نماينده اصلاح طلب تهران: قابليت هسته اي كشور را بايد از قبل برجام هم بالاتر ببريم


نماينده اصلاح طلب تهران: قابليت هسته اي كشور را بايد از قبل برجام هم بالاتر ببريم 8آذر-97
در جلسه ديروز مجلس يك تحقيق و تفحص مهم مورد توافق نمايندگان قرار گرفت و به نظر مي رسد با نظارت دقيق بر كمرگ جلوي بخش مهمي از مفاسد گرفته خواهد شد همچنين ديروز خانم فريده اولادقبا در نطقي ضمن ارائه تحليلي گفت كه بايد توانايي هاي هسته اي را ازقبل از برجام هم بالاتر ببريم و همزمان به مقاوم سازي اقتصاد به صورت جدي بپردازيم.
در نشست علني ديروز مجلس شوراي اسلامي علي مطهري  ضمن قرائت بيانيه مجمع نمايندگان استان خوزستان گفت: مجمع نمايندگان استان خوزستان با فرا رسيدن 8 آذر مصادف با آزادسازي شهر بستان اين روز را به رزمندگان اسلام و خانواده شهدا و ايثارگران تبريك مي گويد. همچنين وي روز نيروي دريايي را به دريادلان نيروي هاي مسلح تبريك گفت. او عنوان كرد: 7 آذرماه سال 1359 عمليات پيروزمندانه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با پشتيباني نيروي هوايي ارتش، سبب شد نيروي دريايي رژيم بعثي عراق بطور كامل منهدم و غرق دريا شود و آن رژيم تا پايان جنگ تحميلي نتوانست نيروي دريايي خود را سامان بخشد.
فريده اولادقباد در نشست ديروز در نطق ميان دستور خود تحليل و خوانشي از سناريوهاي دشمنان ملت ايران ارائه كرد كه در اظهاراتي دقيق كه براي آنها مصاديقي در دهه هاي اخير نيز مي توان يافت تاكيد كرد كه مسئولان بايد قابليت هاي هسته اي كشور را از سطح پيش از برجام نيز بالاتر ببرند و در كنار آن مقاوم سازي اقتصاد يا همان اقتصاد مقاومتي را كه منجر به توانمندسازي توليدكنندگان داخلي خواهد شد بطور جدي و با سرعت پيگيري كنند.
بازگشت به توانمنديهاي غرورآفرين هسته اي
رئيس فراكسيون زنان مجلس ضمن تبريك هفته وحدت و هفته بسيج و روز نيروي دريايي، ابراز اميدواري كرد گام هاي عملي در راستاي وحدت امت اسلامي برداشته شود و گفت: اعمال تحريم هاي يك جانبه و خصمانه آمريكا عليه ايران در پي اعلام خروج از برجام توسط ترامپ، عدم قطعيت و بي اعتمادي هاي پيچيده اي را به وجود آورد كه  باعث طرح مسائل كليدي و راهبردي مهمي شده است.
اولادقباد ادامه داد: اميد اصلي سناريوهاي اعلام فشار بر ايران شكست خط مقاومت اقتصادي اجتماعي كشور پيش از بازيابي ظرفيت زيرساخت هسته اي كشور و استفاده از فشارهاي اجتماعي در پرتو فشارهاي تحريمي است.
وي توضيح داد: فصل مشترك همه سناريوها بر محور بالا بردن تاب آوري اقتصادي و اجتماعي ايران در برابر فشارهاي تحريمي است. دولت جمهوري اسلامي كه به دنبال حفظ منافع هسته اي كشور و منافع خود در برجام است، الزاما بايد به توان مقاومت داخلي تكيه كند؛ اين به معني بي توجهي به ديپلماسي نيست بلكه صرفا اولويت گذاري براي مقاومت اقتصادي كشور در چارچوب بودجه بندي بحراني با افزايش مبارزه با فساد براي استفاده حداكثري از منابع ارزي محدود كشور براي نيازهاي استراتژيك كشور مي باشد.
اين نماينده مجلس معتقد است؛ تضمين اجرايي شدن بودجه بندي در شرايط بحراني با بالا بردن شفافيت به منظور افزايش اعتماد ملي، جذب مشاركت بخش خصوصي غيررانتي، شفاف و رقابتي و مبارزه با فساد رانت خوار و منتفع از شرايط بحراني كشور و نهايتا تامين نيازهاي اقتصادي راهبري كشور مي باشد.
اولادقباد، گام دوم را تشريح كرد و گفت: سطح قابليت هسته اي كشور بايد بيش از سطح قبل از برجام باشد تا بتواند جلوي خواسته هاي زياده خواهانه جديد ترامپ را گرفته و وي را به بازگشت ايالت متحده به تعهدات خود وادار نمايد نه اينكه ايران تعهدات برجامي خود را انجام داده و به برخي تعهدات حداقلي اروپا بسنده كرده و همچنان فشار تحريمي ايالت متحده بر همكاري كشورهاي جهان به ويژه آسيايي ها را با خود تحمل كند.
وي با اشاره به گام سوم توضيح داد: افزايش همبستگي و انسجام ملي؛ در اين پيچ تاريخي حسساس باعث تاب آوري اجتماعي كشور در برابر تحريم ها خواهد شد و قطعا همبستگي و انسجام ملي يك شعار نيست بلكه يك ضرورت ملي است تا بتوانيم با اتكا به خرد جمعي و استفاده از ظرفيت ها و شخصيت هايي كه منشاء خير و اثر فراوان هستند، جهت برون رفت از چالش ها و تنگناهاي موجود بهره مند شد كه راه اين امر گفت وگوي ملي است.
يك تحقيق و تفحص مهم
نمايندگان در نشست علني ديروز با اكثريت آرا با تحقيق و تفحص از عملكرد گمرك درخصوص واردات، صادرات، مبارزه با قاچاق كالا، تخلفات مالي، عدم رعايت قانون و ضوابط و... موافقت كردند. براساس گزارش كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي محورهاي تحقيق و تفحص به شرح ذيل است: براي جلوگيري از قاچاق كالا چه اقداماتي صورت گرفته است؟ علت حجم بالاي قاچاق كالا از مبادي رسمي گمرك چيست؟ براي اجراي قانون ارتقاء سلامت اداري و برخورد با متخلفين از كاركنان چه اقداماتي صورت گرفته است؟ علت عدم كارآمدي ساماندهي گمركي و سوءاستفاده از آن از طريق ارزيابي از دور و اقدامات به عمل آمده جهت اصلاح سريع آن چيست؟ گمرك جمهوري اسلامي ايران براي جلوگيري از قاچاق سازمان يافته از مبادي رسمي (گمرك) از جمله اختلاس و تباني در استرداد سپرده ها، جعل اسناد گمرك، جعل آراء هيئت هاي حل اختلاف گمرك، واگذاري سامانه جامع گمركي و انعقاد قراردادها اعم از باسكول، انبار و ساير موارد و همچنين كارشناسان مجازي چه اقداماتي انجام شده است.
به نظر مي رسد يكي از مهم ترين اقدامات در مسير مبارزه با فساد و همچنين تقويت توليد داخلي و سامان دادن مسايل اقتصادي نظارتي دقيق و همه جانبه بر گمرك باشد.
در همين راستا محمدعلي پورمختار با اشاره به ضرورت تحقيق و تفحص از عملكرد درخصوص واردات، صادرات، مبارزه با قاچاق كالا، تخلفات مالي، عدم رعايت قانون و ضوابط و...، گفت: طبق آمار دولت حجم قاچاق در سال حدود 15 ميليارد دلار است. در اين بين به دليل عملكرد گمرك و زد و بندهاي صورت گرفته، نگاه منفي وجود دارد كه ما مي خواهيم با انجام اين تحقيق و تفحص نگاه منفي به گمرك را اصلاح كنيم.
عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس با بيان اينكه حجم بالاي قاچاق به توليد ضربه مي زند، گفت: متاسفانه نحوه ورود كالا به كشور ايرادات فاحشي دارد و هماهنگي بين قاچاقچي و معدود نفرات كارمندان گمرك وجود دارد. البته اكثر كاركنان گمرك پاكدست هستند اما معدود كاركنان متخلف موجب تغيير نگاه ها نسبت به گمرك شده اند.
پورمختار اظهارداشت: سامانه طراحي شده در گمرك تبديل به ابزاري براي سوءاستفاده شده است. فردي در گمرك نشسته و بدون بررسي تنها براساس مدارك مجازي، مجوز ورود كالا به كشور را مي دهد. متاسفانه گمرك از دستگاه هايي است كه رتبه بسيار پاييني در ارتقاي سلامت اداري دارد.
عضو كميسيون قضايي و حقوقي اظهارداشت: بيش از 8 هزار كدبندي درخصوص كالاهاي گمرك وجود دارد كه اين كدها عاملي براي سوءاستفاده و تبعيض است و موجب ايجاد فضاي فاسد و مسموم شده است. يكي از شركت هاي سازنده لوازم خانگي 3 هزار ميليارد تومان به گمرك بدهكار است.
وي اظهارداشت: با افزايش قيمت ارز، برخي از واردكنندگان با هماهنگي گمرك قيمت كالاها را بالاتر از قيمت واقعي ثبت كرده اند تا بتوانند ارز بيشتري از بانك مركزي دريافت كنند.
عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس با اشاره به اينكه قيمت گذاري بدون رويت كالا صورت مي گيرد كه اين مهم امري نادرست است، تصريح كرد: بيش از 8 هزار كدبندي وجود دارد كه براساس اذعان دفتر ارزش در گمرك اين كدها عاملي براي سوءاستفاده احتمالي و تبعيض است.
تذكر پژمانفر براي حل مشكل طلبكاران پديده شانديز
نصرالله پژمانفر در نشست علني ديروز در تذكر شفاهي خود با بيان اينكه 4 سال قبل مشكلي رخ داد كه مردم در ايجاد آن نقشي نداشتند و آن موضوع پديده بود، گفت: اين موضوع با توجه به مشكلاتي كه ايجاد كرده بود بايد به صورت فراقوه اي بررسي مي شد كه در همين راستا سران سه قوه براي حل مشكلات مردم ورود پيدا كردند اما امروز نه تنها مشكلات مردم حل نشده بلكه به بهانه هاي مختلف مشكلات مردم افزايش يافته است.
نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه به مردم گفته شد كه تمام مطالبات مردم حتي افرادي كه از پديده طلبكار بودند به صورت سهام پرداخت مي شود، افزود: يكي از بخش هايي كه از پديده 270 ميليارد تومان طلب داشت بانك بود اما چرا به بانك ها گفته نشد كه به جاي مطالبات خود سهام دريافت كنند و امروز اين 270 ميليارد تومان به هزار و 100 ميليارد تومان تبديل شده است و با سود 18 درصد كنتور مي اندازد.
وي با تاكيد بر اينكه ستادي به عنوان ستاد تدبير براي موضوع پديده تشكيل شده است، ادامه داد: نتيجه اين ستاد آن شده كه سهام 12 هزار و 72 توماني به 130 تومان تبديل شده و تمام سرمايه و زندگي مردم از بين رفته است اين چه ستاد تدبيري است كه به پول بانك ها اضافه مي شود و تعدادي به عنوان مسئول بي خاصيت در اين راستا پول دريافت مي كنند.