گزیده ها 6 مهر -96

گزیده ها 6 مهر -96
نودمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور اعضا در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و ضمن بحث و بررسی پیرامون دستور کار جلسه، مشخص شد که علت وقوع سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان محور بندرعباس- داراب؛ خروج از محور و واژگونی اتوبوس ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده بوده است و در همین راستا اطلاعیه شماره دو این کمیسیون در خصوص سانحه مذکور به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نودمین جلسه کمیسیون ایمنی ‌راه‌ها با حضور اعضا یا نمایندگان آن‌ها در وزارت راه و شهرسازی برگزار و پس از بحث و بررسی پیرامون دستور کار، جمع‌بندی‌های زیر حاصل شد؛

۱- گزارشی از مصوبات انجام شده کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ارائه و مقرر شد میزان پیشرفت فیزیکی هریک از مصوبات نیز تهیه و در جلسه آتی کمیسیون ارائه گردد.

۲- اطلاعیه شماره ۲ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در خصوص سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان محور بندرعباس- داراب مورخ ۱۰/۰۶/۱۳۹۶ به شرح پیوست مورد تصویب قرار گرفت.

۳- گزارشی از پیشرفت سامانه اطلاعات سوانح و حوادث حمل‌ونقل توسط مرکز فناوری اطلاعات و ارتباط وزارت راه و شهرسازی ارائه گردید.

اطلاعیه شماره ۲ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در خصوص سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان محور بندرعباس- داراب به شرح زیر است:

به‌منظور دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و آگاهی از ابعاد، عوامل شکل‌گیری و شدت حوادث ترافیکی، گزارش نهایی حادثه اتوبوس حامل دانش آموزان استان هرمزگان محور بندرعباس-داراب مورخ ۱۳۹۶/۶/۱۰ که پس از انجام بازدید میدانی، بررسی اسناد حمل، موقعیت وقوع حادثه، اخذ نظرات مسئولان مرتبط و طرح در نشست‌های کارشناسی و دو نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور تهیه شده را به اطلاعت هم‌وطنان می‌رساند:

علت حادثه: خروج از محور و واژگونی اتوبوس ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده

علت تشدیدکننده پیامد‌های حادثه: عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط اکثر سرنشینان

پیشنهاد برای جلوگیری از حوادث مشابه

۱- تا حد امکان، شروع سفر اردوهای دانش‌آموزی در شب‌هنگام، محدود می‌گردد و در صورت ضرورت سفر در شب، از یک هفته قبل با پلیس‌راه هماهنگی‌های لازم به عمل آید تا مراقبت ویژه صورت گیرد.

۲- از آنجا که نبستن کمربند ایمنی عامل اصلی فوت و آسیب بوده، وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان صداوسیما و هر یک از ارکان کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مشارکت مؤثرتری در آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی در رابطه با ایمنی ترافیک داشته باشند. مقرر شد سازمان صداوسیما در حد مورد نیاز اعلامی از طرف کمیسیون ایمنی نسبت به پخش تیزرها و برنامه‌های فرهنگ‌سازی ایمنی بدون دریافت هزینه اقدام نماید.

۳- سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راهور موظف می‌باشند سامانه ۱۴۱ و سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰ را طوری تنظیم کنند که مسافران در صورت مشاهده هرگونه رفتار پرخطر از سوی راننده بتوانند از طریق این سامانه‌ها اطلاع‌رسانی کرده و عکس‌العمل فوری جهت پیشگیری از سانحه صورت پذیرد. ضمناً سازمان صداوسیما نیز بعد از اعلام کمیسیون ایمنی راه‌ها، اقدامات مقتضی در خصوص معرفی این سامانه‌ها به عمل آورد.

۴- آموزش ملاحظات ایمنی و مبانی مقررات راهنمایی و رانندگی و اقدامات اولیه فوریت‌های پزشکی برای مربیان کلیه اردوها توسط آموزش‌وپرورش در دستور کار قرار گیرد.

۵- دروس و مباحث آموزشی مبانی ایمنی، مقررات راهنمایی و رانندگی و اقدامات اولیه فوریت‌های پزشکی در سطوح مختلف آموزشی در دستور کار آموزش‌وپرورش قرار گیرد.

۶- با توجه به ایمنی بالای حمل‌ونقل ریلی، ضمن تأکید بر توسعه حمل‌ونقل ریلی، استفاده از این شیوه در مسیر‌های ممکن، در اولویت کلیه اردوها قرارگرفته و تسهیلات لازم فراهم گردد.
رویترز نوشت: سازمان هواپیمایی عراق به شرکت‌های هواپیمایی خارجی ابلاغ کرده است که باید کلیه پروازها به منطقه کردستان را از جمعه آینده لغو کنند.
دولت عراق به شرکت‌های هواپیمایی خارجی ابلاغ کرد که از روز جمعه آینده هرگونه پرواز به مبدا و مقصد اربیل را لغو کنند.

به گزارش فارس، در پی مخالفت وزارت حمل و نقل منطقه کردستان عراق با دستور بغداد مبنی بر تحویل اداره فرودگاه‌های بین‌المللی اربیل و سلیمانیه به دولت مرکزی، بغداد نیز هشدار درباره اجرای قانون ممنوعیت پروازهای بین
المللی را از روز جمعه اجرایی می‌کند.

رویترز با انتشار این خبر نوشت: سازمان هواپیمایی عراق به شرکت‌های هواپیمایی خارجی ابلاغ کرده است که باید کلیه پروازها به منطقه کردستان را از جمعه آینده لغو کنند.

«مولود باومراد» وزیر حمل و نقل و ارتباطات در منطقه کردستان عراق، امروز در واکنش به ضرب
الاجل 3 روزه بغداد برای پرواز ممنوع در این منطقه، گفته بود: فرودگاه اربیل وسلیمانیه ملک کردستان است [وآن‌را دراختیار بغداد قرار نمی‌دهد] و تصمیمات دولت عراق مبنی بر ضرورت تحویل این فرودگاه‌ها به بغداد، نامناست است و ما خود اداره این مکانها را ادامه می‌دهیم.

وی در سخنانی که شبکه کُردی روداو، آن منتشر کرد، اظهار داشت: تعلیق پروازها در دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه از سوی بغداد، پیامدهایی منفی برای شهروندان به همراه خواهد داشت.

«تلار فائق» مدیر فرودگاه بین‌المللی اربیل نیز گفت: سازمان هواپیمایی عراق، آن‌گونه که باید، به وظایف و مسئولیت‌هایش عمل نمی‌کند و تصمیم بغداد برای تعلیق پروازها غیرقانونی است.

هیات دولت عراق، سه‌شنبه (دیروز) مصوب کرد که اگر فرودگاه
ها و ورودیهای هوایی کردستان عراق تا سه روز دیگر تحت کنترل دولت مرکزی عراق در نیاید، پروازهای بین المللی در کردستان را ممنوع اعلام خواهد کرد.
گزارش‌ها از پيگيري مجلس براي گزينه وزارت علوم
گروه گروه دانشجو در دیدار با نمایندگان مجلس خواستار حضور «رضا فرجی‌دانا» در وزارت علوم‌اند. مرد میانه‌دار سیاست و علم در ایران که در مجلس نهم به تیر تندروها گرفتار آمد و با استیضاحی عجیب زودهنگام از وزارت علوم کنار گذاشته شد.

به گزارش شرق، حالا برخی نمایندگان دوباره به فکر افتاده‌اند تا در میان سکوت بلندمدت دولت در معرفی گزینه وزارت علوم، از فرجی‌دانا حمایت کنند. به‌ویژه اینکه این روزها خبرهایی از احتمال معرفی الهام امین‌زاده، دستیار سابق ویژه حقوقی رئيس‌جمهوری مطرح است.

مجمع نمایندگان تهران به دنبال دیدار گروه‌های دانشجویی و تماس‌ها و درخواست‌های مکرر دست‌به‌کار شده و در این زمینه تلاش‌هایی را آغاز کرده است. محمود صادقی، حالا یکی از اعضای تعیین‌شده کمیته ویژه هيئت نمایندگان تهران برای بررسی حضور فرجی‌دانا در وزارت علوم است. او در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «هم رایزنی‌هایی با علی لاریجانی داشتیم و هم با محمود واعظی. نظر آنها هم خوشبختانه مساعد است. جناب روحانی نیز باید تلاش کنند به شکل متقنی از فرجی‌دانا دفاع کنند تا سکان وزارت علوم به یک فرد اصلح، متخصص و انقلابی سپرده شود».

او درباره برخی حاشیه‌سازی‌های صورت‌گرفته در مجلس نهم و استیضاح رضا فرجی‌دانا نیز به «شرق» گفته: «آنها که مقدمات و محتوای استیضاح را فراهم کردند، باید پیش وجدان خودشان پاسخ‌گو باشند اما آنهایی که فرجی‌دانا را می‌شناسند، می‌دانند که از آن آدم‌های انقلابی اصیل است که در این مسیر بسیار تلاش کرده و با کمترین حاشیه‌ها همواره مشغول خدمت بوده است. حیف است که وزارت علوم از حضور امثال او بی‌نصیب بماند».

رایزنی بر سر فرجی‌دانا پیش از سفر نیویورک 
صادقی همچنین گفته: «در مجمع نمایندگان تهران این موضوع مطرح شده و با برخی از جمله رئیس مجلس و رئيس دفتر رئيس‌جمهوری هم دیدارهایی برگزار شده، آنها‌ هم استقبال کرده‌اند، پیش از سفر آقای روحانی به نیویورک این مسئله مطرح شد. انتظار ما این است که اگر ابهامی درخصوص ایشان وجود دارد این ابهام از سوی شخص آقای روحانی برطرف شود؛ چراکه حیف است وزارت علوم ایران شخص انقلابی و تأثیرگذار و متدینی چون فرجی‌دانا را از دست بدهد».

محمدرضا بادامچی ديگر نماينده تهران نیز به توانایی‌های فرجی‌دانا در حوزه مدیریت وزارت علوم اشاره دارد و به «شرق» می‌گوید: «وقتی روی اسم فرجی‌دانا تأکید داریم، دلیلش این است که دنبال منافع ملی و مردم هستیم تا بتوانیم با افراد تأثیرگذار وارد گفت‌وگو شویم. چه ایرادی دارد که یک آدم توانمند وزیر شود. دانشگاهیان رویکرد مثبتی به دکتر فرجی‌دانا دارند و از این جهت ما تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم در زمینه حضور ایشان در وزارت علوم رایزنی داشته باشیم. البته ما تا حدودی می‌توانیم کار را پیش ببریم و باقی مسائل دست ما نیست». 

مجلس دهم به فرجی‌دانا رأی مثبت می‌دهد
استیضاح فرجی‌دانا در مجلس نهم از جمله نکات تلخ به‌یاد‌مانده در میان حوادث آن سال‌های بهارستان است. فرجی‌دانا که نامش از قضا با ماجرای بورسیه‌های تحصیلی گره خورده بود، از جانب تندروها با تهدید استیضاح مواجه شد. او اهل کوتاه‌آمدن نبود و سرآخر روز چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ با ۱۴۵ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۰ رأی مأخوذه از وزارت علوم برکنار شد.

بادامچی درباره اینکه آیا فضای حاکم بر مجلس دهم مساعد رأی‌آوردن فرجی‌دانا هست یا نه نیز به «شرق» گفته: «مجلس دهم مجلس نهم نیست. نیروهای تأثیرگذار مثبت در این دوره حضور دارند و متفاوت تصمیم می‌گیرند. این دو مجلس با هم قابل قیاس نیست. همه کارها هم دست ما نماینده‌ها نیست. اما تا جایی که بتوانیم برای حضور فرجی‌دانا در وزارت علوم تلاش خواهیم کرد».

صادقی نیز در همین زمینه می‌گوید: «فضای مجلس دهم اتفاقا بسیار آماده رأی مثبت به فرجی‌داناست. البته این موضوع مقدماتی دارد. دولت و آقای روحانی باید برای شفاف‌سازی این موضوع اهتمام بورزد. فرجی‌دانا از اصیل‌ترین نیروهای انقلابی مسلط و اخلاقی است و همه‌جانبه ایشان صلاحیت لازم را دارند و محروم‌کردن دانشگاه به دلیل مسائل پیش‌پا‌افتاده از شخصی چون فرجی‌دانا اجحاف بزرگی است به جامعه دانشگاهی. انتظار داریم که حسن روحانی اهتمام بیشتری داشته باشد و فردی انتخاب کند که از جنس دانشگاهیان است». 

وزیرشدن دانا، شدنی است
صادقی در پاسخ به این سؤال که آیا روحانی برای معرفی فرجی‌دانا اقدام لازم را انجام خواهد داد یا نه به «شرق» گفته: «اگر آقای روحانی جدیت بیشتری داشته باشند، مسئله حل‌شدنی است. آقای روحانی به‌طورقطع موافق حضور فرجی‌دانا در وزارتخانه‌اند اما تعجب می‌کنم چرا جدیت لازم را ندارند».

رضا فرجی‌دانا چندان اهل هیاهو نیست. روز استیضاح با متانت و اخلاق در برابر انواع نکات عجیب و غریب مطرح‌شده از سوی برخی نمایندگان پاسخ‌گو بود و در نهایت بسیاری از رازهای مگو و حوادث رخ‌داده در وزارت علوم را بازگو نکرد. به‌ویژه حاشیه‌های پرونده بورسیه‌ها را. او مسئول ستاد دانشگاهیان حسن روحانی در انتخابات اخیر مجلس بود و از این جهت بسیاری دانشگاهیان حالا در تماس‌های مکرر با نمایندگان مجلس- به‌ویژه نمایندگان تهران – خواستار حضور او در وزارت علوم شده‌اند. مطرح‌شدن نام رضا فرجی‌دانا در شرایطی است که این روزها نام الهام امین‌زاده نیز برای حضور در وزارت علوم مطرح است.  
«سالانه 10 میلیارد مترمکعب آبِ با کیفیت، سوار بر ابرها از ایران خارج می شود و ما همچنان نسبت به فرصتی که از دست می رود، بی‌توجهیم» این سخنان بخشی از درد و دل‌های «فرید گلکار» مدیرعامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرهاست.
«سالانه 10 میلیارد مترمکعب آبِ با کیفیت، سوار بر ابرها از ایران خارج می شود و ما همچنان نسبت به فرصتی که از دست می رود، بی‌توجهیم» این سخنان بخشی از درد و دل‌های «فرید گلکار» مدیرعامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرهاست.

به گزارش ایرنا، بحران آب روز به روز چهره واضح تری از خود برای ما آشکار می کند و ابعادی مختلف از زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار می دهد؛ در این شرایط، راهکارهایی مانند بهینه سازی مصرف، انتقال آب و همچنین شیرین سازی آب دریاها مورد توجه قرار می گیرد اما در کنار این راهکارها، روش های دیگری نیز وجود دارد که نسبت به استفاده از آنها غفلت می کنیم؛ یکی از این راهکارها، استفاده از منابع آب جوی است.

فناوری بارورسازی ابرها به عنوان شاخه ای از علم تعدیل وضع هوا، مجموعه ای از فناوری های ایمن، علمی و ثابت شده برای افزایش بارش، کاهش خسارت های تگرگ و مه است که با قدمتی بیش از 60 سال در 40 کشور جهان مورد استفاده قرار می گیرد.


این شیوه افزایش بارش برای نخستین بار در ایران از سال 1354 تا 1357 توسط یک شرکت کانادایی در حوضه آبریز سدهای کرج و جارجرود به کار گرفته شد.

پس از انقلاب مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از سال 1357 در وزارت نیرو و با هدف دستیابی به فناوری افزایش بارش از طریق بارورسازی ابرها تاسیس و تاکنون نیز اقداماتی در این زمینه انجام شده است اما در عمل، توجه چندانی از طرف سیاستگذاران و مجریان نسبت به این فناوری دیده نمی شود.

«فرید گلکار» مدیرعامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، در مورد مزیت های این فناوری به ایرنا می گوید: تولید آب با استفاده از فناوری بارورسازی ابرها، کم هزینه ترین روش تامین آب است؛ به طوری که میانگین هزینه استحصال هر متر مکعب آب فقط 100 ریال است.
وی اضافه می کند: در پروژه های استحصال آب با استفاده از روش باروری ابرها، هیچ تخریب زیست محیطی وجود ندارد؛ آب از هیچ نقطه ای به نقطه دیگر منتقل نمی شود؛ آبی بسیار با کیفیت و از همه مهمتر، آبی که وجود ندارد تولید می شود.

بارور سازی ابرها، به صرفه ترین روش مقابله با خشکسالی
مدیرعامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در مورد هزینه اجرای راهکارهای طبیعی مقابله با خشکسالی می گوید: هزینه استحصال هر یک هزار متر مکعب آب از طریق شیرین کردن آبهای شور 2 هزار دلار، انتقال بین حوزه ای 400 دلار، تغذیه مصنوعی سفره های آبهای زیرزمینی 230 دلار، تصفیه فاضلاب ها 230 دلار و بارورسازی ابرها فقط 15 دلار است.

«بنابراین بین راهکارهای طبیعی مقابله با خشکسالی، بارورسازی ابرها مقرون به صرفه ترین راهکار در سالهای آینده است. ضمن اینکه برخی از راهکارهای دیگر، خسارات جانبی گسترده ای به همراه خواهد داشت؛ به عنوان نمونه انتقال آب بین حوضه ای پیامدهای زیست محیطی و اجتماعی گسترده ای دارد؛ شیرین سازی آب دریا و برگرداندن نمک به دریا - که الان اتفاق می افتد- تبعاتی زیست محیطی خواهد داشت».

تجربه سایر کشورها
بارورسازی ابرها در حالی در ایران مورد بی توجهی مسوولان قرار گرفته است که کشورهای زیادی از این روش برای جلوگیری از بروز بحران آب استفاده می کنند؛ بارش باران در بعضی از این کشورها 10 برابر بیشتر از بارش های کنونی ایران است.

به عنوان نمونه، استرالیا با متوسط بارش بیش از 9 برابر نسبت به ایران از سال 1947 پروژه های بارورسازی را آغاز کرد؛ چین نیز با بارش سه برابری نسبت به ایران، از سال 1958.

در سال 2003 مرکز تعدیل آب و هوای چین 37 هزار کارمند داشت و اعتبار عملیاتی این مرکز 48هزار میلیارد ریال گزارش شد.
تایلند با 30 درصد مساحت ایران، 9.6 برابر ایران بارش دارد. اکنون هشت مرکز عملیاتی و چهار مرکز تحقیقاتی با 23 هواپیما، در این کشور به بارورسازی ابرها اختصاص یافته است.

بارورسازی ابرها در ایران
استفاده از این فناوری در ایران- برعکس آنچه ضرورت دارد- چندان پر رنگ نیست؛ با اینکه 2دهه از آغاز فعالیت های مرتبط با بارورسازی ابرها در ایران می گذرد و این فناوری در کشور بومی شده، هنوز نتوانسته است جای خود را در مدیریت منابع آب کشور باز کند.

مرکز باروری ابرها در ایران فقط 2 فروند هواپیمای مسن «آنتونوف» روسی آن هم به صورت استیجاری در اختیار دارد که تجهیزات بارورسازی ابرهای این هواپیما نیز قدیمی شده است؛ امارات با پنج روز بارانی و مساحتی بسیار کوچکتر از ایران، به 6 فروند هواپیما مجهز است و تایلند نیز با 26 فرورند هواپیما عملیات های بارورسازی ابرها را اجرایی می کند.

با این حال، پروژه هایی محدود در کشور اجرایی شده است؛ در سال 1393 طرحی در استان های آذربایجان شرقی و غربی، تهران، چهارمحال و بختیاری، یزد، فارس، کرمان و اصفهان اجرا شد که بر اساس ارزیابی موسسه آب دانشگاه تهران، بارش ها آن سال در اثر باروری ابرها 2 میلیارد و 100 میلیون مترمکعب افزایش یافت؛ برآوردهای موسسه آب دانشگاه تهران نشان می دهد در اثر باروری ابرها، بارش ها در آن سال 33 درصد افزایش پیدا کرد.

طرح باروری ابرها در سالهای 1387،1388 و 1389 اجرایی شد اما اجرای آن در سال 1390 به دلیل کمبود منابع مالی مورد نیاز برای عقد قرارداد با شرکت هواپیمایی میسر نشد.

این طرح یک سال بعد نیز اجرا شد اما دوباره درسال 1392 به دلیل کمبود منابع مالی متوقف شد.

پارسال طرح باروری ابرها تامین اعتبار و در استان های آذربایجان شرقی و غربی، چهارمحال بختیاری، یزد، فارس، کرمانشاه، خراسان جنوبی و اصفهان اجرایی شد که نتایج آن در حالی ارزیابی است.

خروج سالیانه 10 میلیارد متر مکعب آبِ باکیفیت
مدیرعامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها محدودیت های اعتباری را بزرگ ترین چالش های پیش روی این طرح ها در ایران می داند: با اینکه نتیجه بخش بودن این طرح ها در بسیاری از مناطق کشور اثبات شده است و می تواند منشا تولید آبی با کیفیت و کم هزینه باشد اما چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

«در بودجه سالیانه، فقط 100 میلیارد ریال(10 میلیارد تومان) برای این طرح در نظر گرفته می شود که در عمل، فقط 10 درصد آن تخصیص پیدا می کند».