240 کانون پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه ها تشکیل شد

 مدیرکل آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر:
240 کانون پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه ها تشکیل شد 10 مهر – 97
دامنه آثار مبارزه 40 ساله با قاچاقچیان مواد مخدر و معتادین به مرجله ای رسیده است که 240 کانون پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه ها تشکیل شده است!
تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 240 کانون دانشجویی برای پیشگیری از اعتیاد با مشارکت موثر و شاداب دانشجویان در سطح دانشگاه‌های وزارت علوم تشکیل شده است.
به گزارش ایرنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر، حمید صرامی روز دوشنبه افزود: یکی از اقدامات قابل توجه در دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری کشور، برنامه موثر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با توسعه و تقویت کانون‌های دانشجویی، موضوع پیشگیری از اعتیاد و مقابله با آسیب‌پذیری جوانان را در مواجهه با سیل ویرانگر اعتیاد، در دستور کار جدی خود قرار داده و همزمان زمینه را برای توسعه مداخلات موثر توسط کانون‌های دانشجویی به منظور ضربه زدن به استراتژی‌های سیستم اعتیاد فراهم کرده است.
وی ادامه داد: این اقدام قابل توجه وزارت علوم در سطح دانشگاه های کشور سبب می‌شود برنامه‌های پیشگیری در ابعاد مختلف و به صورت کاربردی، زمینه را برای ایمن‌سازی و توانمند کردن دانشجویان در برابر آسیب‌های ناشی از اعتیاد فراهم کند و نتیجه آن مشارکت و ایفای نقش موثر توسط جوانان علیه اعتیاد و همچنین جلوگیری از شیوع مصرف مواد است.
صرامی خاطرنشان کرد: روند آمار مصرف‌کنندگان مواد و همچنین افراد مشکل‌دار (معتادان) در جامعه جهانی رو به افزایش است، به گونه‌ای که براساس آمارهای اعلامی از دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در سال 2015 نرخ شیوع مصرف مواد در جمعیت 15 تا 64 سال، معادل 5.3 دهم درصد و در سال 2016 به 5.6دهم درصد رسیده است.
وی یاداور شد: متاسفانه طیف گسترده و متنوع از مواد روانگردان و همچنین تولید، توزیع و ترانزیت مواد مخدر در جامعه جهانی، با سرعت در حال افزایش و گسترش است که علت این رشد را باید در اقتصاد و درآمد نامشروع و غیر قانونی مواد مخدر و روانگردان‌ها جست و جو کرد که بهترین منبع درآمد برای شبکه‌های جرایم سازمان‌یافته و تروریست ها است، ضمن اینکه عاملی موثر در جلوگیری از توسعه پایدار در کشورها به شمار می‌ آید.
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: افزایش میزان استفاده و بهره‌گیری از اینترنت در تجارت، قاچاق، خرید و فروش مواد در جامعه جهانی و همچنین تلاش برای تقویت فریب‌های فرهنگی به‌منظور توسعه تقاضای مواد، از دیگر تهدیدهای جدی برای نوجوانان و جوانان جوامع است.
صرامی اضافه کرد: علاوه بر رشد مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها در جامعه جهانی، همزمان شاهد افزایش مصرف غیر پزشکی داروهایی نظیر ترامادول، متادون، خواب‌آورها و مسکن‌ها هستیم که سبب مضاعف شدن بروز لطمه به سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی آحاد جوامع می شود.
وی افزود: موثرترین عامل در برخورد با تحولات مواد مخدر و روانگردان‌ها، با توجه به روند فزاینده عرضه و تقاضای مواد در جامعه جهانی، توجه به رویکرد پیشگیری اولیه از اعتیاد است که با انجام مداخلات لازم اعم از تقویت باورها و اعتقادات مذهبی، تقویت معنویت، تقویت اعتماد به نفس، افزایش مهارت‌های اجتماعی و تاب‌آوری، توجه به سبک زندگی سالم، ارتقاء نگرش منفی نسبت به مواد، تقویت مشارکت، اعتماد، امید و کنترل‌های اجتماعی قابل پیگیری است.
صرامی گفت: تعدیل زمینه‌های اجتماعی فقر، افزایش آرامش و نشاط اجتماعی، رفع بیکاری، ایجاد گریزگاه برای تخلیه هیجانات نوجوانان و جوانان، تقویت برنامه‌های جایگزین متناسب با خواسته و نیاز افراد، تقویت هویت، افزایش آموزش‌های استاندارد پیشگیری و از همه مهمتر واگذاری امور پیشگیری از اعتیاد به سازمان‌های مردم‌نهاد به‌منظور مداخله موثر توسط آحاد جامعه و تقویت رویکرد اجتماعی شدن امر مبارزه است که زمینه را برای تقویت ارتقاء سلامت جامعه فراهم می‌کند.