معاون وزیر بهداشت: از برخورد نادرست با نشریات عذرخواهی می کنم

 در واکنش به تذکر کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه گراش استان فارس
معاون وزیر بهداشت: از برخورد نادرست با نشریات عذرخواهی می کنم7آذر-97
تهران -ایرنا - معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به تذکر کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه علوم پزشکی شهرستان گراش استان فارس گفت: اگر این اتفاق در هر جایی رخ داده باشد من به عنوان بالاترین مسئول در این زمینه در وزارت بهداشت باید عذرخواهی کنم.
محمدرضا فراهانی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا با بیان اینکه باید آموزش بیشتری به اعضای کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها بدهیم، اظهار کرد: بعضاً شوراهای ما قضاوت‌های ناپخته و غیر عقلایی می‌کنند که نشان‌دهنده نقایص کار ماست که علی رغم جلسات متعدد آموزشی ضمن خدمت، باز هم از این موارد پیش می‌آید و نشانگر این است که آموزش‌های ما کافی نبوده است.
کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه علوم پزشکی شهرستان گراش استان فارس، در نامه‌ای خطاب به سردبیر نشریه ریرا، پنج تذکر در قالب انتقاد به این نشریه داد که در نوع خود بی‌سابقه بود.
در این نامه عنوان شده است که به این تذکرها پس از بررسی پاسخ داده شود. این تذکرها به این شرح است: 1- نشریه بدون نام و یاد خدای متعال آغاز شده است. 2- عکس و مطلبی از حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری وجود ندارد 3-در صفحه یک سخن سردبیر راجب (!) و همچنین حمایت از امثال موسوی و... قابل نقد و اشکال هست که بیشتر هدفشان رهبری میباشد. 4-در صفحه 3 (فرجام آرمان ها) ایران و ایرانی را زیر سوال بردن و به تعبیری خودزنی و خود کم‌بینی هست 5- در صفحه 4 صراحتاً توهین به حضرت آدم شده است. قلم و بیان نویسنده توهین و بی ادبی هست.
این نامه با امضای محمد جعفری سرپرست معاونت آموزش، تحقیقات، فرهنگی و دانشجویی به سردبیر نشریه ری‌را تقدیم شده است.

**
آموزش‌های ما کافی نبوده است
معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش عالی در این راستا به خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا می‌گوید: ما یک نظام حقوقی سه لایه برای رسیدگی به تخلفات در نشریات دانشجویی داریم؛ شورای نظارت بر نشریات در دانشگاه وجود دارد، یک شورای فرهنگی.
وی افزود: اگر نشریات فرجام‌خواهی کنند به آنجا ارجاع می‌شود و اگر به رای آنجا هم اعتراض داشته باشند در شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارتخانه مطرح می‌شود که من رئیس آن هستم و چون بعداً در معرض قضاوت‌کردن این ماجرا قرار می‌گیرم به طور کلی راجع به این پرونده اظهار نظر نمی‌کنم.
رئیس کمیته ناظر بر نشریات وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: اما اگر از من بپرسید یک نشریه‌ای با «به نام خدا» شروع نکرده آیا ایراد دارد؟ من می‌گویم ایرادی ندارد؛ خیلی از اوقات به نشریات توصیه می‌کنیم که اسماءالله یا آیات قرآن را ننویسند چون بعداً ممکن است زیر دست و پا بیفتد.
«
یا این ایراد نمی‌تواند مطرح باشد که عکس فردی را زدید یا نزدید؛ ما هیچ الزامی برای زدن یا نزدن عکس کسی نداریم و نشریات آزادند که هر مطلبی می‌خواهند در چارچوب قانون بنویسند. ما راجع به چه ننویسند قانون داریم و مطالبی که حاوی توهین، خلاف عفت عمومی و...، باشد نباید نوشته شود اما ما الزامی نداریم که نشریات چه بنویسند! »
وی با بیان اینکه باید آموزش بیشتری به اعضای کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها بدهیم، اظهار کرد: اگر این اتفاق در هر جایی رخ داده باشد من به عنوان بالاترین مسئول در این زمینه در وزارت بهداشت باید عذرخواهی کنم. بعضاً شوراهای ما قضاوت‌های ناپخته و غیر عقلایی می‌کنند که نشان‌دهنده نقایص کار ماست که علی رغم جلسات متعدد آموزشی ضمن خدمت، باز هم از این موارد پیش می‌آید و نشانگر این است که آموزش‌های ما کافی نبوده است.
فراهانی افزود: : ما اکنون داریم یک سامانه رصد درست می‌کنیم که تذکرات به نشریات در آن ثبت شود اما اکنون ما دسترسی نداریم اما به هر صورت اگر تذکری هم داده می‌شود باید در چارچوب قانون و عقلایی باشد و تذکرات سلیقهای، خارج از قانون و خلاف عرف قابل قبول نیست.

**
تذکرات سلیقه ای بود
محمد مهدی‌نسب مدیرمسئول نشریه‌ری ا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا می‌گوید: مهم‌ترین اشکالات به نامه این است که اولاً بر خلاف قانون به جای خطاب به مدیر مسئول به سردبیر نوشته شده است و ثانیاً تذکرهای داده شده در آیین‌نامه‌ها نیامده و خیلی سلیقه‌ای مطرح شده است.

**
تذکرها دوستانه بود
محمد جعفری سرپرست معاون دانشگاه علوم پزشکی گراش به ایرنا می‌گوید: این نظر کمیته ناظر بر نشریات بود که به صورت دوستانه این پنج تذکر در جهت بهبود به سردبیر این نشریه ارائه شود و نه تهدیدی در کار بوده است و نه تعلیقی.
وی درباره این سوال که این رویه در دانشگاه‌های کشور مرسوم نیست، عنوان کرد: کمیتهای تشکیل شد و در آن دو نفر از نمایندگان نشریات دانشجویی هم حضور داشتند و تصمیم جمع بر این بود که این تذکرها به این نشریه داده شود