مولاوردی: خط مشی دولت، اجرایی کردن منشور حقوق شهروندی است

مولاوردی: خط مشی دولت، اجرایی کردن منشور حقوق شهروندی است 23شهریور-96
  شعار تبلیغاتی  راه حل نیست  .چون تجربه 39 سال محور عدم  رعایت حقوق شهروندی رژیم قرون وسطایی ولایت فقیه چه نشان می دهد؟ مگر چه معجزه ای شده  که  قرار است منشور حقوق شهروندی اجرایی شود؟
سنندج - ایرنا - دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی ساز و کار اجرایی کردن منشور حقوق شهروندی را خط مشی دولت دوازدهم دانست و گفت: یکی از موضوعات مهم برای تحقق این کار، همکاری سه قوه است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، شهیندخت مولاوردی روز پنجشنبه در همایش حقوق شهروندی و توسعه پایدار در سنندج اظهار کرد: آموزش و توانمندسازی در زمینه حقوق شهروندی از موضوعات مهم در جامعه است و دولت دوازدهم با توجه به برنامه ایی که رئیس جمهوری ارائه دادند یکی از اولویت ها توجه به تحقق و اجرایی این حقوق است.
وی افزود: در 100 سال اخیر این مطالبه را در جامعه خود داشته ایم ولی هنوز چالش های نظری و عملی برای تحقق این حقوق وجود دارد که با تلاش های انجام گرفته، مرحله اعلام و ابلاغ تمام شده و اکنون زمان اقدام و عمل است.
به گفته وی، در سراسر کشور انجمن ها و موسسات حقوقی در این راستا فعال شده و برنامه هایی ارائه داده اند و دولت برنامه 100 روزه ای دارد البته آموزش و ظرفیت سازی در خود منشور نیز مورد توجه قرار داده است.
مولاوردی تاکید کرد: در برنامه 100 روزه دولت و پس از تقسیم کار ملی در این زمینه باید از ظرفیت های در اختیار برای پیشبرد برنامه ها استفاده کرد و قدم های اساسی برای زمینه سازی تحقق مفاد منشور حقوق شهروندی برداریم.
وی یادآور شد: هنوز نظام آموزش و پرورش به جایگاه و محتوایی که مورد نظر است نرسیده و باید به این باور برسیم که از سنین پایه آموزش های لازم برای فرهنگ سازی و نهادینه کردن حقوق شهروندی را در جامعه شروع شود.
دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی اضافه کرد: باید از ظرفیت های علمی، دینی و مذهبی، احزاب، رسانه ها و سازمان های مردم نهاد برای گسترش گفتمان حقوق شهروندی و اجرای منشور آن استفاده شود.
به گزارش ایرنا، منشور حقوق شهروندی 29 آذر سال 95 و در 29 ماده توسط رئیس جمهوری رونمایی شد.
در بندهای این منشور حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، کرامت و برابری انسانی، آزادی و امنیت شهروندی، مشارکت در تعیین سرنوشت، اداره شایسته و حسن تدبیر، آزادی اندیشه و بیان، دسترسی به اطلاعات، دسترسی به فضای مجازی، حریم خصوصی، تشکل، تجمع و راهپیمایی، تابعیت، اقامت و آزادی رفت ‌و آمد، تشکیل و برخورداری از خانواده، برخورداری از دادخواهی عادلانه، اقتصاد شفاف و رقابتی، مسکن، مالکیت، اشتغال و کار شایسته، رفاه و تأمین اجتماعی، دسترسی و مشارکت فرهنگی، آموزش و پژوهش، محیط زیست سالم و توسعه پایدار و صلح، امنیت و اقتدار ملی مورد تأکید قرار گرفته است.
دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی روز پنجشنبه به منظور شرکت در همایش حقوق شهروندی و توسعه پایدار و نشست تخصصی زنان به استان کردستان سفر کرده است
خبرنگار: افسانه گلباغی ** انتشاره دهنده: مجید سلیمانی