گزیده ها 9 آبان -97


گزیده ها 9 آبان -97
راز زورگیری خشن از مرد تاجر با انتشار فیلمی ازسوی متهمان در اینستاگرام فاش شد.
به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ چندی قبل مرد جوانی درحال عبور از خیابانی در محدوده بازار بزرگ تهران بود که ناگهان دو مرد موتورسوار راه را بر او سد کردند. مردان خشن ناگهان با قمه این تاجر جوان را از ناحیه پا به شدت مجروح کردند و 28 میلیون تومان پول و رایانه دستی او را به سرقت بردند.
به‌دنبال این حادثه عابران و شاهدان ماجرا او را به بیمارستان منتقل کردند. شدت جراحات و خونریزی در حدی بود که وی یک هفته به کما رفت و پزشک معالج مدعی شد اگر دقایقی دیرتر به بیمارستان می‌رسید، احتمال مرگ زیاد بود.
اعلام زورگیری به پلیس
با بهبودی مرد تاجر، ماموران پلیس تحقیق از وی را آغاز کردند و در نخستین گام به بررسی دوربین‌های مداربسته اطراف محل سرقت پرداختند. با بازبینی دوربین‌های مداربسته مشخص شد که عاملان این سرقت خشن پلاک موتورسیکلتشان را پوشانده‌اند. ازسویی تحقیق از شاهدان نیز هیچ رد و سرنخی در اختیار تیم تحقیق قرار نداد. تمام شاهدان مدعی بودند که دو مرد جوان درحالی که کلاه ایمنی به سر داشتند به شاکی حمله کرده‌اند و شماره پلاک موتور نیز پوشانده شده بود.
انتشار فیلم در فضای مجازی
بررسی‌ها برای دستگیری موتورسواران سارق ادامه داشت تا اینکه شاکی دوباره به پلیس مراجعه کرد و اطلاعاتی را در اختیار تیم تحقیق قرار داد که آن‌ها را به متهم اصلی پرونده رساند.
وی گفت: چند روز قبل یکی از دوستانم فیلمی را در اینستاگرام برایم فرستاد، اما به محض اینکه فیلم را باز کردم از تعجب شوکه شدم. مرد جوانی داخل فیلم بود که شروع به رجزخوانی کرد. او با آب و تاب فراوان و افتخار ماجرای زورگیری از من را تعریف می‌کرد.
وقتی خوب دقت کردم متوجه شدم آنچه او تعریف می‌کرد همان حادثه‌ای بود که برای من رخ داده بود. نمی‌توانستم باور کنم کسی مرا تا چند قدمی مرگ برده باشد و حالا با این خونسردی از کار‌های خلافش می‌گوید.
با اطلاعاتی که شاکی جوان در اختیار تیم تحقیق قرار داد، کارآگاهان به سراغ آلبوم متهمان سابقه‌دار اداره آگاهی رفتند. این احتمال مطرح بود که مردان خشن سابقه کیفری داشته باشند. با بررسی آلبوم متهمان و تطبیق چهره مرد رجزخوان با متهمان اداره آگاهی، هویت وی شناسایی شد.
او قبلاً به اتهام کیف قاپی و گوشی قاپی راهی زندان شده و چندین ماه حبس را تحمل کرده بود. بلافاصله ماموران راهی مخفیگاه متهم شده و او را دستگیر کردند. مرد جوان که در برابر مدارک پلیسی قرار گرفته بود به جرم خود اعتراف کرد، اما مدعی شد که سرقتی انجام نداده است.
سناریوی انتقام‌گیری
او سناریوی متفاوتی را برای پلیس تعریف کرد و گفت: مدتی قبل به همراه یکی از دوستانم به مغازه ساندویچی در اطراف میدان تختی رفتیم. داخل مغازه با پسر جوانی به خاطر نشستن سر یک میز بحثمان شد. درگیری ما بالا گرفت و ناگهان چند نفر از دوستان پسر جوان به او پیوستند و ما را به شدت کتک زدند. یکی از افرادی که در درگیری حضور داشت همان مردی بود که الان از ما شکایت کرده است.
او ادامه داد: آن روز مرد تاجر در درگیری نقش زیادی نداشت، اما من کینه آن‌ها را به شدت به دل گرفته بودم. در فکر انتقام‌گیری بودم که آن روز به طور اتفاقی این مرد جوان را در هنگام عبور از خیابان دیدم. با دوستم به سراغش رفتیم و با قمه زخمی‌اش کردیم. سرقتی در کار نبود، نه پول‌هایش را دزدیدیم و نه رایانه‌اش را.
بدین ترتیب تحقیقات برای بررسی اظهارات متهم جوان و دستگیری همدست او ادامه دارد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به تداوم بارش‌ها در برخی استان‌ها از ورود جریانات سرد شمالی به شمال و غرب کشور و کاهش دما در این مناطق خبر داد.
احد وظیفه در گفت‌وگویی با ایسنا، اظهار کرد: براساس نقشه‌های هواشناسی در استان‌های خراسان‌جنوبی، جنوب خراسان رضوی، شرق و شمال فارس، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان، جنوب اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت ادامه خواهد داشت.
وظیفه افزود: همچنین به سبب شکل‌گیری ابرهای همرفتی روی تنگه هرمز و سواحل هرمزگان، وزش باد شدید موقت، رگبار باران، رعد و برق و مواج شدن دریا پیش‌بینی می‌شود. همچنین شرق خلیج فارس نیز مواج خواهد بود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه ناپایداری‌ها به صورت پراکنده برای بخش‌هایی از خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی و جنوب کرمان ادامه خواهد داشت، گفت: از فردا پنجشنبه (10 آبان) با ورود پرفشار جریانات سرد شمالی در سواحل دریای خزر و اردبیل، بارش باران، وزش باد، کاهش دما و مواج شدن دریای خزر طی روزهای پنجشنبه و جمعه پیش‌بینی می‌شود. همچنین در ارتفاعات این استان‌ها بارش برف رخ خواهد داد.
به‌گفته وظیفه، از پنجشنبه (10 آبان) در شرق کشور به ویژه منطقه زابل وزش باد و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.
وی در پایان درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران امروز (9 آبان) صاف، گاهی وزش باد با حداقل دمای 6 و حداکثر دمای 18 درجه سانتیگراد و روز پنجشنبه (10 آبان) قسمتی ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد و در ارتفاعات بارش پراکنده با حداقل دمای 8 و حداکثر دمای 17 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
وضعیت جوی عتبات عالیات طی امروز و فردا
آسمان شهرهای مرزی ایران و عراق و همچنین عتبات‌عالیات طی دو روز آینده صاف همراه با افزایش دما خواهد بود.
براساس اعلام سازمان هواشناسی وضعیت جوی شهرهای مرزی ایران و عراق و شهر کربلا و نجف طی دو روز آینده (9 و 10 آبان ماه) صاف، گاهی وزش باد با حداقل دمای 14 و حداکثر دمای 27 درجه سانتیگراد و روز پنجشنبه نیز صاف، با حداقل دمای 12 و حداکثر دمای 27 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
وضعیت جوی مرز مهران طی امروز صاف، گاهی وزش باد با حداقل دمای 15 و حداکثر دمای 27 درجه سانتیگراد و روز پنجشنبه نیز صاف با کمینه و بیشینه دمای 14 و 27 درجه سانتیگراد خواهد بود.
آسمان مرز شلمچه (خرمشهر) نیز طی امروز صاف، همراه با مه رقیق در بعضی ساعات وزش باد با حداقل دمای 17 و حداکثر دمای 28 درجه سانتیگراد و طی روز پنجشنبه با کمینه و بیشینه دمای 18 و 29 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
وضعیت جوی چذابه نیز طی امروز صاف، همراه با مه رقیق و در بعضی ساعات وزش باد با حداقل دمای 17 و حداکثر دمای 28 درجه سانتیگراد و طی روز پنجشنبه نیز با حداقل و حداکثر 18 و 29 درجه سانتیگراد است.
آسمان شهرهای نجف، کاظمین، بصره و کربلا طی امروز و فردا صاف خواهند بود. همچنین حداقل و حداکثر دما در شهر نجف طی امروز 14 و 29 درجه سانتیگراد و طی روز پنجشنبه 15 و 30 درجه سانتیگراد است. دمای هوا در شهر کاظمین نیز با حداقل دمای 13 و حداکثر دمای 29 درجه سانتیگراد است و کربلا نیز کمینه و بیشینه دمای 14 و 29 درجه سانتیگراد خواهد داشت. وضعیت دما در این شهر طی روز پنجشنبه به 15 و 31 درجه سانتیگراد می‌رسد.
آسمان ایلام نیز صاف، گاهی وزش باد، با حداقل دمای 9 و حداکثر دمای 21 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
آسمان اهواز نیز طی امروز صاف، ‌گاهی وزش باد، با مه رقیق وحداقل دمای 16 و حداکثر دمای 28 درجه سانتیگراد و طی فردا با کمینه و بیشینه دمای 17 و 29 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
آسمان کرمانشاه نیز طی امروزصاف، همراه با وزش باد با حداقل دمای 6 و حداکثر دمای 21 درجه سانتیگراد خواهد بود و آسمان مریوان نیز صاف تا کمی ابری، به تدریج رشد ابر و در بعدازظهر وزش باد با حداقل دمای یک و حداکثر دمای 21 درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.
احتمال جاری شدن سیل در مناطق کوهپایه‌ای
سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای ضمن پیش‌بینی روند بارشی در برخی مناطق کشور، از احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها خبر داد.
سازمان هواشناسی با توجه به پیش‌بینی بارش‌های رگباری اعلام کرد که احتمال آبگرفتگی محلی و موقت معابر و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها به‌خصوص در مناطق کوهپایه‌ای و رودخانه‌های فصلی استان‌ها وجود دارد بنابراین به هموطنان توصیه می‌شود برای اجتناب از خسارت احتمالی احتیاط لازم را به عمل آورند.
هوای تهران سالم است
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به سالم بودن هوای پایتخت از وزش باد موثر در تهران خبر داد.
حسین شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس نتایج حاصل از پیش‌بینی پارامترهای هواشناسی برای شهر تهران، با افزایش تدریجی میزان ناپایداری جوی در برخی ساعات وزش باد موثر به بزرگی 3 تا 5 متر بر ثانیه از سمت نواحی غربی - جنوب‌غربی انتظار می‌رود.
وی با بیان اینکه این شرایط طی امروز (9 آبان) کمابیش ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: برای برخی ساعات وزش باد موثر پیش‌بینی می‌شود.
به گفته شهبازی، انتظار می‌رود تا امروزاز غلظت ذرات معلق به طور نسبی کاسته شود، همچنین تا روز آینده افزایش جزیی در دمای هوا پایتخت مشاهده خواهد شد.
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان با اشاره به اینکه کیفیت هوای 24 ساعت گذشته تهران منتهی به 8 صبح دیروز با شاخص میانگین 77 در شرایط سالم قرار داشت، گفت: کیفیت هوای هم‌اکنون پایتخت نیز با شاخص میانگین 86 همچنان در شرایط سالم است.
ترافیک در محورهای ایلام - مهران
رئیس مرکز کنترل ترافیک و راهور ناجا از لغزندگی محورهای مواصلاتی استانهای کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان-گچین به علت بارش باران خبر داد.
سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تشریح آخرین وضعیت ترافیکی راه‌های کشور بیان کرد: شرایط جوی در محورهای مواصلاتی استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان- محور گچین به علت بارش باران لغزنده است.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور بیان کرد: ترافیک در محورهای ایلام-مهران سه راهی ماربره، سرابله-خمین و خمین- اسلام آباد نیمه سنگین و در استان‌ خوزستان، محورهای چذابه- بستان آباد، شلمچه و خرمشهر ترافیک پرحجم اما روان است.
به گفته وی، محور هراز، محدوده نارنجستان تا تونل شماره یک سه راهی چلاو و محورهای کرج- چالوس از ابتدای محور تا کیلومتر شش ترافیک نیمه سنگین است و در آزادراه تهران-قم نیز ترافیک پرحجم مشاهده می‌شود.
رئیس پلیس فتا پایتخت گفت: مالکان سایت‌های خرید و فروش اموال دسته دوم باید اطلاعات خریداران و فروشندگان را در اختیار پلیس قرار دهند.
سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با فروش اموال مسروقه در سایت‌های خرید و فروش اموال دست دوم اظهار کرد: سایت‌هایی در فضای مجازی درحال فعالیت هستند که کارشان خرید و فروش اموال دست دوم و مستعمل است.
وی با بیان اینکه باید راهکارهای شناسایی کاربران برای مراجع مختلف تبیین شود، افزود: اشخاصی که از این طریق فعالیت می‌کنند، توسط پلیس فتا قابل شناسایی هستند، در همین راستا باید مالکان سایت‌ها و کانالهای فروش اموال دست دوم، افرادی را که مرتکب جرم می‌شوند را به پلیس معرفی کنند.
سرهنگ کاظمی گفت: تاکنون درباره این موضوع در پلیس فتای تهران بزرگ هیچ پرونده‌ای تشکیل نشده و شاکی در این خصوص به ما مراجعه نکرده است.
وی افزود: فروش اموال مسروقه موضوعی است که از قدیم مطرح بوده و پلیس آگاهی نیز با شناسایی متخلفان، نسبت به دستگیری مالخرها اقدام می‌کرد و اکنون اینگونه جرائم در فضای مجازی درحال انجام است.
رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه تعداد این سایت‌ها روزانه درحال افزایش است، گفت: پلیس فتا به مالکان سایت‌های خرید و فروش اموال دست دوم هشدارهای لازم را داده است، لذا مالکان این سایت‌ها موظف هستند تا خریداران و فروشندگان متخلف را به پلیس معرفی کنند، در غیر این صورت با حکم قضایی با متخلفان برخورد می‌شود و همچنین این سایت‌ها مسدود خواهند شد.
وی افزود: این سایت‌ها بستر مناسبی را برای مجرمان فراهم می‌کنند تا اموال دست دوم مسروقه را به فروش رسانند. همان گونه که در فضای حقیقی هرگونه معامله‌ای نیازمند شناسایی هویت خریداران و فروشندگان است، در سایت‌ها و فضای مجازی نیز هویت معامله کنندگان اموال باید به صورت 100درصدی شناسایی و مشخص شود و صرفا این شناسایی منوط به دریافت شماره تلفن و اسم اینترنتی نیست.
سرهنگ کاظمی گفت: پلیس فتا برای مقابله با سوء استفاده کنندگان در این حوزه اقدامات لازم را انجام می‌دهد تا بتواند برای شهروندان بستری امن و پایدار فراهم کند و آنان بتوانند با خیال آسوده در سایت‌ها و فضای مجازی به خرید و فروش اقدام کنند.
رئیس کلانتری 132 نبرد از دستگیری سارق تلفن‌های همراه شهروندان در شرق پایتخت خبر داد.
در حاشیه اجرای طرح رعد 17 در پلیس پیشگیری تهران بزرگ سارق تلفن همراه محله نبرد دستگیر شد.
اظهارات متهم به شرح زیر است:
شغلت چیه؟
خیاط هستم.
تحصیلاتت چیه؟
لیسانس برق دارم.
چرا دستگیر شدی؟
خیاط ماهری بودم، با یکی آشنا شدم که تو مولوی مالخر بود و بعد آشنایی‌، به من پیشنهاد داد که بیام تو کار گوشی دزدی.
شیوه سرقتت چطوری بود؟
مالخره به من یاد داد که چه جوری سرقت کنم، گفت با این شگرد که پشت ماشینایی که پارک می‌کنن کمین کنم و تو یه موقعیت مناسب بپرم جلو مردم و گوشی و سوئیچ ماشینشون رو ازشون بگیرم.
یعنی خودرو هم سرقت می‌کردی؟
نه، سوئیچارو می‌گرفتم که دنبالم نکنن، بعد از اینکه گوشی‌هاشون رو ازشون می‌گرفتم بهشون می‌گفتم که سوئیچ ماشینتون رو 200 متر اون طرف‌تر می‌ندارم برید بردارید.
کی و کجا دستگیر شدی؟
حین سرقت بودم که مامورای کلانتری 132 نبرد دستگیرم کردن.
چند تا سرقت به این روش انجام دادی؟
20-30
تا.
تو که تحصیلات داری، چرا سرقت می‌کنی؟
تحصیلات دارم، اما پول که ندارم. پول دکتر مادرم، خرجی خودم رو از کجا بیارم؟
چرا کار نمی‌کنی؟
یک ماه پیش از کار بیکار شدم خیاطی می‌کردم. دیگه هم بهم کار ندادن، یعنی کار نیست.
از کارت پشیمونی؟
آره.
سرهنگ جهانشاه تیموری رئیس کلانتری 132 نبرد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: متهم با استفاده از یک دستگاه موتورسیکلت هوندا با پلاک مخدوش سرقت می‌کرد و در زمان مواجهه با مقاومت شهروندان، با استفاده از سلاح سرد به آنان صدمه می‌زد.
وی افزود: با توجه به سرقت‌های انجام شده و تعداد شاکیان صدمه دیده به وسیله متهم، پرونده جهت بررسی و صدور حکم نهایی به مراجع قضایی ارجاع داده شد.