی بادیه ، خامه صبحانه پاستوریزه در بسته بندی ظروف پلی استایرن با نام تجارتی تین دامداران، چای سیاه (شکسته و قلم باروتی) خارجی در بسته بندی متالایز درون جعبه مقوایی تا وزن ۵۰۰ گرمی و چای کیسه ای ( سیاه و سبز ) در بسته بندی جعبه مقوایی با نام تجارتی دوغزال ( از شرکت بهشت قندیل )، کیک روغنی در بسته بندی سلوفان با نام تجارتی نانالی، پروانه استاندارد اجباری و برای سه فراودره نان سوخاری و نان جو در بسته بندی متالایز با نام تجارتی مجتمع نان صنعت بهشت و فورنی، شربت آناناس در بسته بندی شیشه تا ۷۵۰ گرمی و ظروف پلی اتیلنی بانام تجارتی رازک، پراونه کاربرد علامت استاندارد تشویقی صادر شده است.
سرنــوشت کــرایههای حمل ونقل عمومی در جلسه شورای شهر مشخص شد.به گزارش مهر، شورای اسلامی شهر تهران لایحه افزایش ۱۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی های درون شهری در سال ۹۵ را تصویب کرد. در جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران لایحه تعیین نرخ کرایه تاکسی های درون شهری تهران برای سال ۹۵ بررسی و به تصویب اعضا رسید.براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران نرخ کرایه انواع تاکسی های درون شهری تهران در تمامی خطوط و سرویس ها برای سال آینده ۱۵ درصد نسبت به نرخ مصوب سال جاری افزایش خواهد یافت.پیش از این کمیسیون عمران شورای شهر تهران با افزایش ۱۵ درصدی کرایه های تاکسی موافقت کرده بود.اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران در خصوص مصوبه داخلی این کمیسیون در خصوص نرخ کرایه های تاکسی گفته بود: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه از جمله قطع مقطعی بیمه تاکسیرانان و تک نرخی شدن قیمت سوخت، اعضای کمیسیون تصمیم گرفتند نرخ کرایه تاکسی به طور متوسط ۱۵ درصد افزایش پیدا کند.او با اشاره به این که با توجه به هزینه های تاکسی برای تاکسیرانان، نرخ تورم و افزایش قیمت ها، موضوع افزایش کرایه تاکسی در کمیسیون عمران بررسی شد، گفت: در نهایت به نرخی رسیدیم که با نرخ تورم همخوانی دارد و اعتراض کمتری را به دنبال دارد.شاکری با بیان این که باید به این نکته دقت کنیم که هزینه های تاکسی هر سال افزایش پیدا می کند و تاکسیرانان فقط از طریق کار با تاکسی امرار معاش می کنند، تأکید کرد: به همین دلیل، در اعلام نرخ کرایه تاکسی باید وضعیت رانندگان تاکسی را در نظر بگیریم.او تاکید کرد: ما باید قبل از سال ۹۵ این مصوبه را به فرمانداری تهران ارائه کنیم تا آنها روی این مصوبه نظر بدهند و در نهایت، برای قانونی شدن به استانداری تهران برود.شاکری با بیان این که استانداری تهران در چه تاریخی این مصوبه را اجرایی و عملیاتی می کند مشخص نیست، تأکید کرد: چون معمولاً مسئولان مربوطه برای خودشان ملاحظاتی را در نظر می گیرند تا بر اساس آن، نظر نهایی خود را اعلام کنند.رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تاکید بر این که افزایش کرایه تاکسی تا زمانی که استانداری تهران نرخ های جدید را اعلام نکند، کاملاً غیرقانونی است، گفت: تا قبل از اجرای رسمی مصوبه جدید، کسی حق افزایش کرایه تاکسی را ندارد.نرخ های مصوب شورای شهر تا زمان تایید فرمانداری تهران نهایی نیست.تصویب نرخ بلیت اتوبوس در تهران در سال ۹۵
همچنین نرخ بلیت اتوبوس در بخش عمومی و خصوصی تا ۱۰ کیلومتر ۵۰ تومان و از ۱۰ کیلومتر به بالا ۱۰۰ تومان اضافه شد. همچنین نرخ بلیت مترو تک سفره ۷۰۰ تومان و ۲ سفره هزار و ۱۰۰ تومان به تصویب رسید. همچنین قیمت بلیت متروی کرج و حومه ۱۲۰۰ تومان به تصویب رسید. سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در این جلسه گفت: وضع بدی را در بخش اتوبوسرانی تجربه می کنیم. اتوبوسرانی باید ۹ هزار دستگاه اتوبوس فعال داشته باشد که ۳۴۰۰ دستگاه آن عمر مفیدشان به اتمام رسیده و با زحمت در خطوط ادامه مسیر می دهند.
همچنین نرخ بلیت اتوبوس در بخش عمومی و خصوصی تا ۱۰ کیلومتر ۵۰ تومان و از ۱۰ کیلومتر به بالا ۱۰۰ تومان اضافه شد. همچنین نرخ بلیت مترو تک سفره ۷۰۰ تومان و ۲ سفره هزار و ۱۰۰ تومان به تصویب رسید. همچنین قیمت بلیت متروی کرج و حومه ۱۲۰۰ تومان به تصویب رسید. سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در این جلسه گفت: وضع بدی را در بخش اتوبوسرانی تجربه می کنیم. اتوبوسرانی باید ۹ هزار دستگاه اتوبوس فعال داشته باشد که ۳۴۰۰ دستگاه آن عمر مفیدشان به اتمام رسیده و با زحمت در خطوط ادامه مسیر می دهند.