نگاه بازجویانه اوین نامه به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب


نگاه بازجویانه  اوین نامه کیهان سربازجوشریعت نداري به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب. 8آذر-97
پس از بزك اوباما بزك ترامپ هم شروع شد
سرويس سياسي- روزنامه اعتماد ديروز گفت وگويي را با يك به اصطلاح تحليلگر مسائل آمريكا منتشر كرد. وي به اعتماد مي گويد: «اگر عده اي به حل مسئله با آمريكا فكر مي كنند، بايد بدانند امتيازهايي كه ترامپ به ايران خواهد داد از هر رئيس جمهور ديگري پيش و پس از او بيشتر خواهد بود. امتيازهايي كه ترامپ به ايران مي دهد نه اوباما هرگز به ما مي داد و نه رئيس جمهور بعدي آنها را خواهد داد. ترامپ به دنبال تخريب ميراث اوباما و تثبيت اين امر است كه مسير درست، مسير من است. در چنين شرايطي كافي است به اندازه اي امتياز به وي بدهيم كه بتواند ادعاي پيروزي بكند. اگر تصميم مقام هاي عاليرتبه در ايران تغيير كرد و مسئله مذاكره مجدد با آمريكا مطرح شد بايد به اين نكته توجه داشت كه در دوره ترامپ اين فرصت براي ما وجود دارد كه توافق جديد را در قالب معاهده به تصويب سنا برسانيم چراكه برخلاف دوره اوباما كه دموكرات ها اختيار سنا را در دست نداشتند در اين دوره اكثريت سنا با جمهوريخواهان است
اولا، مگر اوباما چه امتيازي را در توافق هسته اي به ايران داد كه ترامپ بخواهد بيشتر از آن را بدهد؟ ثانيا، برعكس اين ادعا كه ترامپ امتياز بيشتري به ايران مي دهد، يكي از دلايل اصلي خروج آمريكا از برجام اين بود كه ترامپ تعهدات و امتيازات ايران در توافق هسته اي را ناكافي ميدانست و پس از خروج از آن، همواره بر لزوم امتيازدهي ايران نسبت به توان موشكي و نفوذ منطقه اي اش تصريح مي كند. ترامپ از برجام خارج شد كه امتياز بيشتري نصيبش شود؛ بعد مصاحبه شونده در اين ادعاي مضحك از امتياز بيشتر دادن ترامپ به ايران مي گويد!
مصاحبه شونده گفته كه توافق جديد را در قالب معاهده به تصويب سنا برسانيم؛ اين در حالي است كه ترامپ پيشتاز پشت پا زدن به معاهدات بين المللي است و هر از گاهي خروج آمريكا از يكي از اين معاهدات را اعلام مي كند كه ترانس پاسيفيك، معاهده آب و هوايي پاريس، يونسكو، پيمان تجاري شراكت فرا آتلانتيك، عهدنامه مودت با ايران و پيمان جهاني سازمان ملل براي بهبود مهاجران و پناهندگان از آن جمله اند.
همچنين، در اين مصاحبه در شرايطي گفته شده كه «برخلاف دوره اوباما كه دموكرات ها اختيار سنا را در دست نداشتند در اين دوره اكثريت سنا با جمهوريخواهان است.» و اين به منزله دليلي براي اميدواري به دادن امتياز بيشتر از سوي ترامپ مطرح شده كه دستاورد برجام از «تقريبا هيچ» سيف در دوره اوباما، به «تقريبا صفر» عراقچي در دوره ترامپ رسيد.
بازي تكراري تهديد به افشاگري در حالي كه حرفي براي گفتن ندارند!
روزنامه زنجيره اي آرمان در گزارش هاي متعددي از استيضاح ظريف استقبال كرده و حضور وزير خارجه در مجلس را فرصتي استثنايي براي شنيدن سخنان وي خواند!
در بخشي از يكي از گزارش ها و يادداشت هاي آرمان در اين زمينه آمده است: «استيضاح وزير امور خارجه را بايد به فال نيك گرفت؛ چرا كه در حوزه ديپلماسي و روابط بين الملل آموخته ايم كه معمولا از خطرها، تهديدات مخالفت ها و چالش ها براي تقويت منافع كشور و منافع ملي بهره ببريم. اتفاقا نتيجه حركت دلواپسان در مجلس قطعا به نفع وزارت امور خارجه و شخص وزير است. تصميم هايي اتخاذ شده و برنامه ريزي هايي كه تاكنون صورت گرفته مبتني بر منافع ملي، اصول روابط بين الملل، قانون اساسي، توافق سران قوا و به علاوه خواست مردم بوده است. گرايشي كه وزارت امور خارجه انتخاب و اجماع به وجود آمده در ميان سران قوا در مباحثي مندرج در طرح استيضاح همه نكاتي بوده كه مردم پاي صندوق ها بدان ها راي داده اند. اتفاقا اين آزمايشي خوب براي استيضاح كنندگان است. بايد اين افراد بيايند، سخنان خود را بگويند و مردم تصاوير آنها را مشاهده و در مقابل پاسخ آقاي ظريف را نيز ملاحظه كنند. انتخابات مجلس يازدهم نيز پيش روست و اين فرصت مناسبي است كه مشخص شود كه خواست مردم و نمايندگاني كه خود را نماينده مردم مي دانند، دقيقا چيست؟»
در ادامه اين يادداشت آمده است: «اين استيضاح نشان خواهد داد كساني كه ادعاي نماينده مردم بودن دارند، چه تفكراتي در سر مي پرورانند و چه سوالاتي دارند. پاسخ هاي شخص وزير امور خارجه نيز مشخص است كه تصميم گيري ها در حوزه روابط خارجي بر پايه چه مباني علمي و ادله اي شكل مي گيرد
يادداشت ديگري تصريح مي كند: «همچنين بايد به اين آقايان گفت اگر قصد استيضاح آقاي ظريف را در مجلس داريد، همان طور كه اين مجلس به نام خانه ملت ناميده شده است، اگر اين موضوع به آنجا كشيد كه آقاي ظريف به صحن بيايد و پاسخ دهد چه بهتر است كه پاسخ هاي آقاي ظريف از طريق صداوسيما به صورت پخش زنده براي تمام مردم جامعه نشان داده شود تا مشخص شود كه آيا در كشور پولشويي وجود دارد يا خير؟ چرا كه مردم پس از پاسخ هاي آقاي ظريف مي توانند نتيجه گيري كنند كه آيا آقايان تندرو به دنبال منافع كشور و نظام حركت مي كنند و يا آقاي ظريف و تيم ديپلماسي دولت؟»
درباره اين يادداشت ها نكاتي است كه به اختصار به آنها مي پردازيم نخست آنكه روزنامه هاي زنجيره اي مانند برهه سوال از رئيس جمهور با وجودي كه پاسخي در برابر سوالات بي شمار مردم و نمايندگان نداشتند مجلس را تهديد به افشاگري كردند تا نمايندگان از سوال خود كناره گيري كرده و پا پس كشند؟! سوال در مجلس مطرح شد و مشخص شد رئيس جمهور جوابي براي گفتن ندارد و اين گونه بود كه نمايندگان از اكثر پاسخ هاي رئيس جمهور قانع نشدند و هر چند امروز آش همان و كاسه همان است ولي سوال مطرح شد و هيچ اتفاق سوئي كه عده اي تهديد به وقوع آن مي كردند در كشور رخ نداد چرا كه مصلحت در اجراي قانون است نه عبور از آن.
نكته دوم اينكه اگر رئيس جمهور منتخب ملت و وزرا منتخب رئيس جمهور هستند كه با راي مجلس به اين كرسي نشسته اند نمايندگان مجلس نيز منتخبان مستقيم مردم هستند كه بايد وزرا بر اساس قانون در پيشگاه نمايندگان ملت پاسخگو باشند و تهديد به اينكه نمايندگان ملت در برابر يك منتخب رئيس جمهور قرار گرفته اند مضحك و خنده دار به نظر مي رسد.
نكته سوم اينكه اگر هيچ نگراني از بابت استيضاح ظريف وجود ندارد پس از چه نگرانند و چرا اين همه داد و بيداد مي كنند بگذارند روند قانوني امور طي شود تا حقيقت امور روشن گردد.
جالب تر اينكه روز گذشته دادستان كل كشور درباره نامه 12 صفحه ظريف درباره ادعاي پولشويي گفت كه وزير امور خارجه يك نامه فرستاده كه بيانات خودش را در آنجا باز توضيح داده است و خيلي مرتبط با آنچه ما خواستيم نبود و درآخر هم اشاره كردند كه دليل و مستندي ندارند كه بخواهند بفرستند.
افزايش 90 درصدي قيمت مسكن، نتيجه عملكرد تاسف بار وزير مستعفي
روزنامه همدلي در گزارشي نوشت: «بررسي جديدترين آمار وزارت راه و شهرسازي حاكي از آن است كه متوسط قيمت هر مترمربع مسكن طي آبان ماه امسال در مقايسه با مهر 97 حدود 4/6 درصد افزايش يافته است. تعداد معاملات نيز در مدت ياد شده 26/6درصد كاهش يافته است. بر اساس اين گزارش، براساس آمار رسمي وزارت راه و شهرسازي در آبان ماه امسال متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني با رشد 6/39درصدي به 9 ميليون و 185هزار تومان افزايش يافت كه در مقايسه با متوسط قيمت 8 ميليون و 122 هزار توماني ماه قبل 6/39 درصد افزايش يافته است. قيمت مسكن در آبان ماه امسال در مقايسه با آبان سال گذشته با 4 ميليون و 809 هزار تومان بالغ بر 90/9درصد افزايش را نشان مي دهد
اين روزنامه زنجيره اي در ادامه نوشت:«بازار مسكن هنوز بيمار است. نشانه هاي اين بيماري از نگاه آگاهان اقتصادي، گراني هاي يك شبه و بي حساب و كتاب قيمت واحدهاي مسكوني است. بعد از گذشت سال ها آزمون و خطا در سياست هاي تامين مسكن در كشور اما هنوز شمار زيادي از جويندگان، كفش هاي آهنين به پا محله به محله به دنبال يافتن خانه اي هستند كه جيب آنها كفاف پرداخت هزينه اش را بدهد
گفتني است افزايش 90 درصدي قيمت مسكن، يكي از نتايج عملكرد تاسف بار 5 ساله آخوندي، وزير مستعفي راه و شهرسازي است.
ناكارآمدي هاي آخوندي، وزير مستعفي راه و شهرسازي آن قدر زياد است كه حتي براي فهرست كردن آنها با سختي مواجه مي شويم.يكي از مهم ترين نقاط ضعف كارنامه وي مربوط به عدم تكميل مسكن مهر است.
آخوندي در طول پنج سال گذشته از عباراتي مانند «مزخرف»، «شهربرانداز»، «مسجد ضرار»، «شلخته» و... براي مسكن مهر استفاده كرده بود، اما حداقل به اين اصل بديهي توجه نداشت كه حتي اگر اين طرح را قبول ندارد، به عنوان يك مسئول دولتي بايد نسبت به اتمام و انجام تعهدات گذشته احساس مسئوليت كند.
علاوه بر اين در بازه زماني مهرماه 92 تا مهرماه 97 قيمت متوسط يك مترمربع آپارتمان در تهران 129/3درصد افزايش يافته است. آخوندي كارنامه اي حاوي «بي توجهي به اتمام مسكن مهر»، «اجرايي نكردن مسكن اجتماعي»، «گراني چشمگير مسكن»، «كاهش فعاليت بخش خصوصي» و «كاهش معاملات در اين بخش» بر جاي گذاشت. متاسفانه عملكرد وي حتي در حوزه راه هم سوال برانگيز و غيرقابل دفاع است.
اروپا همين الان هم از برجام خروج كرده و فقط اسمش در برجام است
روزنامه همدلي در مطلبي نوشت: «اگر اروپا از برجام خروج كند به نسبت خروج ايران اهميت زيادي ندارد چه بسا آنها همين الان هم از برجام خروج كرده اند و تنها اسم ها در برجام مانده اند».
مدعيان اصلاحات تازه به حرف منتقدان رسيده اند. اروپا چه قبل از خروج آمريكا از برجام و چه بعد از آن، هيچگاه به تعهدات برجامي خود عمل نكرد.
ظريف - مهر 96 - گفته بود: «هنوز نمي توانيم يك حساب در بانك هاي انگليس باز كنيم». در اواخر سال گذشته نيز آلمان در اقدامي توهين آميز به بهانه تحريم ها از سوخت رساني به هواپيماي حامل وزير خارجه ايران امتناع كرد.در 7 ماه اخير-بعد از خروج آمريكا از برجام- نيز اروپا به ارائه وعده هاي سرخرمن به طرف ايراني و وقت كشي اقدام كرده است.
متاسفانه دولت روحاني قواعد بديهي همچون «توازن تعهدات»، «همزماني اجراي تعهدات»، «اخذ تضمين از طرف مقابل» و «پيش بيني برگشت پذيري امتيازات واگذار شده در صورت نقض عهد» كه قاعده عقلي هر قرارداد عادي حقوقي است را مطلقا در برجام رعايت نكرد و عملا توافق از اولين روز، به شكل دو مرحله اي (واگذاري نقد و يك جاي امتيازات ايران در مقابل وعده هاي نسيه تدريجي و فاقد ضمانت طرف مقابل) تدوين و اجرا شد.
«جان كري» وزير خارجه اسبق آمريكا- مهر 96- در يادداشتي در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود: «ايران در توافق هسته اي (برجام) پيشاپيش همه امتيازاتش را پرداخت كرد».
كري در ادامه اين يادداشت نوشت: «آژانس تاييد كرد كه ايران 97 درصد از ذخاير اورانيوم خود را نابود، قلب رآكتور اراك را تخريب و غني سازي اورانيوم در سايت فردو را متوقف كرده است و بيش از 13000 سانتريفيوژ را برچيده و برنامه اش را در معرض نظارت شديد قرار داده است».