زائران پیاده، کرایه ها سر به فلک

 زائران پیاده، کرایه ها سر به فلک 10 آبان – 97
 همچون دوران جنگ خانمانسوز 8 ساله از اعزام شدگان کربلا همچون یکبارمصرفان استفاده شده است .چون موقع بازگشت به حال خودرها شده اند.
کربلا- ایرنا- با پایان یافتن آیین ملکوتی اربعین و سرازیر شدن زائران به سمت پایانه های خودرو همگانی در کربلا برای بازگشت به مرزهای ایران، رانندگان عراقی کرایه های خود را تا چندین برابر افزایش دادند.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به کربلای معلا، سید عباس حسینی از زائران ایرانی که می گفت حدود چهار ساعت است به انتظار خودرویی برای انتقال به مرز مهران با قیمت مناسب ایستاده است، گفت: پس کجاست خودروهای رایگان و نظارت دولت عراق بر سیستم حمل و نقل، چرا کسی یاری رسان زائران نیست.
وی اظهار داشت: چرا قیمت های جابجایی باید یک شبه سر به فلک بکشد و کسی نظارتی بر آن نداشته باشد.
وی اظهار داشت: تمام پولی که برایم باقی مانده حدود 600 هزارتومان است در حالی رانندگان عراقی برای انتقال من، همسر و دخترم به مرز مهران 900 هزار تومان طلب می کنند.
خانم مینا رحمتی از دیگر زائران نیز که می گفت به اتفاق همسرش از جنوب ایران به کربلا سفر کرده برای بازگشت به مرز شلمچه با مشکل مواجه شده است.
این خانم میانسال که از خستگی بر روی گوشه ای از خاک های پیاده رو نزدیک پل الضریبیه کربلا نشسته بود، افزود: برای رفتن به مرز شلمچه من و همسرم باید 40 هزار دینار عراقی معادل 480 هزار تومان پرداخت کنیم.
حامد عباسیان از دیگر زائران ایرانی که خود را 25 ساله و دانشجوی رشته مهندسی عمران عنوان می کرد، گفت: حدود چندین ساعت است که می خواهم به مرز چذابه بروم اما هم قیمت ها سرسام اور بالا رفته هم از ازدحام بیش از حد نتوانستم سوار شوم.
وی گفت: به همین خاطر تصمیم گرفتم به نجف برم و چند روزی تا خلوت شدن پایانه ها آنجا بمانم که متاسفانه کرایه کربلا به نجف نیز حدود 130 هزارتومان برای سواری و 70 هزارتومان برای اتوبوس شده است.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به کربلا با توجه به ازدحام بیش از حد زائران برای حرکت به مرزهای شلمچه، چذابه و مهران رانندگان عراقی کرایه های خود را تا چندین برابر نرخ واقعی افزایش دادند.
بر همین اساس هم اکنون کرایه سفر یک نفر از کربلا به مهران با خودرو سواری 40 هزار دینار معادل حدود 480 هزارتومان و خودرو ون 300 هزارتومان است.
گزارش های میدانی خبرنگاران ایرنا حاکیست نرخ سفر از کربلا به شلمچه با اتوبوس نیز حدود 240 هزارتومان و نیز سفر به مهران با اتوبوس 200 هزار تومان شده است.
بر همین اساس هم اکنون جمعیت زیادی از زن و مرد و حتی کودکان برای بازگشت به ایران در پایانه های شهر کربلا و حتی میادین سطح شهر سرگردان به دنبال خودرو برای انتقال به مرزهای کشورمان هستند.
این مهم در حالی است که تا چند روز پیش هزینه سفر به مهران و بالعکس حدود 70 هزار تومان و شلمچه و چذابه حدود 80 الی 100 هزار تومان بود.
'
جاسم الفتلاوی' معاون استاندار کربلا روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری از زائران اربعین بخاطر مشکلات و کمبود وسائل نقلیه هنگام بازگشت به مناطق خود عذرخواهی کرد و دلیل آن را ضعف زیرساختارها و عدم توسعه آن در سالهای اخیر و همچنین نبود یک نظام جامع حمل و نقل زائران میلیونی اربعین دانست.
براساس آمارهای رسمی 14 میلیون نفر از جمله دو میلیون ایرانی در آیین اربعین امسال شرکت کردند.
مراسم میلیونی اربعین عصر سه شنبه بطور رسمی در کربلا پایان یافت و بسیاری از زائران که پیاده به کربلا رفته بودند، به دلیل کمبود خدمات حمل و نقل مجبور شدند دهها کیلومتر به سمت شهرها و مناطق خود پیاده روی کنند.
این مشکل در روزهای گذشته و موج های قبلی حرکت زائران از کربلا به سمت مناطقشان نیز گزارش شده است.
نبود وسائل نقلیه و پیاده روی های اجباری در تاریکی شب بویژه برای کودکان و افراد مسن که در میان راهپیمایان اربعین پر شمار هستند، دشواری های مضاعف دارد