گزیده ها 17 قسمت سوم اسفند -94
در روز های پایانی سال 94 فیلم کمدی «من سالوادور نیستم» در هفته گذشته بیشترین فروش و استقبال مردمی را در سینماها داشته است.به گزارش ایرنا، در حال حاضر 4 فیلم «من سالوادور نیستم»، «آزادی مشروط»، «کوچه بی نام»، «پایان خدمت» و «نزدیکتر» به عنوان جدیدترین آثار یک ماه اخیر به نمایش درآمده در سینماهای سراسر کشور هستند که با استقبال نسبتا خوب مخاطبان در سینما مواجه شده اند.بنا بر این گزارش، فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم» پنجمین ساخته سینمایی منوچهر هادی با حضور چهره هایی چون رضا عطاران، یکتا ناصر و ریوالدو (فوتبالیست مشهور برزیلی) نیز پس از 9 روز اکران به فروشی بالغ بر 700 میلیون تومان رسیده است.این فیلم 30 سالن در تهران و 43 سالن در سایر شهرها در اختیار دارد و در آمار فروش هفتگی بیشترین استقبال مخاطب را از آن خود کرده است.در خلاصه داستان این فیلم آمده است: ناصر و خانواده اش به واسطه آژانس تعطیلات رویایی برای سفری سیاحتی به برزیل دعوت می شوند، آنجل -دختری برزیلی- او را با نامزد سابق خود اشتباه گرفته است و...
«کوچه بی نام» به کارگردانی هاتف علیمردانی با فروش 1,319,042,600 تومان پس از20 روز و در 90 سینما کشور عنوان پرفروش ترین فیلم این روز های گیشه سینما ایران را به خود اختصاص داده است.این فیلم داستان دو خانواده است که در یکی از محله های جنوب شهر تهران زندگی می کنند و درگیر اتفاقاتی می شوند.در کوچه بی نام هنرمندانی چون فرهاد اصلانی، فرشته صدرعرفایی، امیر آقایی، باران کوثری، پانته آ بهرام، فرشته صدرعرفایی، ملیسا ذاکری، ستاره پسیانی، محمدرضا غفاری، علیرضا استادی، فرخنده فرمانی زاده و... به ایفای نقش می پردازند.فیلم سینمایی «آزادی مشروط» دیگر اثر تازه اکران شده سینمای ایران و نخستین تجربه کارگردانی حسین مهکام پس از 14 روز نمایش در 30 سالن سینما فروشی بالغ بر 39,065,800 تومان داشته است.این فیلم با مضمون اجتماعی و با محوریت توجه به زیرساخت های اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی در جامعه است که در آن هنرمندانی چون هنگامه قاضیانی، رامبد جوان، شاهرخ فروتنیان، حسین پاکدل، علیرضا آقاخانی، علیرضا مظفری به ایفای نقش پرداخته اند.فیلم سینمایی «پایان خدمت» به کارگردانی حمید زرگر نژاد دیگر اثر تازه اکران شده سینمای ایران است که پس از 13 روز نمایش در 14 سالن سینما فروش37,685,800 تومانی را تجربه کرده است.این فیلم داستان دختری زندانی را روایت می کند که در مسیر انتقال به پزشکی قانونی با یکی از مامورین همراه خود می گریزد و ...سعید راد، جمشید مشایخی، امیر جدیدی، هدی زین العابدین، رامین راستاد،علی اوسیوند، حسین سلیمانی، پیام احمدی نیا، محمد فیلی از جمله بازیگران فیلم سینمایی پایان خدمت هستند.فیلم سینمایی «نزدیکتر» به کارگردانی مصطفی احمدی که 7 روز از نمایش آن در 17 سالن سینمای ایران می گذرد با فروش 48,628,600 تومانی در انتظار کسب سینمای های بیشتر و فروش بالاتر است.در این فیلم صابر ابر، پگاه آهنگرانی، پارسا پیروزفر، نازنین فراهانی، محمد بحرانی، شیرین یزدانبخش، فراز مدیری، ستاره اسکندری به ایفای نقش می پردازند و داستان آن درباره یک خانواده است که دوباره بعد از مدت ها دور هم جمع می شوند.
«نقش نگار» به کارگردانی علی عطشانی که از چهره هایی چون بهرام رادان، آتیلا پسیانی، گوهر خیراندیش و ناصر ملک مطیعی بهره می برد، فیلم دیگر سینماهاست که تا کنون پس از 49 روز نمایش در تهران و شهرهای دیگر، تنها : 243,908,800 تومان فروش داشته است.
«خبر خاصی نیست» نیز دومین فیلمی است که مصطفی شایسته پس از «من همسرش هستم» کارگردانی و روانه سینماها کرده که تا کنون به مجموع فروشی 381,462,599 تومان رسیده است.افسانه بایگان، رویا تیموریان، بیتا سحرخیز، بیتا احمدی، امیرحسین آرمان و رضا کیانیان بازیگران این فیلم خانوادگی هستند.از دیگر فیلم های اکران شده سینمای ایران می توان به «در مدت معلوم» (فی المدت المعلوم) به کارگردانی وحید امیرخانی، «خبر خاصی نیست» ساخته مصطفی شایسته، «آدم باش» به کارگردانی مجید جوانمرد، «محمد رسول الله (ص)» ساخته مجید مجیدی، «وروجک ها» به کارگردانی فرزاد اژدری و «شکاف» ساخته کیارش اسدی زاده اشاره کرد.در بخش هنر و تجربه نیز فیلم های «آمین خواهیم گفت»، «دو»، «موقت»، «دربست»، «بهمن»، «سایه روشن»، «خواب تلخ»، «دینگومارو»(مستند)، «21 اینچ»، «من نگهدار جمالی وسترن می سازم»(مستند)، «مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله» (مستند)، «احتمال باران اسیدی»، «من ناصر حجازی هستم» (مستند)، «روغن مار»، «دلتا ایکس»، «یحیی سکوت نکرد» و «پرویز» در حال اکران هستند.
«کوچه بی نام» به کارگردانی هاتف علیمردانی با فروش 1,319,042,600 تومان پس از20 روز و در 90 سینما کشور عنوان پرفروش ترین فیلم این روز های گیشه سینما ایران را به خود اختصاص داده است.این فیلم داستان دو خانواده است که در یکی از محله های جنوب شهر تهران زندگی می کنند و درگیر اتفاقاتی می شوند.در کوچه بی نام هنرمندانی چون فرهاد اصلانی، فرشته صدرعرفایی، امیر آقایی، باران کوثری، پانته آ بهرام، فرشته صدرعرفایی، ملیسا ذاکری، ستاره پسیانی، محمدرضا غفاری، علیرضا استادی، فرخنده فرمانی زاده و... به ایفای نقش می پردازند.فیلم سینمایی «آزادی مشروط» دیگر اثر تازه اکران شده سینمای ایران و نخستین تجربه کارگردانی حسین مهکام پس از 14 روز نمایش در 30 سالن سینما فروشی بالغ بر 39,065,800 تومان داشته است.این فیلم با مضمون اجتماعی و با محوریت توجه به زیرساخت های اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی در جامعه است که در آن هنرمندانی چون هنگامه قاضیانی، رامبد جوان، شاهرخ فروتنیان، حسین پاکدل، علیرضا آقاخانی، علیرضا مظفری به ایفای نقش پرداخته اند.فیلم سینمایی «پایان خدمت» به کارگردانی حمید زرگر نژاد دیگر اثر تازه اکران شده سینمای ایران است که پس از 13 روز نمایش در 14 سالن سینما فروش37,685,800 تومانی را تجربه کرده است.این فیلم داستان دختری زندانی را روایت می کند که در مسیر انتقال به پزشکی قانونی با یکی از مامورین همراه خود می گریزد و ...سعید راد، جمشید مشایخی، امیر جدیدی، هدی زین العابدین، رامین راستاد،علی اوسیوند، حسین سلیمانی، پیام احمدی نیا، محمد فیلی از جمله بازیگران فیلم سینمایی پایان خدمت هستند.فیلم سینمایی «نزدیکتر» به کارگردانی مصطفی احمدی که 7 روز از نمایش آن در 17 سالن سینمای ایران می گذرد با فروش 48,628,600 تومانی در انتظار کسب سینمای های بیشتر و فروش بالاتر است.در این فیلم صابر ابر، پگاه آهنگرانی، پارسا پیروزفر، نازنین فراهانی، محمد بحرانی، شیرین یزدانبخش، فراز مدیری، ستاره اسکندری به ایفای نقش می پردازند و داستان آن درباره یک خانواده است که دوباره بعد از مدت ها دور هم جمع می شوند.
«نقش نگار» به کارگردانی علی عطشانی که از چهره هایی چون بهرام رادان، آتیلا پسیانی، گوهر خیراندیش و ناصر ملک مطیعی بهره می برد، فیلم دیگر سینماهاست که تا کنون پس از 49 روز نمایش در تهران و شهرهای دیگر، تنها : 243,908,800 تومان فروش داشته است.
«خبر خاصی نیست» نیز دومین فیلمی است که مصطفی شایسته پس از «من همسرش هستم» کارگردانی و روانه سینماها کرده که تا کنون به مجموع فروشی 381,462,599 تومان رسیده است.افسانه بایگان، رویا تیموریان، بیتا سحرخیز، بیتا احمدی، امیرحسین آرمان و رضا کیانیان بازیگران این فیلم خانوادگی هستند.از دیگر فیلم های اکران شده سینمای ایران می توان به «در مدت معلوم» (فی المدت المعلوم) به کارگردانی وحید امیرخانی، «خبر خاصی نیست» ساخته مصطفی شایسته، «آدم باش» به کارگردانی مجید جوانمرد، «محمد رسول الله (ص)» ساخته مجید مجیدی، «وروجک ها» به کارگردانی فرزاد اژدری و «شکاف» ساخته کیارش اسدی زاده اشاره کرد.در بخش هنر و تجربه نیز فیلم های «آمین خواهیم گفت»، «دو»، «موقت»، «دربست»، «بهمن»، «سایه روشن»، «خواب تلخ»، «دینگومارو»(مستند)، «21 اینچ»، «من نگهدار جمالی وسترن می سازم»(مستند)، «مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله» (مستند)، «احتمال باران اسیدی»، «من ناصر حجازی هستم» (مستند)، «روغن مار»، «دلتا ایکس»، «یحیی سکوت نکرد» و «پرویز» در حال اکران هستند.
.
عماد افروغ با ابراز خرسندی از اینکه فیلم "نفس" را دیده است، گفت: مخاطب این فیلم فقط کودک نبود، ضمن اینکه ما هم کودک هستیم و آرزویمان هم این است که کودک باشیم.
به گزارش ایسنا، این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم که در نشست نقد و بررسی "نفس" در پردیس "چارسو" سخن میگفت،مطرح کرد: یکی از نکاتی که در فیلم «نفس» وجود داشت این بود که تصویر نسبتا بدی از سپاه دانش قبل از انقلاب نشان داد. در حالی که من این افراد را از نزدیک دیدهام. اینگونه نبود، آنها مهربان بودند، شلاق و کتک نداشتند. همچنین در مورد معلمهای قرآن هم همینطور بود. مگر اینکه بر اساس حافظه تاریخی خودتان نوع برخورد معلم قرآن با بهار را بیان کرده باشید. در نتیجه احساس میکنم تصویری که در این دو مورد ارائه میشود واقعی نیست.افروغ اظهار کرد: اما به هر حال اگر واقعا سینما فیلمی مثل «نفس» است، من مخلص هرچه سینما و سینماگر هستم. این را از این باب گفتم که زمانی که رییس کمیسیون فرهنگی بودم طرحی با عنوان تحقیق و تفحص در سینما مطرح شد و برخی از ابتذالات سینما به نقد کشیده شد و متاسفانه برخی گفتند ما میرویم و علیه تو فیلم میسازیم. گفتم بروید بسازید، اما این فیلم شما و برخی دیگر از فیلمهایی که من بعدا دیدم نشان میدهد که میشود، سینما را واقعگراتر، متناسب با نیازهای جامعه و در خدمت رهایی انسان نشان داد.بنا بر این گزارش، در ادامه نرگس آبیار ضمن تشکر از افروغ بیان کرد: برادرم سپاه دانش بوده و من بر اساس خاطرهای از او این بخش از قصه را نوشتم که میگفت در آن زمان یکی از معلمها بسیار مهربان بود و دیگری سختگیرتر. همانگونه که میبینیم معلم یک بار برای خواندن کتاب «خون فروش» بهار را تشویق میکند و دیگر بار به دلیل خواندن «آدم فروشان قرن بیستم» او را تنبیه میکند.وی ضمن تاکید بر اینکه چنین تنبیههایی در آن دوران واقعا وجود داشته ادامه داد: همچنین معلم قرآن را بر اساس تجربیات واقعی نشان دادم همانطور که بعد از آن پدربزرگ را نشان دادم که سید اولاد پیغمبر است و بسیار با لطف و محبت قرآن را به بچهها آموزش میدهد اما اشاره به مارهای خانه اکرم خانم لازم بود تا بهار بعد از آن فضای رعبآور و گیر افتادن به دست ننه آقا به حمام پناه ببرد و پس از گذشت زمان کوتاهی دوباره وارد تخیلات و خیالپردازیهای خودش میشود و میگوید با لیف و کیسه حمام تشکیل خانواده دادهام. این بیانگر دنیای کودکی است که به سرعت خودش را با شرایط وفق میدهد و فضا را مطابق با خواست خودش میسازد.در بخش دیگری از این نشست، نرگس آبیار کارگردان فیلم«نفس» تاکید کرد با توجه به اینکه فیلم«شیار 143» اثر موفقی بوده اما بارها گفتهام که دوست ندارم خودم را تکرار کنم و قطعا ساخت فیلم در دیگر ژانرهای سینمایی را تجربه خواهم کرد.اکران ویژه این فیلم سینمایی عصر روز گذشته 16 اسفندماه ساعت 19 درسالن شماره 1 پردیس سینمایی«چارسو» برگزار شد.پس از نمایش فیلم «نفس»، نشست نقد و بررسی فیلم با حضور نرگس آبیارکارگردان، محمدحسین قاسمی تهیه کننده، گلاره عباسی بازیگر و با مدیریت امیرپوریا به عنوان منتقد جلسه ، حسن برزیده کارگردان سینما، محمد آفریده تهیه کننده و مشاور در امور سینما، محمد رحمانیان کارگردان تئاتر و سینما و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.در ابتدای این جلسه امیر پوریا به عنوان منتقد ضمن ارائه خلاصهای از محتوای قصه در مورد خط داستانی فیلم اظهار داشت: اهمیت این قصه از آن جهت است که بر خلاف آنچه امروز در جامعه ایران وجود دارد، ذهنیات یک کودک به خیالپردازی نزدیک میشود و همچنین اهمیت پایانبندی فیلم از این رو است که ما بچهای را با آن همه استعداد، توانایی و خلاقیتهایی که دارد در آن بمباران از دست میدهیم.وی در ادامه پس از دعوت نرگس آبیار و گلاره عباسی روی سن، خطاب به آبیار گفت: باید بگویم که بعد از «شیار 143» توقع این جنس نگاه به عواطف کودک را در فیلم شما نداشتم. صادقانه اینکه به نظرم نمیآمد این حجم از درک شیطنتها و بازیگوشیهای کودکانه در سازنده فیلمی همچون «اشیاء از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند» نداشتم.پوریا ادامه داد: این قبیل فیلمها از هر دو جهت ممکن است مورد نقد قرار گیرند. عدهای میگویند افرادی مثل نرگس آبیار امکانات در اختیار دارند و حمایت دولتی دارند و به راحتی هر چه میخواهند میسازند؛ عدهای هم میگویند چرا آبیار بعد از فیلمی همچون «شیار 143» این ژانر را رها کرده و به سوی دیگری رفته است.پس از آن نرگس آبیار ضمن ابراز خرسندی از اینکه خودش را تکرار نکرده است، گفت: من بارها از همان ابتدا که «شیار 143» دیده شد اعلام کردم که قرار نیست از این به بعد فقط در همین ژانر کار کنم.وی ادامه داد: البته باید بگویم قصد ساختن «نفس» را نداشتم. «نفس» یه رمان بود که میخواستم چاپ کنم اما بعد از اینکه آقایپورمحمدی قصه را خواند به من پیشنهاد ساختن فیلم را داد. تبدیل رمان به فیلم واقعا سخت بود زیرا قصه بر اساس شیرینزبانیهای کودکانه نوشته شده بود و من فکر میکردم چگونه این شیرین زبانی ها را تبدیل به تصویر کنم که جذابیت آن از بین نرود. بنابراین سعی کردم برای ساخت این فیلم، هر چه بیشتر به جهان این کودک نزدیک شوم.آبیار اظهار کرد: ایدههای اینچنینی بسیاری دارم که میتواند به فیلم تبدیل شود به گونهای که فیلمهایم به شدت با هم متفاوت باشد. به نظر من فیلمهایی مثل «نفس» مخاطب را به تفکر وا می دارد ولی با وجود چنین آثاری مخالفت میشود و منتقدان هم حوصله دیدن فیلمهایی از این دست را ندارند.در ادامه امیر پوریا اظهار کرد: متاسفانه در ایران هر چیزی که با خیالپردازی همراه باشد طرفدار ندارد، حتی نوجوانان ایرانی بر خلاف نوجوانان سایر کشورها علاقهای به این گونه آثار مبتنی بر خیالپردازی نشان نمیدهد و ما میبینیم برخورد مخاطب با خیالپردازیهای بانمک دختر بچه فیلم عبوستر از آن چیزی است که باید باشد.وی در ادامه از گلاره عباسی خواست درباره کاراکتر خانم قهرمانی در فیلم «نفس» توضیح دهد.عباسی در پاسخ گفت: کاراکتر خانم قهرمانی در فیلم به دلیل نوع پوششی که دارد و به موجب اعتقادی که به حجاب خود دارد تصمیم میگیرد کار را ترک کند و این نکته گذراست و خیلی از تماشاگران متوجه آن نمیشوند که معلم چرا میرود. فیلم سینمایی «نفس» برای من خوشایند بود و جنس بازیگری که آبیار میخواست را دوست داشتم سلیقه آبیار سلیقهای است که بر اساس آن همه بازیگران در فیلم خوب هستند.وی ادامه داد: من متولد سال 62 هستم و خاطرات گنگی از دوران جنگ دارم اما این فیلم برایم خیلی جذاب است . به نظر من «نفس» فیلم خوب و پرجسارتی بود و مهمترین نکته این است که نقش فیلمهای نرگس آبیار شعاری نیستند.امیر پوریا در ادامه بیان کرد: در این فیلم تصویری از یک معلم قرآن ارائه میشود که بسیار جسورانه است و حتی ممکن است منجر به ممیزی شود البته وجود چنین کاراکترهایی تجربیات مشترک خانوادههای ایرانی است.آبیار اظهار کرد: در آن زمان در مکتبخانهها خشونت وجود داشته اما معلم قرآنهای مهربانی هم بودهاند. همانگونه که بعد پدربرزگ را نشان میدهیم که عمامه سبزی هم به سر دارد و با مهربانی و لطف قرآن را به بچهها آموزش میدهد. بدون اینکه رویکرد خاصی داشته باشم قصدم این بود که زندگی بهار را همانگونه که بوده نشان دهم.پس از آن پوریا عنوان کرد: در این فیلم میبینیم که فیلم طبق نگاه بچه دکوپاژ شده است حال سئوال این است که منطقهای فیلمبرداری برای فیلم «نفس» چه بود؟
آبیار در پاسخ به منتقد جلسه گفت: اینجا وقتی راوی بچه است لازم است که فیلم از نگاه او دیده شود. در زمان فیلمبرداری از ساعد نیکزاد فیلمبردار خواستم که دوربین هم سطح قد بهار باشد و قرارمان این بود که نقطه نظر بهار و در عین حال لانگ شاتی از بازیگر داشته باشیم. در واقع دلم میخواست حتی یک جاهایی همه چیز را به هم ریخته ببیند ولی نگران تماشاگر بودم که نپذیرد و فکر کردم بعد از «شیار 143» بهتر است که قدمها را کمی آرامتر بردارم.امیر پوریا منتقد جلسه درباره نقش شبنم مقدمی صحبت کرد و گفت: در فیلم نقش شبنم مقدمی را داریم که ایفاگر نقش زنی است که شوهرش هوو برایش آورده و او در مقابل تمام جمع فامیل با شجاعت و بدون ترس شوهرش را تحقیر می کند و مرد هم به اصطلاح زن ذلیل و ساکت است و هیچ چیز نمیگوید و همچنین پانتهآ پناهیها را داریم که با آن گریم سنگین و متفاوت در تمام فیلم ژستهایی دارد که چهره و حرکاتش کاملا به هم ریخته است.او با بیان این موضوع خطاب به کلاره عباسی گفت که اگر چنین نقشی به شما پیشنهاد میشد، قبول میکردید؟
عباسی بیان کرد: یکی از نکاتی که من همیشه به آن فکر میکنم این است که چهره زیبایی ندارم و به همین دلیل نیامدهام که زیبا باشم و زیبا نشان داده شوم بنابراین به هم ریختگی برای من اهمیتی ندارد.در ادامه ساره موسوی نور بازیگر نقش «بهار» به روی صحنه آمد و منتقد جلسه درباره ترس و گریه بهار هنگام موشک باران سئوال کرد و گفت که آیا با صدای انفجار ترسیده بوده است؟
ساره موسوی نور تعریف کرد که در بیرون کلاس بمبهای کوچکی منفجر میکردند که ما بترسیم من در ابتدا میخندیدم ولی بعد گریه کردم. جایی که معلم با خط کش کف دستم زد واقعا گریه کردم.
نرگس آبیار در ادامه توضیح داد: ما خط کشی داشتیم که از جنس فوم بود اما با اینکه درد نداشت ساره واقعا هنگام زدن ضربهها میترسید و گریه میکرد. در جای دیگری از فیلم ناچار شدیم به ساره روغن کرچک بدهیم برای اینکه حس حالت تهوع را ایجاد کنیم؛ سومین بار به او گفتم دیگر متوجه شدهای که حس حالت تهوع چگونه است بدون روغن کرچک آن را انجام بده و او گفت: نه، می خورم پس حس چه میشود؟!در ادامه جلسه نرگس آبیار درباره تغییر ظاهر بچهها و بزرگ شدن آنها با گذشت زمان توضیح داد: کل داستان حد فاصل اواخر سال 56 تا 60 رخ میدهد و برای نشان دادن تغییرات ظاهری بچهها برای دخترها کفش پاشنه دار آوردیم و سعیکردیم از لباسهایی استفاده کنیم که قد آنها را کشیدهتر نشان دهد. حتی برای محمدرضا شیرخانلو اندکی سبیل طراحی کردیم. البته این نکته نیز وجود دارد که بچه ها در این سن و سال گاهی خیلی رشد نمیکنند و بعد ناگهان رشد سریعی دارند. ولی به هر حال ما سعی کردیم با لباس و حتی نوع روسیر سر کردن بهار این گذر زمان را نشان دهیم.امیر پوریا در تکمیل صحبت های آبیار گرفت: اتفاقا به نظر من برگ برنده فیلم «نفس» همین است که در این تله نمیافتد که به شعارها و آرمانها بپردازد و به بهانه بچه آن چیزی را که خودش میخواهد و میبیند بگوید. یک خانواده خیلی عادی و خیلی ساده و عینی و قابل باور وجود دارد. بنابراین بدیهی است که بهار مثلا یکی از سادهترین قصههای داستان راستان را که میخواند نمیفهمد.در این بخش از نشست امیر پوریا از دو بازیگر کودک دیگر که در سالن حضور داشتند دعوت کرد به روی سن بیایند و از بازیگر دختر خردسال فیلم پرسید: روژان آیا این فیلم را دوست داشتی و هیچ وقت فکر میکردی که روزی بروی فیلم بازی کنی؟ چه چیزی در بازیگری برایت جذاب بود؟
روژان پاسخ داد: بله . مثلا دوربین، صدا و... و در پاسخ این پرسش پوریا که گفت ناراحت نمیشدی که در فیلم به تو میگفتند چاقاله بادوم؟ پاسخ داد: نه، اصلا.احسان که در فیلم نقش «کمال» را بازی کرده بود درباره بازی در این فیلم گفت: فیلم «نفس» مختص هر سنی است و یکی از پیامدهایش این است که ما دوستدار طبیعت باشیم.محمد رحمانیان کارگردان تئاتر و سینما که در سالن حضور داشت، گفت: هم در ادبیات و هم در سینما نمونههای بسیار خوب و شاخصی وجود دارد که داستان از سوی کودکان روایت میشود.وی با اشاره به نمونهای از داستانهایی که کودکان راوی هستند بیان کرد: این فیلم یادآور یک نوع سینما و قصهگویی است که از یاد بردهایم. در سالهای دورتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داستانهایی اینچنینی را روایت میکرد که متاسفانه از بین رفته است.آبیار همچنین در بخش دیگری از این نشست ، درباره پرداخت به تخیل کودکانه از این کارگردان قدردانی کرد، گفت: دنیای مجازی کارکرد تخیل را در جهان جدید کم کرده و ممکن است ما به مرور تبدیل به انسانهای بدون تخیل بشویم. در حالی که تخیل چیزی است که ظرف ندارد.وی همچنین پس از اشاره یکی از حضار به کاراکتر پدر خانواده که بر خلاف اکثر پدرهای آن زمان که خشونت بیشتری داشتن بسیار مهربان است و برخوردهای با محبتی با فرزندانش دارد، گفت: پدر بهار در واقع به دلیل اینکه زیر دست کولیها بزرگ شده رفتاری کولیوار دارد و کولیوار زندگی میکند.کارگردان فیلم«نفس» در پایان درباره گریم سنگین پانتهآ پناهیها ، توضیح داد: پناهیها در این فیلم به لهجه قمی حرف میزند. برای رسیدن به این لهجه تعدادی از افراد آمدند و او ساعتها با آنها حرف میزد تا بتواند این لهجه را در بیاورد. آنها دقیقا چنین رفتارهای غلوآمیز و دایره واژگان بسیار بزرگی دارند. کاراکتری دارند که به محض جمع شدن کنار هم حتی در عزاداریها هم حرفهایی میزنند و میخندند.
آبیار در پاسخ به منتقد جلسه گفت: اینجا وقتی راوی بچه است لازم است که فیلم از نگاه او دیده شود. در زمان فیلمبرداری از ساعد نیکزاد فیلمبردار خواستم که دوربین هم سطح قد بهار باشد و قرارمان این بود که نقطه نظر بهار و در عین حال لانگ شاتی از بازیگر داشته باشیم. در واقع دلم میخواست حتی یک جاهایی همه چیز را به هم ریخته ببیند ولی نگران تماشاگر بودم که نپذیرد و فکر کردم بعد از «شیار 143» بهتر است که قدمها را کمی آرامتر بردارم.امیر پوریا منتقد جلسه درباره نقش شبنم مقدمی صحبت کرد و گفت: در فیلم نقش شبنم مقدمی را داریم که ایفاگر نقش زنی است که شوهرش هوو برایش آورده و او در مقابل تمام جمع فامیل با شجاعت و بدون ترس شوهرش را تحقیر می کند و مرد هم به اصطلاح زن ذلیل و ساکت است و هیچ چیز نمیگوید و همچنین پانتهآ پناهیها را داریم که با آن گریم سنگین و متفاوت در تمام فیلم ژستهایی دارد که چهره و حرکاتش کاملا به هم ریخته است.او با بیان این موضوع خطاب به کلاره عباسی گفت که اگر چنین نقشی به شما پیشنهاد میشد، قبول میکردید؟
عباسی بیان کرد: یکی از نکاتی که من همیشه به آن فکر میکنم این است که چهره زیبایی ندارم و به همین دلیل نیامدهام که زیبا باشم و زیبا نشان داده شوم بنابراین به هم ریختگی برای من اهمیتی ندارد.در ادامه ساره موسوی نور بازیگر نقش «بهار» به روی صحنه آمد و منتقد جلسه درباره ترس و گریه بهار هنگام موشک باران سئوال کرد و گفت که آیا با صدای انفجار ترسیده بوده است؟
ساره موسوی نور تعریف کرد که در بیرون کلاس بمبهای کوچکی منفجر میکردند که ما بترسیم من در ابتدا میخندیدم ولی بعد گریه کردم. جایی که معلم با خط کش کف دستم زد واقعا گریه کردم.
نرگس آبیار در ادامه توضیح داد: ما خط کشی داشتیم که از جنس فوم بود اما با اینکه درد نداشت ساره واقعا هنگام زدن ضربهها میترسید و گریه میکرد. در جای دیگری از فیلم ناچار شدیم به ساره روغن کرچک بدهیم برای اینکه حس حالت تهوع را ایجاد کنیم؛ سومین بار به او گفتم دیگر متوجه شدهای که حس حالت تهوع چگونه است بدون روغن کرچک آن را انجام بده و او گفت: نه، می خورم پس حس چه میشود؟!در ادامه جلسه نرگس آبیار درباره تغییر ظاهر بچهها و بزرگ شدن آنها با گذشت زمان توضیح داد: کل داستان حد فاصل اواخر سال 56 تا 60 رخ میدهد و برای نشان دادن تغییرات ظاهری بچهها برای دخترها کفش پاشنه دار آوردیم و سعیکردیم از لباسهایی استفاده کنیم که قد آنها را کشیدهتر نشان دهد. حتی برای محمدرضا شیرخانلو اندکی سبیل طراحی کردیم. البته این نکته نیز وجود دارد که بچه ها در این سن و سال گاهی خیلی رشد نمیکنند و بعد ناگهان رشد سریعی دارند. ولی به هر حال ما سعی کردیم با لباس و حتی نوع روسیر سر کردن بهار این گذر زمان را نشان دهیم.امیر پوریا در تکمیل صحبت های آبیار گرفت: اتفاقا به نظر من برگ برنده فیلم «نفس» همین است که در این تله نمیافتد که به شعارها و آرمانها بپردازد و به بهانه بچه آن چیزی را که خودش میخواهد و میبیند بگوید. یک خانواده خیلی عادی و خیلی ساده و عینی و قابل باور وجود دارد. بنابراین بدیهی است که بهار مثلا یکی از سادهترین قصههای داستان راستان را که میخواند نمیفهمد.در این بخش از نشست امیر پوریا از دو بازیگر کودک دیگر که در سالن حضور داشتند دعوت کرد به روی سن بیایند و از بازیگر دختر خردسال فیلم پرسید: روژان آیا این فیلم را دوست داشتی و هیچ وقت فکر میکردی که روزی بروی فیلم بازی کنی؟ چه چیزی در بازیگری برایت جذاب بود؟
روژان پاسخ داد: بله . مثلا دوربین، صدا و... و در پاسخ این پرسش پوریا که گفت ناراحت نمیشدی که در فیلم به تو میگفتند چاقاله بادوم؟ پاسخ داد: نه، اصلا.احسان که در فیلم نقش «کمال» را بازی کرده بود درباره بازی در این فیلم گفت: فیلم «نفس» مختص هر سنی است و یکی از پیامدهایش این است که ما دوستدار طبیعت باشیم.محمد رحمانیان کارگردان تئاتر و سینما که در سالن حضور داشت، گفت: هم در ادبیات و هم در سینما نمونههای بسیار خوب و شاخصی وجود دارد که داستان از سوی کودکان روایت میشود.وی با اشاره به نمونهای از داستانهایی که کودکان راوی هستند بیان کرد: این فیلم یادآور یک نوع سینما و قصهگویی است که از یاد بردهایم. در سالهای دورتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داستانهایی اینچنینی را روایت میکرد که متاسفانه از بین رفته است.آبیار همچنین در بخش دیگری از این نشست ، درباره پرداخت به تخیل کودکانه از این کارگردان قدردانی کرد، گفت: دنیای مجازی کارکرد تخیل را در جهان جدید کم کرده و ممکن است ما به مرور تبدیل به انسانهای بدون تخیل بشویم. در حالی که تخیل چیزی است که ظرف ندارد.وی همچنین پس از اشاره یکی از حضار به کاراکتر پدر خانواده که بر خلاف اکثر پدرهای آن زمان که خشونت بیشتری داشتن بسیار مهربان است و برخوردهای با محبتی با فرزندانش دارد، گفت: پدر بهار در واقع به دلیل اینکه زیر دست کولیها بزرگ شده رفتاری کولیوار دارد و کولیوار زندگی میکند.کارگردان فیلم«نفس» در پایان درباره گریم سنگین پانتهآ پناهیها ، توضیح داد: پناهیها در این فیلم به لهجه قمی حرف میزند. برای رسیدن به این لهجه تعدادی از افراد آمدند و او ساعتها با آنها حرف میزد تا بتواند این لهجه را در بیاورد. آنها دقیقا چنین رفتارهای غلوآمیز و دایره واژگان بسیار بزرگی دارند. کاراکتری دارند که به محض جمع شدن کنار هم حتی در عزاداریها هم حرفهایی میزنند و میخندند.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد: به منظور ایجاد مدیریت یکپارچه منابع آب در رودخانه زایندهرود توافقنامهای بین شرکت آب منطقهای اصفهان به عنوان متولی مدیریت منابع آب حوضه و شرکت مدیریت منابع inter3 به عنوان مشاور و نماینده وزارت علوم و تحقیقات کشور آلمان منعقد شد.
"محمد حاجرسولیها" در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه امروزه مدیریت جامع و یکپارچه آب بهویژه در مناطقی که با محدودیت نسبی منابع آب روبهرو هستند ضرورتی اجتنابناپذیر است، اظهار کرد: رودخانه زایندهرود مهمترین جریان آب سطحی و شاهرگ حیاتی فلات مرکزی ایران است که اثر مهمی بر کیفیت زندگی حدود چهار میلیون نفر دارد.به گفته وی تغییر اقلیم، وقوع دورههای پی در پی خسکسالی و نزول پیوسته کیفیت آب سطحی و زیرزمینی، افزایش تقاضای آب، همچنین رقابتهای منطقهای و فرامنطقهای بین گروههای مصرفکننده مختلف، از چالشهای مهم مدیریت منابع آب این حوضه محسوب میشود.مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه در این راستا حساسیت حوضه زایندهرود و تنگناهای منابع آب در آن موجب شده که حوضه زایندهرود به عنوان اولویت اول مطالعات مدیریت یکپارچه به وزارت علوم و تحقیقات کشور آلمان پیشنهاد شود، گفت: برنامههای متعددی را برای بهبود شرایط در نظر گرفتهایم.حاج رسولیها ادامه داد: وزارت علوم و تحقیقات کشور آلمان در راستای اجرای پروژههای مدیریت جامع و یکپارچه آب در کشورهای مختلف، از سال 2010 توسعه ابزارها و ساختارهای مدیریت منابع آب در حوضه زایندهرود را آغاز و مورد حمایت مالی قرار داده است.وی با اشاره به هدف از اجرای این پروژه تاکید کرد: هدف از آن، ایجاد یک سیستم پشتیبان تصمیمگیری برای مسئولان و تصمیمگیران در حوضه رودخانه زایندهرود به گونهای که استفاده از این سیستم کمک میکند تا تصمیمگیرندگان بتوانند اثرات و نتایج اقدامات و تصمیمات خود را تخمین زده، ردهبندی کنند.مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیاناینکه سیستم پشتیبان تصمیمگیری، جهت مستدل کردن تصمیمات و موجه کردن اقدامات و انتخابها در پروسه اجرایی موثر خواهد بود، خاطرنشان کرد: فعالیتهای پروژه از سال 2010 تا اوایل 2015، بر درک شرایط کلی و مشکلات آب در حوضه زایندهرود و استان اصفهان متمرکز بوده است.به گفته حاج رسولیها جمعآوری و ایجاد ساختاری برای ساماندهی بانک اطلاعاتی، توسعه مفهوم مدیریت جامع و یکپارچه آب و مدلهای مدیریت آب از جمله دیگر دستاوردهای فاز اول بوده است. این فعالیتها زمینهساز توسعه راهکارهای مدیریتی آب در فاز دوم پروژه خواهند بود.مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: همچنین در این فاز پایلوتهایی همانند پایلوت پساب تصفیهخانه شمال اصفهان، پایلوت آب به حساب نیامده خمینیشهر اجرا شد و گزارشهای متعددی مانند پایش کیفی رودخانه زایندهرود، کارگاه تعاملی مدیریت یکپارچه رودخانه زایندهرود، کشاورزی حوضه رودخانه زایندهرود، توریسم حوضه رودخانه زایندهرود، مدول صنعت حوضه رودخانه زایندهرود و غیره از دستاوردهای این فاز است.وی با اشاره به نتایج فاز اول، تاکید کرد: مدیریت کاربری اراضی در بخش کشاورزی و توسعه صنعتی، مدلسازی آب سطحی و زیرزمینی حوضه رودخانه زایندهرود، سازماندهی مدیریت حوضه زایندهرود و مرکز آموزش عالی آب و فاضلاب ایران – آلمان، جزء اهداف این طرح قرار گرفت.
در حالی که 47 روز از باز شدن مرزهای روسیه به روی لبنیات ایرانی و توافق برای صادرات این محصولات به روسیه میگذرد، هنوز محمولهای از سوی کارخانههای تایید شده ایرانی به این کشور ارسال نشده است.به گزارش ایسنا، در پی تیره و تار شدن روابط روسیه با کشورهای غربی و ترکیه و اعلام نیاز این کشور برای تامین نیازمندیهای غذاییاش از طریق ایران و پس از یک سال و اندی مذاکره و نهایی شدن پروتکلهای بهداشتی و قرنطینهای، از اول بهمن امسال با امضای اعضای گمرکی اوراسیا، صادرات لبنیات ایرانی به روسیه و دیگر کشورهای عضو این اتحادیه آزاد اعلام شد.در این راستا چهار شرکت ایرانی برای صادرات لبنیات به روسیه مورد تایید قرار گرفتند و براساس اعلام سازمان دامپزشکی کشور، بقیه شرکتهای تولیدکننده ایرانی نیز میتوانند با دریافت کد صادراتی برای صادرات لبنیات به روسیه خود را آماده کنند.علیرغم این شرایط هیچیک از شرکتهای لبنی تایید شده از سوی اتحادیه گمرکی اوراسیا نتوانستند محصولات خود را به روسیه صادر کنند که به گفته مهدی خلج - رئیس سازمان دامپزشکی - آماده نبودن کارخانههای لبنی از دلایل عمده تاخیر در صادرات لبنیات به روسیه است.اما صنایع لبنی معتقدند که آمادگی لازم برای صادرات به روسیه را دارند اما مشکلات سوئیفت و قوانین مالی، بازرگانی و گمرکی روسیه مانع صادرات لبنیات ایرانی و عامل تاخیر صادرات آن شده است.
حالا پس از 47 روز از نهایی شدن توافقات ایران و روسیه برای صادرات لبنیات، هفته گذشته معاون وزیر کشاورزی روسیه به ایران سفر کرد و به گفته حسن رکنی - معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام - توافقات مثبتی در راستای کریدور سبز گمرکی بین دو کشور انجام شده و روسها به شدت به دنبال آغاز و گسترش صادرات محصولات کشاورزی ایرانی به ویژه انواع محصولات لبنی هستند.وی در این باره گفت: ایجاد کریدور سبز گمرکی و نهایی شدن توافقات بین ایران و روسیه میتواند ویژگیهای ممتازی از نظر معافیتهای مختلف در زمینه بروکراسیهای گمرکی و غیره برای صادرکنندگان ایرانی داشته باشد و شرکتهای تولیدکننده محصولات لبنی میتوانند با شرایط راحتتری محصولات خود را به روسیه صادر کنند که با توجه به آمادگی شرکتهای لبنی تایید شده از سوی روسیه و آماده شدن محمولههای صادراتی در آینده نزدیک شاهد صادرات قریبالوقوع لبنیات ایرانی به روسیه خواهیم بود.البته در دیدارها و جلسات مشترک مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با معاون وزیر کشاورزی روسیه طی هفته گذشته، توافقاتی در زمینه انجام مبادلات کشاورزی بین ایران و روسیه بر مبنای واحد پولی روبل و ریال صورت گرفت که با توجه به کاهش ارزش روبل نسبت به دلار طی سالهای اخیر میتواند انگیزه صادرکنندگان ایرانی را برای گسترش مبادلات تجاری در زمینه محصولات کشاورزی با روسیه را افزایش دهد. اما باید دید این صادرات قریبالوقوع کی محقق میشود و نخستین محموله ایرانی چند روزدیگر و به عبارتی در کدام ماه از سال آینده به این کشور ارسال خواهد شد.
حالا پس از 47 روز از نهایی شدن توافقات ایران و روسیه برای صادرات لبنیات، هفته گذشته معاون وزیر کشاورزی روسیه به ایران سفر کرد و به گفته حسن رکنی - معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام - توافقات مثبتی در راستای کریدور سبز گمرکی بین دو کشور انجام شده و روسها به شدت به دنبال آغاز و گسترش صادرات محصولات کشاورزی ایرانی به ویژه انواع محصولات لبنی هستند.وی در این باره گفت: ایجاد کریدور سبز گمرکی و نهایی شدن توافقات بین ایران و روسیه میتواند ویژگیهای ممتازی از نظر معافیتهای مختلف در زمینه بروکراسیهای گمرکی و غیره برای صادرکنندگان ایرانی داشته باشد و شرکتهای تولیدکننده محصولات لبنی میتوانند با شرایط راحتتری محصولات خود را به روسیه صادر کنند که با توجه به آمادگی شرکتهای لبنی تایید شده از سوی روسیه و آماده شدن محمولههای صادراتی در آینده نزدیک شاهد صادرات قریبالوقوع لبنیات ایرانی به روسیه خواهیم بود.البته در دیدارها و جلسات مشترک مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با معاون وزیر کشاورزی روسیه طی هفته گذشته، توافقاتی در زمینه انجام مبادلات کشاورزی بین ایران و روسیه بر مبنای واحد پولی روبل و ریال صورت گرفت که با توجه به کاهش ارزش روبل نسبت به دلار طی سالهای اخیر میتواند انگیزه صادرکنندگان ایرانی را برای گسترش مبادلات تجاری در زمینه محصولات کشاورزی با روسیه را افزایش دهد. اما باید دید این صادرات قریبالوقوع کی محقق میشود و نخستین محموله ایرانی چند روزدیگر و به عبارتی در کدام ماه از سال آینده به این کشور ارسال خواهد شد.