پرونده ديپلمات بازداشت شده ايراني در اروپا به صورت جدي در حال پيگيري است

سخنگوي وزارت امور خارجه: پرونده ديپلمات بازداشت شده ايراني در اروپا به صورت جدي در حال پيگيري است  4 تیر -98
با تحریم شدن  به زودی ظریف از سوی آمریکا کل دیپلماسی برون مرزی رژیم ولایت فقیه مواجه با خطر اخراج به ویژه از سوی کشورهای اروپایی قرار دارند.ولی سخنکوی وزارتخانه ظریف  تمام سوز شده ودر حال خواب خرگوشی فرورفته مدعی شده پرونده دیپلمات تروریستی  بازداشت شده  درحال پیگیری  است . 
نشست خبري سيد عباس موسوي سخنگوي وزارت امور خارجه، صبح دوشنبه در محل اين وزارتخانه برگزار شد.
سرويس سياسي: خبرنگار كيهان در اين نشست خبري از سخنگوي وزارت خارجه پرسيد: «در حال حاضر قريب به يك سال از بازداشت غيرقانوني آقاي اسدي در اروپا سپري شده است. اين در حاليست كه ايشان گذرنامه ديپلماتيك داشتند و بالاترين سطح برخورد با اشخاصي كه گذرنامه ديپلماتيك دارند، اخراج است. چرا وزارت امور خارجه از اجراي «اصل عمل متقابل» كه كمترين واكنش محسوب مي شود، امتناع مي كند؟! اين رويكرد دستگاه ديپلماسي، اين شائبه را ايجاد كرده است كه ما به اروپايي ها بدهكار هستيم!».
موسوي در پاسخ گفت: «ما به هيچ كشوري از جمله اروپا بدهكار نيستيم. پرونده آقاي اسدي در دستوركار وزارت خارجه و نهادهاي ذيربط قرار دارد و به جد پيگيري مي شود. اين پرونده يكسري پيچيدگي هاي فني دارد و اين كار در حال انجام و وكلاي ايشان در حال پيگيري هستند. اقدامات متقابلي هم صورت گرفته است».
وي افزود: «اين پرونده سيري دارد كه در حال انجام است و اميدواريم در نهايت به نفع ايشان ختم و بيگناهي آقاي اسدي كه بر ما محرز است، براي آنها ثابت شود».
از اقدام متقابل خبري نيست!
گفتني است در تاريخ 11 تير 97 آقاي «اسدالله اسدي» ديپلمات سفارت ايران در وين عليرغم مصونيت ديپلماتيك در اقدامي غيرقانوني توسط پليس آلمان و در جريان حضورش در اين كشور بازداشت شد. اين ديپلمات ايراني در مهرماه 97 به بلژيك مسترد شد.
در ماده 29 كنوانسيون وين آمده است: شخص مامور سياسي مصونيت ديپلماتيك دارد و نمي توان او را به هيچ عنوان مورد توقيف يا بازداشت قرارداد. كشور پذيرنده با وي رفتار محترمانه اي كه در شان او است خواهد داشت و اقدام هاي لازم را براي ممانعت از وارد آمدن لطمه به شخص و آزادي و حيثيت او اتخاذ خواهد كرد. از سوي ديگر، طبق قانون هرگاه يك كشور نماينده كشور ديگري را-كه داراي گذرنامه ديپلماتيك است- در خاك خود به دلايل واقعي يا واهي، عنصر نامطلوب بنامد، مي بايست او را اخراج كند. به عبارت ديگر اخراج، بالاترين سطح برخورد ديپلماتيك نسبت به حضور، رفتار و عملكرد يك دارنده گذرنامه ديپلماتيك است.
اگر كشوري در واكنش به كشوري ديگر بلافاصله به اقدام متقابل دست بزند، از سوي ساير دولت ها مورد سرزنش قرار نمي گيرد زيرا اين عمل به عنوان كمترين واكنش محسوب مي شود. اما متاسفانه اكنون و پس از سپري شدن قريب به يك سال از بازداشت غيرقانوني آقاي اسدي در آلمان و سپس استرداد به بلژيك، وزارت امور خارجه همچنان از اجراي «اصل عمل متقابل» امتناع كرده است.
جرم زاغري، امنيتي است
سخنگوي وزارت خارجه در واكنش به فضاسازي انگليس درباره «نازنين زاغري» جاسوس دوتابعيتي گفت: زاغري را تبعه ايران مي دانيم و جرم آن امنيتي است و در حال گذراندن دوران محكوميت است. چنين كارهايي كه بيشتر به شانتاژ و جلب توجه شبيه است، به روند اين پرونده كمك نخواهد كرد و هرگونه جنجال و مزاحمت براي كارهاي عادي و جاري سفارت ايران در لندن را نمي پذيريم به آنها اعلام كرديم كه خلاف كنوانسيون هاي بين المللي است و نمي تواند مورد پذيرش ايران قرار بگيرد.
كنفرانس منامه شرم آور است
وي با اشاره به كنفرانس اقتصادي معامله قرن در منامه آن را شرم آور خواند و افزود: برگزاري كنفرانسي كه باعث تشتت در جهان اسلام و فراموشي آرمان فلسطين شود و يا اينكه قدس شريف، فلسطين و حقوق مردم فلسطين را بفروشد و ضايع كند شرم آور است و اين كنفرانس و به حراج گذاري آرمان فلسطين ره به جايي نخواهد برد و قطعا محكوم به شكست است و ما اين اقدام آنها را محكوم مي كنيم.
گام دوم كاهش تعهدات را محكم تر برمي داريم
موسوي خاطرنشان كرد: اينكه اروپايي ها مي گويند اگر به كاهش تعهداتتان ادامه بدهيد چنين و چنان مي شود، قابل توجه نيست و براساس برجام هم نيست. من به اروپايي ها توصيه مي كنم برجام را دوباره بخوانند. برجام به طرفين اجازه مي دهد اگر طرفي نقض عهد كند و به تعهداتش پايبند نباشد، طرفين مي توانند اقداماتي را انجام دهند. براي ايران اگر تعهدي از طرف مقابل ضايع شده، كاهش تعهد يا خروج از برجام پيش بيني شده است.

سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: تا زماني كه گام عملي و ملموس برداشته نشود و خواسته هاي ايران كه بحق و قانوني است،اجرا نشود، اقدامات كاهش تعهدي خود را ادامه مي دهيم. تا چند روز ديگر هم اگر آنها اقدامي انجام ندهند، گام دوم را محكم تر برمي داريم.