گزیده ها قسمت پنجم

گزیده ها قسمت پنجم  8 آذر -97
صالحي: بلوف نمي زنيم راحت مي توانيم به قبل از برجام بازگرديم
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران گفت: هيچ كاري تاكنون خلاف تعهداتمان نكرديم و نمي كنيم، ولي اگر دستوري صادر شود كه برجام تمام شد و برويد كارتان را بكنيد، خيلي راحت مي توانيم بازگرديم و اين بلوف نيست.
علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي كه به بروكسل سفر كرده بود، در گفت وگو با يورونيوز در پاسخ به اين سوال كه «آيا به بلوف زدن در دنياي روابط بين الملل اعتقاد داريد؟» گفت: من اعتقاد به بلوف ندارم. اگر كسي بلوف بزند و بعد نتواند به آن عمل كند براي هميشه از بين رفته است. چون شمشير پيكار برداشتي، نگهدار پنهان ره آشتي. اول بايد آن شمشير پيكار را داشته باشي. البته وقتي شمشير را درآوردي، فوري به جنگ نمي روي. مي گويد نگهدار پنهان ره آشتي. الان جمهوري اسلامي ايران شمشيرش را دارد. اما به معني آن نيست كه الان كه شمشير دارد بخواهد به فرق كسي بزند. يك عقلانيت و حكمت سياسي در كشور ما به خصوص در رويكرد بين المللي ما برقرار است. اينگونه نيست كه بخواهيم يك رويكرد بين المللي حساب نشده اي داشته باشيم. اگر اينگونه بود كه ما هيچ وقت شرايطمان در منطقه مانند اكنون نبود.
صالحي افزود: در برجام يك سري محدوديت هايي را به صورت داوطلبانه پذيرفتيم. گفتيم براي چند سال مثلا مقدار اورانيوم توليد شده را از 300 كيلو بيشتر نمي كنيم. اين محدوديت را براي چند سال پذيرفته ايم اما مي توانيم آن را برداريم. مثلا 300، 500، 600كيلو يعني هر چقدر كه توليد كنيم را مي توانيم انباشته كنيم. محدوديت هاي ما از اين نوع هست و مي توانيم خيلي راحت آن را برداريم. به عنوان مثال ما براي مدت محدودي پذيرفتيم كه بالاي 3/67 درصد غني سازي نكنيم. ما مي توانيم غني سازي را بالاتر ببريم. وقتي شما مي توانيد اصل غني سازي را تا 3/67 انجام دهيد، از نظر فني همان را مي توانيد با تغييرات كوچك و سريعي افزايش دهيد و به 5 درصد و 20 درصد و هر مقداري كه مي خواهيد بالا ببريد.
وي در ادامه گفت: ما مي توانيم به شرايط سابقمان برگرديم؛ نه فقط به شرايط سابق بلكه به شرايط خيلي بالاتر. الان مقام معظم رهبري فرماني را در چهاردهم خرداد ماه صادر كردند كه ايران زيرساخت هاي توليد 190هزار سو را فراهم كند كه ما فراهم كرديم. يعني الان اراده شود و مسئولان سياسي ارشد نظام دستور بدهند كه برويد 190 هزار سو ظرفيت غني سازي ايجاد كنيد، الان آمادگي ا ش را داريم ولي به اين معني نيست كه ما بخواهيم آن را توليد كنيم، بلكه زمينه آن را داريم.
رئيس سازمان انرژي اتمي خاطرنشان كرد: ما الان در چارچوب برجام هستيم، تمام كارهاي ما در چارچوب برجام است. براي همين آژانس بين المللي انرژي اتمي تا به حال 13 بار تاييد كرده كه ايران به تعهداتش عمل كرده است. ما هيچ كاري را فعلا خلاف تعهداتمان نكرديم و نمي كنيم، ولي اگر دستوري صادر بشود كه برجام تمام شد و شما برويد كارتان را انجام بدهيد، ما خيلي راحت مي توانيم برگرديم و اين بلوف نيست.
به گزارش مهر، صالحي همچنين در مصاحبه با خبرگزاري رويترز گفت: ماندن ايران در برجام در صورت محدود شدن فروش نفت بي فايده است.
خبر ويژه 
سود هنگفت حذف كارت سوخت به جيب چه كساني رفت؟!
چرا دولت ظرف 3 سال گذشته كارت سوخت را حذف كرد و چه كساني از اين اقدام مغاير با شفافيت سود بردند؟!
روزنامه رسالت در يادداشتي با اشاره به تصميم دولت و وزارت نفت براي احياي مجدد كارت سوخت و مبارزه با قاچاق آن نوشت: طي ماه هاي اخير اخبار جديدي منتشر شد كه ميزان قاچاق سوخت افزايش پيدا كرده، حساب و كتاب ها به هم ريخته و چاره اي نيست جز بازگشت به كارت سوخت!  بگذاريد همين جا توقف كنيم و چند سوال بپرسيم. در اين دو سال و خرده اي كه بدون كارت سوخت گذشت و به اذعان برخي، قاچاق زياد شد و قدري از سرمايه كشور خارج شد، بايد يقه چه كسي را بگيريم؟
مگر در سال 86 اين امر، كارشناسي نشده بود؟ مگر گزارش هاي مختلف از نهادهاي گوناگون، كاهش قاچاق و حتي مصرف سوخت را اعلام نكرده بودند؟ چه شخص يا اشخاصي از تعطيلي كارت سوخت نفع بردند؟
هميشه ميل بيت المال مذموم بوده و هست اما كمتر از حيف بيت المال صحبت مي شود حيف بيت المال گاهي بيشتر از ميل آن، آسيب مي رساند. اما چون انتساب وصف مجرمانه به آن سخت است معمولا حيف كننده ها شانه خالي مي كنند و با قيافه اي حق به جانب، اين حيف شدن را ناشي از سهل انگاري، غفلت يا استبداد راي خود نمي دانند.
گاهي نمي شود ميزان حيف بيت المال را ضرب و تقسيم كرد. با يك اشتباه مديريتي  با يك طرح ناپخته، با يك لايحه كارشناسي نشده، ميلياردها تومان، ثروت اين مردم حيف مي شود و كسي هم پاسخگو نيست.
مراجعه به قوانين برخي كشورهاي توسعه يافته به خوبي نشان مي دهد كه تغيير برخي قوانين مهم و مبتلا به مردم چقدر به سختي صورت مي گيرد اما در كشور ما يك دولت به ناگاه، چند وزارتخانه را ادغام و منحل مي كند، سازماني وزارتخانه مي شود و آب هم از آب تكان نمي خورد. جالب تر اينكه مجلس هم در همه اينها همراهي كامل داشته است. تا كي بايد تقنين ما تابع سليقه دولت ها و اشخاص باشد و با رفت و آمد مديران، دستخوش تغييراتي شود كه ضرر و زحمت آن بر دوش مردم است؟
يادآور مي شود حداقل رانت روزانه ناشي از قاچاق سوخت، 100 ميليارد تومان ارزيابي مي شود.
خبر ويژه 
با روحاني همدل هستيد يا نگاه نردباني داريد؟!
يك عضو فراكسيون اميد گفت: همفكري روحاني با اصلاح طلبان تا انتخابات بود اما بعد از انتخابات رياست جمهوري اين همفكري و همراهي يكطرفه بوده است.
احمد مازني در گفت وگو با اعتماد آنلاين گفت: به نظر مي رسد همراهي روحاني با اصلاح طلبان تا زمان انتخاب مطرح بود اما بعد از انتخابات رياست جمهوري به نظر مي رسد كه اين همفكري و همراهي در حد انتظار نبود و نيست. يكي از نمادهاي اين همفكري و هم افزايي و تداوم اين همكاري، انتخاب همكاران يعني وزرا و استانداران است.
اين عضو فراكسيون اميد تاكيد كرد: در سطوح پايين تر و در دستگاه ها نيروهاي فراواني هستند كه حامي آقاي روحاني بودند اما مورد بي مهري قرار گرفتند و در مواردي مخالفان آقاي روحاني در مسند قدرت و مسلط بر اين نيروها هستند. اين مورد هم با حداقل قواعد همكاري و هم افزايي سازگار نيست.
او ادامه داد: قطعا ديدارهاي آقاي روحاني با اصلاح طلبان و اصولگرايان به حل مشكلات كشور كمك مي كند. اما ما انتظار نشستن، گفتن و برخاستن به تنهايي را انتظار نداريم. اين نشستن ها و گفتن ها بايد خروجي داشته باشد و خروجي آن در مرحله عمل مي تواند قابل مشاهده باشد و يك بخش از آن مشورت در به كارگيري نيروها است.
اين نماينده مجلس تاكيد كرد: ما به عنوان فراكسيون همراه و همسو كه در نقطه هاي حساس راي مان تعيين كننده بود بسياري از فحش ها را تحمل مي كنيم؛ فحش هايي كه بيشتر درباره كمك فراكسيون اميد براي كمك به دولت و تصويب لوايحي است كه براي پيشبرد اهداف دولت است اما با اين حال مشورتي با ما صورت نمي گيرد.
ادعاي همراهي و حمايت يكطرفه اصلاح طلبان نوبت به روحاني در حالي است كه اصلاح طلبان صراحتا اعلام كرده اند نگاه «رحم اجاره اي»، «ابزاري» و «نردباني» به روحاني و دولت وي دارند. آنها همچنين از ادبياتي نظير «كاتاليزور، پاكت سانديس، سرگشته و بي كفايت، دولت بزم» براي دولت روحاني استفاده كرده اند.
خبر ويژه 
صدور حكم حناچي چرا به تاخير افتاد و چرا صادر شد؟!
حكم شهرداري تهران براي پيروز حناچي، با چند روز تاخير و در فضايي غيرشفاف و پرابهام صادر شد.
وزير كشور بعدازظهر ديروز درحالي حكم حناچي را صادر كرد كه ساعاتي قبل از آن رئيس دفتر رئيس جمهور خبر داده بود «حكم حناچي امروز صادر مي شود». يعني اينكه مسئله فراتر از پاسخ وزارت اطلاعات به استعلام وزارت كشور، در دولت حل شده است.
يادآور مي شود روز دوشنبه، مهلت قانوني وزارت كشور براي صدور حكم پايان يافت. اما وزارت كشور به اعتبار عدم تاييد صلاحيت حناچي ازسوي وزارت اطلاعات نتوانست حكم نامبرده را صادر كند. گفته مي شود برخي معاونت هاي وزارت اطلاعات به دلايل مختلف به استعلام پاسخ منفي داده بودند. به همين دليل هم وزارت اطلاعات نامه اي دوپهلو را به وزارت كشور ارسال كرد كه از عدم تاييد حكايت مي كرد.
با توجه به اينكه شعار دولت و مدعيان اعتدال و اصلاحات، همواره شعار شفافيت بوده، افكار عمومي انتظار دارند به چند سوال به صراحت پاسخ داده شود. چرا وزارت اطلاعات و معاونت هاي آن با شهرداري حناچي مخالفت داشته و به همين دليل پاسخ مثبت به استعلام نداده اند؟! چرا با وجود اين مخالفت، وزارت كشور، حكم را صادر كرده است؟! دقيقا مسئول صدور حكم كيست و چگونه مخالفت به موافقت تبديل شده است؟
چرا برخي اعضاي شوراي شهر تهران در دو سال گذشته اصرار داشته اند افراد مسئله دار و زير علامت سوال را نامزد شهرداري كنند و به جاي انتخاب مديران كاري و بدون حاشيه، دنبال افراد سياست زده و حاشيه دار مي روند؟
چرا يك سال و نيم است كار اداره پايتخت را قفل كرده اند و موجب انباشت مشكلات و نارضايتي مردم مي شوند؟ آيا اين يك تصادف است يا حاصل نفوذ و برنامه ريزي؟