در جست و جوی طلای کثیف

 در جست و جوی طلای کثیف ابان-97
هرچه دوست دارید هرچه فریاددارید که لایق حاکمان همه چیزفروش حاکم برایران است بزنید وهرچه می خواهبد بگویید که چه برسرشهروندان کشور ثروتمند ایران آورده است؟ چون گزارش شده مردان، زنان و کودکان جامعه برای امرار معاش به جست و جو در سطل های زباله وا داشته شده اند!
بیرجند - ایرنا - طلای کثیف که امروز تعدادی از مردان، زنان و کودکان جامعه را برای امرار معاش به جست و جو در سطل های زباله وا داشته، آسیبی جدی است که در حوزه های مختلف، جامعه را درگیر خود می کند.
به گزارش ایرنا، امروزه در گوشه و کنار شهرمان شاهد معضلی هستیم که نیاز به تدبیر اساسی دارد و اگر زود هنگام برای حل آن چاره ای اندیشیده نشود، در آینده ای نه چندان دور گریبان جامعه را خواهد گرفت.
زباله گردی امروز به شغلی تبدیل شده که عده زیادی از خانواده های حاشیه نشین را درگیر خود کرده و تنها راه ارتزاق آنها شده است.
در یکی از خیابان های اصلی شهر جوانی را دیدم که با پیکان وانت در کنار سطل زباله ای ایستاده و خانم جوانی تا کمر خود را در همان سطل فرو برده، و کودکی هم با دستان آلوده، به نان آور خانواده کمک می کرد.
طلای کثیف که معلوم نیست به چه قیمتی جمع آوری می شود! به قیمت سلامتی که به زودی ازدست می رود و همین افراد را به سربارانی برای جامعه تبدیل خواهد کرد.
ملایوسف خسروی پیرمردی حدود 70 ساله است که لنز دوربین، ما را به مصاحبه با او وا داشت.
وی که سرپرست خانواده ای چهار نفره بود، آهی کشید و گفت که پا و کمرم دیگر یاری نمی کند، با این بدن در هم تنیده نمی توان کار ساختمانی انجام داد.
خسروی ادامه داد: تا جوان بودم و نیرو در بازو داشتم بیکار نمی ماندم اما امروز هرچه سر گذر وقت بگذرانم کسی به من نگاه هم نمی کند، کارفرما هم حق دارد در قبال پولی که می دهد کار بخواهد.
پیرمرد خاطرنشان کرد: زندگی برایم سخت شده است، فقط برای اینکه جلوی خانواده ام شرمنده نباشم از صبح تا 12 ظهر در سطل های زباله پلاستیک، کارتن و نان خشک جمع می کنم.
پیرمرد 70 ساله که اذعان می کند زیر پوشش بیمه نیست، می گوید: همیشه دعا می کنم که تن خود و خانواده ام سالم باشد زیرا اگر روزی بیمار شویم خدا می داند چه بلایی بر سرمان خواهد آمد. محمدعلی شبان پیر مردی دیگر است که به ظاهر از بیماری های سطل های زباله باخبر بود.
شبان با 6 فرزند تنها کسی بود که دستکش به دست داشت و کمی با ملاحظه به دنبال معیشت. به قول خودش یکی از فرزندانش به او در نان آوری کمک می کند.
شبان اهل یکی از روستاهای خراسان جنوبی است که هر روز به مرکز استان می آید و علت اصلی آن را خشکسالی ها و از بین رفتن کشاورزی می داند.
وی با بیان اینکه روزانه بین 20 تا 30 هزار تومان درآمد دارد، اظهارداشت: با این پول حتی مخارج اولیه زندگی هشت نفره را نمی توانم تهیه کنم و همیشه شرمنده فرزندانم هستم.
شبان در پاسخ به این سوال که از مسئولان چه می خواهی، گفت: من از آنان هیچ چیزی نمی خواهم، فقط اگر حقی دارم و نباید اینطور زندگی کنم، کاری کنند تا مقابل فرزندانم شرمنده نباشم.
تاج میر رحمانی، از دیگر سوژه های این گزارش، یکسالی است که به این کار روی آورده است.
وی که از مهاجران افغانی است، نبود کار را مهمترین علت روی آوردن به زباله گردی عنوان کرد.
رحمانی با بیان اینکه نمی توانم در خانه بنشینم باید شکم فرزندانم را سیر کنم، گفت: مخارج زندگی بالا است و از طرفی بچه ها هم انتظاراتی دارند که نمی توانم ادا کنم.
وی ادامه داد: روزی هشت ساعت کار می کنم اما در همین کار هم رقابت به وجود آمده که به ضرر همه همکارانم است.
به دنبال خریداران ضایعات خیابان های خاکی حاشیه شهر را طی کردیم، خریداران ضایعات به دلایل گوناگون مصاحبه نمی کردند اما در یکی از گاراژهای بزرگ با یک زن مصاحبه کردیم که در نبود صاحب کار حاضر به مصاحبه شد.
وی گفت: از صبح تا شب برای 25 هزار تومان مجبور هستم در این گاراژ کثیف زباله هایی که زباله گردها می آورند را تفکیک کنم.
این زن که حدود 35 سال سن داشت، افزود: قیمت ضایعات فرق می کند اما نان خشک، پلاستیک و کارتن را صاحب کارم از زباله گردها از کیلویی 600 تا هزار تومان می خرد و پس از تفکیک در سه انبار مجزا برای بارگیری به کارخانه های بازیافت انتقال می دهد.
این زن در ادامه می گوید من و همکارانم از تمام مشکلات بهداشتی این کار باخبر هستیم اما در این وضعیت راهی جز این کار نداریم.

**
تفکیک از مبدا در بیرجند اجرایی می شود
معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند هم به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اهمیت بهداشت و جلوگیری از پدیده زباله گردی، تفکیک از مبدا در مرکز استان اجرایی می شود.
همایون شاکری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این طرح در حال بررسی در شورای شهر بیرجند است که به محض تکمیل با برگزاری مزایده، به پیمانکاران شهری واگذار خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت معیشت و ارتزاق زباله گردها در این پیمان نامه از پیمانکاران خواسته می شود تا برای جمع آوری و تفکیک زباله در مبدا و مقصد از این افراد استفاده شود.
شاکری، تصریح کرد: با اجرایی شدن این طرح، زباله گردها شناسایی، ساماندهی و به صورت بهداشتی به کار گرفته می شوند.
به گفته وی از پیمانکار خواسته می شود تا تفکیک خانوار را در سطح شهر فرهنگ سازی کند، با این کار خانواده هم از تفکیک زباله های مصرفی وجهی را به صورت بن خرید یا وجه نقد دریافت می کند.
شاکری تاکید کرد: خریداران ضایعات هم به هیچ وجه اجازه استقرار در محدوده خدمات شهری را ندارند اما شهرداری آمادگی دارد که با ساماندهی آنها در مناطق حاشیه ای همکاری کند.
وی در ادامه افزود: امیدواریم با اجرایی شدن صحیح و دقیق این طرح، چهره نازیبای زباله گردی را در شهر بیرجند شاهد نباشیم.
به گزارش ایرنا حدود سه هزار سطل زباله شهری در شهر بیرجند روزانه محل ارتزاق تعداد زیادی از زباله گردانی است که اگر به زودی تدبیری اندیشیده نشود تبعات نامطلوب اجتماعی دربر خواهد داشت.