تريبون آزاد شهريه‎ هاي نجومي در رشته ‎هاي پزشكي!


دروغ نامه کیهان 9 آبان - 97
تريبون آزاد
شهريههاي نجومي در رشتههاي پزشكي!
بدون شک وقتی اوین نامه کیهان گزارش از تریبون آزادانتقادی دانشجویی بازتاب می دهد که پیرامون شهریه های نجومی دررشته های پزشکی  است هدفمند است چون مخاطبش دولت است و  ناشی از گرد کردن همه انتقادات وارده که از هر سومطرح می شود به سوی دولت روحانی سوق داده شود تا جناح وباندهای وابسته به خامنه ای تبرئه شوند. درحالی که عدم تأمین ارز دانشجویان بورسیه ای و اعزامی درخارج ازکشور که ناچار به بازگشت شده اند به خاطر بحران اقتصادی واززی مرتبط به تحریم هاست که عامل اصلی اش مخالفت پاسداران با برجام با حمایت خامنه ای می باشد.

* متن زير گلايهنامه اي از طرف جمعي از دانشجويان پزشكي خارج از كشور است كه به دليل مشكلات ارزي و هزينه هاي بالاي تحصيل، به كشور بازگشته اند و اكنون با معضل شهريه هاي نجومي دانشگاه هاي علوم پزشكي داخل، دست و پنجه نرم مي كنند! ضمن انتشار اين گلايهنامه، سرويس علمي/آموزشي كيهان، آمادگي خود را جهت انعكاس جوابيه احتمالي از سوي مسئولين و دست اندركاران مربوطه اعلام مي دارد.
«با توجه به سياست هاي ارزي چند ماه گذشته، تعداد قابل توجهي از دانشجويان مشغول به تحصيل در خارج از كشور، ناگزير به بازگشت اجباري به كشور شده اند. در چنين شرايطي انتظار مي رفت، مسئولين ذيربط با درك اين وضعيت و بحران ناخواسته، در راستاي كاهش آلام و استرس هاي فوق مضاعف تحميلي بر اين دانشجويان و والدين آنان، با حسن استفاده از بازگشت اين آينده سازان، همچون سابق در رابطه با ادامه تحصيل دانشجويان انتقالي (اخذ شهريه متعارف و منصفانه) طي طريق مي نمودند. در كمال تعجب و اقدامي مغاير با عدالت تحصيلي، پرديس هاي دانشگاه هاي علوم پزشكي ارقام نجومي را جهت شهريه تعيين و اعلام نموده اند! (به طور مثال در شهر تهران مبلغ 90 ميليون تومان براي شهريه سالانه رشته پزشكي) درحاليكه طبق شنيده ها و شواهد موجود در ساليان قبل چنين مبالغي مطرح نبوده و مطابق قاعده پيشين مصوبات هيئت امناي اين دانشگاه ها نمي باشد.
اكنون اين دانشجويان با دغدغه شهريه هاي سنگين مواجه هستند. با عنايت به طول دوره تحصيلي و احتمال افزايش اين ارقام در سال هاي آتي و در اين شرايط ويژه اقتصادي، تصميم اخذ چنين شهريه هايي براي دانشجويان پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي با چه معيار و ملاكي محاسبه شده است و چه توجيهي دارد؟ اگر معيار تعيين، قرابت به هزينه هاي تحصيلي دانشجويان در خارج از كشور و... است،  قياس مع الفارقي مي باشد چراكه برخي از اين دانشجويان در دانشگاه هاي با رتبه جهاني بالاتر و امكانات تحصيلي برتر مشغول به تحصيل بودند و البته مدارك ماخوذه از برخي از آن دانشگاه ها نيز از ارزش بين المللي بالاتري برخوردار است و مزاياي ديگري كه مجال طرح آن نيست. بعضي از اين دانشجويان با صرفه جويي هاي وصف ناپذير حتي درخصوص نيازهاي اوليه خود و با تحمل دشواري در عين دوري از وطن با همت عالي كسب نمرات خوب و سابقه تحصيلي ممتاز ترم هاي تحصيلي را پشت سر گذاشتند و مايه فخر خانواده و افتخار ايران مي باشند. چنين استنباط مي شود كه پس از تصميم شتابزده برخي دولتمردان و در نتيجه مهاجرت معكوس و ورود سيل عظيم  دانشجويان انتقالي (نسبت به سنوات گذشته) نگاه درآمدزايي به اين قشر در صدر تصميم سازي و تصويب شهريه قرار داشته است
سوالي كه در اينجا مطرح مي شود آن است كه مگر دريافتي ماهيانه (درآمد) سرپرست خانوار چه ميزان است كه بتواند از عهده پرداخت اين شهريه و ساير مخارج زندگي برآيد؟  در حال حاضر شاهد افزايش دو يا سه برابري قيمت برخي اقلام و مايحتاج  ضروري هستيم و در برخي خانواده ها همزمان فرزند يا فرزندان دانشجو و يا محصل ديگري هم وجود دارد در اين شرايط معيشتي آيا امكان آماده سازي شرايط ازدواج جوانان براي چنين خانواده اي وجود خواهد داشت؟ با اين وصف دلسوزي صوري مسئولين براي نسل جوان و توصيه به ازدواج به هنگام و سلامت اخلاق زير سوال خواهد رفت!

در برخي واحدها و نهادهاي مرتبط با سلامت و تصميم ساز در اين خصوص اسامي پرطمطراق براي معاونت هاي مربوطه به چشم مي خورد. اين در حالي است كه در عمل، تضاد آشكاري با رسالت آنان (صيانت از سلامت جامعه در تمامي ابعاد)  رويت مي شود. اين جوانان فرزندان ايرانند و نگاه صرف كسب درآمد از اين آشفته بازار شايسته سيستم و نظام آموزشي به ويژه دانشگاه ها نمي باشد. همه ما مكلف هستيم براي سلامت و كمال نسل جوان گام هاي مثبت و سازنده برداريم. با رخصت به عملي شدن تصميمات ناصواب، شاهد تبعات ناخوشايند كوتاه و بلندمدت آن خواهيم بود. به هر حال با توجه به تبيين برخي عواقب و حواشي مطالبه شهريه هاي ثقيل، چگونگي موضع و سياست مسئولين محترم مورد قضاوت همگان بوده و در تاريخ ماندگار خواهد بود. اميد است با بازنگري، اسباب تحصيل شايسته اين دانشجويان مهيا گردد