ساخت داروی خوراکی دیابت نوع-1

ساخت داروی خوراکی دیابت نوع 1. 23شهریور-96
تهران– ایرنا– محققان موفق به ساخت داروی خوراکی دیابت نوع 1 شدند. فاز سوم کارآزمایی بالینی این دارو موفقیت‌آمیز گزارش شده است.
به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال ساینس، محققان دانشگاه کلرادو موفق به ساخت داروی خوراکی دیابت نوع 1 شدند. این دارو سوتاگلیفلوسین نام دارد و فاز سوم کارآزمایی بالینی آن نشان می‌دهد قادر به کنترل گلوکز خون و کاهش نیاز به تزریق انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 است. این دارو اولین داروی خوراکی دیابت نوع 1 است و آزمایش ها نشان می‌دهد قادر به کنترل قند خون، بدون بروز هیپوگلیسمی (کاهش قند خون) و کتواسیدوز که از مهمترین عوارض جانبی انسولین هستند، است.
کتواسیدوز دیابتی یکی از عوارض حاد دیابت است و در موقعیت‌هایی که میزان انسولین خون کمتر از نیاز بدن است ایجاد می‌شود و در حالت‌های مانند فراموش‌کردن تزریق انسولین، تزریق دوز ناکافی و استرس، جراحی و بیماری‌های خاص دیده می‌شود.
محققان امیدوارند بیماران با استفاده از این دارو بتوانند کنترل بهتری روی قند خون خود داشته باشند.
دیابت نوع 1 یک بیماری مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول های بتا اجازه تولید انسولین نمی دهد. هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و تنها راه کنترل بیماری، تزریق روزانه انسولین است.
نتایج این مطالعه در نشریه Medicine منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259
مترجم: سپیده کاشانی*انتشار: محتشمی پور