گزیده ها 12 خرداد - 98


گزیده ها 12 خرداد - 98
قضاوت هاي اقتصادي خلاف واقع روحاني مردم را آزرده خاطر مي كند
يك روزنامه اصلاح طلب و حامي دولت نوشت: تضاد برداشت رئيس جمهور با واقعيت هاي اقتصادي، مردم را آزرده و عصباني مي كند.
روزنامه اقتصادي جهان صنعت در گزارشي مي نويسد: شتاب رشد قيمت ها در بازار كالاهاي مصرفي در كنار آمارهاي منتشره از كاهش شديد رشد اقتصادي، هرچند علامت خطر بزرگي براي دولت محسوب مي شود، با اين وجود دولت در گفتمان سياسي خود بر مقابله با غول تورم و بيكاري تاكيد مي ورزد.
اصرار دولت بر تداوم سياست هاي پيشين خود هيچ گاه قادر نخواهد بود گره كور بازار اقتصادي كشور را باز كند. در حالي كه دولت در هيچ يك از حوزه هاي سياست گذاري اش نمره قبولي را كسب نكرده اما همچنان سياست هاي ماخوذه اش را راه نجات از مخمصه كنوني اقتصادي مي داند.
آن طور كه رئيس جمهور مي گويد: اگرچه هنوز مردم در فشار شديدي زندگي مي كنند، اما آمار تورم ماهانه در ارديبهشت كاهش محسوسي را نسبت به فروردين نشان مي دهد. علاوه بر آمار تورمي، آمار صادرات غيرنفتي در ارديبهشت ماه نيز نشان داد كه تمام بخش هاي توليدي كشور فعال بودند و در برخي موارد رشد محسوسي را در اين دو ماه نسبت به سال گذشته داشته ايم.
بر اساس آمارهاي اعلام شده از سوي مركز آمار، نرخ تورم دوازده ماهه منتهي به فروردين ماه سال جاري با افزايش 7/3 درصدي نسبت به ماه قبل از خود، به 6/30 درصد رسيد. همچنين درصد تغيير شاخص كل در فروردين ماه نسبت به ماه مشابه سال 97، به عدد 4/51 درصد رسيد؛ يعني خانوارهاي كشور به طور ميانگين 4/51 درصد بيشتر از فروردين سال 97 براي خريد يك «مجموعه كالا و خدمات يكسان» هزينه كرده اند.
ادامه روند افزايش قيمت كالاها و خدمات توانست تصويرگر نرخ تورم بالاتري در ارديبهشت ماه شود به طوري كه نرخ تورم دوازده ماهه منتهي به ارديبهشت ماه سال جاري به رقم 34 درصد رسيد.
بر اين اساس نه تنها سياستگذاري هاي دولت به كاهشي در نرخ تورم منجر نشده است، كه در تمام گروه هاي كالايي با رشد دوباره قيمت ها مواجه بوده ايم.
روشن است به همان اندازه كه شاهد حذف بنگاه هاي توليدمحور از صحنه اقتصادي كشور مي شويم، به همان ميزان شاهد رشد آمار مربوط به بيكاري و كاهش ميزان اشتغال خواهيم بود. بر اساس گزارش مركز آمار، بررسي نرخ بيكاري افراد 10 ساله و بيشتر نشان مي دهد كه 12 درصد از جمعيت فعال كشور در سال 97 (شاغل و بيكار)، بيكار بوده اند.
بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري حاكي از آن است كه اين شاخص، نسبت به سال 96، 1/0 درصد افزايش يافته است.
به نظر مي رسد سياستگذاري هاي دولت طي يك سال گذشته نه تنها عبور از دوره هاي گذار اقتصادي را ممكن نكرده، كه در حال فروبردن اقتصاد در منجلابي است كه به واسطه سياست هاي ناكارآمد او ايجاد شده است.
اما به نظر مي رسد زماني مي تواند از آتش سياست هاي حداكثر فشار آمريكا رهايي يافت كه سياستگذار تمام راه هاي دستيابي به فساد و رانت سرشار اقتصادي را ببندد و سياستگذاري هايش را به بستن دريچه هاي رانت خواري معطوف سازد.
در اين ميان رئيس دولت نيز خود را به خواب زده است، شايد اگر به خواب فرورفته بود مي توانست بيدار شود اما فردي كه خود را به خواب زده هرگز نمي توان بيدار كرد.
سرکلانتر یازدهم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری یک قاتل در خیابان زاهد گیلانی خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ اردشیر نادری سرکلانتر یازدهم پلیس پیشگیری پایتخت با اعلام خبر دستگیری یک قاتل در خیابان زاهد گیلانی دقایقی پس از ارتکاب جرم درباره جزئیات این خبر اظهار کرد: حدود ساعت 19 ماموران کلانتری 128 تهران‌نو در خیابان پیروزی، خیابان زاهد گیلانی مشغول گشت‌زنی بودند که ناگهان متوجه صدای تیراندازی شدند.
سرکلانتر یازدهم پلیس پیشگیری پایتخت ادامه داد: ماموران به سرعت خود را به محل تیراندازی که در یک کوچه و در نزدیکی آن‌ها قرار داشت، رفته و مشاهده کردند دو ضارب قصد فرار با موتورسیکلت را دارند که برای بازداشت آن‌ها وارد عمل شدند.
وی تصریح کرد: یکی از ضاربان با موتورسیکلت فرار کرد، اما متهم اصلی که با پای پیاده قصد فرار داشت، توسط ماموران زمین‌گیر و بازداشت شد.
سرهنگ نادری افزود: پس از بازداشت ضارب مشخص شد وی مردی سی ساله را با شلیک سه گلوله به سینه مجروح کرده که با حضور عوامل اورژانس مجروح این حادثه به بیمارستان امام حسین(ع) انتقال یافت، اما دقایقی بعد خبر رسید وی به علت شدت جراحات وارده در راه انتقال به بیمارستان جان باخته است.
سرکلانتر دهم خاطرنشان کرد: پس از انتقال متهم به کلانتری و بازجویی‌های تخصصی مشخص شد برادر مقتول از چند ماه قبل برای خانواده قاتل ایجاد مزاحمت کرده که منجر به درگیری خانوادگی بین آن‌ها شده بود.
وی با بیان اینکه مقتول و برادر وی صاحب مغازه قصابی در محل بودند، گفت: مقتول و برادر وی در چند ماه گذشته چندین بار با قاتل درگیر شده و با یکدیگر در یک محله زندگی می‌کردند.
این مقام انتظامی متذکر شد: در زمان قتل، مقتول در مغازه قصابی بود که قاتل و همدست وی ضمن مراجعه به مقابل مغازه، با مقتول در ابتدا درگیری لفظی پیدا کرده و در نهایت قاتل، با شلیک گلوله مقتول را از پای درآورد.
سرهنگ نادری با بیان اینکه قاتلً 39 سن دارد، از تحویل متهم به اداره دهم آگاهی و تلاش برای بازداشت همدست وی خبر داد.
رئیس کلانتری 111 هفت چنار از دستگیری سارق لوازم خودرو در این محدوده خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ قدرت‌الله زمانی در تشریح این خبر بیان داشت: از مدت‌ها پیش سرقت‌های سریالی لوازم خودرو در محدوده این کلانتری توسط شهروندان به ماموران اعلام می‌شد تااینکه با انجام تحقیقات تخصصی توسط ماموران عملیات کلانتری، مشخص شد خودرویی که توسط سارقان در سرقت‌ها انجام می‌شود متعلق به خانم جوانی ساکن جنوب شهر تهران است.
وی ادامه داد: ساعت چهار عصر بود که ماموران کلانتری بعد از انجام تحقیقات تخصصی و با هماهنگی‌های قضائی انجام شده سارق را درحالیکه قصد متواری شدن از مخفیگاه خود را داشت، شناسایی و دستگیر کردند.
وی افزود: در محل مقادیر زیادی ضبط، باند، عینک‌های دودی، وسایل مسافرتی، جبعه ابزار و چندین عدد مهر شرکت‌های مختلف نیز کشف شد که سارق در ادامه با توجه به مدارک موجود لب به اعتراف گشود و به چندین سرقت لوازم خودرو در محدوده کلانتری 111 هفت چنار اعتراف کرد.
این مقام انتظامی در ادامه گفت: متهم در اظهارات خود مدعی شد به همراه یکی از دوستان خود تمامی سرقت‌ها را به شیوه خم کردن درب خودرو یا با استفاده از ابزار آلات همراه شان مرتکب شده و با مراجعه به مالخر خود در منطقه خلازیر اموال سرقتی را به فروش رسانده است؛ بنابراین گزارش، در انتها با فراخوان شکات به کلانتری، شکایت‌های شهروندان مالباخته از متهم اخذ و پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شد و به نظر مقام محترم قضائی رسید.
كوهنورد نراقي در ارتفاعات ال جان سپرد
رئيس جمعيت هلال احمر دليجان گفت: كوهنورد آماتور نراقي بر اثر سقوط از ارتفاعات كوه ال اين شهرستان جان سپردحميدرضا اشرفي» در گفت و گو با ايرنا افزود: پس از دريافت گزارش حادثه سقوط اين كوهنورد از ارتفاعات كوه ال شهر نراق، تيم امداد كوهستان جمعيت هلال احمر دليجان به منطقه اعزام شد.وي ادامه داد: اين كوهنورد براي يافتن گياهان دارويي به اين ارتفاعات منطقه صعود كرده بود كه بر اثر شدت جراحات ناشي از سقوط در دم جان سپرد. رئيس جمعيت هلال احمر دليجان اظهار داشت: تيم امداد كوهستان هلال احمر دليجان پيكر قرباني اين حادثه را با كمك اهالي شهر نراق به دامنه كوه انتقال دادند.
صفار هرندي: اشرافي ها نمي توانند ادعاي انقلابي گري داشته باشند
محمدحسين صفار هرندي با حضور در برنامه «ميدان انقلاب» درباره مسائلي چون تسخير لانه جاسوسي، شيوه هاي انقلابي گري و نظر رهبر معظم انقلاب درباره فيلم آژانس شيشه اي سخن گفت.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام شب شنبه مهمان برنامه تلويزيوني «ميدان انقلاب» بود.به گزارش تسنيم، محمدحسين صفار هرندي در اين برنامه درباره ايجاد و ماندگاري روحيه انقلابي گري گفت: در دهه هفتاد نشريه كيان منتشر مي شد توسط كساني كه در دهه 60 ظاهرا انقلابي بوده اند و تلاش داشته اند. اين ها قبلا در روزنامه كيهان دستياران آقاي خاتمي بودند كه بعدا به اين نشريه رفتند. آنها كيان را با توبه از انقلاب راه اندازي كردند و حرفشان اين بود كه در انقلابي گري اشتباه كرده ايم. صفار هرندي گفت: يك برداشتي از انقلابي گري اين بود كه هركس به مبارزه مسلحانه معتقد باشد، انقلابي است. اتفاقا نگاه رايجي هم بود اما به تدريج رنگ باخت. نگرش انقلابي ماركسيست ها و مجاهدين خلق همين طور بود. خط كش آنها اين بود. آنها جرات نمي كردند بگويند اما امام خميني را هم انقلابي نمي دانستند. از نگاه آنها افرادي مثل آيت الله مطهري انقلابي نبود. شهادت مطهري او را از اين غربت خارج كرد.
برخي دانشجويان پيرو خط امام مي گفتند شهيد مطهري انقلابي نيست
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: دانشجويان پيرو خط امام كه لانه جاسوسي آمريكا را تسخير كردند بر سر اين موضوع بحث مي كردند كه عكس شهيد مطهري را در اجلاس انقلابيون جهان بگذارند يا خير؟ در نهايت به اين نتيجه مي رسند كه شهيد مطهري هم انقلابي نبود و جمع بندي آرا اين مي شود كه تصوير او را در اجلاس نصب نكنند. اين ها مجاهدين خلق نيستند اما تفسيرشان از انقلاب شباهت دارد به مجاهدين خلق. بعضي از چهره هايي كه آنروز جزو شاخصان تسخير بودند را نگاه كنيد و وضعيت امروزشان را ببينيد. بسياري از آنها جزو كساني هستند كه با جريان انقلاب درگير شدند و امروز معارضه دارند. همان موقع بعضي از تسخير كنندگان اصرار داشتند كه مسعود رجوي را وارد لانه كنند، خيلي از آنها بصورت جدي از شهيد بهشتي اعلام برائت مي كردند. بعد از دهه 60 و فروپاشي شوروي، بعضي از انقلابيون ما هم فرو ريختند و سراغ قطب ديگر رفتند. آنها تكيه گاهشان را انقلاب اسلامي نديدند و اروپا و آمريكا را انتخاب كردند. وي افزود: بيانيه هاي سازمان مجاهدين انقلاب با چهره هاي شاخصي مثل آقاي بهزاد نبوي را نگاه كنيد. همچنان موضع ضدآمريكايي آنها غليظ است ولي بعد از خرداد 76 همه چيز تغيير كرد و هيچ شباهتي با گذشته اش نداشت.