گزیده ها قسمت دوم 6 مهر -96

گزیده ها قسمت دوم  6 مهر -96
حجت‌الاسلام شاهرودی
عضو کمیته فقه پژوهشکده حج گفت: در این شب‌ها، مراسم‌ها باید شور همراه با شعور داشته باشند. عزاداران و مداحان باید به این مسئله توجه کنند که عزاداری‌ای که در آن فقط شور باشد، موجب تخریب و بهانه دادن به دشمن است.»
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی موسوی شاهرودی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه متاسفانه در رابطه با بحث هیئت‌های مذهبی، مداحان و منبری‌ها اکنون آسیب‌های زیادی وجود دارد، اظهار کرد: مرحوم مطهری در سخنی می‌گفتند که ما مرشد مردم هستیم و آن‌ها باید به دنبال ما بیایند، نه ما به دنبال مردم برویم، اما متاسفانه در حال حاضر ما می‌بینیم که مداحان ما مطالب و اشعاری را بیان می‌کنند که فقط خوشایند مردم باشد. آن‌ها به این فکر نمی‌کنند که خدا و پیغمبر چه چیز از آن‌ها می‌خواهد. برخی‌ها که فقط به این فکر می‌کنند که هر چقدر مجلس‌شان گرم‌تر باشد و افراد بیشتری غش کنند، پاکت آن‌ها پُرتر می‌شود.

 وی ادامه داد: متاسفانه گاهی منبری‌های ما مطالبی را مطرح می‌کنند که اصلا سندیت ندارد و بدتر از همه این است که این مطالب را به خدا و یا پیامبر (ص) نسبت می‌دهند. هر چقدر هم که مراجع تقلید و مقام معظم رهبری بر این امر تاکید می‌کنند فایده‌ای ندارد. تا انتقادی هم وارد می‌کنیم می‌گویند که هیات امام حسین (ع) است. در برخی از خیابان‌ها و مجالس عزاداری صحنه‌هایی شکل می‌گیرد که درخور شان هیئت امام حسین (ع) نیست.

عضو کمیته فقه پژوهشکده حج خاطر نشان کرد: منبری‌ها و مداحان ما اگر یک جمله را بدانند همه معضلات و مشکلات حل می‌شود و آن جمله حرمت دروغ است. دروغ بستن به هر فردی گناه دارد و اگر آن دروغ به خدا و پیامبر (ص) باشد گناهش چند برابر می‌شود. منبریِ ما باید بداند آن چیزی که از پیامبر(ص) نقل می‌کند، آیا واقعا سندیت دارد و یا فقط می‌خواهد یک مطلبی را گفته باشد.

موسوی شاهرودی بیان کرد: یک موقعی حادثه‌ای در کربلا رخ داده و افراد سناریویی از آن تهیه می‌کنند و به مردم ارائه می‌دهند که این هم رفتار درستی نیست. اما گاهی پا را فراتر گذاشته و می‌گویند که مثلا پیامبر (ص) در حق امام حسین (ع) این جمله را فرمود. ما باید برای هر سخن و حدیثی سندیت قطعی داشته باشیم، اگر دروغ از بین برود و مراقب باشیم که هر سخنی را به زبان نیاوریم، مجالس امام حسین (ع) رنگ و بوی خدایی می‌گیرد.

وی تاکید کرد: بنده عینه دیدم که شب‌های قدر در حرم حضرت معصومه (س) واعظ و سخنوری می‌آمد، اما این اتفاق بعد از دو سال تغییر کرد و وقتی دلیل آن را جویا شدیم که چرا دیگر آن واعظ و سخنور در آن مجالس حضور ندارد، گفتند استقبال مردم نسبت به این امر کم بوده است. متاسفانه گاهی می‌بینیم خود مردم به دنبال سر و صدا هستند و در مجالسی شرکت می‌کنند که هیچ آورده‌ای برای آن‌ها ندارد.

 عضو کمیته فقه پژوهشکده حج ادامه داد: امروز متاسفانه خرافه‌ها پای خود را در مجالس عزاداری سیدالشهدا باز کرده است و برخی مداحان ناخواسته این تحریف‌ها را نقل می‌کنند و آن را گسترش می‌دهند و بهانه زیر سوال بردن این واقعه عظیم را به دست دشمن می‌دهند. اگر در عزاداری‌های ما شعور حسینی وجود نداشته باشد، دشمن بر روی شور عزاداری‌ها برنامه‌ریزی خواهد کرد و تلاش خواهد کرد تا عزاداری‌ها را از مسیر واقعی خودش منحرف کند.

موسوی شاهرودی افزود: متاسفانه در این میان هم هستند مداحان و سخنرانانی که بدون غرض با بیان تحریفات بر واقعه عاشورا بر این خواسته دشمنان دامن می‌زنند. در این شب‌ها مراسم‌ها باید شور همراه با شعور را داشته باشند. عزاداران و مداحان باید به این مسئله توجه داشته باشند که عزاداری‌ای که در آن فقط شور باشد موجب تخریب و بهانه دادن به دشمن است. اگر بخواهیم تعریفی از شور و شعور داشته باشیم باید بگویم شور مربوط به حس می‌شود اما شعور دین و بصیرت انسان و خلوصش را زیاد می‌کند.

وی گفت: اگر مداحان با مطالعه کافی در جلسات حضور پیدا کنند، قطعاً از ورود خرافه‌ها به دین جلوگیری می‌شود و دشمن در این زمینه شکست می‌خورد. وظیفه مردم در مقابل این تحریف‌ها این است که از نوع مجالس و گویندگان استقبال نکنند.
مردی که متهم است پس از خفه‌کردن مادر و دختری شیر گاز خانه را باز کرده تا وانمود کند آنها بر اثر گازگرفتگی جان سپرده‌اند، پای میز محاکمه رفت.

به گزارش شرق، اول بهمن‌ماه سال ٩٢ مأموران از مرگ مادر و دختری بر اثر گازگرفتگی باخبر شدند. آنها پس از حضور در محل و تحقیقات اولیه از روی انسداد مجاری تنفسی این مادر ٢٤ساله و دختر سه‌ساله‌اش متوجه شدند آنها بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست نداده‌‌اند بلکه فردي آنها را خفه کرده‌ و برای اینکه تحقیقات پلیس را منحرف کند، شیر گاز را باز گذاشته‌ است.

به‌این‌ترتیب جست‌وجوی پلیس برای پیداکردن عامل یا عاملان این جنایت آغاز شد. ابتدا کارآگاهان شوهر این زن جوان را مورد بازجویی قرار دادند؛ او در بازجویی‌ها به کارآگاهان گفت نمی‌دانم چه کسی همسرم ساناز و دخترم فرشته را به قتل رسانده‌ است. ساناز هیچ دشمنی نداشت.

در ادامه تحقیقات مأموران با بررسی آخرین تماس‌‌های تلفن همراه ساناز متوجه شدند او روز مرگش با مردی به نام سجاد که ٢٧ سال داشت، چند بار تماس تلفنی داشته‌ است. کارآگاهان با شناسایی سجاد او را در لوشان بازداشت كردند و مورد بازجویی قرار دادند.

این مرد متأهل که فرزند دومش ٤٠ روز پیش متولد شده، در ابتدا منکر آشنایی خود با ساناز شد اما با ارائه مستندات از سوی پلیس لب به اعتراف گشود و گفت: مدتی پیش با ساناز وارد رابطه شدم.

می‌دانستم او شوهر و یک دختر سه‌ساله دارد اما رابطه‌ام را با او ادامه دادم. پس از مدتی به او علاقه‌مند شدم و نتوانستم رابطه‌ام را با او به پایان برسانم. ساناز مانند همسرم نبود؛ او من را درک می‌کرد و می‌دانست چطور با من رفتار کند.

این مرد در ادامه درباره روز حادثه گفت: روز حادثه هنگامی که همسر ساناز برای کار از خانه خارج شد، به منزلش رفتم. پس از چند دقیقه متوجه شدم ساناز حواسش به تلفن همراهش است و به من توجه نمی‌کند.

به رفتار‌های او شک و فکر کردم با مرد غریبه‌ای رابطه دارد؛ برای همین عصبانی شدم و از او خواستم تلفن همراهش را به من بدهد؛ به همین دلیل با او درگیر شدم و هنگامی که متوجه شدم او می‌خواهد چیزی را از من پنهان کند، پتو را روی سرش انداختم و با فشاردادن دستم او را خفه کردم. ساناز که می‌خواست خود را از دست من رها کند سعی داشت با دست‌وپازدن خود را نجات دهد؛ در همان حین دختر سه‌ساله‌ ساناز وارد اتاق شد و من را در حال خفه‌کردن مادرش دید.

فرشته با دیدن این صحنه ترسید و گریه کرد. با شنیدن گریه‌های او عصبانی شدم؛ به همین دلیل یک روسری دور گردنش انداختم و او را هم خفه کردم. قبل از خارج‌شدن از خانه شیر گاز را باز گذاشتم تا همه فکر کنند ساناز و دخترش بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده‌اند. من ساناز را دوست داشتم و نمی‌خواستم او و فرزندش را به قتل برسانم اما نمی‌دانم چرا نتوانستم خشم خودم را کنترل کنم و دست به چنین کاری زدم.

به‌این‌ترتیب با توجه به شکایت اولیای‌ دم، اعترافات متهم و سایر مدارک موجود در پرونده کیفرخواست علیه متهم صادر شد و پرونده برای رسیدگی در اختیار شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی قربان‌زاده قرار گرفت.

در این جلسه پدر فرشته که قبلا در دادسرا درخواست قصاص متهم را کرده‌ بود در دادگاه حضور نداشت اما پدر و مادر ساناز به‌عنوان دیگر اولیای‌ دم پرونده پس از قرائت کیفرخواست از سوی نماینده دادستان در جایگاه ویژه قرار گرفتند و درخواست قصاص متهم را کردند سپس سجاد در برابر قضات ایستاد و در پاسخ به قاضی قربان‌زاده که درباره روز حادثه از او سؤال پرسید، گفت: من از پدر و مادر ساناز شرم دارم و نمی‌توانم حرف بزنم؛ به‌همین‌دلیل او در برابر سؤالات سکوت کرد و پاسخ نداد. در ادامه وکیل متهم در جایگاه قرار گرفت و دفاعیات خود را مطرح کرد. با پایان گفته‌های وکیل متهم، قضات ختم جلسه را اعلام كردند و برای صدور رأی وارد شور شدند.
در معاملات امروز بازار آزاد تهران؛
در جریان معاملات بازار آزاد تهران، امروز (چهارشنبه) بازار سکه شرایط آرامی را سپری کرد، نرخ انواع ارز کاهش یافت و طلا ارزان شد.ر جریان معاملات بازار آزاد تهران، امروز (چهارشنبه) بازار سکه شرایط آرامی را سپری کرد، نرخ انواع ارز کاهش یافت و طلا ارزان شد. به گزارش مهر، در جریان معاملات بازار آزاد تهران امروز(چهارشنبه) بازار سکه شرایط آرامی را سپری کرد و تنها قیمت سکه طرح قدیم ۲۰۰۰ تومان افت کرد؛ براین اساس نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش جزئی یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۲۱۲ هزار تومان، نیم سکه ۶۴۶ هزارتومان،  ربع سکه ۳۶۶ هزارتومان و سکه گرمی ۲۴۸ هزار تومان بود.    همچنین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به  ۱۲۹۲ دلار و ۴۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار با حدود ۱۰۰۰ تومان کاهش به ۱۲۰ هزار و ۸۸۱ تومان رسید. براین اساس قیمت دلار ۳۹۰۶ تومان، یورو با ۱۴ تومان کاهش ۴۶۹۶ تومان، درهم امارات ۱۰۸۱ تومان، پوند و لیر ترکیه با ۶ تومان کاهش به ترتیب ۵۲۶۳ تومان و ۱۱۴۱ تومان است.  
یکی از دانش آموزان دبیرستان امام صادق (ع) منطقه بلوک (استان کرمان) در پی تذکرات مکرر انضباطی مدیر مدرسه را مورد ضرب و شتم قرار داد.

به گزارش مهر، در پی ضرب و شتم مدیر دبیرستان امام صادق (ع) بلوک از توابع شهرستان جیرفت توسط یکی از دانش آموزان واحد حقوقی آموزش و پرورش استان کرمان حق و حقوق این معلم مضروب را از طریق مراجع قانونی پیگیری می کند.

در پی تذکرات مکرر انضباطی نسبت به رعایت ضوابط، قوانین و حفظ حرمت و حریم مدرسه یکی از دانش آموزان در محیط مدرسه با مدیر درگیر و وی را مورد ضرب و شتم قرار داد.

معلم مضروب بلافاصله توسط ارژانس ۱۱۵ به بیمارستان جیرفت منتقل شد و بعد از  انجام خدمات پزشکی و درمانی ترخیص شد.

مسئولان آموزش و پرورش شهرستان جیرفت ضمن پیگیری حق و حقوق این فرهنگی از طریق مراجع قانونی، در بیمارستان  و منزل از وی عیادت و دلجویی کردند.

اداره حقوقی آموزش و پرورش نیز در راستای حفظ حرمت، عزت، جایگاه و کرامت فرهنگیان به جدیت از طریق مراجع قانونی  پیگیر حق و حقوق این فرهنگی  است و نتایج حاصله به اطلاع مردم و فرهنگیان خواهد رسید.