گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها  قسمت دوم 6 آذر-97
زنان به احساسات مثبت، مانند شادی بیش از مردان حساسند. بنابراین به نظر می‌رسد عدم این احساسات مثبت، خطر ابتلا به افسردگی در زنان را افزایش می‌دهند. البته زنان بیش از مردان به درمان افسردگی و رفع این مشکل می‌پردازند.
بر اساس تحقیقات صورت گرفته در واقع سوال « زنان شادترند یا مردان؟ » صحیح نیست، چون به طور کلی شادی در زنان و مردان متفاوت است.
به گزارش ایسنا و به نقل از سایکولوژی نیوز، بر اساس آمار جدید، شادی زنان در ۳۰ سال گذشته کاهش یافته و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که زنان در مقایسه با مردان دو برابر بیشتر دچار افسردگی می‌شوند. نقش تفاوت‌های جنسیتی در افسردگی تایید شده و مطالعات نشان داده‌اند که عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی علت اصلی این اختلاف هستند.
زنان به احساسات مثبت، مانند شادی بیش از مردان حساسند. بنابراین به نظر می‌رسد عدم این احساسات مثبت، خطر ابتلا به افسردگی در زنان را افزایش می‌دهند. البته زنان بیش از مردان به درمان افسردگی و رفع این مشکل می‌پردازند.
مطالعات اولیه در زمینه شادی بر اساس جنسیت نشان داد مردان و زنان برای ابراز احساسات متفاوت هستند. زنان بیش از مردان احساس شادی و ترس را بیان می‌کنند و در نتیجه پیوند اجتماعی آنان با دیگران بیشتر و حاکی از نقش اجتماعی زنان از دیرباز است. مردان، احساس خشم و غرور را بیش از زنان بیان می‌کنند که این مورد هم تاییدکننده نقش مردان از گذشته تا به امروز است.
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این تفاوت‌ها فقط اجتماعی نیستند، بلکه جنبه ژنتیکی نیز دارند. به همین دلیل زنان در آزمون‌های استاندارد تشخیص عاطفه، حساسیت اجتماعی و همدلی نمره بالاتری نسبت به مردان کسب ‌کردند.
زنان وقتی که احساسات را پردازش می‌کنند از مناطق بیشتری از مغز که حاوی نورون‌های آینه‌ای است استفاده می‌کنند. این نورون‌ها اجازه می‌دهند ما جهان را از دیدگاه دیگران تجربه کنیم تا بتوانیم اقدامات و نیت‌های آنان را درک کنیم و شاید دلیلی بر درک بهتر زنان از غم و اندوه دیگران است.
از دیدگاه روان‌شناختی، مردان و زنان از لحاظ بیان احساسات متفاوتند و زنان به استثنای خشم، احساسات بیشتری را تجربه و احساسات خود را بیشتر با دیگران به اشتراک می‌گذارند. زنان، احساسات اجتماعی بیشتری نسبت به مردان مانند حس قدردانی دارند که با حس شادی آنان مرتبط است و در نتیجه شادی زنان بیشتر وابسته به روابط با دیگران است.
با این حال هرچند زنان اغلب احساس خشم را مانند مردان به شدت احساس می‌کنند، اما به طور آشکار آن را بیان نمی‌کنند. در واقع مردان خشم خود را بر دیگران خالی می‌کنند، اما زنان خشم خود را فرو برده و این مورد یکی از موارد آسیب‌پذیر در ابتلا زنان به استرس و افسردگی است.
نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مردان دارای توانایی بیشتری در حل مسئله و انعطاف‌پذیری شناختی هستند که این موضوع می‌تواند به انعطاف‌پذیری بیشتر آنان کمک کند.
این نابرابری شادی به این معنی است که حفظ وضعیت شادی در زنان، زمانی که با انتظارات و محدودیت‌های اجتماعی مواجه می شوند بسیار دشوار است. تحقیقات در زمینه استرس نشان می‌دهد که زنان احتمال بیشتری دارد که دیگران را به خود ترجیح دهند و در طول زمان این مورد می‌تواند منجر به استرس و خشم زنان در آینده شود.
زنان به طور کلی درستی چیزی را بر احساس شادی ترجیح می‌دهند، در حالی‌که مردان در جستجوی شادی هستند. مطالعات نیز نشان داده که زنان نسبت به مردان به اخلاقیات اهمیت بیشتری می‌دهند و اگر در انجام اخلاقیات کوتاهی کنند احساس ناراحتی بیشتری دارند. این اخلاق زنان نیز باعث می‌شود تا کارهای اخلاقی بیشتری انجام دهند و در نهایت، این عمل به آنان شادی، صلح و رضایت بیشتری می‌دهد.
نتایج این تحقیق نشان می‌دهد خوشبختی صرفا کارکرد تجربه فردی نیست، بلکه در گرو ارتباطات اجتماعی با افراد است. شادی فراگیر بوده و بر روی سلامت هر فرد نیز تاثیر می‌گذارد.
وی گفت : حادثه‌ی زلزله‌ی چهارم آذرماه با تدبیر همراهی ویژه‌ی مردم و مسئولان، به نحو مطلوبی مدیریت شد و خوشبختانه بدون تلفات جانی پرونده‌ی امداد و نجات اولیه بسته شد.
مدیر اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت : فردا (سه شنبه ششم آذر) مدارس شهر‌های قصرشیرین و سرپل ذهاب تعطیل خواهد بود.
به گزارش ایسنا؛ جلیل آهنگرنژاد مدیر اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمانشاه از تعطیلی مدارس در شهر‌های سرپل ذهاب و قصرشیرین به علت تعمیرات جزئی نمای چند مدرسه در این شهر‌ها در ۲ نوبت صبح و عصر روز سه شنبه خبر داد.
وی گفت : حادثه‌ی زلزله‌ی چهارم آذرماه با تدبیر همراهی ویژه‌ی مردم و مسئولان، به نحو مطلوبی مدیریت شد و خوشبختانه بدون تلفات جانی پرونده‌ی امداد و نجات اولیه بسته شد.
وی در ادامه گفت: امروز از همان ساعات اولیه بامداد مدیرکل آموزش و پروش کرمانشاه و چند اکیب از همکاران ضمن بازدید و ارزیابی تمامی فضا‌های آموزشی و فرهنگی به این جمع بندی رسیدند که در اکثر قریب به اتفاق مناطق شهری و روستایی استان هیچ گونه مشکلی برای برپایی کلاس‌های درس وجود ندارد.
مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود : از آنجا که آغاز به کار مدارس، نمادی از برگشتن آرامش به شهر‌ها و روستا‌های زلزله است و به صورت میدانی هم عملاً مشکلی وجود ندارد، مدارس استان کرمانشاه به روال برمی گردند، اما بنا بر تصمیم فرمانداران شهر‌های سرپل ذهاب و قصرشیرین و تایید نهایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری، تنها به دلیل اینکه برخی از مدارس، نما‌های تزیینی آن‌ها دچار آسیب جزئی شده، فردا سه شنبه تمام مدارس این ۲ شهر در هر سه مقطع تعطیل است. لازم به تأکید است که مدارس روستا‌های شهرستان‌های سرپل ذهاب و قصرشیرین دایر خواهد بود.
مقام‌های رژیم صهیونیستی به کانال ۱۰ گفتند از شنیدن سخنان برایان هوک خرسند شدند و امیدوارند که فشارهای آمریکا بتواند رویه‌های آژانس در ارتباط با ایران را تغییر دهد.
رئیس‌جمهور آمریکا به رژیم صهیونیستی وعده داده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بررسی ادعاهای این رژیم علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت فشار قرار دهد.
به گزارش فارس، مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفته‌اند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به رژیم صهیونیستی وعده داده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بررسی ادعاهای این رژیم درباره ایران تحت فشار قرار دهد.
مقام‌های آمریکایی به کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته‌اند ترامپ به اسرائیل وعده داده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بررسی جدی اطلاعات ارائه‌شده توسط این رژیم به آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت فشار قرار خواهد داد.
ده روز پیش، برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران به فلسطین اشغالی سفر کرد. هوک، علاوه بر دیدار با مقام‌های ارشد وزارت خارجه اسرائیل با مقام‌های موساد و دستگاه اطلاعات نظامی این رژیم هم دیدار کرد.
مقام‌های اسرائیلی به کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته‌اند مقام‌های موساد و رئیس دفتر سیاسی وزارت خارجه اسرائیل در دیدار با هوک از بی‌توجهی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ادعاهای اسرائیل درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گلایه کرده‌اند.
مقام‌های وزارت خارجه آمریکا که در این گفت‌وگوها حاضر بوده‌اند به شرط عدم افشای نام گفته‌اند هوک به مقام‌های اسرائیلی قول داده ایالات متحده، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بررسی اطلاعات ادعایی صهیونیست‌ها علیه ایران تحت فشار قرار خواهد داد.
برایان هوک به مقام‌های اسرائیلی گفته آمریکا فرد جدیدی به نام «جکی والکوت» را به عنوان سفیر جدید این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعیین کرده است. والکوت از دستیاران نزدیک «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید است. او قرار است اطمینان حاصل کند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمامی ادعاهای اسرائیل درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران رسیدگی کند.
مقام‌های رژیم صهیونیستی به کانال ۱۰ گفتند از شنیدن سخنان برایان هوک خرسند شدند و امیدوارند که فشارهای آمریکا بتواند رویه‌های آژانس در ارتباط با ایران را تغییر دهد.
بنیامین نتانیاهو روز ۱۰ اردیبهشت در یک شوی تبلیغاتی علیه ایران زونکن‌ها و لوح‌های فشرده‌ای را نشان داد و مدعی شد که آنها اسناد به دست آمده از فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند. وی ادعا کرد ایران بعد از حصول برجام به صورت مخفیانه «بُعد نظامی» برنامه هسته‌ای خود را حفظ کرده و تلاش کرده به سلاح اتمی دست پیدا کند.
نتانیاهو در ادعایی دیگر در سخنرانی‌اش در مهرماه سال جاری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مدعی شد ایران در نزدیکی روستایی به نام «تورقوزآباد» تجهیزات هسته‌ای دارد که آن را به آژانس گزارش نکرده است. این سخنان نتانیاهو با استهزا مردم در ایران رو به رو شد.
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد.
ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد.
دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.
دولت ترامپ، در این بسته تحریم‌ها از تلاش‌های اولیه برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و برای ۸ کشور معافیت از تحریم‌های نفتی صادر کرد.
تصمیم ترامپ برای احیای تحریم‌ها علیه ایران با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی با آن مخالفت کرده‌اند.
خرید خارجی راحت‌تر از خرید داخلی شده است. این گفته برخی از فعالان صنعت نساجی است. گروهی که این روزها از مشکلات و چالش‌های خود صحبت می‌کنند و از اینکه این صنعت درآمدزا هم مانند سایر صنایع با بوروکراسی‌های مختلف روبه‌رو شده است گلایه می‌کنند. آنها می‌گویند خرید مواد اولیه چون پنبه و مواد پتروشیمی با دشواری‌های جدیدی روبه‌رو شده است. به گونه‌ای که امکان خرید نقدی برای تولیدکنندگان وجود ندارد و در بورس شرایط فروش تغییر کرده است.
به گزارش ایران، پنبه نیز به جهت آنکه فصل برداشت آن است و تعرفه واردات آن تغییر کرده، کار را برای تولیدکنندگان نساجی سخت‌تر کرده است. لذا این صنعت هم مانند صنعت خودرو هشدار داد که تولید پارچه و پوشاک با بحران مواجه شده است و اگر به حال این گروه فکری نشود، مردم برای خرید لباس خود هم دچار مشکل می‌شوند. با افزایش قیمت ارز، واردکنندگان سراغ واردات پارچه و پوشاک نمی‌روند چرا که برای آنها توجیه اقتصادی ندارد. قیمت ارز 3 برابر شده است و اگر واردکننده‌ای کالایی را وارد کند برای فروش آن باید حسابی دوندگی کند و البته باز هم معلوم نیست که پولش می‌رسد یا خیر.
نمی‌توان با گونی پول جابه‌جا کرد
یک منبع مطلع در صنعت نساجی گفت: امکان مبادلات مالی بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی وجود ندارد و ما نیز با گونی نمی‌توانیم پول را جابه‌جا کنیم. لذا برای گشایش اعتبار باید فکری کرد که قابلیت عملیاتی شدن را داشته باشد. وی گفت: زمانی ما 270 هزار تن پنبه تولید می‌کردیم و اکنون با زحمت به عدد 60 هزار تن می‌رسد. این در حالی است که مصرف سالانه پنبه بین 180 تا 190 هزار تن است. لذا مابقی نیاز کشور بایستی از واردات تأمین شود. با شرایط فعلی هم نمی‌دانیم چگونه این اعداد را تأمین کنیم. وی ادامه داد: در مواد پتروشیمی هم مشکلات گره خورده است. در حال حاضر خرید مواد پتروشیمی از خارج از کشور راحت‌تر از خرید داخلی است.
پارچه 20 هزار تومانی 40 هزار تومان شد
فعالان بازار نساجی هم از کمبود پارچه و رشد قیمت‌ها صحبت می‌کنند. آنها به «ایران» اظهار داشتند که قیمت پارچه با کیفیت معمولی به متری 40 هزار تومان رسیده، این در حالی است که ماه‌های پیش قیمت آن متری 20 هزار تومان بود. یکی دیگر از فروشندگان پارچه خاطرنشان کرد: کمبود پارچه به دلیل عدم توانایی مغازه‌داران در خرید است. در گذشته حداقل روزانه بین 15 تا 20 مشتری داشتیم ولی اکنون این تعداد به 5 نفر رسیده است. با این شرایط خرید پارچه برای این صنف بسیار سخت شده است. از طرفی توزیع پارچه هم از سوی وارد کنندگان روند نزولی دارد.
تولیدکنندگان ظرفیت خود را احیا کنند
علیرضا حائری دبیر انجمن صنایع نساجی هم درباره مشکلات صنعت پارچه به «ایران» گفت: دولت ممنوعیتی برای واردات پارچه وضع نکرده است اما از زمانیکه دلار افزایش 3 برابری یافته است واردکنندگان، حجم واردات خود را کم کردند. لذا این امر در سطح بازار اثر گذاشته است. در شرایطی که پارچه وارداتی گران تمام می‌شود توصیه می‌کنم تولیدکنندگانی که با ظرفیت کمتری تولید می‌کنند، ظرفیت خود را تکمیل کنند.
در صنعت نساجی چه می‌گذرد؟
میزان مصرف پارچه به ازای 80 میلیون نفر، یک میلیارد و 200 میلیون متر است و این صنعت با احتساب واردات ماشین آلات حدود 2 میلیارد دلار ارزبری دارد. بین 400 تا 450 میلیون دلار برای ماشین آلات و 1.5 میلیارد آن برای واردات مواد اولیه است. در عین حال باید گفت میزان قاچاق در این صنعت بین 2 تا 2.5 میلیارد دلار است. از طرفی ارزش بازار نساجی کشور بین 20 تا 22 میلیارد دلار است. از این میزان بین 10 تا 12 میلیارد دلار ارزش پوشاک است. حائری اظهار داشت: در فصل برداشت، تعرفه واردات پنبه افزایش پیدا می‌کند، لذا در این فصل همواره تولیدکنندگان با مشکل پنبه روبه‌رو بودند. ما در تأمین پنبه و مواد پتروشیمی مشکلی نداریم اما سازوکار آن به نحوی است که برای خریداران مشکل ایجاد کرده است.
خرید نقدی به صنعت نساجی آسیب می‌زند
وی گفت: اگر خریدها اعتباری باشد، مشکلات تولیدکنندگان تا حدودی حل می‌شود اما اکنون تولیدکنندگان ملزم به خرید نقدی هستند. دبیر انجمن صنایع نساجی اظهار داشت: کارخانجات ریسندگی، بافنده‌ها و... باید از فرصت رشد قیمت ارز برای افزایش تولیدات خود استفاده کنند. شاید در گذشته با واردات انبوه تولیدات اقتصادی نبود اما در این مقطع، تولید به نفع تولیدکنندگان است چرا که می‌توانند با شرایط بهتری رقابت و حتی صادر کنند.
منابع مادی یک سوم کاهش یافته است
سعید قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک هم گفته است: منابع مادی واحدهای تولیدی به یک سوم کاهش پیدا کرده از طرف دیگر تأمین مواد اولیه نیز بسختی آن هم به صورت نقدی صورت می‌گیرد که همین موضوع نیازمندی واحدها را به نقدینگی پررنگتر کرده است. وی با بیان اینکه نیاز صنایع نساجی و پوشاک کشور به پنبه 200 هزار تن در سال است، افزود: ما کمتر از 50 هزار تن در کشور پنبه تولید می‌کنیم علاوه براین در نخ برای حوزه پوشاک نیز نیازمند واردات هستیم. الیاف ظریف نیز عمدتاً از محل واردات تأمین می‌شود.
نگرانی افزایش قاچاق کالا را داریم
قدیری اضافه کرد: قیمت مواد اولیه متناسب با نرخ دلار هم افزایش پیدا نکرده به نحوی که شاهد قیمت‌های بسیار بالای مواد اولیه در سطح بازار هستیم علاوه براین افزایش تقاضا و کاهش عرضه مواد اولیه در بازار نیز باعث رشد قیمت‌ها شده است.
وی با اشاره به اینکه نگرانیم با حذف تولیدکننده داخلی از بازار حضور کالاهای قاچاق در کشور افزایش بیشتری پیدا کند، گفت: صنعت پوشاک کشور توانمندی بسیار بالایی برای تولید محصولات دارد اما متأسفانه مواد اولیه‌ای برای چرخه تولید کارخانجات موجود نیست.