مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه جمعه تا صبح شنبه

 مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه جمعه تا صبح شنبه14 اردیبهشت -98
تهران – ایرنا- موسوی:ایران برامنیت تنگه هرمز، شاهراه انرژی جهان تاکید دارد، 11 انتظار محمد شریعتمداری از سازمان تامین اجتماعی،معاون وزیرصنعت: معدن وصنایع معدنی نیاز به مواد اولیه خارجی ندارد،واکنش اردوغان به آمریکا؛ نمی توانید ترکیه را ببلعید و آمریکاپنج موردمعافیت مرتبط بابرنامه هسته ای ایران راتمدیدکرد مهمترین عناوین خبری ایرنا در 12 ساعت گذشته به شمار می روند.
**اخبار داخلی
تهران - اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در پیامی به کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، درگذشت مادر وی را تسلیت گفت.
تهران-سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: مادامی که منافع مردم ایران از این تنگه مهم و حیاتی تامین شود جمهوری اسلامی ایران بر امنیت تنگه هرمز به عنوان شاهراه تامین و ترانزیت انرژی جهان تاکید دارد.
تهران- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 11 انتظار خود از سازمان تامین اجتماعی را تشریح کرد.
تهران- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت گفت:اثر پذیری معدن و صنایع معدنی از تحریم ها کم است و معدن و صنایع معدنی نیازی به مواد اولیه خارجی ندارد.
شهرری- دبیرکل اپک و هیات همراه جمعه شب با حضور در مرقد مطهر امام خمینی (ره)، به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کردند.
ساری - فرمانده پلیس راه مازندران از یک طرفه شدن جاده هراز و کندوان خبر داد و گفت : به دلیل ترافیک زیاد و به منظور تخلیه بار ترافیکی این 2 جاده به سمت تهران یک طرفه شده اند.

**
اخبار خارجی
پکن- ستاد مشترک ارتش کره جنوبی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد کره شمالی امروز شنبه یک موشک کوتاه برد ناشناس را در دریای شرقی آزمایش کرده است.
تهران – رهبر شیعیان بحرین در پیامی، اصلاح ساختار سیاسی بحرین را تنها راه نجات این کشور دانست و گفت: ساختار سیاسی بحرین از یک عقب ماندگی بزرگ و ریشه ای رنج می برد.
لندن–نارضایتی رأی‌دهندگان انگلیسی از روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا سبب شد تا در انتخابات شوراهای شهر انگلیس، حزب حاکم در نتایجی کم‌سابقه یک هزار و 200 کرسی را از دست بدهد.
تهران – رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه در واکنش به تهدید آمریکا برای اعمال تحریم علیه این کشور به خاطر خرید سامانه ضدموشکی اس 400 از روسیه گفت: ترکیه بزرگتر از آن است که کسی بتواند آن را ببلعد.
تهران – خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد این کشور پنج مورد از هفت مورد معافیت مرتبط با همکاری هسته ای غیرنظامی روسیه و کشورهای اروپایی با ایران را تمدیدکرده است.
تهران – «جرولد نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا به «ویلیام بار» وزیر دادگستری این کشور تا روز دوشنبه مهلت داد که زمینه دسترسی اعضای کنگره به گزارش کامل و سانسور نشده «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات 2016 آمریکا را فراهم کند.
مسکو - روسای جمهور روسیه و آمریکا در تماسی تلفنی در خصوص طیف وسیعی از موضوعات از جمله بحران ونزوئلا گفت وگو کردند و ولادیمیر پوتین به همتای آمریکایی خود گفت که فقط مردم ونزوئلا حق تعیین سرنوشت خود را دارند.
لندن – «پیتر وستمکات» سفیراسبق انگلیس در آمریکا معتقد است که تحریمهای ضد ایرانی واشنگتن هدف مشخصی را دنبال نمی کند، درنتیجه کارایی ندارند.
تهران– قاضی یک دادگاه فدرال در ایالت مریلند با صدور حکمی اعلام کرد فرمان دونالد ترامپ برای ممنوعیت سفر اتباع چند کشور به آمریکا، ممکن است با انگیزه خصومت نامشروع با مسلمانان صادر شده باشد، بنابراین سه شکایت علیه این فرمان به جریان می افتد.
بیروت - شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان روز پنجشنبه تاکید کرد: برای پیروزی در هر نبردی اطمینان داریم و همواره با ثبات و مقاومت در صحنه ها حضور خواهیم داشت.
تهران – وزارت کار آمریکا اعلام کرد که آمار کلی اشتغال در ماه آوریل بهبود یافته اما در عین حال بیکاری در برخی حوزه ها افزایش یافته است.
تهران – وزارت دفاع عراق اعلام کرد که فیلم منتشر شده از ابوبکرالبغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش، اعتراف به شکست کامل این گروه بود.
تهران – پنتاگون در گزارش سالیانه خود به کنگره آمریکا نسبت به افزایش فعالیت های چین در قطب شمال از جمله اعزام زیردریایی های چینی به این منطقه ابراز نگرانی کرد.
تهران – عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی(حماس) گفت: مقاومت معادله آتش بس مقابل همزمان با ادامه محاصره غزه را نمی پذیرد.
تهران – تارنمای هیل گزارش داد اعضای ارشد تیم امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای بررسی گزینه های نظامی علیه ونزوئلا در پنتاگون تشکیل جلسه دادند اما آسوشیتدپرس نوشت که احتمال مداخله نظامی واشنگتن در ونزوئلا کم است.
تهران– قاضی یک دادگاه فدرال در ایالت مریلند با صدور حکمی اعلام کرد فرمان دونالد ترامپ برای ممنوعیت سفر اتباع چند کشور به آمریکا، ممکن است با انگیزه خصومت نامشروع با مسلمانان صادر شده باشد، بنابراین سه شکایت علیه این فرمان به جریان می افتد.