۵۸ روستا در استان‌های سیل‌زده باید جابه‌جا شوند

۵۸ روستا در استان‌های سیل‌زده باید جابه‌جا شوند   11 اردیبهشت -98
دراین جابه جایی اجباری  تکلیف اموال شان وزمین های زیرکشت شان چه می شود؟
معاون عمران و توسعه وزیر کشور گفت: ۵۸ روستا در استان‌های سیل‌زده کشور باید جابه‌جا شوند که منابع طبیعی باید سریع ورود کرده و تکلیف زمین‌ها، بستر و حریم رودخانه‌ها را مشخص کند.
۵۸ روستا در استان‌های سیل‌زده باید جابه‌جا شوند
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مهدی جمالی‌نژاد امشب در جلسه کارگروه استانی بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده در کرمان اظهار داشت: سیلاب‌ها از تاریخ ۲۸ و ۲۹ اسفند ماه سال گذشته در کشور شروع شد و ۲۵ استان را درگیر خود کرد و برای اولین‌بار در کشور ۲۵ استان همزمان درگیر سیل شدند.
دبیر کمیته بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده کشور عنوان کرد: در این سیل تمام دستگاه‌ها، نهادهای مختلف از جمله سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، بسیج و ...به میدان آمدند و با کمک آنها سیل در  استان‌ها مدیریت شد.
وی با بیان اینکه شرایط کشور از لحاظ اقتصادی و سیاسی خاص است، بیان داشت: اگر بخواهیم‌نشاط و شادابی را ایجاد کنیم باید دیوار بی‌اعتمادی بین مردم و مسؤولان کوتاه شود و باید در این عرصه اعتقادی وارد شویم و در عرصه بازسازی بهترین کیفیت را به وجود بیاوریم.
جمالی‌نژاد گفت: استان کرمان در سیل خوزستان کمک‌ها و امکاناتی به ویژه در شهرستان حمیدیه که به عنوان معین آن انتخاب شده ارائه کرد که بی‌نظیر است.
وی بیان داشت: برای اینکه در کوتاه‌ترین زمان و با کیفیت‌ترین استاندارد، بازسازی را داشته باشیم طبق‌گفته مقام معظم رهبری نیاز به یک فرمانده واحد بسیار مهم بود و رئیس جمهور این فرماندهی را به وزیر کشور واگذار کرد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر‌ کشور افزود: وزیر کشور قرارگاه نوسازی و سازندگی را راه‌اندازی کرد با این عنوان‌که قرارگاه موقتی است و باید سریعتر کار خود را به صورت ضربتی و جهادی شروع و در یک فاصله زمانی کوتاه تمام کند.
جمالی‌نژاد بیان کرد: قرارگاه بازسازی و نوسازی شروع به کار کرد و ذیل این قرارگاه چند کمیته تشکیل شده که ماموریت هر کمیته متنوع است و مهم‌ترین کمیته، کمیته بازسازی و نوسازی است .
وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوعی که کمیته نوسازی و بازسازی آن را دنبال می‌کند سرپناه مردم است و باید سرپناه مردم را تامین کنیم و به همین دلیل نوسازی و بازسازی منازل مردم سیل‌زده در دستور این کارگروه قرار گرفته است.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: هر پولی که اختصاص به سیل داده می‌شود فعلا در این حوزه هزینه می‌شود و انصافا بنیاد مسکن در این زمینه خوب به میدان آمده است.
جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه بحث نوسازی و بازسای اکنون برای ما حیاتی است، ابراز داشت: قرارگاه برای این است که کل کشور با هم همزمان پیش بروند و زمان‌بندی برای ما خیلی مهم است.
وی تاکید کرد: باید در بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده پیمانکاران قوی به میدان بیایند تا با بالا و پایین رفتن قیمت‌ها، کار متوقف نشود و این مسئله مهمی است.
دبیر کمیته بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده کشور با اشاره به اینکه ۵۸ روستا در سطح کشور در استان‌های سیل‌زده باید جابه‌جا شوند، افزود: در مورد روستاهایی که نیاز به جابه‌جایی است، باید مسئله زمین به سرعت حل شود و منابع طبیعی سریع ورود کرده و تکلیف زمین‌ها، بستر و حریم رودخانه‌ها را مشخص کند.
جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه ساخت منازل در استان‌های سیل‌زده از صفر تا 100 توسط بنیاد مسکن انجام خواهد شد، گفت: حجم زیادی از منازل در استان‌های سیل‌زده نیاز به بازسازی و نوسازی دارند که باید در این راستا خیّران مسکن‌ساز ورود پیدا کنند و حساب 100 امام را باید  فعال کرد.
وی تصریح کرد: در سیل اخیر تنها منازل تخریب نشده و زیرساخت‌های روستایی، شهری و حوزه راه و شهرسازی از جمله پل‌ها، راه‌ها و ... تخریب شده است.