گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها  قسمت چهارم 6 آبان - 97
انتقاد آيت الله يزدي از آيت الله شبيري زنجاني به دليل ديدار با يكي از سران فتنه
با انتشار نامه اي صورت گرفت
در پي انتشار تصاويري از آيت الله شبيري زنجاني در ديدار با يكي از سران فتنه، آيت الله محمد يزدي رئيس جامعه مدرسين طي نامه اي خطاب به اين مرجع تقليد خواستار رعايت شئون مرجعيت و احترام نظام اسلامي حاكم شد.
به گزارش رسا، در اين نامه آمده است: ضمن عرض ارادت و تسليت ايام اربعين سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(عليه السلام)، پيرو انتشار تصاويري در فضاي مجازي از حضرتعالي در كنار برخي افراد مسئله دار كه براي نظام جمهوري اسلامي و مقام معظم رهبري«دام ظله العالي» احترامي قائل نيستند؛ بدين وسيله به عرض مي رساند، اين موضوع ناراحتي و تعجب مقلدين و حوزويان را در پي داشته است. لازم به ذكر است، اينجانب نيز در دو مرحله با حضرتعالي مكاتباتي در مورد برخي از مسائل ديگر داشته ام كه جواب قانع كننده اي دريافت نكردم؛ لذا اين نامه را به ناچار به صورت سرگشاده خدمتتان ارسال كردم.
در ادامه اين نامه خاطرنشان شده است: چگونه مي شود، حضرتعالي كه فرصتي براي ملاقات با هيئت رئيسه مجمع عمومي اساتيد را نداريد، فرصت مي كنيد در منزل آقايي در تهران حاضر شويد و با اين آقايان ملاقات داشته باشيد! يادآور مي شوم مقام و احترام شما در سايه احترام به نظام اسلامي حاكم، رهبري و شان مرجعيت است، پس لازم است اين احترام و شئون مرجعيت را رعايت فرموده و ترتيبي اتخاذ فرمائيد اين گونه مسائل ديگر تكرار نگردد. انشاءالله.
لازم به ذكر است، آيت الله شبيري زنجاني با حضور در منزل سيدمحمد خاتمي با وي ديدار داشته است.
وزارت خارجه مذاكره با آمريكا در عمان را تكذيب كرد
با انتشار بيانيه اي
روابط عمومي وزارت خارجه خبر منتشر شده مبني بر مذاكره با آمريكا در عمان را به شدت تكذيب و اعلام كرد اين وزارتخانه تابع اوامر رهبر انقلاب در برخورد با دولت آمريكا است و گامي فراتر يا عقب تر برنمي دارد.
به گزارش فارس، روابط عمومي وزارت امور خارجه با توجه به ادعاي جديد «كريمي قدوسي» نماينده مجلس مبني بر تلاش، تمايل و اقدام وزارت امور خارجه در برقراري تماس و مذاكره با دولت ايالات متحده آمريكا در يكي از كشورهاي همسايه اين موضوع را طي بيانيه اي به شدت تكذيب كرد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: به صراحت اعلام مي شود تمام ادعاهاي ايشان در خصوص تمايل وزارت امور خارجه به برقراري تماس و مذاكره با  دولت آمريكا و نيز انجام مذاكره با طرف هاي آمريكايي در يكي از كشورهاي همسايه غلط و بي اساس است و به شدت تكذيب مي شود.
اين بيانيه مي افزايد: وزارت امور خارجه در تمامي سطوح و اركان مديريتي و كارشناسي، خود را تابع اوامر و سياست هاي ترسيم شده از سوي مقام معظم رهبري به ويژه در خصوص چگونگي تعامل و برخورد با دولت ايالات متحده آمريكا مي داند و قطعا گامي فراتر يا عقب تر بر نخواهد داشت.
اين بيانيه همچنين تصريح كرده است: وزارت امور خارجه و ديپلمات هاي جمهوري اسلامي ايران خود را ديده بان منافع ملي و مصالح كشور دانسته و تعهد و پايبندي خود به آرمان ها و ارزش هاي انقلاب اسلامي را منوط به ارائه تصويري واقعي از تحولات و روندهاي در حال وقوع در منطقه، جهان و نظام بين الملل مي دانند و خود را موظف به ارائه ديدگاه كارشناسي به مقامات عاليه دولت و نظام مي بينند. افزون بر آن در شرايط كنوني اصولا ديدگاه كارشناسي دستگاه ديپلماسي كشور بر بي فايده بودن هر نوع مذاكره با دولت عهدشكن، قانون گريز و ضد ايران آقاي ترامپ استوار است.
به گزارش فارس، جواد كريمي قدوسي نماينده مشهد و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس روز جمعه در گفت وگويي عنوان كرد: «علي رغم نهي مقام عظماي ولايت، خبر موثق داريم كه كارشناسان وزارت خارجه در عمان مشغول مذاكره با همتايان آمريكايي خود هستند
خبر ويژه 
تشكر 160 نماينده از وزيري كه مسكن را 130 درصد گران كرد!
آمارهاي 2 مركز مرتبط با بازار مسكن از عميق تر شدن ركود تورمي مسكن و افزايش 83 درصدي قيمت آن در يك سال اخير حكايت مي كند.
اين آمارها در حالي منتشر مي شود كه ديروز 160 نماينده با وقاحت، از وزير مستعفي و بي كفايت راه و شهرسازي تقدير و تشكر كردند!
به گزارش روزنامه جوان، تاز ه ترين آمار رسمي از وضعيت بازار مسكن شهر تهران در مهرماه حاكي از آن است كه همزمان با كاهش قدرت خريد مردم ركود تورمي در اين  بازار عميق تر شد و همزمان با كاهش 48 درصدي معاملات، قيمت با 83 درصد رشد همراه بوده است.
 آمار رسمي دفتر برنامه ريزي و اقتصاد مسكن معاونت مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي درباره آمار معاملات مسكن مهرماه در شهر تهران نشان مي دهد كه تعداد كل مبايعه نامه هاي انجام شده در مهرماه 9 هزار و 561 فقره است كه نسبت به ماه گذشته ? شهريور97- (با امضاي 10 هزار و 537 فقره مبايعه نامه) 976 فقره معامله معادل10/2 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ? مهر 96- با امضاي 14 هزار و 195 مبايعه نامه معادل 48/4 درصد كاهش يافته است.
در همين حال آمارهاي استخراجي توسط رئيس اتحاديه املاك تهران در مهرماه سال جاري قراردادهاي خريد و فروش در كل كشور 19 درصد افزايش داشته است، اما در شهر تهران 37 درصد كاهش نشان مي دهد.
همچنين در مهرماه امسال متوسط قيمت هر مترمربع آپارتمان در مناطق بيست و دوگانه تهران با رشد 6/3 درصدي به 8 ميليون و 633 هزار تومان افزايش يافت. در مهرماه سال گذشته متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني 4 ميليون و 715 هزار تومان بود كه در مهر امسال با 83 درصد افزايش به 8/6 ميليون تومان رسيده است.
براساس اعلام نهادهاي متصل به جريان كارگري ميزان درآمد كارگران نهايتا مي تواند 33 درصد از هزينه خانوار را تامين كند.
بررسي هاي اين نهادها نشان مي دهد كه قدرت خريد كارگران از اول تيرماه نسبت به دي ماه سال گذشته حدود 48/2 درصد كاهش يافته است، افزايش 19/5 درصدي دستمزد سال 97 نتوانسته پاسخگوي هزينه هاي زندگي كارگران باشد. براساس آمار رسمي سازمان تامين اجتماعي بيش از 80 درصد كارگران، دريافتي كمتر از يك ميليون و 400 هزارتومان دارند كه با اين تحليل قطعا دريافتي 90 درصد كارگران كمتر از 3 ميليون تومان در ماه است.
به اين ترتيب مي توان حدس زد كه چرا بازار مسكن در ركود عميق تري فرو خواهد رفت و چرا تقاضاهاي معاملات در مناطق 2، 5 و 4 بيشترين معاملات صورت گرفته و در مناطق پايين شهر و محروم كمترين معاملات مسكن انجام شده است.
در همين حال روزنامه اصلاح طلب شرق در گزارشي تصريح كرد: آمارها نشان مي دهد قيمت مسكن در دوره وزارت عباس آخوندي، با افزايش 130 درصدي مواجه بوده است.
شرق مي افزايد: كارشناسان بر اين باورند كه ركود و رونق بازار مسكن به طور كلي در اختيار دولت است و اگر دولت بخواهد، مي تواند به ركود ايجاد شده در اين بازار خاتمه دهد. آنها معتقدند دولت بايد با ايجاد انگيزه براي بخش خصوصي، اين بخش را ترغيب كند كه به مقوله ساخت خانه براي اقشار كم درآمد ورود پيدا كند.
خبر ويژه 
سفارت ايران در چين 4 ماه است سفير ندارد!
خالي ماندن جاي سفير ايران در چين در چند ماه گذشته همچنان با انتقاد كارشناسان و رسانه ها مواجه است.
يكي از خبرگزاري ها در اخبار ويژه خود نوشت: سفرا به عنوان نمايندگان تام الاختيار دولت در كشورها و مجامع بين المللي، نقش زيادي در توسعه و تقويت روابط جمهوري اسلامي دارند به همين دليل عدم حضور آنها در يك كشور مي تواند آسيب هاي جدي به جايگاه كشور وارد كند.
دولت در تعدادي از كشورها از جمله چين سفير ندارد و سفارت به وسيله نفر دوم اداره مي شود.
چين يكي از كشورهاي مهم در سياست خارجي است و نقش مهمي در چند سال گذشته در مناسبات با ايران ايفا كرده است.
از بعد اقتصادي اين كشور بزرگ ترين شريك تجاري ايران در چند سال گذشته بوده است به طوري كه حجم روابط تجاري دو كشور در نيمه اول سال 2018 به 19 ميليارد و 660 ميليون دلار و در 9 ماهه هم به 29 ميليارد دلار رسيده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1/8 درصد افزايش داشته است.
اما سفارتخانه ايران در اين كشور مهم شرق آسيا كه عضو شوراي امنيت سازمان ملل است و نقش زيادي در كاهش تحريم هاي آمريكا عليه ايران و همچنين گشايش مسيرهاي جديد دارد بدون سفير است و به صورت كاردار اداره مي شود.
علي اصغر خاجي از شهريور سال 1393 تا پايان خرداد سال جاري به عنوان سفير جمهوري اسلامي ايران در پكن و سفير آكرديته ايران در مغولستان فعاليت كرد، او اول تير اين سمت را ترك كرد.
همان زمان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با اشراف بر اهميت كشور چين براي ايران، عبدالناصر همتي را به عنوان سفير جديد منصوب كرد. او 20 روز بعد وارد پكن شد و فعاليت خود را شروع كرد.
اما او بيش از چند روز در چين نبود كه براي شركت در همايشي به تهران برگشت و در پايتخت ماندگار شد و از سوم مرداد هم به عنوان رئيس بانك مركزي جاي «ولي الله سيف» را گرفت.
از آن زمان تاكنون كه حدود 4 ماه است سفارت ايران در چين توسط «حسن شابيگ» جانشين سفير اداره مي شود.
از آن زمان تاكنون به رغم اينكه سخنگوي وزارت خارجه از تعيين فرد جايگزين براي سفارت ايران در چين خبر داده است، ولي هنوز مشخص نيست چه كسي عهده دار اين سفارتخانه مي شود و سفارت بدون سفير اداره مي شود.
برخي كارشناسان معتقدند با توجه به اهميت روابط دو كشور و همچنين حمايت هاي سياسي چين در برابر آمريكا از ايران، نبود سفير در اين كشور آسيب هايي ايجاد كرده است.
آنان مي گويند در اين شرايط حساس كه ايران زير فشار تحريم هاي آمريكا است و تنها چند روز ديگر نيز دور دوم تحريم هاي واشنگتن عليه تهران آغاز مي شود، نبود سفير در چين باعث مشكلاتي شده به ويژه اينكه برخي مشكلات اقتصادي و بانكي كه از قبل نيز براي ايرانيان مقيم اين كشور وجود داشت در چند ماه گذشته به دليل فشارهاي آمريكا بر چين و نزديك شدن به 13 آبان زمان آغاز دور دوم تحريم ها، بيشتر شده است.
يكي از ديپلمات هاي سفارت ايران در چين كه خواست نامش فاش نشود گفت: در روزهاي گذشته و در ادامه محدوديت هاي بانكي بانك هاي چيني براي مشتريان ايراني، بانك كونلن كه كانال اصلي روابط بانكي دو كشور است اعلام كرده: از ابتداي نوامبر (10 آبان) فعاليت بانكي خود را با ايران تعطيل مي كند كه باعث خواهد شد به مشكلات ما افزوده شود.