قطع درختان شهر ایلام، زخمی که پایان ندارد

قطع درختان شهر ایلام، زخمی که پایان ندارد / هیچ اقدامی در خصوص مجرمین صورت نگرفته است    11 اردیبهشت -98
 نقش جنگ 8 ساله ایران وعراق  واجرای پروژه های تخریبی جنگل ها وقطع درختان قرارگاه خاتم پاسداران چیست؟
در حالی که کمبود فضای سبز در شهر ایلام به‌عنوان مرکز استان به یک مشکل اساسی در حوزه شهری تبدیل شده است قطع مداوم و پی در پی درختان می‌تواند زنگ خطری برای کاهش بیش از پیش سرانه فضای سبز در سطح شهر ایلام باشد.
قطع درختان شهر ایلام، زخمی که پایان ندارد / هیچ اقدامی در خصوص مجرمین صورت نگرفته است
به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، در حالی که کمبود فضای سبز در شهر ایلام به‌عنوان مرکز استان به یک مشکل اساسی در حوزه شهری تبدیل شده است قطع مداوم و پی در پی درختان می‌تواند زنگ خطری برای کاهش بیش از پیش سرانه فضای سبز در سطح شهر ایلام باشد، سال گذشته بود که قلع و قمع درختان پارک تپه شاهد و همچنین قطع چندین درخت در خیابان ولیعصر شهر ایلام واکنش‌های مردمی بسیاری را در پی داشت.
حال پس از این اتفاقات طی روزهای اخیر نیز شاهد قطع چندین درخت در منطقه جانبازان و مناطق دیگری از شهر ایلام بوده‌ایم که جدای از خساراتی که قطع این درختان به فضای سبز شهر ایلام وارد می‌کند، سکوت مسؤولان مربوطه نیز در این خصوص قابل تامل است.
مسؤولان توجهی به قطع درختان در شهر ایلام ندارند
کامران شیخی یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: قطع درختان توسط مردم و شهرداری مشکل تازه‌ای نیست و هر از چند گاهی شاهد بروز چنین مشکلاتی در سطح شهر ایلام هستیم.
وی افزود: قطع این درختان از یک‌سو و بی توجهی مسؤولان از سوی دیگر یک مشکل آزار دهنده است و جای تاسف است که نهادهای ذی‌ربط به این مساله بی‌توجه هستند.
این شهروند ادامه داد: در حالی که کمبود فضای سبز به یک چالش در حوزه شهری ایلام تبدیل شده است چرا مسؤولان با بی توجهی نسبت به قطع درختان به این مشکل دامن می‌زنند و با خاطیان هیچ‌گونه برخورد قانونی صورت نمی‌گیرد.
برخورد قانونی با افراد خاطی از طریق محاکم قانونی صورت گرفته است
هادی کرمی عضو شورای شهر ایلام در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: سال گذشته شاهد قطع شاخ و برگ درختان در خیابان ولی عصر شهر ایلام بودیم که این اقدام بدون مجوز انجام شده بود.
وی با بیان اینکه، با افرادی که به این کار غیر قانونی اقدام کردند برخورد قانونی صورت گرفته و شهرداری از طریق محاکم قضایی پیگیر این پرونده است افزود: همچنین شهرداری افرادی که اقدام به قطع این درختان کرده‌اند را ملزم به کاشت درخت در سطح شهر کرد.
تخریب فضای سبز و قطع درختان غیرقانونی است
نظام کارزانی مدیر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری نیز در این باره گفت: در خصوص قطع درختان که سال گذشته در خیابان ولیعصر روی داد، صورت‌جلسه‌ای انجام و این تخلف از طرف محاکم قضایی پیگیری شده و فرد خاطی به پرداخت جریمه نقدی محکوم شده است.
وی با بیان اینکه قطع درختان و تخریب فضای سبز غیرقانونی است، افزود: تخریب درختان به‌عنوان اموال عمومی از طریق محاکم قضایی پیگیری می‌شود.
مدیر سازمان سیما، به پیگیری ۸ مورد پرونده در خصوص قطع درختان از سوی کارشناسان حقوقی شهرداری اشاره کرد و گفت: شهرداری در صورت مشاهده از هرگونه قطع غیرقانونی از این کار جلوگیری می‌کند و در صورت گزارش شهروندان با این افراد برخورد قانونی انجام می‌شود.
این مقام مسوول با بیان اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات لازم جهت انتقال درختان در استان وجود ندارد، گفت: شهرداری در مواردی که لازم است اقدام به جابه‌جایی درختان توسط پیمانکار کرده و تنها در مورد درختان خشک شده قطع انجام می‌شود.
قوانین برخورد با متخلفان توسط شهرداری اجرا نمی‌شود
ادعای پیگیری قطع درختان از سوی مسؤولان مربوط در حالی عنوان شده که مریم جانبخشی عضو شورای شهر ایلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: در خصوص موارد قطع درختان که سال گذشته روی داده هیچ‌گونه پیگیری از سوی شهرداری انجام نشده است.
وی افزود: بر‌اساس قانونی که به تصویب اعضای شورای شهر رسیده است، قطع درختان باید از طریق مراجع قانونی پیگیری شود و فرد خاطی به جریمه نقدی از ۱ تا ۱۰ میلیون تومان بر اساس سن درخت محکوم شود.
این عضو شورای شهر ایلام تصریح کرد: متأسفانه هر چند این قانون به تصویب اعضای شورا رسیده است اما شاهد اجرای آن در برخورد با مواردی که رخ داده نبوده‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه قانون در خصوص قطع درختان وضع شده است، گفت: متأسفانه این قوانین توسط شهرداری اجرا نمی‌شود.