روزانه 3هزار ایرانی به بیمارستان های کربلا و سامرا می روند

 روزانه 3هزار ایرانی به بیمارستان های کربلا و سامرا می روند7ابان-97
تهران- ایرنا- مسئولان ارائه خدمات درمانی جمعیت هلال احمر ایران در عراق از مراجعه روزانه 3هزار زائر ایرانی به بیمارستان های کربلا و سامرا خبر دادند.
محمد علاءالدینی، مسئول کادر درمانی هلال احمر ایران در بیمارستان حیدریه کربلا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا از مراجعه روزانه 2 هزار زائر ایرانی به این بیمارستان واقع در مسیر نجف تا کربلا خبر داد.
وی گفت: از زمان شروع سفر زائران ایرانی به عراق برای حضور در مراسم اربعین حسینی 27 مورد اعزام به بیمارستان صدر نجف از این مرکز درمانی انجام شده است و بیش از 10 هزار مورد تزریقات داشته ایم.
علاءالدینی با اشاره به اینکه پیاده روی طولانی بدون داشتن آمادگی از عواملی است که سبب ایجاد مشکلات قلبی و تنفسی زائران می شود، اظهار داشت: 174 مورد نوار قلب نیز از افراد مشکوک به ناراحتی قلبی گرفته شده که 118 مورد آن مربوط به دو روز اخیر است.

*
انتقال 10 زائر ایرانی از کربلا به مرز مهران
به گزارش ایرنا از جمعیت هلال احمر، همچنین منوچهر بابایی مسئول تیم پزشکی تخصصی هلال احمر در بیمارستان الحسین کربلا، با اعلام انتقال 10 زائر ایرانی از کربلا به مرز مهران گفت: دو نفر از این زائران بیمار قلبی، سه مورد تصادفی، یک مورد شکستگی لگن، یک مورد شکستگی دست، یک مورد بیمار روانی و دو نفر دیگر دارای لخته خون بوده‌اند.
وی اظهار داشت: وضعیت اورژانسی چند مورد از این بیماران به گونه‌ای بود که در مرز مهران بستری و سایر مراجعان به شهرهای خود منتقل شدند.
بابایی درباره حادثه تصادف که شب گذشته در مرز مهران رخ داد، نیز اظهار داشت: این افراد در حال سوار شدن به اتوبوس برای رفتن به مهران بودند که یک پراید عراقی با آنها برخورد کرد و باعث ضربه به سر یکی از آنان و شکستگی پای سه نفر از این افراد شد.
وی علت اعزام یکی دیگر از زائران را مصدوم شدن در حین پیاده‌روی و برخورد با زمین عنوان کرد و گفت: این بیمار نیز به علت کهولت سن دچار شکستگی لگن و استخوان ران شد.
بابائی دو مورد سکته قلبی و نیز تورم شدید ساق پای راست و نیز شکستگی دست و عفونت شدید را از دیگر علل اعزام های امروز بیان کرد.
مسئول گروه پزشکی مستقر در بیمارستان الحسین کربلا، افزود: یک بیمار زن نیز دچار بیماری توهم و بی‌قراری شدید شد که پس از رسیدگی به وضعیت او به مرز انتقال یافت.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 60 مورد اعزامی در مدت 10 روز اخیر از بیمارستان الحسین کربلا داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: این تعداد اعزام تقریبا به میزان یک سوم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
بابایی اظهار داشت: امسال با هماهنگی‌های صورت گرفته با ریاست بیمارستان و معاون وزیر بهداشت عراق، جراح و متخصص های مختلف ما در این بیمارستان حضور داشته و اقدامات مختلف درمانی را برای بیماران انجام می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه در مسیر برگشت زائران نیز احتمال وقوع برخی حوادث وجود دارد، هشدار داد: زوار هنگام سوار شدن به وسایل نقلیه مراقبت کافی را باید داشته باشند، به کناره های کامیون ها آویزان نشوند، در رکاب آن نایستند و از ازدحام و عجله در این خصوص ممانعت کنند.

*
مراجعه 5 هزار زائر به بیمارستان سامرا
محمود حیدری، مسئول درمانگاه هلال احمر در سامرا که به همراه گروه امام حسن(ع) از داراب استان فارس ایران به شهر مقدس سامرا اعزام شده است، نیز گفت: در مدت پنج روز بالغ بر پنج هزار مراجعه کننده حضوری در این درمانگاه داشتیم که از خدمات بهداشتی و درمانی هلال احمر استفاده کردند.
وی افزود: چهار مورد اعزام از درمانگاه به بیمارستان داشتیم که دو مورد آن آپاندیس و یک مورد علائم مشکوک به سکته قلبی بود و یک بیمار دیابتی داشت که کودکی در حال رفتن به حال کما بود اما با اقدام به موقع نجات یافت.
وی درباره وضعیت امنیت در سامرا کرد: اربعین امسال شاهد مشکلی نبودیم فقط وضعیت خدمت در سامرا با تمام شهرهای مقدس عراق متفاوت است.
مسئول درمانگاه هلال احمر ایران در سامرا یادآوری کرد: در دو روز گذشته بارندگی زیاد در سامرا باعث شد آب داخل چادرها نفوذ کند و مجبور شدیم محل چادرها را جابه جا کنیم.
وی افزود: اولین کاری که در شرایط بارندگی و آبگرفتگی چادرها انجام دادیم این بود که داروها را حفظ کنیم و با ایجاد یک فضای نایلونی از آنها محافظت کردیم.
وی افزود: به دلیل پایین بودن امکانات بهداشتی و درمانی و شاید در سال های گذشته به دلیل ناامنی ها، مراجعه کننده به سامرا قدری کم بود اما امسال حجم زیارت کنندگان حرمین شریفین بسیار زیاد شده و ما هم با افتخار آماده خدمت به زائران در این شهر هستیم و امیدواریم در این چندروز باقیمانده هم مشکل خاصی رخ ندهد و همه زائران به سلامت به کشورشان برگردند.
حیدری درباره حضور تیم درمانی و خدماتی داراب در سامرا اظهار کرد: برای سومین بار در کشور عراق در شهرستانهای کاظمین و سامرا مستقر شده ایم درحالی که شهر سامرا از نظر امکانات و شرایط خدمات بهداشت و درمان کمی ضعیفتر است.
وی افزود: شاید هر تیم درمانی و پزشکی در این شهر که امکانات خدماتی و رفاهی کمتری دارد حاضر نباشد، مستقر شود اما نیروهای هلال احمر داراب و جمعی از متخصصان با افتخار اینجا حاضر هستند.
مسئول درمانگاه پزشکی حج و زیارت هلال احمر سامرا با اشاره به اینکه محل خواب پزشکان و تیم درمانی سامراء در داخل چادرها است، اما سعی کردیم با وجود کاستی های فراوان خالصانه به زائران امام حسین (ع) خدمت کنیم.
وی افزود: شبی که به اینجا رسیدیم بارندگی شدیدی وجود داشت و نیروهای مرکز پزشکی حج و زیارت در چهار چادری که هنوز تجهیز نشده بودند مستقر شدند و حتی کیسه خواب هم از دیگران امانت گرفتیم.