در مجمع
همکاری گفت وگوهای آسیایی مطرح شد؛
ظریف: اعمال
اراده یک قدرت بر دیگر ملت ها تهدید وجودی برای همگان است11
اردیبهشت
98
شیوه ای که 40 سال است حاکمان ضد ملت و متافع
ملی کشور علیه ملت ایران اعمال کرده اند . برای همین مقاومت ملت تبدیل به تهدید جدی علیه حاکمان
رژیم ولایت فقیه شده است.
تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه اعمال
اراده یک قدرت بر دیگر ملت ها به مثابه تهدیدی وجودی برای همگان عنوان کرد و گفت:
مادامی که قابلیت ها و توانمندی های خود را برای تضمین چندجانبه گرایی مشترکا بکار
نگیریم،موج نوظهور یکجانبه گرایی در چشم برهم زدنی می تواند حکومت جنگل را جایگزین
حکومت قانون کند.
به گزارش ایرنا از اداره کل اطلاع رسانی
وزارت امور خارجه، «محمدجواد ظریف» پیش از ظهر امروز – چهارشنبه – در مجمع همکاری
گفت وگوهای آسیایی دردوحه گفت: از سال 2002 میلادی، ما در چارچوب جامعه «گفتگوی
همکاری آسیایی» فعالیت خود را شروع کرده و روح دوستی را با هدف نیل به چارچوب های
چندجانبه موفق، کارآمد و فراگیر به منصه ظهور رسانده ایم.
وی ادامه داد: نگاه جمهوری اسلامی ایران به گفت وگوی همکاری آسیایی به مثابه دستاورد مهم قاره آسیا بوده و این مجمع مصمم به ارتقای ارزش های والای خود و توسعه دستورهای کاربردی است که در اسناد «چشم انداز همکاری آسیایی 2030»، «اهداف گفت وگوی همکاری آسیایی 2017-2021» و «قطعنامه سران گفت وگوی همکاری آسیایی» تصریح شده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: با عنایت به آرزوهای مردمانمان برای بهره گیری از منطقه ای صلح آمیز و کامیاب، کشور من از تمامی قابلیت ها و مزیت های خود در عرصه های ملی، منطقه ای و بین المللی جهت حرکت به سمت «همکاری های پان آسیایی 2030» و ایجاد جامعه آسیایی استفاده کرده است.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه به عنوان «انگیزه اصلی فرهنگ و گردشگری»، ما برنامه ها، نشست ها و پروژه های متعددی آغاز و اجرا کرده ایم با این هدف که فهم مشترک بین ملت ها را تقویت بخشیده و آسیا را به مقصد گردشگری پایدار و اصلی تبدیل کنیم، اظهار داشت: این اقدامات شامل سازماندهی جشنواره ای بزرگ به منظور تجلیل از همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا و اجرای فعالیت های گسترده فرهنگی از طریق «مرکز فرهنگی گفتگوی همکاری آسیایی» در تهران است.
ظریف با بیان اینکه موقعیت جمهوری اسلامی ایران در کریدورهای ارتباطی «شمال-جنوب» و «شرق-غرب» در کنار زیرساخت های توسعه یافته حمل و نقل، نقشی حائز اهمیت در ارتباط اعضای جامعه آسیایی به دیگر مناطق و مشارکت در «ستون ارتباطات» مجمع گفتگوی آسیایی ایفا می کند، تصریح کرد: علاوه بر توافقنامه های دوجانبه، امضای موافقتنامه های ترانزیتی متعدد از جمله «موافقتنامه کریدور ترانزیتی بین المللی شمال-جنوب»، «موافقتنامه ترانزیتی عشق آباد» و «موافقتنامه سه جانبه چابهار» جملگی در زمره سازوکارهایی است که هدف مشترک ایجاد «ارتباطات» بین جوامع منطقه را ترویج و تقویت می کند.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه میزبانی از «اتحادیه آسیایی تهاتر»، سازوکار مالی مشابهی در چارچوب سازمان «گروه هشت کشور در حال توسعه» (D-8) به منظور تسهیل تراکنش های مالی بین اعضای این سازمان که خواهان استفاده از ارزهای ملی خود هستند، عملیاتی خواهد شد. ما بر این اعتقادیم که چنین ترتیبات مشابهی می تواند از سوی مجمع گفت وگوی همکاری آسیایی با هدف ایجاد ارتباطات نهادینه برای توانمند ساختن محیط کسب و کار و همچنین کاهش موانع اجرایی و مقرراتی پیش روی کسب و کار بکار گرفته شود.
ظریف گفت: فرهنگ آسیایی ملهم از ارزش های والا نظیر میانه روی، خرد، شمولیت و همزیستی مسالمت آمیز است. همکاری های ما به منظور ترویج کامیابی و کرامت انسانی نه تنها سیاست آسیا را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه در سیاست جهانی از طریق ترتیبات چندجانبه متعدد ریشه دوانیده است.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: برای مثال، سازوکارهای چندجانبه ای نظیر سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، گروه دی8، اتحادیه همکاریهای منطقهای حاشیه اقیانوس هند، انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آ.سه.آن)، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه همکاریهای منطقهای جنوب آسیا (سارک) می تواند به ترویج اهداف مجمع گفت وگوی همکاری آسیایی چه به صورت منفرد یا در چارچوب بین نهادی کمک نماید.
وی یادآورشد: برای آنکه گفت وگوی همکاری آسیایی نقش سازنده خود را ایفا و اهداف خود را محقق نماید، برخورداری از دبیرخانه ای کارآمد و حرفه ای با ساختار مطلوب نمایندگی حائز اهمیت فوق العاده ای می باشد. از این رو، بایدکارگروهی متشکل از دولت های عضوِ علاقه مند با هدف بحث حول روش ها و ابزار تقویت گفت وگوی همکاری آسیایی از طریق اصلاح یا بازسازی ساختار تاسیس و تشکیل گردد.
رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: قاره آسیا بطور کلی و منطقه غرب آسیا و خلیج فارس به طور ویژه، درگیر بحران هایی است که در وهله اصلی ناشی از فقدان گفت وگوی منطقه ای فراگیر توام با ماجراجویی های کوته بینانه و یکجانبه گرایی تخاصم آمیز دولت کنونی آمریکا می باشد.
ظریف ادامه داد: برای پرداختن به نقیصه فقدان گفت وگو، مدت ها قبل پیشنهاد تاسیس «مجمع گفت وگوهای منطقه ای در خلیج فارس» را مطرح کردم. هر بازیگر و کنشگری در منطقه ما باید متوجه این مسئله باشد که ما تا ابد همسایه یکدیگر هستیم و تنها راه تضمین صلح و رفاه از طریق به رسمیت شناختن «سرنوشتی مشترک» و پذیرش این امر که گفت وگوهای چندجانبه فراگیر تنها راه خروج از بحران های چند بُعدی کنونی می باشد، بدست می آید.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه باید بصورت دسته جمعی به یکجانبه گرایی هشداردهنده دولت کنونی ایالات متحده آمریکا بپردازیم، خاطرنشان کرد: اعمال اراده – زودهنگام یا دیرهنگام – یک قدرت بر دیگر ملت ها به مثابه تهدیدی وجودی برای همگان به شمار می آید. مادامی که قابلیت ها و توانمندی های خود را برای تضمین چندجانبه گرایی مشترکا بکار نگیریم، موج نوظهور و خصمانه یکجانبه گرایی می تواند تمامی جهان را درنوردد و در چشم بر هم زدنی حکومت جنگل را جایگزین حکومت قانون نماید.
وی در پایان گفت: اجازه دهید به شما اطمینان بدهم که در اثنای پیگیری مستمر و خستگی ناپذیر گفت وگو و چندجانبه گرایی، ایران همواره شریک ثابت قدمی خواهد بود.
وی ادامه داد: نگاه جمهوری اسلامی ایران به گفت وگوی همکاری آسیایی به مثابه دستاورد مهم قاره آسیا بوده و این مجمع مصمم به ارتقای ارزش های والای خود و توسعه دستورهای کاربردی است که در اسناد «چشم انداز همکاری آسیایی 2030»، «اهداف گفت وگوی همکاری آسیایی 2017-2021» و «قطعنامه سران گفت وگوی همکاری آسیایی» تصریح شده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: با عنایت به آرزوهای مردمانمان برای بهره گیری از منطقه ای صلح آمیز و کامیاب، کشور من از تمامی قابلیت ها و مزیت های خود در عرصه های ملی، منطقه ای و بین المللی جهت حرکت به سمت «همکاری های پان آسیایی 2030» و ایجاد جامعه آسیایی استفاده کرده است.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه به عنوان «انگیزه اصلی فرهنگ و گردشگری»، ما برنامه ها، نشست ها و پروژه های متعددی آغاز و اجرا کرده ایم با این هدف که فهم مشترک بین ملت ها را تقویت بخشیده و آسیا را به مقصد گردشگری پایدار و اصلی تبدیل کنیم، اظهار داشت: این اقدامات شامل سازماندهی جشنواره ای بزرگ به منظور تجلیل از همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا و اجرای فعالیت های گسترده فرهنگی از طریق «مرکز فرهنگی گفتگوی همکاری آسیایی» در تهران است.
ظریف با بیان اینکه موقعیت جمهوری اسلامی ایران در کریدورهای ارتباطی «شمال-جنوب» و «شرق-غرب» در کنار زیرساخت های توسعه یافته حمل و نقل، نقشی حائز اهمیت در ارتباط اعضای جامعه آسیایی به دیگر مناطق و مشارکت در «ستون ارتباطات» مجمع گفتگوی آسیایی ایفا می کند، تصریح کرد: علاوه بر توافقنامه های دوجانبه، امضای موافقتنامه های ترانزیتی متعدد از جمله «موافقتنامه کریدور ترانزیتی بین المللی شمال-جنوب»، «موافقتنامه ترانزیتی عشق آباد» و «موافقتنامه سه جانبه چابهار» جملگی در زمره سازوکارهایی است که هدف مشترک ایجاد «ارتباطات» بین جوامع منطقه را ترویج و تقویت می کند.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه میزبانی از «اتحادیه آسیایی تهاتر»، سازوکار مالی مشابهی در چارچوب سازمان «گروه هشت کشور در حال توسعه» (D-8) به منظور تسهیل تراکنش های مالی بین اعضای این سازمان که خواهان استفاده از ارزهای ملی خود هستند، عملیاتی خواهد شد. ما بر این اعتقادیم که چنین ترتیبات مشابهی می تواند از سوی مجمع گفت وگوی همکاری آسیایی با هدف ایجاد ارتباطات نهادینه برای توانمند ساختن محیط کسب و کار و همچنین کاهش موانع اجرایی و مقرراتی پیش روی کسب و کار بکار گرفته شود.
ظریف گفت: فرهنگ آسیایی ملهم از ارزش های والا نظیر میانه روی، خرد، شمولیت و همزیستی مسالمت آمیز است. همکاری های ما به منظور ترویج کامیابی و کرامت انسانی نه تنها سیاست آسیا را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه در سیاست جهانی از طریق ترتیبات چندجانبه متعدد ریشه دوانیده است.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: برای مثال، سازوکارهای چندجانبه ای نظیر سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، گروه دی8، اتحادیه همکاریهای منطقهای حاشیه اقیانوس هند، انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آ.سه.آن)، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه همکاریهای منطقهای جنوب آسیا (سارک) می تواند به ترویج اهداف مجمع گفت وگوی همکاری آسیایی چه به صورت منفرد یا در چارچوب بین نهادی کمک نماید.
وی یادآورشد: برای آنکه گفت وگوی همکاری آسیایی نقش سازنده خود را ایفا و اهداف خود را محقق نماید، برخورداری از دبیرخانه ای کارآمد و حرفه ای با ساختار مطلوب نمایندگی حائز اهمیت فوق العاده ای می باشد. از این رو، بایدکارگروهی متشکل از دولت های عضوِ علاقه مند با هدف بحث حول روش ها و ابزار تقویت گفت وگوی همکاری آسیایی از طریق اصلاح یا بازسازی ساختار تاسیس و تشکیل گردد.
رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: قاره آسیا بطور کلی و منطقه غرب آسیا و خلیج فارس به طور ویژه، درگیر بحران هایی است که در وهله اصلی ناشی از فقدان گفت وگوی منطقه ای فراگیر توام با ماجراجویی های کوته بینانه و یکجانبه گرایی تخاصم آمیز دولت کنونی آمریکا می باشد.
ظریف ادامه داد: برای پرداختن به نقیصه فقدان گفت وگو، مدت ها قبل پیشنهاد تاسیس «مجمع گفت وگوهای منطقه ای در خلیج فارس» را مطرح کردم. هر بازیگر و کنشگری در منطقه ما باید متوجه این مسئله باشد که ما تا ابد همسایه یکدیگر هستیم و تنها راه تضمین صلح و رفاه از طریق به رسمیت شناختن «سرنوشتی مشترک» و پذیرش این امر که گفت وگوهای چندجانبه فراگیر تنها راه خروج از بحران های چند بُعدی کنونی می باشد، بدست می آید.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه باید بصورت دسته جمعی به یکجانبه گرایی هشداردهنده دولت کنونی ایالات متحده آمریکا بپردازیم، خاطرنشان کرد: اعمال اراده – زودهنگام یا دیرهنگام – یک قدرت بر دیگر ملت ها به مثابه تهدیدی وجودی برای همگان به شمار می آید. مادامی که قابلیت ها و توانمندی های خود را برای تضمین چندجانبه گرایی مشترکا بکار نگیریم، موج نوظهور و خصمانه یکجانبه گرایی می تواند تمامی جهان را درنوردد و در چشم بر هم زدنی حکومت جنگل را جایگزین حکومت قانون نماید.
وی در پایان گفت: اجازه دهید به شما اطمینان بدهم که در اثنای پیگیری مستمر و خستگی ناپذیر گفت وگو و چندجانبه گرایی، ایران همواره شریک ثابت قدمی خواهد بود.