انگشت اتهام روحاني و سيف به سوي يكديگر درباره مقصر افزايش قيمت ارز

انگشت اتهام روحاني و سيف به سوي يكديگر درباره مقصر افزايش قيمت ارز    8آذر-97
رئيس جمهور در حالي تلويحا نظرات و تصميمات اقتصاددانان بانك مركزي را عامل نوسانات اخير ارزي در كشور عنوان كرد كه پيش تر رئيس سابق بانك مركزي اين نهاد را فاقد اختيارات لازم و كافي و منحصرا مجري دستورات دولت دانسته بود.
حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهور ديروز (چهارشنبه) در جلسه هيئت دولت تلويحا نوسانات اخير ارزي كشور را به گردن اقتصاددانان بانك مركزي انداخت و گفت: گر چه در اين ايام با سختي هايي مواجه بوديم اما مشخص شد برخي از تصميمات بانك مركزي در گذشته، چندان جايگاه خوبي نداشت.
وي در ادامه گفت: سال ها با بانك مركزي بحث داشتيم كه ورود طلا به كشور را آزاد كنيم و همواره بانك مركزي با آن مخالف بود در حالي كه وزارت صنعت، معدن و تجارت، موافق آزاد شدن واردات طلا به كشور بود، چرا كه صنعت طلاسازي در كشور بسيار مهم است و مي تواند موجب ايجاد تحول خوبي باشد.
رئيس جمهور در ادامه تصريح كرد: بانك مركزي معتقد بود اگر واردات طلا به كشور آزاد شود، قيمت ارز افزايش خواهد داشت، اما هنگامي كه واردات طلا آزاد شد، ديديم كه قيمت ارز هم رو به كاهش رفت و نشان داد كه فرمول هايي كه دوستان در دانشگاه خوانده اند و به ما مي گويند گاهي نياز به تجديدنظر در مقام عمل دارد.
اظهارات روحاني در حالي است كه پيش تر ولي الله سيف رئيس سابق بانك مركزي در گفت و گو با روزنامه دنياي اقتصاد بانك مركزي را از ابتداي سال جاري فاقد اختيارات لازم و كافي و منحصرا مجري دستورات دولت دانسته و گفته است بايستي بانك مركزي مستقل باشد.
سيف در اين گفت و گو اظهار داشته است: توصيف و نام گذاري سياست ارزي بانك مركزي را براي آنچه از 21 فروردين 97 به بعد رخ داد مناسب نمي دانم. سياست مذكور، در حقيقت سياست ارزي دولت و نتيجه مذاكرات و مباحث انجام شده در ستاد اقتصادي بود كه در دولت به تصويب رسيد. در حقيقت بانك مركزي از همان زمان صرفا مجري مصوبات دولت بود و سياست گذاري مستقلي از مصوبات دولت، نمي توانست داشته باشد.
معرفي چهار استاندار جديد توسط رئيس جمهور
رئيس جمهور در جلسه هيئت دولت با اشاره به انتخاب استانداران جديد براي 4 استان مرزي آذربايجان شرقي، مازندران، خراسان جنوبي و خراسان شمالي از سوي هيئت وزيران، گفت: استان هاي مرزي كشور در شرايط تحريم مسئوليت و بار سنگين ويژه اي بر عهده دارند. وي با تاكيد بر اينكه بايد در راستاي گسترش تبادلات مرزي و توسعه و فعال تر كردن بازارچه هاي مرزي تلاش كنيم، گفت: چند روز گذشته تصميمي در راستاي ارائه تسهيلات در مناطق آزاد اتخاذ كرديم تا به واسطه آن در موارد مشخص شده بدون انتقال ارز، بتوانند فرآيند واردات در اين مناطق را داشته باشند.
رئيس جمهور ادامه داد: بايد در آينده براي بازارچه هاي مرزي هم تسهيلاتي در حدي كه نياز باشد، قايل شويم تا بانك مركزي هم بتواند مديريت خود را به خوبي اعمال كند.
استان هاي مرزي بايد تبديل به تامين كننده كالاهاي مورد نياز كشور شوند
روحاني با بيان اينكه استان هاي مرزي بايد تبديل به تامين كننده و دپوي كالاهاي مورد نياز كشور به ويژه مواد اوليه مورد نياز كارخانه ها شوند، گفت: توليد به ويژه در بخش صنعت و خدمات بسيار حائز اهميت است كه گاهي نياز به مواد، كالا و خدمات خارجي دارد و بايد تسهيلات لازم در اين راستا را فراهم كنيم تا به واسطه آن توليد در كشور، فعال شود. رئيس جمهور اظهار داشت: استان هاي مرزي بايد با فعال كردن بازارچه هاي مرزي و توسعه مناسبات تجاري با كشورهاي همسايه در مسير مبارزه با تحريم تلاش كنند و برخي از مشكلاتي كه با آن مواجه هستيم توسط اين استان ها حل و فصل شود. روحاني با اشاره به اينكه هنوز مردم در زمينه مسايل اقتصادي و معيشتي مشكلاتي دارند، اظهار اميدواري كرد كه در بودجه سال آينده به بخش مهمي از اين مشكلات پرداخته شده و مردم زندگي خود را با آرامش بيشتري ادامه داده و همه در اين زمينه يكديگر را ياري كرده تا بتوانيم از اين مقطع عبور كنيم.

رئيس جمهور تاكيد كرد: امروز در شرايطي هستيم كه بايد كشور را در برابر آنهايي كه عليه ملت ايران توطئه كرده و مي كنند، مصون بسازيم و خوشبختانه در يكي دو ماه گذشته تلاش پيگير بسيار خوبي از سوي مسئولان مربوطه صورت گرفته و مردم تا حدي احساس آرامش مي كنند.