گزیده ها 5 آذر -97


گزیده ها   5 آذر -97
بانك، حقوق كارگران هفت تپه را مسدود كرد
روز پنج شنبه يك ماه حقوق از چهار ماه حقوق معوق كارگران شركت نيشكر هفت تپه به حساب آنها در بانك ملي واريز شد اما حقوق كارگران به دليل اقساط عقب افتاده، توسط بانك مسدود شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از اهواز، با گذشت حدود سه هفته از اعتصابات كارگران شركت كشت و صنعت هفت تپه در اعتراض به خصوصي سازي غيراصولي شركت و عدم پرداخت چهار ماه حقوق معوق آن ها، در نهايت فرماندار شهرستان شوش، از پرداخت مطالبات يك ماه خبر داد.
عدنان غزي فرماندار شوش، اظهار كرد: حقوق عقب مانده يك ماه كارگران شركت كشت و صنعت نيشكر هفت تپه به حساب آنها واريز شد و همچنين مقررشده در هفته جاري نيز حقوق يك ماه ديگر پرداخت شود.
وي در اين رابطه ضمن تاييد بسته شدن حقوق كارگران در بانك ملي، گفت : با مدير بانك ملي در استان و شهرستان صحبت شد كه فقط يك قسط را از حقوق كاركنان كم كند؛ منتظر هستيم نماينده كارگران ليست كارگراني را كه حقوق آنها بسته شده را براي ما ارسال كند.
غزي مي افزايد: به شكل جدي در حال پيگيري براي پرداخت حقوق دوم كارگران نيشكر هفت تپه هستيم.
نماينده مردم شوش در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه به لحاظ قانوني نمي توانيم به بانك بگوييم كه اقساط خود را برداشت نكند، اظهار مي كند: قطعا بانك ها حقوق خود را مطالبه مي كنند و دنبال دريافت اقساط معوقه خود هستند.
سيدراضي نوري، مي افزايد: تنها راه حل اين قضيه همكاري بانك با كارگران است تا زماني كه زندگي و معيشت آنها روال طبيعي به خود گرفته و مشكلات آنها حل شود.
نماينده مردم شوش در مجلس شوراي اسلامي عنوان مي كند: مسئله پيش آمده راه حل قانوني ندارد؛ فرماندار بايد از روابط خود استفاده كرده و از بانك هاي شهرستان بخواهد تا زمان حل مشكل كارگري همكاري كنند.
از استاندار خوزستان  پيگير اين موضوع و اطلاع از سازوكارهاي قانوني و يا اداري مديريت اجرايي استان جهت جلوگيري از برداشت اقساط معوق كارگران شديم، اما باوجود تماس هاي مكرر و ارسال پيام به وي و حوزه استانداري، پاسخي دريافت نشد.
پيش از اين آيت الله محسن حيدري نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري درخصوص اعتراض كارگران شركت هاي گروه ملي و نيشكر هفت تپه، گفت: خواسته اصلي كارگران، راه افتادن چرخه توليد و حل اساسي و ريشه اي مشكلات است و به حق اعتقاددارند كه طبق تجربه پرداخت حقوق يك يا دوماه آنها به حل مشكلات شركت در بلندمدت كمكي نمي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، واگذاري نيشكر هفت تپه به نيروي غيربومي و غيرمتخصص در حوزه كشاورزي و نيشكر و بدون ارزشيابي قيمت واقعي باهدف خصوصي سازي، اين شركت را با چالش جدي روبه رو كرد كه تعويق 4 ماه حقوق كارگران، از چالش هاي اصلي بود و سبب تجمع اعتراضي كارگران در شهرستان شوش ظرف سه هفته اخير شد.
سرقت مسلحانه پس از شناسايي طعمه ها از سايت «ديوار»
دو سارق مسلحي كه با وبگردي در فضاي مجازي و به ويژه سايت «ديوار» اقدام به شناسايي طعمه هاي خود و سرقت از آنها مي كردند، دستگير شدند.
به گزارش ايسنا، ششم آبان ماه، شهروندي با مراجعه به كلانتري 140 باغ فيض اعلام كرد كه دو سرنشين جوان يك خودرو تيبا سفيد رنگ، وي را مورد سرقت مسلحانه قرار دادند.
مالباخته در اداره يكم پليس آگاهي به كارآگاهان گفت: گوشي تلفن همراه خود را به مبلغ 20 ميليون تومان براي فروش در سايت ديوار آگهي كرده بودم كه شخصي ناشناس طي تماس تلفني با معرفي خود به عنوان خريدار گوشي تلفن همراه، مبلغ 300 هزار تومان به عنوان پيش پرداخت معامله به حسابم واريز كرد، اين شخص براي انجام معامله و تحويل گرفتن گوشي تلفن همراه، قرار ملاقاتي در محدوده ميدان دهكده المپيك گذاشت. راس ساعت، دو جوان حدودا 35 ساله با يك خودرو تيبا سفيد رنگ در محل قرار حاضر شدند و ضمن معرفي خود به عنوان خريدار گوشي، درخواست كردند كه گوشي را ببينند، به محض نشان دادن گوشي تلفن همراه ناگهان يكي از آنها اسلحه اي كمري از زير لباسش خارج كرد و با تهديد به شليك اقدام به سرقت گوشي تلفن همراهم كرد و بلافاصله با خودرو تيبا از محل متواري شدند.
پرونده مشابه ديگري به اداره يكم پليس آگاهي تهران بزرگ اعلام شد كه طي آن سارقان به همين شيوه و شگرد، با تماس با مالك يك گوشي تلفن همراه و واريز پيش پرداخت به حساب صاحب گوشي، با يك پژو 405 نقره اي رنگ در محل معامله حاضر شدند. در ادامه نيز با تهديد مالباخته، سرقت مسلحانه انجام داده و گوشي تلفن همراه را به ارزش حدودا 15 ميليون تومان سرقت كردند.
با شناسايي مالك خودرو تيبا و پژو 405 و اظهار بي اطلاعي مالكان آنها از اين سرقت ها مشخص شد، هردو نفر خودروي خود را در نمايشگاه اتومبيلي در شهرستان بهارستان به امانت گذاشته اند.
با بيان اينكه ماموران در ادامه تحقيقات پليسي مطلع شدند كه فرزند مالك نمايشگاه فردي حدودا 34ساله به نام مراد، از مجرمين سابقه دار در زمينه سرقت به ويژه سرقت خودرو است، تصوير وي را از سيستم جامع پليس آگاهي به دست آورده و مالباختگان نيز مراد را به عنوان سارق مسلح و شخصي كه در زمان سرقت آنها را با سلاح كمري تهديد كرده بود، شناسايي كردند.
با شناسايي وي به عنوان متهم اصلي پرونده، كارآگاهان اداره يكم پليس آگاهي با دريافت حكم قضايي به شهرستان بهارستان اعزام شدند و با شناسايي محل تردد متهم در محدوده نمايشگاه پدرش، وي را در تاريخ 28آبان حين تردد با تيباي متعلق به يكي از فروشندگان خودرو دستگير كردند.
معاون مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي تهران بزرگ با اعلام اين خبر افزود: مراد در همان تحقيقات اوليه به صراحت به هر دو فقره سرقت مسلحانه و همچنين انجام سومين سرقت مسلحانه مشابه در محدوده فلكه دوم صادقيه تهران پيش از دستگيري اعتراف و در ادامه يكي از دوستان خود كه فردي حدودا 34 ساله به نام حميد بود را به عنوان همدست در انجام اين سرقت ها معرفي كرد. حميد نيز همان روز در شهرستان اسلامشهر دستگير شد و دو متهم به اداره يكم پليس آگاهي منتقل شدند.
جسد هاي 2 خدمه شناور در خليج فارس پيدا شد
مديركل بنادر و دريانوردي استان بوشهر گفت: اجساد دو خدمه شناور خدماتي آتش گرفته در آب هاي خليج فارس (16 مايلي بندر عسلويه) جمعه شب پس از ساعت ها تلاش پيدا شد.سياوش ارجمند زاده، درگفت و گو با ايرنا افزود: شناور خدماتي «علي 20» ساعت 00:40 دقيقه بامداد روز جمعه در 16 مايلي آب هاي عسلويه دچار آتش سوزي شد كه 9 نفر از 11 سرنشين آن با كمك شناورهاي ناجي اداره كل بنادر و دريانوردي استان بوشهر نجات يافتند.وي يادآور شد: فرمانده شناور خدماتي علي 20 بامداد روز جمعه اعلام آتش سوزي در شناور كرد كه پس از آن شش شناور امدادي به همراه نيروهاي امدادي و متخصص به محل حادثه اعزام شدند.ارجمند زاده گفت: تا پيش از رسيدن شش شناور ياد شده شناور ناجي پارميدا چهار حوالي ساعت دو بامداد روز جمعه با توجه به نزديك بودن به موقعيت، 9 نفر خدمه شناور را نجات داد و دو تن ديگر مفقود بودند كه جسد هاي آنها جمعه شب پيدا شد. وي ادامه داد: آتش سوزي شناور علي 20 بطور كامل مهار شده و شناور بوسيله يدك كش عسلويه يك به سمت اسكله عسلويه منتقل شد. ارجمند زاده افزود: شناور خدماتي علي 20 از مبدا عسلويه به مقصد منطقه نفتي پارس جنوبي در حركت بود كه دچار آتش سوزي شد. وي گفت: كارشناسان در حال بررسي علت آتش سوزي در اين شناور هستند.
سخنگوي وزارت امور خارجه: پاسخ ظريف به نامه دادستان كل كشور داده شد
«بهرام قاسمي» سخنگوي وزارت امور خارجه ايران از نامه 12 صفحه اي وزير امور خارجه به دادستان كل كشور در ارتباط با موضوع پولشويي خبر داد.به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت امورخارجه، قاسمي شنبه شب اعلام كرد: به رغم آنكه نامه دادستان محترم كل كشور خطاب به وزير محترم امور خارجه پيرامون موضوع پولشويي به تاريخ 23 آبان 97 نگارش شده بود، ولي اين نامه 29 آبان در وزارت امور خارجه واصل شد.وي ادامه داد: با اين وجود و عليرغم حضور جناب آقاي دكتر ظريف در ماموريت خارج از كشور، پاسخ دادستان كل كشور در 12 صفحه بلافاصله پس از بازگشت وزير امور خارجه از سفر و در مهلت تعيين شده شنبه سوم آذر ماه تهيه و ارسال شد.اشاره قاسمي به نامه اخير حجت الاسلام والمسلمين «محمدجعفر منتظري» دادستان كل كشور به «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه درخصوص اظهارات اخير وي در موضوع پولشويي است.