تب داغ سرعت در خیابان های زاهدان

 تب داغ سرعت در خیابان های زاهدان 6اذر-97
 بالاخره پول های کسب شده  بادآورده مفت قاچاق موادمخدر باید یک طوری بکار برده شودتاجنبه خودنمایی داشته باشد.
زاهدان - ایرنا - کورس گذاشتن و به قول جوانان کَل کَل یا دور دور کردن معضلی است که این روزها با کشیده شدن به درون کوچه ها و خیابان های فرعی شهر زاهدان باعث سلب آرامش و به خطر افتادن جان شهروندان و رانندگان شده است.
به گزارش ایرنا، دور دور کردن، کورس گذاشتن، نصب اگزوزهای پرسرو صدا و گوش دادن موزیک با صدای بلند از جمله راه های سرگرمی این روزهای جوانان شده، هیجان کاذبی که گاه یک لحظه غفلت یک عمر پشیمانی را برایشان به دنبال دارد.
این روزها بیشتر خیابان های زاهدان به ویژه خیابان دانشگاه و بزرگراه خلیج فارس جولانگاهی برای این خود نمایی ها شده، خیابان های عریض اما پر رفت و آمدی که راه را برای تخلیه انرژی یا تست سرعت اتومبیل ها باز کرده، تا جایی که این خیابان ها را می توان به عنوان حادثه خیز ترین مناطق شهری زاهدان دانست.
بدتر اینکه متاسفانه این دور دور کردن ها حتی به خیابانهای فرعی و کوچه های شهر نیز کشیده شده است.
دوست داران سرعت که رانندگی را بهترین گزینه برای تفریح و خوش گذرانی می دانند، تفریحاتی که به قول خودشان لذت فراوانی دارد و برایشان برتری هویتی به ارمغان می آورد را انتخاب کرده اند، برتری که با توجه مردم در فضای حقیقی و مجازی و معضل شاخ بودن در اینستگرام به دست می آید.
محسن یکی از جوانان زاهدانی که بعد از کلی دور زدن در حاشیه خیابان دانشگاه ایستاده بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دور دور کردن و گاز دادن برای جوانان زاهدانی که مکان مناسب و جذابی برای تفریح ندارند به یک سرگرمی و تفریح تبدیل شده و خیابان دانشگاه به علت اینکه منطقه بالا شهر زاهدان محسوب می شود مکان خوبی برای این دور زدن هاست.
وی که سرعت بالا و ایجاد حرکات نمایشی را جزء افتخارات خود می دانست افزود: هر چقدر در این خیابان سریع تر برانی و حرکات نمایشی بیشتری انجام دهی در جمع دوستان خود برتری و محبوبیت بیشتری داری.
آرش یکی از دوستان محسن که در کنار او ایستاده بود ادامه داد: وقتی در کلان شهری چون زاهدان مکانی برای تخلیه انرژی جوانان وجود ندارد به جای اینکه در رستوران ها و سفره خانه ها مشغول کشیدن قلیان باشیم به دور زدن در خیابان ها مشغول می شویم.
وی نبود مکانی مناسب با توجه به علاقه جوانان استان به اتومبیل رانی را مشکل مهمی عنوان و تصریح کرد: چند سالی است که جوانان از نبود مرکزی مناسب برای اتومبیل رانی در کلان شهر زاهدان گلایه مند هستند و به همین سبب خیابان های عریض شهر را برای این کار انتخاب می کنند.
محسن در میان گفته های دوستش اضافه کرد: چند ماه قبل بلوار پرستار در نزدیکی دانشگاه پیام نور محلی شده بود برای تخلیه انرژی که متاسفانه مناسب نبود و حوادث بسیاری به همراه داشت الان نیز بلوار خلیج فارس و پارک ملت(کلاته) محل تجمع و کورس گذاشتن های جوانان شده است.
یکی از کسبه خیابان دانشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: دور دور کردن جوانان و سرعت زیاد خودروهایشان تاکنون موجب مرگ تعدادی از عابران پیاده و دانشجویان شده است.
وی که خود را محمد مصطوفی معرفی کرد افزود: در یک مقطع نیروهای راهنمایی و رانندگی در این خیابان مستقر شده بودند که تقریبا در زمان شلوغی و رفت و آمد دانشجویان و مردم عادی خبری از سرعت خودروهای جوانان نبود اما به محض رفتن ماموران حدود ساعت 9 شب به بعد تاخت و تاز خودروها شروع می شد.
وی ادامه داد: نصب دوربین های متعدد در این خیابان نیز عاملی برای جلوگیری از این قبیل سرعت ها شد اما رفته رفته بین جوانان شایعه شد که تعدادی از این دوربین ها مترسک است و مجددا تاخت و تازها را شروع کردند وقتی تعدادی از این خودروها توقیف شد متوجه شدند که مترسک نیست و واقعی است.
یکی از ساکنان خیابان دانشگاه در ادامه سخنان این کاسب محله گفت: وقتی جوانان متوجه دوربین ها و شدت عمل پلیس شدند چند خیابان دیگر از جمله بلوار خلیج فارس را برای دور دور کردن انتخاب کردند که این بلوار نیز به دلیل اینکه مسیر تردد خودروهای برون شهری است برای این منظور بسیار خطرناک است و وقوع حوادث ناگواری را بدنبال دارد.

**
پیست اتومبیلرانی و اقدامات دستگاههای دست اندرکار
رئیس هیات اتومبیل رانی و موتور سواری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بسته ای ویژه از پیشنهادات و راهکارهای مناسب برای ایجاد و احداث پیست اتومبیل رانی در شهر زاهدان تهیه و در جلسه ای خدمت مسولان استانی ارائه و قرار شد بعد از بررسی این بسته راهکارهای عملی برای ایجاد پیست اجرایی شود.
محمد توسلی کیا ادامه داد: با توجه به تاکید وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور در این خصوص ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا با همکاری نهادهای استانی این برنامه هرچه سریعتر عملیاتی شود.
وی ادامه داد: ایجاد پیست مناسب نیازمند همکاری تمام ارگان های مربوطه است که متاسفانه در این زمینه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
رئیس هیات اتومبیل رانی و موتور سواری سیستان و بلوچستان به برنامه های این هیات نیز اشاره کرد و گفت: هفته آینده مسابقات موتور کراس در شهر تهران برگزار می شود که تعدادی از ورزشکاران استان نیز در این مسابقه حضور دارند.
وی بیان کرد: در حوزه اتومبیل رانی، مسابقات رالی در کشور پاکستان برگزار شد که دو شرکت کننده از استان حضور داشتند و در نتیجه عبدالوهاب گرگیج به مقام دوم این مسابقات دست یافت.
علاقه جوانان استان و کسب رتبه های بالا در رقابت های اتومبیل رانی و موتور سواری با توجه به ظرفیت های زیادی که در این زمینه وجود دارد ایجاب می کند برنامه و طرح های بلند مدت و کارآمد در این بخش اجرا شود.
هیجان و شادابی از نشانه های مهم یک جامعه پویا و با نشاط است، نشانه هایی که در صورت نبود آن در جامعه به ویژه در میان نسل جوان باید دنبال چاره ای بر درمان آن گشت.
تخلیه هیجان و انرژی به روش مدیریت شده و قانونمند از جمله عوامل اساسی و مهمی است که علاوه بر جلوگیری از مشکلات روحی در کاهش خطرات شهری نیز کارآمد است.

**
تردد خودروهای بدون پلاک
معضل خودرو و رانندگی در استان به همین جا ختم نمی شود و تب داغ سرعت در کنار تردد خودروهای سوخت کش و باری از درون شهرها مشکلی است که حل آن نیاز به اقدام فوری دارد، خودروهایی که برخی بدون پلاک و یا با مخدوش کردن پلاک عامل بسیاری از تصادفات در سطح استان هستند.
محمد نور بخش یکی از شهروندان زاهدانی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تردد خودروهای سوخت کش از درون شهرها با توجه به نداشتن هیچگونه هویت شناسایی یکی از مشکلات است که باعث به خطر افتادن جان شهروندان شده است.
وی ادامه داد: خودروهایی که برای فرار از دید ماموران با سرعت زیاد تردد می کنند و به هیچ عنوان قابل کنترل نیستند.
این شهروند زاهدانی اظهار داشت: برخی از این خودروها با استفاده از مواد یا گازهای دودزا برای سهولت در تردد و فرار از دست ماموران انتظامی باعث به خطر انداختن جان مردم و بروز تصادف شده اند.
نور بخش تصریح کرد: نیروی انتظامی بعنوان یک نیروی باز دارنده و کنترلی می تواند در این زمینه نقش پر رنگ تری داشته باشد هرچند که نباید از انجام وظیفه و همکاری سایر ارگان ها نیز غافل بود.
این روزها علاوه بر سرعت زیاد شاهد شنیدن صداهای گوش خراش از برخی خودروها نیز هستیم صداهایی که باعث آزار شهروندان بویژه در محلات مسکونی می شود.
محمد رحمانی یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برخی رانندگان با دستکاری و تعویض منبع اگزوز خودروشان موجب آلودگی صوتی با صداهای ناهنجار و بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده می شوند.
وی ادامه داد: متاسفانه علاقه جوانان به این مساله سبب شده هر روز نیز به جمعیت این افراد در خیابان ها افزوده شود.
رحمانی معتقد بود بسیاری از مشکلات روحی و عصبی ناشی از شنیدن این گونه صداهای آزار دهنده به وجود می آید و افزود: بنده کهولت سن دارم و شنیدن این گونه صداها بسیار برایم ناراحت کننده است و تا ساعت ها دچار سر درد می شوم.
محمود سیاسر یکی از اگزوز سازهای شهر زاهدان نیز به خبرنگار ایرنا بیان کرد: مدتی است که بسیاری از جوانان با مراجعه به کارگاه بنده در خواست تعویض منابع اگزوز خودروشان و جایگزین کردن آن با منابع غیر استاندارد می کنند.
وی تصریح کرد: این کار علاوه بر مشکلاتی که بر خودرو به وجود می آورد باعث مشکلاتی چون آلودگی هوا و آلودگی صوتی می شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هرگونه تردد با خودروهای فاقد پلاک و پلاک مخدوش در شهر ممنوع است و در صورت مشاهده خودرو توقیف و برای سیر مراحل قانونی به پارکینگ منتقل می شود.
سرهنگ علی نام درست در خصوص خودروهای فاقد پلاک تحویلی از سوی نمایندگی ها بیان کرد: با توجه به مکاتبه ای که با نمایندگی شرکت های خودرو سازی داشته ایم مقرر شد هیچ خودرویی که پلاک آنها هنوز تحویل داده نشده است حق تردد در سطح شهر را نداشته باشد اما باز هم شاهد این تردد در سطح شهر هستیم که در صورت مشاهده خودرو توقیف و بعد از تحویل مدارک از نمایندگی و سیر قانونی خودرو ترخیص می شود.
وی در خصوص خودروهای متخلفی که با سرعت بالا تردد و به حرکات نمایشی و آلودگی صوتی می پردازند نیز اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 700 دستگاه خودرو متخلف به پارکینگ این مرکز انتقال یافته اند که برخی از آنها نیز برای اطلاع عمومی مقابل کلانتری ها و با نصب بنر به آگاهی مردم رسیده است.
وی ادامه داد: هفته گذشته کار کنترل سرعت و ثبت تخلف از طریق سیستم های الکترونیک در سطح شهر زاهدان اجرا و عملیاتی شد که تمام تخلفات رانندگان در لحظه ثبت و به اطلاع آنها می رسد.
به گزارش ایرنا، 821 نفر بر اثر حوادث رانندگی سال 96 در این استان جان خود را از دست داده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تر 5،7 درصد افزایش داشته است آماری تکان دهنده که علاوه بر تمام مسائل جانبی در گام نخست فرهنگ درست رانندگی کردن در جامعه را می طلبد.