گزیده ها 13 خرداد - 98


گزیده ها 13 خرداد - 98
خودزني اخلاقي اصلاح طلبان به خاطر توجيه يك جنايت
اصلاح طلبان در ماجراي قتل همسر شهردار اسبق تهران، اخلاق و شعارها را قرباني كردند.
روزنامه جوان در اين زمينه نوشت: قتل همسر يك سياستمدار مي توانست صرفا اتفاقي جنايي باقي بماند و همچون همه رويدادهاي اين چنيني در حوزه خودش بررسي شود. نگاه سياسي به يك قتل خانوادگي، اخلاقي نيست و سوي سياسي مخالف نجفي هم تمايلي براي زير پا نهادن اخلاق و سوءاستفاده سياسي از قاتل شدن رقيب پيشين نشان نداد. گرچه به تجربه روشن بود كه اگر سمت و سوي سياسي مسئول مربوط در جهت مقابل بود. اصلاح طلبان چه بلوايي از موج سازي عليه كل جريان به راه مي انداختند.
با اين حال، غوغازيستي اصلاح طلبان آن همه است كه باز هم سياسي كاري ر ا چاشني يك پرونده جنايي كردند و صحنه هايي زشت از بي اخلاقي را به نمايش گذاشتند.
از اولين قصه هايي كه خبرنگاران اصلاح طلب در فضاي مجازي ساختند، «پرستو» بودن مقتول بود. پرستو در اصطلاح نام زناني است كه مامور مي شوند تا با استفاده از جاذبه هاي جنسيتي اطلاعاتي را از سوژه موردنظر كسب كنند. اين موج هيچ سندي نداشت و كاربران مجازي اصلاح طلب براي توجيه قتل صورت گرفته، چنين ادعاي بي سندي را مطرح كردند.
در ادامه، برخي خبرنگاران اصلاح طلب فضا را از فرط ابتذال به اوج رساندند و با تهمت به مقتول، از قول نجفي مدعي شدند كه همسر او خائن بوده و به سبب ارتباط با مردي ديگر مهدورالدم محسوب شده و به همين دليل توسط نجفي به قتل رسيده است. نجفي اما هيچ گاه ادعاي خيانت همسرش را نكرده بود و اين گزاره بعدتر توسط نزديكان قاتل و خود او تكذيب شد. اصلاح طلبان فراموش هم كرده بودند كه تا بيش از اين منتقد قتل هاي ناموسي بوده اند. حمايت از قاتل و قبيله گرايي در برخورد با جنايتي اين چنين باعث شده بود تا اصلاح طلبان هر سناريوي كثيفي را در فضاي مجازي منتشر كنند. رويدادي كه اگر اقتدار دستگاه قضايي در برخودر با تهمت زنندگان بود، نمي توانست مجال ظهور و بروز بيابد.
اصلاح طلبان اگر مي خواستند نگاهي انساني به اشتباهات گذشته خود بيندازند، بهتر بود مسير توبه از بي اخلاقي هاي گذشته در پيش بگيرند، اما ترجيح دادند با قوت بيشتر بي اخلاقي كنند!
نجفي اگر با شليك پنج گلوله، همسرش را به قتل رساند، اصلاح طلبان اما با گلوله هاي متعدد، مرگ  اخلاق را رقم زدند تا شايد براي مرگي كه او خود معترف است كه انجام داده، توجيهاتي دست وپا كنند. اصلاح طلبان پس از اين اتفاق حتي نمي توانند بگويند گرچه باختيم، اما جوانمردانه بازي كرديم. ابتذالي كه آنان با زير پا نهادن اخلاق رقم زدند، كم از قتل يك انسان ندارد

دعوت جامعه مدرسين حوزه علميه قم به شركت مردم در مراسم 14 و 15 خرداد
در اطلاعيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم آمده است: چهاردهم خرداد ماه مظهر پيوند و دلبستگي ملت ايران با امام بزرگوار است. روزي كه يادآور سوگ امت اسلامي در فراق عبد صالح خدا حضرت امام خميني(رحمه الله عليه) است، غم فقدان مردي بزرگ و كم نظير كه با قوت ايمان و صداقت و پاكي، پرچم قيام عليه ظلم و تاريكي را برافراشت و ميراث گران قدر انقلاب اسلامي را به يادگار گذاشت. خميني كبير با باور به خدا و مردم، دين را به صحنه قدرت و حاكميت رساند و استقلال و آزادي و ايمان را به ملت ايران هديه كرد.
امروز در سايه توجهات خاصه حضرت وليعصر(عج الله تعالي فرجه الشريف) و زعامت حضرت آيت الله العظمي خامنه اي «مدظله العالي» تفكر الهي امام خميني در انقلاب اسلامي زنده است و ميراث ماندگار او پرچم هويت و قدرت اسلامي- انقلابي ما را در جهان ظلم و تاريكي به اهتزاز درآورده است. بي شك استمرار حركت در مسير انديشه هاي امام خميني و سلوك در راه ولايت، ما را در برداشتن گام دوم انقلاب موفق تر و سعادتمندتر خواهد كرد.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم ضمن تسليت سي امين سالگرد رحلت امام عظيم الشان انقلاب و گراميداشت ياد و خاطره شهداي قيام الهي و مردمي پانزدهم خرداد 42، همگان را به شركت پرشور در مجالسي كه به اين منظور برگزار مي گردد، دعوت مي نمايد.
يك كارشناس: بيشتر حقوق كارگران صرف هزينه هاي مسكن و اجاره بها مي شود
يك فعال حوزه كار با بيان اينكه سياستگذاري ها در حوزه مسكن ناموفق بوده است، گفت: داشتن مسكن ارزان حق كارگران است.
حميد حاج اسماعيلي در گفت و گو با ايسنا، اظهار كرد: در شرايط حاضر براي بهبود وضع معيشت كارگران بايد به كاهش هزينه هاي زندگي آنها كمك كنيم و هزينه ها در بخش هاي تاثيرگذار زندگي خانوارهاي كارگري را كاهش دهيم.
وي كاهش هزينه هاي بهداشت و درمان كارگران را خواستار شد و گفت: اگر كارگران درگذشته با مبلغ اندكي مي توانستند از عهده تامين هزينه هاي درماني و اقلام دارويي خود برآيند امروز به دليل افزايش هزينه ها و كاهش پوشش هاي بيمه اي در مضيقه اند و لازم است در اين بخش مكانيسم هاي لازم براي جبران هزينه هاي درماني كارگران پيش بيني شود.
اين فعال حوزه كار از مسكن به عنوان يكي از بخش هاي اثرگذار در معيشت كارگران نام برد و گفت: متاسفانه به دنبال نوسان نرخ ارز كه از سال گذشته حاكم شد، بسياري از بازارها از خودرو تا مسكن تحت تاثير قرار گرفتند و همين امر معيشت خانوارهاي كارگري را دچار مشكل كرد به نحوي كه با افزايش حباب گونه و جهشي مسكن، بسياري از كارگران ناچار به اجاره خانه در حاشيه هاي شهر شدند و قدرت اجاره در كلان شهرها را از دست دادند.
به گفته حاج اسماعيلي، بخش اعظمي از حقوق و دريافتي كارگران صرف هزينه هاي مسكن و اجاره بها مي شود از اين رو موضوع پرداخت وام هاي وديعه و اجاره مسكن بايد از سوي دولت به جريان بيفتد و يكي دو بانك از جمله بانك مسكن به عنوان بانك هاي عامل توزيع كننده وام معرفي شوند و به كارگران فاقد مسكن و مستاجر، تسهيلات اجاره مسكن با نرخ پايين اختصاص بدهند.
وي با بيان اينكه تامين مسكن ارزان حق كارگران است، گفت: اگرچه دستمزد سال 98 كارگران افزايش قابل توجهي داشت ولي به موازات اين افزايش شاهد بالا رفتن هزينه ها در بخش هاي مسكن، مصرف، حمل ونقل و بهداشت و درمان بوديم لذا براي جبران هزينه هاي زندگي كارگران و تقويت معيشت آنها در شرايط كنوني لازم است اقدامات حمايتي از سوي دولت پيش بيني شود.
گفتني است، بر اساس اصل 31 قانون اساسي، داشتن مسكن متناسب با نياز، حق هر فرد و خانواده ايراني است و دولت موظف است با رعايت اولويت براي آنها كه نيازمندترند از جمله روستانشينان و كارگران زمينه اجراي اين اصل را فراهم كند.
افزايش 170 درصدي قيمت سكه و ارز طي يك سال اخير
بانك مركزي اعلام كرد
قيمت سكه و دلار براساس آمارهاي بانك مركزي در طول يك سال گذشته (فروردين 98 نسبت به فروردين 97) 170 درصد افزايش قيمت داشته است.
قيمت دلار پس از تلاطم بي سابقه خود در سال 1397 در سال جديد اندكي رنگ آرامش به خود ديد و براساس آمارهاي بانك مركزي، حداقل و حداكثر نرخ فروش يك دلار آمريكا در فروردين ماه ماه به ترتيب 13 هزار و 10 تومان و 14 هزار و 314 تومان ثبت شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، متوسط قيمت فروش يك دلار آمريكا، فروردين ماه امسال در بازار آزاد شهر تهران، 13 هزار و 553 تومان بود كه در مقايسه با ماه قبل (اسفند 97) و ماه مشابه سال قبل (فروردين 97) به ترتيب 2.3 درصد و 170.6 درصد افزايش داشته است.
همچنين در فروردين ماه 1398 متوسط قيمت فروش يك يورو در بازار آزاد شهر تهران، 15 هزار و 448 تومان بود كه در مقايسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 1.7 درصد و 152.7 درصد افزايش داشته است. بر همين اساس، حداقل و حداكثر نرخ فروش يك يورو در ماه مذكور، به ترتيب 149 هزار و 980 ريال و 158 هزار و 998 ريال بوده است.
در همين زمينه، بانك مركزي روند تغييرات نرخ سكه در فروردين ماه سال جاري و مقايسه آن با مدت مشابه سال قبل را اعلام كرد كه بر اين اساس، متوسط قيمت فروش يك سكه تمام بهار آزادي در بازار آزاد شهر تهران، چهار ميليون و 626 هزار تومان بود كه در مقايسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 3.4 درصد و 167.2 درصد افزايش نشان مي دهد.
بر اساس اين گزارش، حداقل و حداكثر نرخ فروش سكه مذكور در ماه ياد شده به ترتيب چهار ميليون و 523 هزار تومان و چهار ميليون و 978 هزار تومان بوده است.
آمارهاي فوق به خوبي نشان مي دهد طي يك سال گذشته سود زيادي در بازار هاي سكه و ارز وجود داشته و با وجود اينكه تورم كشور در حدود 35 درصد مي باشد، اين دو بازار نزديك به پنج برابر تورم كشور رشد كرده اند! البته نبايد اين نكته را هم از ياد برد كه سود مذكور براي امسال احتمالا وجود نخواهد داشت چراكه هيجان رشد اين دو بازار تخليه شده است.
در همين جهت، عبدالناصر همتي، رئيس كل بانك مركزي چندين بار نسبت به ريسك بازار ارز هشدار داده است، چنان كه در يك نمونه، در دهم بهمن ماه سال قبل اعلام كرد: به مردم عزيز توصيه مي كنم دارايي خود را در معرض ريسك بازار ارز قرار ندهند.