گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 12 خرداد - 98
كدهاي سربسته كارگزاران قديس نسازيد؛ او غرق شده بود
يك قتل خانوادگي باعث شده تا اختلافات دروني اصلاح طلبان بروزي دوباره يابد. به نوشته روزنامه جوان تابستان سال 92 زماني كه حزب كارگزاران سازندگي به محسن هاشمي به عنوان گزينه شهرداري تهران اصرار مي ورزيد، ساير اصلاح طلبان گزينه محمد علي نجفي را رو كردند. كسي كه اتفاقا تصور مي شد نزديك به حزب كارگزاران باشد. در آن كارزار قدرت و سياست، در نهايت حاميان محمدعلي نجفي موفق شدند او را به رغم مخالفت كارگزاران و مخالفت اصولگرايان، به شهرداري تهران برسانند. او البته دوران هفت ماهه و ناموفقي در شهرداري پايتخت داشت و آنچنانكه پيش بيني مي شد، بدون انجام كار خاصي استعفا داد و كنار رفت. كمي بعد هم تصاوير عاشقانه و نه چندان معمول او با همسر دوم و جوانش كه به تازگي ازدواج كرده بودند، منتشر شد.
در اين روزها پس از قتل زن دوم به دست محمدعلي نجفي، واكنش فعالان سياسي و روزنامه نگاران نزديك به كارگزاران سازندگي جالب توجه است. گرچه خبرنگاران جوان اصلاح طلب با بي اخلاقي پي تهمت به رقباي سياسي و مقتول و عالم و آدم و در عين حال تقديس و حمايت از نجفي مشغول هستند، طيفي كه از قضا نزديك به كارگزاران است، تلاش مي كند اين جو حمايت از نجفي را بشكند.
غلامحسين كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران يكي از اين افراد است. او يكي از اولين واكنش ها را نسبت به اين جنايت داشت. او در توئيتي با هشتگ شهرداري نوشت: «ماهيت تاسف بار حادثه قتل ميترا استاد هر چه باشد، نمي توان مسئوليت كساني را كه دو سال قبل به رغم اصرار و تذكر برخي دلسوزان و مراكز مسئول، اين چاه ويل را براي اصلاحات و نجفي حفر كردند، ناديده گرفت.» اشاره او به مخالفت حزب خود با شهردار شدن نجفي است. كرباسچي از تذكر مراكز مسئول هم مي گويد كه يادآور مخالفت نهاد هاي اطلاعاتي با شهرداري نجفي است.
توئيت اكبر منتجي، معاون سردبير روزنامه سازندگي هم جالب توجه است كه خطاب به اصلاح طلبان حامي نجفي كه كوشيدند از او چهره اي ضدفساد ارائه دهند، مي نويسد: «از نجفي قديس نسازيد. يك بار ساختيد، او را به اين روز انداختيد. دوباره نسازيد. دوباره نگوييد كه پرچم مبارزه با فساد برداشته بود. او غرق شده بود. واذا قيل لهم لاتفسدوا في الارض قالوا انما نحن مصلحون؛ و هنگامي كه به آنان گفته شود در زمين فساد نكنيد مي گويند فقط ما اصلاح كننده ايم.» و بعد در پاسخ به يك كامنت از سوي سخنگوي حزب اتحاد ملت مي نويسد: «فراموش نكنيم كه او قتل كرد. به قول زيدآبادي مي توانست مصاحبه كند و حرف هايش را بزند و طلاق دهد. ديگه بدتر از قتل كه نبود
امير نخعي روزنامه نگار ديگري است كه مي نويسد: «اصلاح طلباني كه از روابط نجفي اطلاع داشتند و موقع شهردار شدنش پنهانكاري كردند، پاسخگو باشند
داود محتشمي هم از ديگر خبرنگاراني بود كه نجفي را به نداشتن سبك زندگي سالم متهم كرد و نوشت: «اين روند نه براي نجفي كه براي هر فرد ديگري كاملا طبيعي است. پرداختن به امور مردم پيش از آنكه برخودت و نفست امير و سرور باشي، عاقبتش جز اين نيست، مگر آنكه خدا پرده هاي سترش را بر ما افكنده باشد. عدم مهار نفس چه در مسائل اخلاقي و چه در امور اقتصادي، سرنوشت انسان را در سياست به جايي مي كشد كه قابل تصور نيست. وقتي انسان به همسر و خانواده اش تعهد نداشته باشد، و به اين تعهد پايبند نباشد، چگونه مي شود انتظار داشت او به تعهدي كه به مردم دارد وفادار باشد؟»
طبق نظرسنجي هاي دولتي 80 درصد مردم از روحاني گله مند هستند
رئيس جمهور نيازي به نظرسنجي چشمي از خودرو ندارد؛ فقط كافي است به نتايج نظرسنجي هاي دولتي از مردم بها بدهد.
روزنامه رسالت در يادداشتي با اشاره به سخنان اخير رئيس جمهور مبني بر نظرسنجي چشمي از مردم به هنگام عزيمت به محل كار مي نويسد: نظرسنجي خودرويي آن هم در مسير نهاد رياست جمهوري تا منزل و بالعكس با اسكورت رياست جمهوري با سرعت 130 كيلومتر كه بخشي از اين مسير در اتوبان چمران است چقدر مي تواند معبر باشد. به ويژه آنكه در اين مسير جامعه آماري چنداني وجود ندارد كه بشود روي آن حساب باز كرد. حداقل سه مركز نظرسنجي معتبر در كشور وجود دارد كه مستقيم و غيرمستقيم از بودجه دولتي استفاده مي كنند و هر از چندي نظرسنجي خود را در مباحث گوناگون از جمله مسائل و مشكلات اجتماعي و اقتصادي و نيز ميزان محبوبيت رئيس جمهور ارائه مي دهند. چرا رئيس جمهوري در شناخت كاركرد دولت نمي خواهد يك تورقي در انبوه گزاره هاي اين نظرسنجي ها بنمايد.
بخشي از نكات اين نظرسنجي ها حتي توسط طرفداران و هم پيمانان رئيس جمهور به ويژه در مورد محبوبيت وي به بيرون درز كرده است. 80 درصد مردم در اين نظرسنجي ها مشكلات اقتصادي، تورم، گراني و اشتغال را مهم ترين مشكل خود مي دانند نزديك به همين درصد از مردم از رئيس جمهور به دليل عدم پاسخگويي به مطالبات مردم و وعده هايي كه داده و عمل نكردند گله مند هستند.
رئيس جمهور اگر در حوزه هاي ديگر ادعاي كمبود اختيارات داشته باشد در حوزه اقتصادي برحسب صريح مفاد قانون اساسي داراي قدرت مطلقه است. دولت بر اساس اصل 126 قانون اساسي مسئول مستقيم برنامه و بودجه كشور است. بودجه شركت هاي دولتي و بانك ها سه برابر بودجه عمومي دولت است. رئيس جمهوري در اين حوزه اختيارات وسيعي دارد. مديراني در اين حوزه كار مي كنند كه برحسب فيش هاي حقوقي كه افشا شد سالانه بيش از 700 ميليون تومان حقوق و مزايا و پاداش مي گيرند. علاوه بر آن بودجه عمومي دولت بالغ بر 448 هزار ميليارد تومان دست رئيس جمهوري است تا هر طور بخواهد با اختيارات وسيعي كه دارد عمل كند.
دولت در حوزه «اجرا» مطلق العنان است كمتر از 10 درصد بودجه عمومي به نهادهايي مربوط مي شود كه گاهي رئيس جمهور از باب بهانه جويي آنها را از تيغ نقد خود بي بهره نمي گذارد. اما نمي گويد با 90 درصد بودجه عمومي و 100 درصد بودجه بانك ها و شركت هاي دولتي كه سه برابر بودجه عمومي است چرا قادر نيست مشكلات اقتصادي مردم را حل كند. ايران هفدهمين اقتصاد جهان با هزار ميليارد دلار توليد ناخالص ملي است با اين توان چطور دولت نمي تواند در توزيع پياز و سيب زميني، خرما و گوشت تدبيري كند كه صداي مردم در نيايد.
بازار مملو از كالا است. انبارها مملو از كالاهاي مورد نياز مردم است تعزيرات دست دولت است. چطور نمي تواند با چوب تعزيرات حساب دلالان و واسطه ها و عناصر سودجو و زالوصفتان بازار و دولت را كف دستشان بگذارد. وزارت اقتصاد و دارايي، بانك مركزي، وزارت صنعت و معدن پر از اقتصاددان، علماي علم مديريت و متخصصان امور مالي و بانكي است چطور اينها نمي توانند كاري براي حفظ «ارزش پول ملي» بكنند كه صداي مردم در نيايد و گله آنها از اين بابت شنيده نشود. يك سوم فرآورده هاي نفتي به خارج قاچاق مي شود قاچاقچيان در خوف و خطر بالاخره به نان و نوايي مي رسند. وزارت نفت چطور نمي تواند با اين همه مساعدت شركاي تجاري ايران در منطقه و روسيه، هند و چين سقف 2/5 ميليون بشكه صادرات نفت را تضمين كند.
نشان شده هاي اسرائيل بيانيه دادند اما به راهپيمايي نيامدند
سران مجمع روحانيون با وجود ظاهرسازي در دعوت به راهپيمايي روز قدس، در اين راهپيمايي شركت نكردند.
مجمع روحانيون در آستانه روز قدس، ضمن صدور بيانيه اي، اين روز را ميراث امام خميني(ره) دانسته بود. اما خاتمي و موسوي خوئيني ها و برخي افراد مشابه آنها كه نقشي فعال در مهندسي فتنه و آشوب 10 سال قبل داشتند، مانند سال هاي اخير باز هم در اين راهپيمايي ضد صهيونيستي حاضر نشدند.
گفتني است آشوبگران تحريك شده از سوي سران فتنه سبز، در روز قدس سال 89 اقدام به راهپيمايي جداگانه كرده و شعار «نه غزه نه لبنان» را كه شعار سفارشي وزارت خارجه رژيم صهيونيستي بود، سر دادند. آنها ضمنا تظاهر به شكستن حرمت روزه مي كردند.
سران رژيم صهيونيستي به خاطر همين خوش خدمتي ها، چندين بار اعلام كردند كه جنبش سبز را سرمايه بزرگ خود مي دانند و معتقدند جنگ با ايران از داخل مرزهاي اين كشور آغاز مي شود.
تحركات آن دوره فتنه گران موجب شد تا عنصري اطلاعاتي مانند رابرت گيتس وزير دفاع وقت آمريكا اعلام كند با وجود اين دودستگي در ايران، جا دارد تحريم ها اعمال شود.
خيانت بزرگ سران فتنه و برخي وابستگان آنها غير از ايجاد آشوب نيابتي در سال 89، دادن گراي تحريم هاي اقتصادي به دشمن با مضمون و عنوان «تحريم هاي فلج كننده» بود. در واقع كشور، قريب يك دهه درگير جنگ اقتصادي گسترده اي است كه بنابر گزارش روزنامه لس آنجلس تايمز و اظهارات مايكل لدين و ديگران، آدرس و گراي آن را عناصر جنبش سبز داده بودند.
غيبت فتنه گران از راهپيمايي ضد صهيونيستي روز قدس در حالي است كه اين طيف چند سال پيش در بحبوحه مذاكرات هسته اي تصريح كردند اسرائيل بيشترين دشمني و كارشكني را دارد.
عليزاده طباطبايي: نجفي مرتكب قتل شده و اين موضوع سياسي نيست
برخلاف ادعاي برخي اصلاح طلبان كه سعي كردند كه محمدعلي نجفي را از اتهام قتل همسر دومش تبرئه كنند، وكيل وي تصريح كرد نجفي مرتكب اين قتل شده است.
محمود عليزاده طباطبايي به روزنامه آرمان گفت: انسان در هر جايگاه و هر موقعيتي ممكن است دچار خطا و اشتباه شود. آقاي نجفي انسان بزرگي بود و سابقه ممتازي در مديريت كشور داشته است. با اين وجود ايشان در ماجراي قتل همسر دوم خود مرتكب اشتباه شده اند و خود ايشان نيز اشتباه خود را پذيرفته اند.
وي همچنين گفته است: درباره آقاي نجفي قبل از اينكه موضوع شهردارشدن ايشان در تهران مطرح شود حاشيه هايي وجود داشت. به دليل همين حواشي نيز آقاي نجفي پس از اينكه دوسال مديريت شهرداري تهران را برعهده داشتند از سمت خود استعفا دادند. آقاي نجفي چند سال پيش از رياست شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي استعفا دادند و در نهايت دو سال قبل به صورت كلي از حزب كارگزاران سازندگي كناره گيري كردند. هنگامي كه موضوع شهرداري آقاي نجفي مطرح شد بسياري از دوستان ايشان موافق شهردارشدن آقاي نجفي نبودند. دليل اين مسئله نيز حاشيه هايي بود كه درباره آقاي نجفي مطرح شده بود. دوستان آقاي نجفي معتقد بودند كه حاشيه هايي كه پيرامون ايشان وجود دارد در زماني كه شهردار تهران شوند پررنگ تر خواهد شد. در نهايت نيز اين اتفاق رخ داد و نگراني دوستان آقاي نجفي شكل واقعيت گرفت.
وي درباره جنايت انجام گرفته مي گويد: اين ماجرا به هيچ عنوان سياسي نيست و كساني كه تلاش مي كنند اين ماجرا را سياسي جلوه بدهند با غرض ورزي و سوءنيت اين كار را انجام مي دهند. آقاي نجفي مدتي بود كه فعاليت سياسي را كنار گذاشته بود و در جريان اصلاحات نيز هيچ مسئوليتي را برعهده نداشت. هنگامي كه ايشان شهردار تهران شدند به صراحت عنوان كردند كه وابسته به هيچ جريان سياسي نيستند. قبل از آن آقاي نجفي به دلايلي از دولت آقاي روحاني نيز كناره گيري كردند و فعاليت هاي سياسي خود را تا حدود زيادي كاهش داده بودند. در نتيجه هيچ عامل سياسي در اين ماجرا وجود نداشته و خود ايشان نيز در اظهارات اخير خود به اين مسئله اشاره كرده اند.