گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم  3 آبان  -97
خبر ويژه 
منتجب نيا: مي گويند اصلاح طلبيم اما برانداز هستند
عضو و قائم مقام پيشين حزب اعتماد ملي مي گويد طيفي از اصلاح طلبان در حزب اعتماد ملي به همراه برخي اعضاي خانواده كروبي، كروبي را فريب دادند.
رسول منتجب نيا در گفت وگو با «مهر» درباره شعار اصلاحات گفت: از زماني كه عنوان اصلاحات به كار برده شد، ما دچار چالش شديم؛ ما قبلا مي گفتيم كه جريان خط امامي هستيم؛ مي گفتيم جريان ما مبتني بر بيانيه ها، رهنمودها، سيره و خط مشي امام است و روشن بود وقتي اين عنوان به اصلاحات تبديل شد، هركسي از ظن خود، اصلاحات را تعريف كرد. به نام اصلاحات، مانيفست مي نوشتند و اصلا نامي از اسلام در آن نمي آورد! فرد ديگري به برخي مباني ديني حمله مي كرد. افرادي كه تا ديروز معلوم نبود كجا بودند خود را داخل اين جريان كردند و حرف هايي زدند كه ما ناچار بوديم همه روزه از حريم اصلاحات دفاع كنيم و اين اشتباهات و كج انديشي ها را جواب بدهيم.
منتجب نيا درباره ادعاي اجماع در جريان اصلاحات گفت: نخير! اجماعي در كار نيست، بلكه برخي افراد از رانت هاي قدرت استفاده مي كنند؛ از رانت برخي شخصيت ها و رسانه هايي كه در اختيار دارند، استفاده مي كنند. اين افرادي كه از آن صحبت مي كنيم، در بعد رسانه اي بسيار قوي هستند؛ يعني بسياري از روزنامه ها، مجلات، خبرگزاري ها و سايت ها را مستقيم يا غيرمستقيم مديريت مي كنند
اگر كسي حكومت جمهوري اسلامي را قبول نداشته باشد و بخواهد حكومتي ديگر را جايگزين آن كند، «برانداز» است و ديگر نمي تواند اصلاح طلب» باشد! وي درباره شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات معتقد است وقتي احزاب در شوراي هماهنگي احزاب اصلاح طلب جمع مي شوند، از نظر شمارش 20 تا 21 حزب هستند اما از نظر جهت گيري، معمولا بيش از دو جهت گيري وجود ندارد و مابقي احزاب، «اقماري»اند كه تحت سلطه يكي از آن احزاب قدرتمند قرار دارند. فرض كنيد در يك زماني، حزبي مشكل قضايي يا سياسي پيدا كرده و خودش نتوانسته وارد صحنه شود؛ بنابراين با نيروهاي درجه دو و سه خود، 5، 6 حزب محدود و به قول يكي از دوستان، حزب هاي «فولكس واگني» تاسيس كرده است؛ اين احزاب كوچك را براي اين تشكيل مي دهند تا اگر بنا بر ائتلاف و يا تشكيل نهادي چون شوراي هماهنگي احزاب اصلاح طلب و يا محفلي چون شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان بود، از طريق هر يك از اين احزاب اقماري يك راي داشته باشند.
عضو حزب اعتماد ملي با اشاره به تحركات پدرخوانده ها براي ايجاد اختلاف ميان اصلاح طلبان منتقد به انحراف و تكروي مي گويد: ما فراكسيوني از 12 حزب بوديم كه آقا بالاسر و پدرخواندگي را قبول نداريم. آنها (اشاره به اعضاي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان) به شكل گيري اين فراكسيون و ائتلاف ما پي بردند و آمدند تلاش كردند كه تك تك احزاب با وعده فريب دهند و با منصرف كردن آنها، مانع شكل گيري اين نهاد مترقي شوند. ابتدا سراغ آقاي غريباني دبيركل «انجمن اسلامي مهندسان» رفتند و او را بركنار كردند. سپس به سراغ «انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه ها» رفتند. آقاي دكتر محسن رهامي موسس اين انجمن بود و سال هاي سال اين انجمن را مديريت مي كرد. مي خواستند آقاي رهامي را حذف كنند. آقاي محمود صادقي را به جاي آقاي رهامي آوردند و آقاي رهامي را حذف كردند. مرحله تكميلي اين حركت، ايجاد اختلاف شديد در حزب اعتماد ملي بود. دبيركل حزب اعتماد ملي آقاي كروبي بود كه نمي توانستند به او دسترسي داشته باشند؛ پس از آقاي كروبي، مديريت حزب با من بود؛ بنابراين قصد كردند تا من را از اعتماد ملي حذف كنند. اين ها براي حذف آقاي كروبي برنامه ريزي كرده بودند و براي اين كار، اول سراغ من آمدند. من مقاومت كردم و گفتم بايد حرمت ايشان حفظ شود. وقتي ديدند از طريق من نمي توانند آقاي كروبي را حذف كنند، برنامه را عوض كردند و سراغ من آمدند و دو، سه سال كار كردندتا موفق به ايجاد بحران در حزب شدند. بحران سال 1395 من طي نامه اي، گزارشي براي آقاي كروبي نوشتم و توضيحات لازم را دادم. آقاي كروبي اقدام به استعفا كرد. اين تيم از خدا خواسته از استعفاي آقاي كروبي به شدت استقبال كرد و نهايت تلاش خود را انجام داد تا شوراي مركزي اين استعفا را بپذيرد كه با تلاش اين جانب و جمعي از دوستان، تير اين تيم به سنگ خورد و آقاي كروبي ابقا شد. بعد از ابقاي آقاي كروبي، اين تيم متوجه شد كه تا زماني كه من حضور دارم، نمي توانند سياست هاي خود را بر حزب تحميل كنند. از اين رو، تلاش كردند به هر شكلي شده مرا بزنند! انواع و اقسام اقدامات غيرقانوني و غيراخلاقي را مرتكب شدند. توسط برخي اعضاي خانواده آقاي كروبي، گزارش هاي سراسر كذب براي ايشان فرستادند و طبق اخباري كه اخيرا به دست مان رسيده، ايشان را فريب دادند.
خبر ويژه 
رانت چند لايه دولت براي پتروشيمي ها
رانت و تضييع حقوق دولت و اتلاف بيت المال شاخ و دم ندارد. نماد عيني آن را مي توان در لابه لاي مصوبات و تصميمات نادرست دولت ازجمله در زمينه پتروشيمي ها رصد كرد.
روزنامه رسالت ضمن انتشار اين تحليل نوشت: ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشيمي كه كوس برابري با صادرات نفت خام و گاز و ميعانات گازي مي زند، حجم زيادي از بازار آزاد ارز را در كشور رقم مي زند كه تاثير آن در بالا رفتن قيمت ارز اين حجم غيرقابل انكار است، اما درآمد حاصل از ارز صادرات پتروشيمي صرفا مربوط به حجم صادرات نيست، بلكه ناشي از قيمت ريال آن هم هست
هيئت وزيران در جلسه 1397/7/8 به پيشنهاد شماره 20/2-466 مورخ 1397/7/8 وزارت نفت  تصويب كرد: از ابتداي مهرماه سال 1397 در محاسبه قيمت ميعانات گازي، گاز طبيعي خوراك و ديگر خوراك هاي تحويلي به واحدهاي پتروشيمي داخلي، نرخ تسعير ارز در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتي ارز در سامانه نيما خواهد بود.
حكم مصوبه دولت مقيد است به از ابتداي مهر 97؛ سوال اين است تكليف قبل از اين تاريخ چيست؟
از ابتداي مهر 97 نرخ ارز خوراك تحويلي دولت به پتروشيمي ها به نرخ ارز بازار ثانويه يا همان نيما تسعير مي شود كه چيزي حدود هر دلار مثلا 7 هزار تومان است. قبل از اين تاريخ نرخ تسعير چقدر بوده، 3500 تومان نرخ محاسباتي دلار در بودجه؟ يا 4200 تومان نرخ موسوم به جهانگيري، كداميك؟
مابه التفاوت هر دلار 700 تومان نرخ محاسباتي بودجه و هر دلار 2800 تومان نرخ نيما با نرخ جهانگيري در تيراژ بيش از 20 ميليارد دلار صادرات پتروشيمي متعلق به كيست؟ درآمد عمومي يا درآمد شركت ملي نفت ايران؟ يا متعلق به بيش از 20 شركت پتروشيمي، كداميك؟
چطور مي شود پذيرفت براي ترخيص كالا درگمرك واردكنندگاني كه ارز 4200 توماني دريافت كرده اند، بايد 2800 تومان مابه التفاوت نرخ ارز را بپردازند تا كالايشان ترخيص شود، اما صادركننده اي كه خوراك را در پتروشيمي با ارز 3500 توماني يا 3700 توماني كه بعدا شده 4200 تومان، بايد 6 ماهه اين مابه التفاوت را مال خود كند و فقط از ابتداي مهر 97 نرخ تسعيرش تعديل نيمايي شود؟
مگر هرگونه تخفيف و ترجيح در احكام آمره قانون موضوعه ناظر بر صادرات و واردات در سند بالادستي قانون برنامه ممنوع نشده است، پس اين تخفيف و ترجيح 6 ماه با قيد فقط از ابتداي مهر 97 مندرج در مصوبه چيست؟
پتروشيمي ها به موجب قانون الحاق 2 از 5درصد تخفيف آنجا كه مقنن مي گويد قيمت تحويلي گاز و خوراك پتروشيمي ها 95 درصد قيمت نفت صادراتي است، برخوردارند. با اين تخفيف و ترجيح 6 ماهه كه در مصوبه آمده، اين تخفيف و ترجيح مضاعف مي شود، آن هم به نفع غير، نه به نفع خزانه و درآمد عمومي كه توجيهي ندارد.
پژمان فر: اگر وزارت ارشاد با هتاكي روزنامه ابتكار برخورد نكند كميسيون فرهنگي به موضوع ورود مي كند
عضو كميسيون فرهنگي مجلس در واكنش به توهين روزنامه ابتكار به امام حسين(ع)گفت: اگر وزارت ارشاد برخورد نكند كميسيون فرهنگي به موضوع ورود مي كند.
به گزارش دانا، حجت الاسلام نصرالله پژمان فر عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي درخصوص توهين اخير روزنامه ابتكار به امام حسين(ع) گفت: انتظار ما از وزير ارشاد اين است كه با رفتارهايي از اين دست در مطبوعات كشور برخورد كنند و قطعا سكوت و بي تفاوتي در مقابل اين مسائل مورد تاييد نيست.
وي ادامه داد: مردم ايران هم مانند ساير كشورهاي دنيا هنجارها و ناهنجارهايي دارند و مسئولان و مردم موظفند نسبت به اين موضوع دقت لازم را داشته باشند و با كساني كه هنجارشكني مي كنند برخورد كنند.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه بايد با كساني كه چنين هنجارشكني هايي مي كنند و به حريم اهل بيت تعرض مي كنند به طور جدي برخورد شود اظهار داشت: قطعا در صورت عدم ورود وزارت ارشاد و هيئت نظارت بر مطبوعات به اين مسئله، كميسيون فرهنگي مجلس به مسئله ورود خواهد كرد و اين موضوع را از وزارت فرهنگ و ارشاد پيگيري خواهد كرد.
پژمان فر با اشاره به فرا رسيدن ايام اربعين گفت: در اين روزها كه تمام فكر و ذكر مردم و شيعيان جهان حماسه اربعين حسيني است نبايد اجازه داد برخي افراد معلوم الحال به جايگاه اهل بيت(ع) توهين كنند و باعث جريحه دار شدن اذهان عمومي شوند

برداشت هاي مكرر از صندوق توسعه ملي ادامه دارد
بررسي ها نشان داد
در شرايطي كه آمار دقيقي از تغيير موجودي صندوق توسعه ملي منتشر نمي شود، خبرهاي منتشر شده از سوي مسئولان نشان مي دهد برداشت هاي مكرر از اين صندوق همچنان ادامه دارد.
گروه اقتصادي- تاكنون چندين بار به مسئله برداشت هاي متعدد از صندوق توسعه ملي اشاره كرده ايم؛ با اين حال تمايل برداشت از اين صندوق بگونه اي بوده كه انگار هرچند وقت يكبار بايد مجددا درباره برداشت هاي جديد از اين صندوق مطلبي درج كنيم
البته در مواردي اين برداشت هاي بجا، لازم و غيرقابل اجتناب بوده است اما اينكه برخي مسئولين هر زمان كه احساس كنند پروژه اي نيازمند پول است و كمبودهايي در اين زمينه وجود دارد، براي برداشت از صندوق توسعه ملي اقدام مي كنند هم قابل توجيه نيست
چند روز پيش اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس جمهور در مراسم روز ملي صادرات مجددا به بحث برداشت از صندوق مراجعه كرد و گفت: از صندوق توسعه ملي 500 ميليون دلار را تبديل به ريال خواهيم كرد تا از اين طريق از شركت هاي دارويي حمايت كنيم
وي در ادامه از برداشت 500 ميليون دلاري از صندوق توسعه ملي براي شركت هاي دولتي نيز خبر داد
همانطور كه مشاهده مي شود به كار بردن ارقامي مانند 500 ميليون دلار براي شركت هاي دارويي و دولتي، خيلي ساده و شايد بدون توجه به ماهيت اصلي صندوق؛ از سوي معاون اول رئيس جمهور مطرح شده است
لازم به ذكر است، موضوع برداشت از صندوق منحصر به گفته هاي جهانگيري نبوده و فقط در سه ماه اخير چندين مورد از اين برداشت ها رسانه اي شده كه با توجه به غير رسمي بودن آمار صندوق، مشخص نيست در كل، چقدر از اين صندوق برداشت شده يا قرار است برداشت شود. به عنوان نمونه از مرداد ماه تاكنون اخبار متعددي در زمينه برداشت از صندوق منتشر شده كه چند مورد آن را مي آوريم
انوشيروان محسني بندپي، سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي: با اختصاص 1/5 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي طرح توسعه اشتغال روستايي و عشايري از سال گذشته آغاز شد و در ادوار گذشته كمتر طرحي با اين حجم از عمليات در حوزه اشتغال روستايي اجرا شده است
سعيد طاهري، مدير امور آموزش و پرورش عمومي و فني و حرفه اي سازمان برنامه و بودجه: براي برداشت نزديك به سه ميليارد دلار از محل صندوق توسعه ملي در راستاي بازسازي مدارس فرسوده كشور مجوز مقدماتي اخذ شده است
كرمعلي غندالي، رئيس سازمان امور عشاير ايران: 207 ميليارد تومان از محل صندوق توسعه ملي در سال 96 براي كمك به نيازهاي عشاير اختصاص داده شد
رضا پوررجب، مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي استان تهران: قرار است امسال 63 روستا را از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي با اعتباري بالغ بر 254 ميليارد ريال به مجتمع هاي آبرساني تجهيز كنيم كه جمعيتي بالغ بر 165 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد
ابوالقاسم حسين پور مديركل دفتر كنترل سيلاب و آبخوان داري سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور: امسال مبلغ 200 ميليون دلار از محل صندوق توسعه ملي براي اجراي طرح هاي آبخيزداري و آبخوان داري در كشور اختصاص يافت
لازم به تاكيد است كه در برخي موارد ممكن است اختصاص مبالغي براي طرح هاي عمراني، زيرساختي، آموزشي و... شايد توجيه درستي داشته باشد؛ حرف ما بر سر اين نيست كه چرا به عشاير يا آب و فاضلاب تهران، پول هايي پرداخت مي شود، بلكه سخن بر سر اين است كه چرا منابع صندوق به آساني در مقابل درخواست ارگان ها، خالي و خالي تر مي شود؛ آيا نبايد پرداخت هاي اين صندوق ضابطه مند تر و آينده نگرانه تر باشد؟ 
پيگيري مجلس درخصوص حسابرسي صندوق توسعه ملي 
در همين جهت، محمد حسيني، عضو ناظر مجلس در صندوق توسعه ملي در گفت و گو با خبرگزاري مهر با بيان اينكه بر اساس مصوبات هيئت امناء، پيگير انجام حسابرسي تعهدي كامل هستيم، گفت: با اين كار، بخش درآمدهاي صندوق يعني درآمدهاي نفتي نيز حسابرسي مي شود
وي درخصوص حسابرسي ويژه از صندوق توسعه ملي براي تعيين ميزان دقيق درآمدها، اظهار داشت: در رابطه با درآمدهاي صندوق يك بحثي را درخصوص حسابرسي تعهدي داريم؛ در حال حاضر در بخش «هزينه» هاي صندوق اين حسابداري انجام مي شود
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس افزود: طبق مصوبه هيئت امنا بايد «حسابداري تعهدي كامل» را پياده كنيم كه براي اين كار نياز به هماهنگي بين بانك مركزي، شركت ملي نفت و صندوق توسعه ملي داريم تا بتوانيم سياهه هاي نفت را در زمان فروش بگيريم و ثبت درآمدي كنيم.
به گفته حسيني، تاكنون شركت ملي نفت براي ارسال اين اسناد همكاري چنداني نكرده است