تظاهرات هزاران نفر از دانش آموزان و معلمان استرالیایی علیه دولت این کشور

 تظاهرات هزاران نفر از دانش آموزان و معلمان استرالیایی علیه دولت این کشور  9آذر-97
آیا چنین آزادی برای دانش آموزان ایرانی هست تا مطالبات مشابه دانش آموزات استرالیایی را دنبال کنند؟
کوالالامپور- ایرنا- دهها هزار نفر از دانش آموزان و معلمان استرالیایی امروز -جمعه- با راهپیمایی در خیابان های شهرهای بزرگ این کشور در اعتراض به دولت اسکات موریسون درمورد عدم رعایت تعهدات توافق نامه آب و هوایی پاریس، هشدار دادند عواقب این اقدامات به استرالیایی ها نیز بازمی گردد.
به گزارش ایرنا از شبکه ای بی سی استرالیا، ده ها هزار نفر از دانش آموزان، معلمان و خانواده های آنها و اعضای گروه های مختلف مدنی در سیدنی و چند شهر بزرگ استرالیا با شرکت در تظاهرات گسترده و جداگانه در مورد عدم توجه دولت اسکات موریسون به تغییرات شدید آب و هوایی در این کشور و خسارات ناشی از آن اعتراض کردند.
استرالیا در سال 2005 متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خود به میزان 26 تا 28 درصد تا سال 2030 ، تحت موافقتنامه آب و هوا پاریس است که معترضان می گویند کانبرا اکنون به تعهدات خود دراین زمینه عمل نمی کند.
طبق گزارش شبکه 9 تلویزیون استرالیا ، تظاهرات مشابه دیگری نیز با حضور دانش آموزان در شهرهای دیگر استرالیا از جمله ملبورن، بریسبین ،پرث برگزار شده است.
دانش آموزان معترض اعلام کردند این نخستین دور از جنبش و تظاهرات اعتراض آمیز آنهاست و تازمانیکه دولت برای رفع مشکلات زیست محیطی و آب و هوایی اقدامی انجام ندهد به تظاهرات سراسری خود ادامه خواهند داد.
استرالیا یکی از بزرگترین سرانه های مصرف کربن را در جهان به خود اختصاص داده زیرا اکثر نیروگاه های تولید انرژی آن به زغال سنگ وابسته است.
دولت محافظه کار و تندرو اسکات موریسون پیش تر اعلام کرد که تعهد خود را نسبت به رعایت تعهدات توافقنامه اقلیمی پاریس کم کرده است.
این اقدام کانبرا پس از آن رسانه ای شد که دونالد ترامپ کشورش را از این توافقنامه خارج ساخت.
آمریکا درمرداد ماه سال جاری طی نامه‌ای به سازمان ملل متحد تصمیمش برای خروج از معاهده اقلیمی پاریس را رسما اعلام کرد.
خروج از پیمان پاریس یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود که مدعی است مشارکت آمریکا در کاهش میزان تولید دی‌اکسیدکربن به اقتصاد کشورش آسیب می‌زندو باید مذاکرات جدیدی دراین زمینه انجام شود.
این درحالی است که امضاء کنندگان معاهده پاریس در واکنش به این اظهارات ترامپ بر 'غیرقابل تکرار شدن مذاکرات' تاکید کردند؛ زیرا مذاکرات برای توافق پاریس که در سال 2015 نهایی شد، خود ده‌ها سال به طول انجامیده بود.
سیاست های مرتبط با انرژی یکی از شکننده ترین و پرچالش ترین سیاست های دولت های مختلف استرالیاست و حتی این موضوع سبب ایجاد شکاف های عمیق در ائتلاف دولت محافظه کار شده است.
تغییرات آب و هوایی به عنوان یک اهرم اصلی برای کنار زدن دولت مالکوم ترنبول نخست وزیر پیشین توسط نخست وزیر کنونی در حزب کارگر استرالیا مورد استفاده قرار گرفت اما موریسون خود اکنون متهم است که تعهدات توافقنامه پاریس را رها کرده است.
استرالیا در سال جاری با تغییرات ناگهانی آب و هوایی شاهد بروز خشکسالی شدید دربخشی از این کشور و سیلاب در بخش دیگری بوده که این تغییرات متضاد تاکنون خسارات زیادی به صنعت کشاورزی این کشور وارد ساخته است